Toon posts:

Goede hardware config voor sql server?

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende config samengesteld:

- Dual Intel Xeon 2.4 Ghz / 512 kb cache / 533 FSB
- 2 GB ATP DDR SD-RAM ECC Registered (2 x 1GB)
- Tyan Thunder i7501 Pro (U320 SCSI onboard, 2 x LAN, VGA)
- 4 stuks Cheetah 15K.3 36.7GB Ultra320 80pin

Dit alles in een 3U Chembro rackmount met SCSI backplane en een Zippy 460W voeding. Onboard zit een:

Integrated Dual Channel SCSI
• Adaptec AIC-7902W controller
• Dual-channel Ultra320 SCSI
• Connects to PCI-X bus for maximum throughput
• Adaptec Zero Channel RAID and Intel RAIDIOS ready

Het doel van deze machine zal enkel MySQL zijn.

Ik wil een RAID 5 opstelling gaan draaien.

Iemand suggesties of opmerkingen?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:20

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je wilt software RAID gaan draaien?

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Allemaal belangrijke dingen om te weten voordat we je kunnen helpen zijn; Hoeveel geld heb je te besten, Hoe groot is de database die je gaat draaien en hoeveel connecties moet het tegelijk aan kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee RAID 5 via de SCSI controller

Verwijderd

Topicstarter
Tweak-Freak schreef op 07 september 2003 @ 16:09:
Allemaal belangrijke dingen om te weten voordat we je kunnen helpen zijn; Hoeveel geld heb je te besten, Hoe groot is de database die je gaat draaien en hoeveel connecties moet het tegelijk aan kunnen.
Aantal databases met flink aantal queries per seconde, databases zullen redelijk groot worden.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-02 22:26
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 16:11:
[...]

Aantal databases met flink aantal queries per seconde, databases zullen redelijk groot worden.
Graag harde cijfers :D

als je dit tegen mij zegt denk ik aan een 30tal databases van een paar gigabytes elk :P

Verwijderd

Topicstarter
Exacte aantal weet ik niet, maar dat is nu ook niet echt relevant lijkt me.
Ik koop zo'n machine niet voor 2 databases met 100kb aan data :)

Ik zoek met name suggesties/tips/e.d. over het SCSI/RAID gedeelte

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 16:20 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:25

Arno

PF5A

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 16:10:
Nee RAID 5 via de SCSI controller
Een SCSI controller kan geen RAID bieden, dan moet je OF een RAID controller kopen of software raid.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 20:24

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Uit den FAQ:
:? Kwil een nieuwe server, liefst 19" enzo!! HELP!!

Dat kan, echter met regelmaat van de klok verschijnen er soortgelijk draadjes.
Niet dat het heel erg vervelend is, maar vaak zijn het vragen waar we weinig mee kunnen. Hier iig enkele draadjes over (19") servers:

URL om server samen te stellen (19" raised pci etc
Welke serverconfigurati voor Small Business server
Server voor bedrijf, wat voor specificaties?
Welke Compaq server als intranet server?

Dus mocht je een server-advies topic plaatsen, laat dan weten:
  • Wat is je budget
  • Wat heb je eventueel nu (en waarom wordt het vervangen)
  • Wat gaat je er allemaal EXACT mee doen
  • Wat is je kennis van hardware
  • Wat voor server (standaard of 19", bij 19" hoeveel U)
Mocht je op zoek zijn naar 19" cases, kun je uiteraard ook even kijken op shop.tweakers.net
Beden echter wel, GoT is een forum, en niet een soort Gouden Gids waar je al je vragen kwijt kunt welke winkels wat allemaal tegen welke prijs verkopen.

Laat ook merken dat je al goed rond gekeken hebt, topics als Ik wil een server, wat raden jullie mij aan? gaat natuurlijk meteen op slot!
Wees dus duidelijk met je verhaal voordat je een topic start.

En vergeet vooral het volgende niet:
Zoals Perseus het ooit zo mooi verwoord heeft:

gaan we voor
"Money not a problem bring on tha stuff"
of gaan we voor
"Me need el cheapo server"

Vergeet niet, dat het nog altijd een Advanced forum is hier!! Dus als iemand een draadje start, met de vraag of de genoemde dijk van een 19" 4U server afdoende is voor zijn SQL en SNA met MQSeries server om een DB2 server te voorzien van geclusterde data, roep dan niet dattie een oude 486 server neer mot zetten met Linux.
Kan zulke info nou niet echt uit je post vinden.
Graag voldoende info, harde cijfers , budgetten e.d.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

- De prestaties van Zero Channel RAID zijn niet echt geweldig aangezien alle data dubbel over de PCI-bus moet (eerst naar de ZCR-controller en vervolgens naar de SCSI-controller). Ook hebben ZCR-kaarten vaak minder krachtige I/O-processors en hebben we weinig cachegeheugen. Een losse RAID-controller zal beter presteren. Neem voor zeer goede RAID 5-prestaties een LSI Logic RAID-controller (bijv. MegaRAID SCSI 320-1, kost in NL 479,- euro tov 249,- voor een Adaptec Ultra320 SCSI ZCR-controller). Het is een beetje zonde om de performance van die dure 15K.3's met een slechte RAID-controller onderuit te trekken. Het prijsverschil is minimaal omdat je met een volwaardige RAID-controller geen onboard SCSI meer nodig hebt waardoor het moederbord goedkoper wordt.

- 15K SCSI zul je alleen nodig hebben op een machine die heel veel naar schijf moet schrijven, aangezien de meest gebruikte data prima in RAM gecached kan worden. Een webdatabase doet meestal vooral selects. Mijn inziens kun je die 15K.3's beter thuis laten en er vier of vijf 10.000rpm schijven in stoppen waarmee je € 175,- per schijf uitspaart.

- MySQL presteert (relatief) het beste op Athlon MP en Opteron-processors (heeft deels te maken met de slecht geoptimaliseerde code die de GCC-compiler voor de P4/Xeon produceert). In de prijsklasse van de Xeon 2,4GHz is de Xeon wel een aantrekkelijke oplossing vanwege het moderne platform en het feit dat er geen in prijs vergelijkbare Opteron is. Voor dezelfde prijs zal een Athlon MP beter presteren, maar dan krijg je wel op een wat ouder platform (op zich niet erg aangezien het beter presteert).

[ Voor 4% gewijzigd door Femme op 07-09-2003 17:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Femme schreef op 07 September 2003 @ 17:01:
- De prestaties van Zero Channel RAID zijn niet echt geweldig aangezien alle data dubbel over de PCI-bus moet (eerst naar de ZCR-controller en vervolgens naar de SCSI-controller). Ook hebben ZCR-kaarten vaak minder krachtige I/O-processors en hebben we weinig cachegeheugen. Een losse RAID-controller zal beter presteren. Neem voor zeer goede RAID 5-prestaties een LSI Logic RAID-controller (bijv. MegaRAID SCSI 320-1, kost in NL 479,- euro tov 249,- voor een Adaptec Ultra320 SCSI ZCR-controller). Het is een beetje zonde om de performance van die dure 15K.3's met een slechte RAID-controller onderuit te trekken. Het prijsverschil is minimaal omdat je met een volwaardige RAID-controller geen onboard SCSI meer nodig hebt waardoor het moederbord goedkoper wordt.
De zero channel wordt niet gebruikt alleen de onboard-chip, en die is hetzelfde als op een losse kaart
- 15K SCSI zul je alleen nodig hebben op een machine die heel veel naar schijf moet schrijven, aangezien de meest gebruikte data prima in RAM gecached kan worden. Een webdatabase doet meestal vooral selects. Mijn inziens kun je die 15K.3's beter thuis laten en er vier of vijf 10.000rpm schijven in stoppen waarmee je € 175,- per schijf uitspaart.

- MySQL presteert (relatief) het beste op Athlon MP en Opteron-processors (heeft deels te maken met de slecht geoptimaliseerde code die de GCC-compiler voor de P4/Xeon produceert). In de prijsklasse van de Xeon 2,4GHz is de Xeon wel een aantrekkelijke oplossing vanwege het moderne platform en het feit dat er geen in prijs vergelijkbare Opteron is. Voor dezelfde prijs zal een Athlon MP beter presteren, maar dan krijg je wel op een wat ouder platform (op zich niet erg aangezien het beter presteert).
Operton is niet supported in FreeBSD 4.8, die wil ik gaan draaien.
En welke versie GCC heb je daar?

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 19:18:
[...]

De zero channel wordt niet gebruikt alleen de onboard-chip, en die is hetzelfde als op een losse kaart
De onboard kaart/chip ondersteund dus geen HARDWARE Raid....

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
wel hoor

maar goed we hebben ervoor gekozen om de SCSI/RAID los te koppelen van de mobo. De mobo wordt nu zonder de SCSI oplossing en zal er een losse raid controller komen.

De LSI MegaRAID 320-1 (1x U320 SCSI, Low profile, PCI-X) is een tip van Femme.

Ik zelf ga voor de 2 channel versie (LSI MegaRAID 320-2)

[ Voor 106% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 20:16 ]

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Een
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 19:18:
[...]

Een (intelligente) RAID-controller bestaat uit een I/O processor, één of meerdere I/O controllers en wat geheugen dat als werkgeheugen en cache dient voor de I/O processor. Op de complete RAID-adapters zijn deze componenten op één kaart verenigd en hangen de I/O controllers via een dedicated verbinding (vaak een PCI-bus) aan de I/O processor.

Bij Zero Channel RAID wordt de I/O controller op het moederbord gebruikt en staat de I/O processor via de PCI-bus van het systeem met de controllers in verbinding. De Ultra320 SCSI-controller op de Thunder i7505 doet alleen RAID als je er een Adaptec ZCR-kaart bij zet.
Operton is niet supported in FreeBSD 4.8, die wil ik gaan draaien.
Ook niet in 32-bit mode?
En welke versie GCC heb je daar?
De standaard MySQL binaries voor Linux i386 wordt gecompiled met GCC 2.95.3.
Pagina: 1