Asus A7V loopt vast

Pagina: 1
Acties:

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:39
Beste mensen,

Ik mijn vriendin mijn "oude" comp gegeven alleen nou loopt hij, nadat ik de HD verschillende keren opnieuw geformateerd en Windows opnieuw geinstalleerd heb, constant vastlopers op willekeurige momenten. Het beeldscherm bevriest en de koeler heeft op dat moment een lagere RPM maar herstelt wel weer. Het kan niet aan de geluidskaart, netwerkkaart, harde schijf, cd-rom of zelfs het geheugen liggen (deze is getest met MemTest) want deze zijn of al vervangen of getest geweest. Wel is het zo dat ik de processor er een keer niet helemaal goed in heb gezet waardoor er een pinnetje is verbogen welke ik wel weer teruggebogen heb. Voor de rest heb ik niets overgeklokt maar er staat wel in de BIOS dat mijn +12V op ongeveer 10.33V staat. Ik heb al verschillende keren op internet en op Tweakers gekeken, maar niets gevonden. Wie kan mij hiermee helpen?

Groet,

Rolf Timmerman

Specs:
- Windows XP SP1
- Asus A7V (bios 1011 laatste)
- AMD Duron 800 MHz
- GeForce 2MX 32Mb (40.72 Detonator)
- 3x 128Mb SD-RAM 133MHz
- Creative 128 PCI geluidskaart
- RealTek 100MBit netwerkkaart
- Seagate 13Gb HD
- BSC 52x HD

P.S. Misschien dat het aan de VGA kaart kan liggen want die heb ik er een tijdje uit gehaald maar ik heb op het moment geen andere om te testen. Ook is mijn kast/voeding vrij oud maar deze heeft het wel altijd al gewoon gedaan.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21

Shunt

Boe

eh andere voeding :X
die 12 V lijn op 10 v lijkt me niet echt fijn voor je hdd ;)

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Carpenter
Shunt schreef op 06 September 2003 @ 20:37:
eh andere voeding :X
die 12 V lijn op 10 v lijkt me niet echt fijn voor je hdd ;)
Dit was de waarde in de BIOS als ik de pc opnieuw opstartte, kijk ik echt met PCProbe dan is mijn +12V rond de 11.968V dus dat is dan wel weer normaal. :|
En waarom zou dit specifiek niet goed zijn voor mijn HD dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Carpenter op 06-09-2003 20:45 ]

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Krijg je nog een BSOD of freezed hij gewoon?

Bij freeze: Waarschijnlijk een voeding probleem (Misschien voltage van je proc te laag? -> moet op 1,75)

Bij BSOD: Waarschijnlijk videokaart prob (Infinite Loop) -> Als je em op AGP 4x heb staan, probeer em dan eens naar 2x te zetten.

Aye aye captain

• Carpenter
Hij freezed gewoon want ik heb daarna een gewoon beeld alleen kan ik de muis en het toetsenbord niet meer gebruiken. Wel kan ik de CD-ROM speler gewoon openen en sluiten.
Het voltage van mijn proc staat trouwens (volgens mij altijd al) rond de 1,668V en ik zou ook niet weten hoe ik hem hoger moet krijgen dus...

Is er trouwens een manier om mijn voeding te testen want ik heb niet zomaar een andere kast of voeding bij de hand 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Carpenter op 06-09-2003 21:21 ]

• Weng
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Voltage kan je gewoon regelen in de BIOS. Als je wilt kan dit ook via de jumpertjes.

Voltage in de BIOS is overigens niet echt accuraat. Bij mijn A7V stel ik bv in (in de BIOS) 1,7 v en dan krijg ik in PC Probe 1,76. Dus let daar wel een beetje op. Beter is dus als je het met de jumpertjes zou doen.

[ Voor 57% gewijzigd door Weng op 06-09-2003 21:24 ]

Aye aye captain

• Carpenter
Ik weet het niet hoor, in PCProbe zijn de voltages allemaal rond het gemiddelde. Ik heb net nog ergens gekeken en daar stond dat het proc voltage rond 1,7V moest liggen dus ook dat klopt. Ik snap er voor de rest echt niets van wat er nou aan de hand is.

• Shunt

Shunt

Boe

pcprobe is grote bagger ;)
de bios is gewoon 10000x betroubaarder simpel .
ik zou tog echt eens kijken naar een andere voeding ;)

Game PC

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

koppel eens een paar dingen af en laat hem alleen draaien met een GK en 1 HDD, verder dus niks en kijk dan nog eens naar je voltage.

De bios is niet de laatste, want volgens mijn is dat de 1012 en dan heb je nog een 1012 A( beta).
En ik denk ook dat je een Geforce 2 TNT hebt, probeer eens de driver die XP zelf installeerd, ik had namelijk ook problemen met die kaart op me A7V.....welke A7V heb je precies?

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Carpenter
Het probleem is dat hij het altijd (en dat is minstens 3 jaar) het perfect gedaan heeft met alles wat nu ook geinstalleerd is. Zelfs mijn GeForce 2 MX (dus geen TNT :D) deed het prima.
Ik zal nog wel een keer alles loskoppelen en dan naar mijn voltages kijken.

• OgWok
  • Laatst online: 09:02

OgWok

U.N.C.L.E.

Carpenter schreef op 06 September 2003 @ 20:44:
[...]

Dit was de waarde in de BIOS als ik de pc opnieuw opstartte, kijk ik echt met PCProbe dan is mijn +12V rond de 11.968V dus dat is dan wel weer normaal. :|
En waarom zou dit specifiek niet goed zijn voor mijn HD dan?
Lijkt me beter het voltage te controleren met een echte voltmeter, dan weet je zeker of het klopt.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Hoeveel Watt is je voeding eigenlijkj?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

hoi. ik zie dat jou probleem heel veel gelijkenis heeft mijn mijn probleem.
zie topic:
zwart beeld bij games (pc loopt vast)

welk besturings systeem draai je?

mijn probleem was dat hij vooral bij games/films vastliep. maar soms ook gewoon.
het eerste probleem dat ik had was een virus. die kut worm waardoor je sys steeds uitviel/vastliep.
dit heb ik verholpen door online scan van symantec.

heb al veel gelezen op internet dat de hardware combo:

windows xp/2000/nt - amd proc. - via chipset (zit op je a7v266) - agp

voor veel problemen zorgt.

ondertussen heb ik een oplossing die werkt bij mij en misschien bij jou ook.

*installeer nvidia detonator drivers 28.32 whql certificated (ja is een hele oude maar de enige die bij mij GOED doet)
*op www.amd.com zoeken naar proc. patches en drivers
*op www.viaarena.com de laatste drivers voor je via chipset downen en eventuele patches

er is ook nog een patch te vinden op site microsoft onder deze code:

Q270715

deze patch maakt een nieuwe key aan zodat vastlopers tot verleden behoren. check eerst wel ff of je zelfde specs hebt als in dat artikel.

hoop voor je dat het lukt.

groeten armageddon

• Shunt

Shunt

Boe

eh ik wil niet lullig doen maar al die dingen die je los koppelt die gebruiken haast geen stroom de hooft gebruikers zijn cpu gpu en chipset + ram ;)
nogmaals ik denk dat het in je voeding zit
voral omdat hij al 3 jaar oud is
door bvb stof kunnen ze overhit raaken en dan dus langzaam af sterven ;)

Game PC

Verwijderd

Arno schreef op 06 september 2003 @ 22:57:
koppel eens een paar dingen af en laat hem alleen draaien met een GK en 1 HDD, verder dus niks en kijk dan nog eens naar je voltage.

De bios is niet de laatste, want volgens mijn is dat de 1012 en dan heb je nog een 1012 A( beta).
En ik denk ook dat je een Geforce 2 TNT hebt, probeer eens de driver die XP zelf installeerd, ik had namelijk ook problemen met die kaart op me A7V.....welke A7V heb je precies?
GeForce2 TNT? bestaat niet :)

maarja
Ik heb vroeger ook een Asus a7v gehad, die had ook spontane freezes zonder reden. k heb toen vanalles geprobeert en het enige wat een beetje werkte was de FSB trug zetten naar 90 mhz :( en toen nog liep ie bagger.

tips? probeer een 2e hand mbotje op de kop te tikken, of een goedkoop mbotje van asrock oid

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

Ge weet wel wat ik bedoel, en mijn A7V loopt nog steeds en dat zonder problemen ( als je maar niet te ver de FSB omhoog gooit).

En zoals hierboven ook al wordt aangegeven, probeer eens ff een oude Nvidia driver.

Er moet met de search vast wel ergens een topic te vinden zijn met problemen met de TNT kaart.

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• staaldui
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Kan zijn dat je voeding niet meer helemaal 100% is, maar je kunt ook even iets anders nakijken. Ik heb zelf jaren gebruik gemaakt van zo'n A7V, zelfde versie BIOS, maar dan een 800MHz Thunderbird ipv een Duron.

Dat moederbordtype heeft een bugje. Bij mij werkte het nooit stabiel wanneer ik het AGP-slot gebruikte en ook gebruik maakte van het eerste PCI-slot direct naast het AGP-slot. Die twee sloten sharen ongetwijfeld een bepaalde IRQ en dat wil nog weleens het systeem laten hangen. Ik was zelf van al die problemen af vanaf het moment dat ik dat eerste PCI-slot lekker ongebruikt liet.

• Carpenter
Zoals ik al eens eerder heb gezegd is dat hij het altijd heel erg prima heeft gedaan, nooit enig probleem met drivers of wat dan ook gehad. Dit alles is pas begonnen nadat ik hem vervoerd heb met de auto (de comp op zijn kant, niet echt slim maar goed) en bij mijn vriendin heb geinstalleerd. Ik probeer wel even of ik ergens een voltmeter kan regelen. O ja, toen ik hem vanavond probeerde op te starten deed hij helemaal niets meer alleen de voedingkoeler draaide nog. 8)7

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Kan het zijn dat je een zware koeler op de processor hebt zitten?
Dan kon die wel eens gecrushed zijn. In iedergeval zou je even moeten kijken of die nog heel is.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Carpenter
Nope, er zit een standaard koeler op de proc en deze doet het gewoon. De temperaturen schommelen rond de 44 graden voor de proc en 30 graden voor het mobo. En voor alle duidelijkheid, er zit een standaard 235 watt voeding in de kast (die het al jaren doet).

[ Voor 21% gewijzigd door Carpenter op 07-09-2003 21:13 ]

• Carpenter
Nou beste mensen, ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden :7. Ik was aan het prutsen met de voedingskabel naar het mobo en toen ik daar even aanzat hoorde ik de koeler een lagere RPM hebben en freezde het beeld weer. Ik zal hier nog even mee experimenteren of het nou aan het mobo ligt of aan de voedingskabel zelf.

Ik heb nog even goed gekeken naar het stekkertje en een van de aansluitinkjes is een beetje zwart/bruin uitgeslagen dus die zal wel enigzins verbrand zijn. Nou is het alleen nog de vraag of het mobo hier ook onder geleden heeft.

[ Voor 28% gewijzigd door Carpenter op 07-09-2003 21:50 ]

Pagina: 1