Toon posts:

Q: Laptop fan control software?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een probleem, ik werk met windows Xp en heb een laptop.
Nu zoals de meeste onder jullie al wel weten zit er in windows xp een automatische fan control. Maar die laat mijn fans nooit op volle toeren draaien en dat zou wel is handig zijn voor het spelen van spellen of draaien van zware applicaties.
Mijn processor is een Petium 4 2,53 ghz. Nu ipv de fans sneller te laten draaien downclockt hij de processor naar 1,26 ghz ( eerst 933 mhz, maar na bios update dan toch 1,26 ghz ) maar dit is nog altijd niet de gewenste 2,53 ghz.
Als de laptop opstart hoor je de fans op volle toeren draaien. Maar eenmaal in windows Xp daalt de snelheid heel hard en hoor je bijna niets meer. Dit is goed als je geen zware applicaties moet draaien want dan maakt het niet uit hoe snel de processor draait.

Maar nu mijn vraag weet iemand van jullie of dat er een fan/voltage control utility bestaat? Heb al gezocht met google maar niets gevonden. Of hoe je Windows Xp kan tweaken zodat de fans op bebaalde tijdstippen toch op volle toeren draaien.

Dank bij voorbaat.

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 14:49
Waar vindt je dat dan in Win XP? Nog nooit gezien?!

Ik denk eerder dat de sensoren op je mobo ervoor zorgen dat je fans harder of zachter gaan draaien naarmate alle onderdelen warmer of kouder worden.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 13:25
Die fan control word door je moederbord geregeld, niet door windows, installeer maar eens windos 95 ofzo, je zult horen dat ze langzamer draaien, maar dat kom echt niet door windows 95 ;)

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Als het goed is kun je die functie gewoon (ik geloof stepping oid) uitzetten in je bios. Dan blijft hij gewoon op zijn max draaien zonder dat hij langzamer gaat draaien.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Beetje asus Q-Fan dus.

Verwijderd

Topicstarter
Bij een ander OS linux draaien ze wel heel de tijd op volle toeren.
Als ik het energie verbruik op alles aan zet dan gaan de fans iets harder draaien
In ms-dos modus draaien de fans ook heel de tijd op volle toeren
In de bios ook, heb nog niets gevonden in bios om die stepping af te zetten.
Pagina: 1