[electriciteit] het aanstaan van een pc

Pagina: 1
Acties:

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54
Het geval is dus dat ik sinds een paar dagen een server heb,
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
/*   specs :                  *
 * cpu :  AMD K-3 400         *
 * geheugen : 384 Mb DIMM     *
 * voeding : AOpen 350 Watt   * 
 * Voodoo 3 3000 AGP          *
 * SoundBlaster PCI 128       *
 * 4 HDD's                    *
 * 1 diskette station         *
 * 1 CD-rom                   *
 * 2 netwerkkaartjes          */

die ik dag en nacht wil laten draaien. Mijn moeder vind dit alleen niet goed en komt met het verhaal dat electriciteit gevaarlijk is. Bij lang aanstaan kan brand veroorzaakt worden volgens haar. Mijn vraag is eigenlijk dus in hoeverre er gevaar in het lang aan staan van een pc zit.

Rebuilding knowledge database

• Petergr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-04-2021

Petergr

beroeps prutser

zal opzig wel meevallen, zolang je zorgt dat ie in een stofvrij mogelijke plek staat, en afentoe de pc even schoonmaakt is er nix aan de hand, stof is in meeste gevallen de hoofdoorzaak dat een pc op houd met bestaan.

wil je echt zeker zijn zeker hem dan extra af met een 1A zekering en met een overspannings beveiliging.

TIP: wil je ook nog eens iets besparen op de stroom rekening, kijk dan eens of je die 4 schijven kan vervangen door 1, en probeer er een iets lichter videokaart in te stoppen, alle beetjes zijn meegenomen

[ Voor 26% gewijzigd door Petergr op 07-09-2003 02:45 ]

www.wardrivers.be/ nee, ik ben geen belg :p maar verder niets mis met belgen.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-05 21:52

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Het valt over het algemeen inderdaad wel mee. Je moet niet alleen letten op het stofvrij houden van die bak, maar ook zorgen dat ie in een rookvrije ruimte staat (als er gerookt wordt natuurlijk, niet iedereen rookt, majah, dat kan ik zo niet zien natuurlijk :p). Als er wel gerookt wordt zorgt de nicotine die neerslaat op de printplaten voor het grootste gevaar. Hierdoor blijft stof namelijk zitten en "brand" op een gegeven moment in. Omdat er altijd warmte ontstaat in een peecee (overigens geld dit ook voor je TV, radio, enz...) kan er door de combinatie nicotine-aanslag + stof relatief makkelijk brand ontstaan.

Wordt er niet gerookt, dan is het inderdaad een kwestie van elke 3 maand ofzo ff de stofzuiger erdoor en klaar.

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb precies hetzelfde probleem overkomen door een brandmelder te kopen en deze op de computer te leggen :) Probleem opgelost

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een computer is er voor gemaakt continu aan te staan. Het is er zelfs beter voor dan steeds aan en uit omdat de elektronica slijt door temperatuurwisselingen. En brandgevaar? Die kast is van metaal en mocht hij in brand gaan dan houdt de kast het wel tegen.

Verwijderd

als je moeder bang is voor brand, moet ze 's nacht de tc ook *uit* zetten. Doet ze dat ook? Vast niet. de tv gaat waarschijnlijk gewoon op standby. Is bijna net zo gevaarlijk. Enne als ze over stroomverbruik begint, koop eens een stroomverbruik metertje bij bv de conrad. stop je tussen het stopcontact en je apparaat (pc, koelkast, tv etc). Kun je ook mooi zien hoeveel je tv slurpt als ie uit staat. Bij sommige (of misschien wel bijna alle) is dit meer dan je denkt in standby stand.

verder, als je je pc goed genoeg koelt zal er denk ik weinig aan de and zijn. Op m'n werk staat de pc ook meer dan 8 uur achterelkaar aan. Als 'ie langer aanstaat zal hij niet warmer meer worden denk ik. Sterker, als jij een servertje draait en geen 100% cpu belasting hebt zal het met de warmte productie ook wel goed gaan.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:43

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Als je de server goed onderhoudt dan is er geen vuiltje aan de lucht en kun je dat ding lekker laten draaien. Maar ik vraag mij af of de primaire taak van die machine echt het voorschotelen van bestanden is, zit er nog wel iemand achter om te computeren? Als dat niet het geval is dan kun je die pc nog ontdoen van zijn geluidskaart en floppydrive. Ook zou je ipv die Voodoo3 een oude S3-kaart kunnen nemen. Dit zal een kleine stroombesparing als gevolg hebben en ook dat is iets wat jouw moeder alleen maar kan toejuichen. :)

IK heb mijn server een een paar maanden geleden een upgrade gegeven naar een XP2100+@1333Mhz en dat werkt prima. Er zat eerst een K6II(I?) 550Mhz in maar die was te traag om nog andere dingen mee te doen.

Kortom, je moet dat ding inrichten naar waar je hem voor gaat gebruiken. Staat dat ding alleen maar bestanden of pagina's te serveren dan heb je niet veel aan een geluidskaart of Voodoo3. Die floppydrive kan er zowiezo uit want dat is nu niet iets wat je veel zult gebruiken, je hebt immers die server in een netwerk staan dus daar kun je ook de bestanden vandaan halen.

En dan heb je alleen het punt dat je jouw moeder moet overhalen met goede argumenten. Maar goed, Daar kom je wel uit want je kunt met haar afspreken dat je het een tijdje probeert zodat zij kan kijken hoe het loopt. Zo heeft jouw moeder alles in de hand en jij hebt jouw servertje en na verloop van tijd zal jouw moeder wel instemmen met die server. :)

Ik weet trouwens niet of jij kostgeld betaald maar je zou zelfs kunnen beslissen om er €5,- per maand bovenop te doen ter compensering van de stroomkosten. :)

Edit:
Helemaal vergeten, qua brandveiligheid en risico's zou ik mezelf maar niet druk maken. Een pc is ervoor gemaakt om aan te blijven en als de koeling in orde is dan hoef je daar geen problemen te verwachten. Voor de rest bestaat een pc grotendeels uit niet-brandbaar matereaal en een component wat te heet wordt zal doorbranden nog voor het problemen veroorzaakt. :)

[ Voor 11% gewijzigd door bazs2000 op 07-09-2003 10:05 ]

Krankzinnige muziek vind je hier.

Verwijderd

ja koop dan zo'n koolmonoxide melder en een rookmelder.

weet je zeker dat als er de fik in gaat dat de melder afgaat.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
heb het zelfde probleem hier gehad en heb het kunnen oplossen door zoals hier boven is vermeld een rookmeldertje te kopen maar het belangrijkste.. je moeder laten zien hoeveel een pc vreetper maand in euro's..

Ik heb uitgeteld dat mjn server (xp2000 4 hd's) etc) ongeve er 8 euro per maand aan electriciteit verbruikt.. das toch niet veel of wel :) (das exl monitor > en ja daar heb je bij een server als het goed is niet veel mee van doen)

Strava | AP | IP | AW

Verwijderd

Mijn pc gebruikt 1,2 A zonder monitor enzo. (wel met UPS)
300 Watt voeding
P4PE mobo
PIV 2.4GHz
40 gig HD + 20 gig HD
32 MB video
7 12mm fans
Fan controller
1024 MB DDR 333MHz RAM

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Maak je geen zorgen over brand, wel over de kosten. Hierboven wordt bv. 8 Euro per maand niet veel genoemd; dat is wel meer dan 200 ouderwetse Guldens per jaar, en volgens mij is het nog meer voor het genoemde systeem.
Als je server alleen een beetje NAT en Samba of zo draait, koop dan voor weining geld (stroomverbruik van een paar maanden) een oude P100 of zo. De voeding die hier in zit vreet veeeel minder, hij is vaak passief gekoeld zodat je proc niet in de problemen komt als de koeler het begeeft, maakt minder lawaai etc. etc. Zo'n ding is met gemak snel genoeg voor die taak.
Stop er verder idd zoals gezegd slechts 1 HDD in, geen grafische kaart, etc. Dat scheelt gewoon echt veel.

Zoef

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

TVBak Uptime: 534 days, 6 hours, 7 minutes, 19 seconds.
P233
128mb edo
10mbit netwerkkaartje
AT voeding
hauppage tvkaart.

Kan dus geen kwaad :P

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28
Zpottr schreef op 07 September 2003 @ 10:32:
Maak je geen zorgen over brand, wel over de kosten. Hierboven wordt bv. 8 Euro per maand niet veel genoemd; dat is wel meer dan 200 ouderwetse Guldens per jaar, en volgens mij is het nog meer voor het genoemde systeem.
Als je server alleen een beetje NAT en Samba of zo draait, koop dan voor weining geld (stroomverbruik van een paar maanden) een oude P100 of zo. De voeding die hier in zit vreet veeeel minder, hij is vaak passief gekoeld zodat je proc niet in de problemen komt als de koeler het begeeft, maakt minder lawaai etc. etc. Zo'n ding is met gemak snel genoeg voor die taak.
Stop er verder idd zoals gezegd slechts 1 HDD in, geen grafische kaart, etc. Dat scheelt gewoon echt veel.
je hebt wel gelijk als je zegt dat dat zoveel per jaar kost maar meer echt niet.. heb het allemaal uit geteld met zo'n electriciteitsmetertje. Dat het was kost das waar maar ja desnoods betaal je zoiets toch zelf als je ouders dat niet willen betalen.. en hoe langzamer het systeem des te minder stroom het verbruikt maar das logisch natuurlijk..

Strava | AP | IP | AW

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 10:27:
Mijn pc gebruikt 1,2 A zonder monitor enzo. (wel met UPS)
OK, dat klinkt wat realistischer voor een modern systeem met een hoop overbodige harrdware (zoals 4 HDD's; de kosten van één groter 5400 rpm-exemplaar heb je er zo uit...).

1.2A * 220V * 24u = 6,336 kWh per dag
Bij een prijs van € 0,16094 per kWh is dat dus € 1,02 per dag!!

€ 372,- (Hfl. 819) per jaar dus. En een flinke bijdrage in het opraken van onze fossiele brandstoffen, ophoping van broeikasgas etc. (*)

Mijn moeder zou me hard uitgelachen hebben in ieder geval...

(*) bij zogenaamde "groene stroom" gelden er andere trade-offs, zoals windmolenparken die gebouwd moeten worden of Fransen die hun kerncentrales extra moeten opstoken omdat ze hun wildwaterelectriciteit aan groene Nederlanders doorverkopen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Zpottr op 07-09-2003 10:47 ]

Zoef

• motormuisje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03-2024
Hehe stroom ...

Dat probleem heb ik zelf ervaren :)

Problemen met de kans dat iets in de fik vliegt is er eigenlijk niet geweest (ik bedoel heb al jaren de boel 24/7 aan) hier is nog nooit sprake geweest van iets wat kan branden..
Let op de temps van het systeem dat is iets wat je elke week wel doen kan, als dit in een aantal weken omhoog loopt, kijk even in je kast en maak hem eventueel schoon.

Maar de troom rekening kan inderdaad erg oplopen als je zoals in mijn geval 4 peecees 24/7 aan hebt staan.
Moesten afgelopen jaar €500,- bij betalen :P
Dit resulteerde in een opruiming in huis:
Linux bak weg, router voor in de plaats.
Peeceee van vriendin weg, laptop voor in de plaats.
Mac uit.
Mijn Peecee gaat echt niet uit :P

En nu maar wachten op de volgende rekening, ik meet niet, ik laat me verrassen :)

Edit: Er zijn een aantal mensen die het over de TV van je moeder hebben, de kans dat een TV uit brand terwijl hij op standby staat is 1000 keer zo groot als je pc

[ Voor 10% gewijzigd door motormuisje op 07-09-2003 10:46 ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

['t is nog vroeg, sorry]

[ Voor 96% gewijzigd door Zpottr op 07-09-2003 10:46 ]

Zoef

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:20
Op mijn werk hebben we ongeveer 600 pc's welke dag en nacht aan staan 24/7/365. Die dingen zitten zelf nog eens in relatief kleine behuizingen waardoor ze erg warm worden.

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-01 19:54
De geluidskaart zit er in omdat het een mp3 server wordt. Vandaar ook alle schijven. De voodoo 3 zit er in omdat ik eigenlijk geen andere kaartjes meer over heb en tja, misschien kan ik er nog eens wat mee.

En over het spanningsblok kan ik nog vertellen dat er een grote vin in zit die zeg maar nog een afzuigfunctie heeft.

Rebuilding knowledge database

Pagina: 1