[winxp] geen install mogelijk op een ntfs schijf

Pagina: 1
Acties:

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11-2025
Na dat ik een beetje ben gaan klooien met mn peecee heb ik het zover gekregen dat ik mn Master Boot Record had gesloopt. Geen probleem, dacht ik.

Helaas wel een probleem. Normaal zou je je hdd kunnen formateren van een flop. Natuurlijk heb ik geen flop meer.
Dan maar formateren in een andere bak. Dat heb ik dan maar gedaan.
Telkens als ik nu boot, en mn c schijf (seagate barracuda5) is ingestoken stopt me peecee na post.
Trek ik de hdd weer uit, dan komt hij post door, maar vindt ie mn dvd/cd-rw comodrive niet.
Ik kan dan windows op mn andere hdd instaleren, ware het niet dat deze ook ntfs is, en de installer zegt dat hij het type niet herkent. De partitie verwijderen wil ik niet omdat er nog data op staat die ik wil bewaren.
De andere schijf is een maxtor diamond max plus 9 120GB hdd.
deze drive zit samen met mn dvd-rom op ide kanaal0, de baracuda en mn cd-rw/dvd combo zit op ide1

fat32 formateren is niet mogelijk in winXP.
Geen enkele bak heeft een flop.

het comando format [drive] /fat in de command werkt ook niet.

heeft er iemand een id wat ik er aan kan verhelpen?

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Verwijderd

Hoezo kan je niet FAT32 Formatteren in Win XP?
Heb je al geprobeerd met Partion magic

Verwijderd

Je kan tot +/- 32 GB formatteren als FAT32 in WinXP.

• ph3n1x
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 18:39:
Hoezo kan je niet FAT32 Formatteren in Win XP?
Heb je al geprobeerd met Partion magic
Ik heb vroeger al eens last gehad met partitionmagic7. Daarmee vertrouw ik pm8 ook niet echt, en heb het daarvoor ook niet gebruikt.
Je kan tot +/- 32 GB formatteren als FAT32 in WinXP.
dus als ik die schijf kan opdelen in 2 stukken van ~30GB maak heb ik geen probleem, hoop ik.

Helaas kan ik mn hdd detecteren tijdens post, en dan hangt mn peecee.
Alle jumpers staan op CS. daar kan ik iig geen problemen mee oplopen.

Verwijderd

Probeer eens te formateren in de beheer-console onder disk-management. Daar kun je gewoon kiezen welke indeling je wil hebben.

oja:
ik denk dat de installer een Fat16 of FAT32 partitie nodig heeft om z'n temp-files op kwijt te kunnen tijdens de installatie.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 18:50 ]

• ph3n1x
ik heb net mn schijf geformateert als 30GB (30720MB) FAT32, en de resterende 25.9GB als ntfs. Nu hopen dat dit gaat werken.

tnx voor de snelle replys

edit:

de format is gedaan, net de hdd ingestoken. Dan heb ik de machine geboot, maar hij bleef hangen tijdens post.
Eens kijken wat ik kan doen met de jumpers. ik ga de hdd master maken en de dvd/cd-rw combo slave.

* ph3n1x prays that this is gonna work

[ Voor 48% gewijzigd door ph3n1x op 06-09-2003 19:37 ]

• ph3n1x
De jumpersettings veranderen van CS (cable select) naar master/slave heeft geholpen
het qndere ide kanaal werkt wel perfet op cs. (hier hadden de master/slave settings een reboot issue :?)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-05 15:41
hoezo vertrouw je PartitionMagic niet?? ik maak uit deze opmerking op dat jij JEZELF niet vertrouwd... zoek ff op internet een soort tutorial waarin word uitgelegd hoe PartitionMagic werkt... Heel simpel, en als je t eenmaal door hebt zul je merken dat het een erg fijn programma is...

dus Hd in je andere PC > PartitionMagic erop en dan alle (aanwezige?) partities verwijderen en dan opnieuw aanmaken... Rebooten en klaar is je HD...

edit:
maar t is je intussen al gelukt zie ik?

[ Voor 7% gewijzigd door Saeverix op 06-09-2003 20:15 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Verwijderd

ph3n1x schreef op 06 September 2003 @ 18:33:
Ik kan dan windows op mn andere hdd instaleren, ware het niet dat deze ook ntfs is, en de installer zegt dat hij het type niet herkent.
das logisch... dan moet je booten vanaf je cd om dat te voorkomen of die xp opstart floppen gebruiken (lastig zonder floppen)....

toch wel handig hoor een floppydrive... :P

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Als hij blijft hangen bij de post wordt je hdd denk ik niet goeg gedetect. Probeer eens alleen die schijf zonder alle cdroms e.d. wat je in je pc hebt zitten. Als ie et dan nog niet doet even jumpers wisselen, als ie dan nog niet doet moet je toch denken aan een kapoote hdd.

Verwijderd

Je moet met bootdisk opstarten. daarna fdisk opstarten met opdracht mbr (fdisk /mbr). verwijder alle non-dos partitie. daarna maak je een fat32-partitie. start de computer opnieuw op en formatteer de partitie

Verwijderd

Waarom toch altijd zo moeilijk.
Als je je WinXP cd-rom in je lade had gelegd en daarvan had opgestart, vervolgens had gekozen voor (R)ecovery en op de DOS-Prompt fixmbr had ingetikt, was je binnen 2 minuten klaar geweest zonder dat je had hoeven formatteren, en was al je data behouden gebleven.
Misschien een tip voor de volgende keer als je je MBR om zeep hebt gehopen?
Pagina: 1