[RH9] Systeemcrash na afspelen geluid/WAVE

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:52
Hallo allemaal,

Na het met veel pijn en moeite aan de gang krijgen van het geluid (versterker stond uit 8)7 8)7) loop ik tegen dit probleem aan. Zodra Linux (Red Hat 9 distro) een aantal geluiden, met name wave-files, achter elkaar afspeel (b.v. bij het openen van een app. geeft hij een geluid,tegelijk logt er iemand in op GAIM en ik ontvang een mailtje) dan wil hij wel eens gewoon compleet gaan hangen. De eerste keer kon ik vanuit een nog openstaand terminal venster een shutdown geven, maar de afgelopen twee keer kon ik niets anders dan op reset drukken.

Het enige wat ik heb gedaan is in GAIM een aantal geluiden gespecificeerd (geleend van MSN Messenger :P ) en de geluidenserver aangezet zodat ik in Linux zelf niet meer van die irritante pc-speakerpiepjes heb maar geluid uit mn geluidskaart.

Ik maak gebruik van drivers die RH9 automagisch meegeinstalleerd heeft. Onder hangen versta ik dat het grafische gedeelte nergens meer op reageert. Meestal kan ik met een alt-tab nog wel door de openstaande applicaties heen maar voor de rest hangt alles.

Mijn systeem:
ASRock K7VT2 VIA KT266a
Athlon XP 1800+ Tbred
VIA VT8233C AC97 onboard soundcard
Red Hat 9

P.S.
En dan heb ik nog een vraag, over xvidtune. Hoe kan ik het instellen dat Linux opstart met de instellingen die ik in xvidtune ingeef? Nu 'moet' ik het iedere keer opnieuw instellen....

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

crasht echt de kernel dus kan je niet meer naar een console gaan (met ctrl+alt+f1)
of is het alleen x dat crasht ?

btw als je kde gebruikt heb je best kans dat het door arts komt die het niet aan kan :P

• RvL
Naar nu blijkt is dat, zodra hij dus gaat hangen, het gaat om proces ESD wat de hele zaak opslot gooit. In procesbeheer dit proces vernietigen (beeindigen werkt niet) los de hele zaak op, behalve dat ik geen geluid meer heb ;)

Het is overigens X wat hangt, de kernel werkt gewoon

[ Voor 12% gewijzigd door RvL op 07-09-2003 16:22 ]

Nu de dekens nog...

Verwijderd

ik zou geen esound gebruiken .. vreemd dat die in redhat zit? :S
als je geluidskaart het ondersteund gewoon hardware mixing gebruiken :) anders arts :r ofzo

• RvL
En waar kan ik dat aanpassen? Je bent een newbie of je bent het niet :P

Nu de dekens nog...

Verwijderd

RvL schreef op 07 september 2003 @ 17:55:
En waar kan ik dat aanpassen? Je bent een newbie of je bent het niet :P
ik heb eigenlijk geen idee :| mischien kan je het ergens in de config van kde vinden (als je kde draait)

• RvL
Goed, ik heb nu RH9 opnieuw geinstalleerd en ben KDE gaan draaien. Echter, aRTS geeft dezelfde problemen.

Het is met name goed te horen als je RH een geluid laat spelen bij het opstarten. Je hoort dat hij een poging tot doet, maar het lukt hem niet. Het geluid blijft hangen als het ware, wat resulteert in een tikkend geluid, zoals een wave-file wat om de halve seconde teruggespoelt en opnieuw gestart wordt.

Het mooi is dat XMMS met de OSS-plugin en MP3 wel gewoon werkt.

Zou ALSA een oplossing bieden? Ik ben hier wel mee bezig geweest maar kwam niet helemaal uit de installatie, maar dat kan natuurlijk aan mij liggen.

Nu de dekens nog...

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:09

YaPP

vdboor

Als je geluk hebt, kan je een RPM van de Alsa library vinden. Anders zul je de sources zelf moeten compileren, en waarschijnlijk 'tegen' je eigen kernel (of kernel headers).

Een tijdje terug heb ik alsa gecompileerd voor mijn systeem. De 2.4.20 kernel ondersteunde mijn onboard ac3 geluid niet. (is overgens nog steeds een ramp) de huidige 2.4.22 kernel doet dat wel beter. Als je de alsa packages download, vind je overgens een hele hoop mappen met tools die je bijna allemaal zult moeten installeren.

----------

Zelf werk ik niet met RPM, maar ik heb wel eens begrepen dat je bij veel dingen kunt kiezen uit een runtime of development versie. Als je ooit iets wilt compileren, zul je de development versie nodig hebben. (waarom ze dit doen snap ik niets van, het maakt imho echo moeilijke dingen alleen maar ingewikkelder)

Voor de volledigheid help ik je alvast op weg: ;)

compileren gaat meestal zo in de shell:
code:
1
2
3
4
5
6
7
tar -zxf <tar.gz bestand>
cd <nieuwe aangemaakte map>
./configure
make
su
<root wachtwoord invullen>
make install

kijk ook even naar de uitvoer van ./configure, en de laatste regels van make om te zien of er iets mis ging.

meestal is het aan te raden om eerst met "./configure --help | less" even te kijken of je nog een optie moet aanzetten, en soms bijv. dingen opgeven als --prefix=/opt/kde bijvoorbeeld (doorgaans is /usr/local de default, en prima) ook kan je met de "--with-somefeature" opties nog meer aanzetten, lees daarvoor de README en INSTALL.

zelf gebruik ik een tool genaamt "checkinstall", die je gebruikt ipv de "make install". Checkinstall probeert de install te monitoren, en maakt vervolgens een package (keuze uit redhat / debian / slackware)

veel succes ;)

[ Voor 7% gewijzigd door YaPP op 09-09-2003 10:06 ]

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

• YaPP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 22:09

YaPP

vdboor

RvL schreef op 09 september 2003 @ 09:11:Het mooi is dat XMMS met de OSS-plugin en MP3 wel gewoon werkt.
misschien moet je dan wel proberen om alles via de het OpenSource-sound system te laten werken. Er zijn meerdere wegen naar rome (/dev/dsp :P) arts, esd vormen een tussenlaag die deze weg vereenvoudigd.

Don't take life too seriously, you won't get out alive..! ;)

• RvL
Ik heb in Configuratiecentrum, geluid, ook aangegeven dat hij het OSS systeem moet gebruiken, maar toen kreeg ik een foutmelding dat het device busy zou zijn (uit mn hoofd, zit nu in Windows op school).

Ik ga denk ik eens aan de slag met ALSA. Heb nu een aantal howto's gevonden die ik op het eerste gezicht snap dus dan moet het toch lukken. Dit met de install informatie over mn chipset van alsa-project.org zou de gouden combinatie moeten zijn.

Ik laat de resultaten wel weten!

Nu de dekens nog...

• RvL
Ik ben nu bezig met het installeren van ALSA, volgens de installatiemethode gevonden op de site. Op een gegeven ogenblik moet ik modprobe snd-via82xx doen. Zodra ik dit echter in de terminal invoer krijg ik het volgende bericht
code:
1
2
3
4
5
6
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: unresolved symbol __write_lock_failed
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: unresolved symbol kernel_flag_cacheline
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: unresolved symbol __read_lock_failed
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: unresolved symbol schedule_work
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: insmod /lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o failed
/lib/modules/2.4.20-8/kernel/sound/acore/snd.o: insmod snd-via82xx failed

Wat gaat hier fout, of, wat doe ik fout? En wat kan ik er tegen doen? Ik het de methode die op de volgende pagina staat gevolgd: http://www.alsa-project.o...ip=via8235&module=via82xx

Nu de dekens nog...

Verwijderd

OSS kan volgens mij niet meerdere pcm's door elkaar mixen, alsa wel. Dat zou het probleem moeten oplossen.

Wat betreft de foutmelding hierboven, je kernel en de module kunnen het niet met elkaar eens worden, ik kan zo niet zien waarom.

Het lijkt er het meeste op dat de soundcore module niet geladen wordt. Doe eens lsmod en kijk of soundcore geladen is.

• RvL
Nou, ik heb alsa met een workaround toch aan de gang gekregen. De workaround is als volgt:
Je installeert de drivers zoals aangegeven in de vele howtos (./configure; make;make install) en vervolgens doe je het volgende:
code:
1
2
3
#make clean
#touch include/linux/workqueue.h
#make;make install

Dan werkt het wel.

Het probleem waar ik nu echter mee zit is dat het geluid knettert. Maak nu gebruik van KMix, misschien dat de mixer van alsa een oplossing biedt, dat zal ik zo eens proberen. Ook de uitkomst hiervan zal ik weer posten!

Nu de dekens nog...

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:30

Lancer

What the......

Yep, klinkt als dat er met de alsamixer nog getweaked moet worden.

Overingens op http://www.freshrpms.net vind je alles al kant en klaar in RPM packages

[ Voor 3% gewijzigd door Lancer op 09-09-2003 18:00 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• RvL
Goed, de oplossing die voor mij werkt is de volgende. ALSA werkte goed, dat wil zeggen, er was geluid. De kwaliteit van het geluid was alleen minder want bij alles wat ik afspeelde zat een soort tikkende ruis. Ook met de nieuwste versie van ALSA bleef dit probleem.
Voordeel was wel dat er meerdere geluiden door elkaar gespeeld kunnen worden.

Die tikkende ruis vond ik echter vreselijk irritant dus heb ik de alsa-modules weer uit modules.conf gehaald om daarna de VIA Audiocombo RPM te laden. De ruis is nu weg. Nadeel is alleen dat er maar 1 geluidsstroom tegelijk gespeeld kan worden, dus niet en MP3 en b.v. KPoker met geluid :P

Iemand misschien nog een oplossing voor die ruis met de ALSA? Want dan installeer ik die alsnog!

Nu de dekens nog...

Pagina: 1