VERY low budget upgrade hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een vriend van me wil een betere computer om Madtracker op te kunnen draaien.

Hij is niet van plan de computer ergens anders voor te gaan gebruiken.

De aanbevolden config voor madtracker is:

Pentium 233 MHz
Windows NT 4 or higher
32 MB of memory

Dus ik dacht om daar net iets boven te gaan zitten, met een PII 266 of zo.

Het gaat om een 486-100 MHz die dus geupgrade moet worden.

Ik had zelf gedacht aan de volgende onderdelen die er dan zouden moeten komen:

PII 266 MHz processor
PII Mobo
nog 32 MB geheugen erbij
15" VGA scherm van 800x600 of hoger (scherm wat ie nu heeft is 640x480 max)

In de 486 zit nog een 4 MB Videokaart met S3 chipset, een SB 64, 32 MB RAM een 600 MB harddisk en een 2x CD-ROM speler.

Nu kan ie van mij wel een 2.5 GB bigfoot schijf kopen voor enkele tientjes, en een andere CD-ROM speler is nog niet direct nodig (mischien iets voor later).

Dus mijn vraag aan jullie;

wat kost het ongeveer om die spullen 2e hands te kopen? en is het verstandig die 32 MB uit de 486 te gebruiken + nog 32 MB erbij, of heb je dan heel erg snelheidsverlies, de computer gaat dus alleen gebruikt worden voor muziek mee te maken met madtracker (en af en toe cool edit of zo te gebruiken).

Verwijderd

let hierop : ATX mobo past niet in AT kast.
kans dat videokaart een isakaart is in die 486 .. niet echt heel geschikt voor je PII systeem .. verder is ram van 486 simmetjes.. kansd dat die niet op je PII mobo kunnen.
alleen dimm banken (ik weet het .. niet alle mobo's , maar wel de meeste.)

dit was wat me het eerste ff te binnen schoot..

TIP: verkoop dit systeempje aan iemand als servertje en haal gewoon een ander tweedehands systeempje ...

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Als in die 486 al DIMM-banken zitten (erg vooruitstrevend) of je een PII bordje kunt vinden dat ook SIMM-banken heeft (komt voor), kun je het geheugen meenemen.

Dat zal als SIM-geheugen overigens alleen snel genoeg zijn als het EDO of BEDO is, denk ik..

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• actieman
  • Laatst online: 23-08 11:26
of je video is vesa local bus (beetje voodoo 5 formaatje >:)

misschien beter een (super) socket 7 mobo kopen en dan amd proc erin? = goedkoper

I’m not like the OTTERS

• Wouter
  • Niet online
er zat een ISA videokaart in

maar die heb ik laatst nog voor hem vervangen door een 4MB S3 PCI kaartje wat ik nog had liggen

dus die 32 MB is waarschijnlijk niet meer bruikbaar?... - wat kost 32 MB DIMM RAM 2e hands ongeveer?

het is de bedoeling dat het op NT4 of 2000 komt te draaien

• Wouter
  • Niet online
ik had zelf een zeer ruwe schatting gemaakt:

PII 266: f 75,-
MOBO: f 75,-
32 MB: f 50,-
15" schermpie 800x600: f 75,-

ik weet niet of dat haalbaar is

Verwijderd

nope niet haalbaar denk ik

totaal iets van 400 piek ofsow (vergeet de nieuwe ATX kast niet)

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-08 23:18

klaaz

it's me!

En je moet het allemaal maar aantreffen. Wellicht beter een bejaard Abit BX bordje met DIMM 64 mb 100 mhz erop. Er zijn BX bordjes met sound en vga on board. Koop er een tweedehands celeron 300a op en overklok die tot 450 mhz (probleemloos).

Ik heb hier ook nog wel een celeron 366 compleet met converter liggen. Doet gegarandeerd op een Abit 550 mhz.

Zoals al opgemerkt werd, je zult je kast ook moeten vervangen. Maar een ATX kast koop je tegenwoordig voor 79 piek bij eijnstein.

Verwijderd

En daar wil jij 2000 op draaien

HAHAHAHAHAHAHAH :D :D :D :D

ROFLMAO

sorry .. moest er even uit ... suc6 !

• Wouter
  • Niet online
is het mischien een idee om naar zo'n PC dumpdag te gaan?

• Wouter
  • Niet online
Op vrijdag 01 december 2000 17:01 schreef L@P het volgende:
En daar wil jij 2000 op draaien

HAHAHAHAHAHAHAH :D :D :D :D

ROFLMAO

sorry .. moest er even uit ... suc6 !
NT 4 dan?

XCUSE me hoor maar ik ken iemand die win2000 op een Pentium 90 draait met 32 MB draait!!

Verwijderd

dat is bijzonder knap al zeg ik het zelf, dan heb je volgens mij geen optie meer over onder win2k, zelf draai ik win2k Advanced server en 128 was gewoonweg hiervoor te weinig voor alle opties..., waardoor ik er 128 bij heb gekocht

• Hyp Hyper
Op vrijdag 01 december 2000 17:03 schreef Wouter17 het volgende:

[..]
NT 4 dan?

XCUSE me hoor maar ik ken iemand die win2000 op een Pentium 90 draait met 32 MB draait!!
NT4 zal er zeker op draaien. Dat draait zelfs makkelijk op een Pentium I. (NT4 is van de tijd van Win95).

Ik zie ook geen reden waarom win2000 niet zou draaien. Het zal uiteraard niet snel gaan, maar werken zal het. Why not?

• Hyp Hyper
Op vrijdag 01 december 2000 17:09 schreef meijer het volgende:
dat is bijzonder knap al zeg ik het zelf, dan heb je volgens mij geen optie meer over onder win2k, zelf draai ik win2k Advanced server en 128 was gewoonweg hiervoor te weinig voor alle opties..., waardoor ik er 128 bij heb gekocht
Lees jij in de postings van wouter17 iets over alle opties? Hij heeft het over het draaien van maar liefst één (1) applicatie! Dat lijkt meer op minimum aantal opties! :)

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

2e hands kopen?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Lees jij in de postings van wouter17 iets over alle opties? Hij heeft het over het draaien van maar liefst één (1) applicatie! Dat lijkt meer op minimum aantal opties!
dat begrijp ik wel, maar je houd dus geen geheugen meer over om iets ermee te doen, dat wilde ik ermee zeggen

Verwijderd

NT zal gaan idd...

maar als jij zegt draaien van win2k op zo'n bak, dan zal íe misschien de installatie wel afronden , maar als je dan (bijna) geen flikker kunt doen .. dan noem ik dat geen win2k draaien. met die 64 Mb waarover jij het had lijkt me dat moeilijk....

ok, ok .. onmogelijk is het niet.
zorry ...

Verwijderd

uhh ik heb nog p2 350 +mobo staan... doe een bod zouk zegge >:)

• Angelfire
  • Laatst online: 21:35

Angelfire

AKA AZwaanR or RZA

Op vrijdag 01 december 2000 17:03 schreef Wouter17 het volgende:

[..]
NT 4 dan?

Knap hoor, win2k doet een proc.id check en als het geen P133 core heeft dan werkt ie dus niet. Dit houdt 1 ding in : die p90 werkt ook heeeeel goed op 133 met een goede koeling.

En ja je kan eens op de dump kijken, waarom ben je niet op de HCC geweest, veel leuke dingen voor weinig geld

I play my enemies like a game of chess...

• Wouter
  • Niet online
ik ben wel op de HCC geweest

maar die vriend vertelde me vandaag pas dat ie die upgrade wou

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
NT 4 (Workstation) werkt zelfs al behoorlijk op een 486 met 48 MB. Het kost alleen erg veel tijd om op te starten, maar als dat eenmaal gebeurt is kun je zonder problemen Word (Office 95) draaien. Heb dit bij iemand op werk moeten doen totdat ze een nieuwe pc kreeg. Win2k vreet veel meer geheugen. Mijn pc werkt op Win2k en gebruikt alleen (zonder applicaties) al ergens tussen de 65 en 70 MB. Hier moet je dus 128 MB of meer hebben.
Kortweg, als het goedkoop moet is een p1 met 64 MB en NT 4 de beste oplossing.

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-08 20:09
Ik heb nog wel een Cyrix PR300 CPU + mobo liggen waar zowel 72 pins als DIMM's op kunnen. Gewoon AT voeding nodig heeft ISA en PCI.

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb wel eens op een cyrix 233 met 32 mb ram windows 2000 gezet, werkte perfect

• barrel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 21:10
Knap hoor, win2k doet een proc.id check en als het geen P133 core heeft dan werkt ie dus niet. Dit houdt 1 ding in : die p90 werkt ook heeeeel goed op 133 met een goede koeling.
En ja je kan eens op de dump kijken, waarom ben je niet op de HCC geweest, veel leuke dingen voor weinig geld
Gohh wat heb jij er een vertand van zeg ;) waarom draait dan lekker win 2000 pro op mijn 486 ??? wel met 64 mb uiteraard :) anders is het bagger traag :(

Verwijderd

ik vergelijk hiero met win2k advanced server, kweet niet hoe het zit met standaard win2k. (het geheugen gebruik dan)
schijnbaar toch een stuk lager dan >:)

• Hyp Hyper
Op vrijdag 01 december 2000 17:46 schreef meijer het volgende:

[..]
dat begrijp ik wel, maar je houd dus geen geheugen meer over om iets ermee te doen, dat wilde ik ermee zeggen
Andere dingen zullen ook wel werken, maar langzaam. Hij zal erg veel geheugen gaan swappen.

Pagina: 1