Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

telefoon bezet indicator

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:14
ik wil een schakelingetje maken die aangeeft of de telefoon bezet is of niet.

we hebben hier thuis 2 telefoons, 1tje boven, en 1tje beneden. en het is irritant als er boven iemand zit te bellen, en beneden gaat ook iemand bellen.....

ik heb even gezocht en vond op www.circuitsonline.nl een leuk schema

schema

als ik dat dingetje zowel in de telefoon beneden plaats en in de telefoon boven, zou dat het rode ledje, beneden gaan branden, als ik boven bel.
en anders om...? :? 8)7

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

is dit een vraag :?

dat schema is daar toch voor? dus ik zou zeggen: "jah" :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rebels op 06-09-2003 18:15 ]

Verwijderd

Aan dat schema te zien (maar ik weet het ook niet zeker) zal het lampje beneden niet gaan branden als je boven belt. Het ligt er helemaal aan hoe de telefoons met elkaar verbonden zijn, of er een telefooncentrale tussenzit etc. Maar als je het op de goede plaats inbouwt moet het werken :) Proberen kan altijd natuurlijk

Of vergis ik me nou? Vast wel, heb hier telefooncentrale + isdn dus hier werkt dat zowieso niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 18:27 ]

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-11 13:44
Het zou me verwonderen moest die gast dat bouwen zodat hij kan zien dat de lijn bezet is als hij zelf aan het bellen is...

[ Voor 9% gewijzigd door PeGys op 06-09-2003 18:26 ]

Een beetje verlies heb je altijd...

• Opperhoof
ik heb adsl en dus ook zo'n telefoon lijn splitter, dus de 2 telefoon lijnen komen samen bij elkaar en gaan als 1 lijn de splitter in, maar ik zal even meten dalijk

• Opperhoof
hum valt weinig te meten, alleen maar dat het 49 V DC is...

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Je kunt bij de gamma oid een splitter kopen voor 3 telefoons, er gaat dan een lichtje branden met de tel waarmee je beld. Je kunt dat ook niet bellen met andere telefoons, daar is de lijn dan dood.

Je hebt het alleen wel puur over telefoons, en ik zie de connectie met computers niet meer? Misschien als het voor je 56k-er modempje was.. :?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ibex

^^ met stom.

nou, mij lijkt dat dan schema perfect zou kunnen dienen als de ledjes voor boven, door de telefoon beneden worden aangestuurd. zo krijg je boven een groen/rood ledje als de telefoon beneden vrij/bezet is. Maar dan is er enkel nog het probleem om kabels te leggen (of het draadloos te doen). Zijn er misschien kabels ongebruikt in een telefoonkabel, om die dan als 'datalijnen' te gebruiken?

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
het maakt niet uit waar je het in je telefoon bekabeling aansluit, normaal gezien staan alle telefoons gewoon parallel

gebruik wel low current leds anders kon de lichtopbrengst nog wel eens tegevallen

Repareren doe je zo.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Opperhoof schreef op 06 September 2003 @ 19:32:
hum valt weinig te meten, alleen maar dat het 49 V DC is...
michien als je even opgelet had zakt de spanning in naar rond de 8 volt als je de haak optilt .. duzzzzz

en idd de spaning draaid om ....

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 07-09-2003 13:16 ]

Iperf

Verwijderd

Wat kost een centrale nou dezerdaags, desnoods tweedehands.
Veel meer gemak als je het mij vraagt.

• Opperhoof
als ik boven de stroom meet is dat 49v, als ik vervolgens beneden de hoorn v/d haak neem is het nog maar 8.4V en anders om ook, dus ik denk dat het zal gaan werken

Verwijderd

Opperhoof schreef op 07 September 2003 @ 15:01:
als ik boven de stroom meet is dat 49v, als ik vervolgens beneden de hoorn v/d haak neem is het nog maar 8.4V en anders om ook, dus ik denk dat het zal gaan werken
Een stroom wordt uitgedrukt in Amperes, een spanning in Volts :), maar goed.
Wanneer je deze schakeling gebruikt zullen alle leds gaan branden wanneer iemand de telefoon van de haak neemt. Maar is dat dan een probleem dat wanneer jij aan het internetten bent dat je het ledje op ziet lichten (ok, het is overbodig maar niet storend ga ik vanuit).
In de schakeling zitten 3 onderdeeltjes die maar een paar cent per stuk kosten. Dus je kunt het gewoon proberen om 2 schakelingen te maken en je zal het zelf zien.
Ik zie dat ze op CircuitsOnline langwerpige leds gebruikt hebben, ik zou dat niet doen omdat je die niet bepaald mooi kunt uitvijlen. Een 3 of 5 mm ronde led kun je boren en dat gat is meteen afgewerkt. Duw de led in 't gat en lijm hem aan de achterkant vast met zo'n lijmpistool dat warm word (dit vind ik de meest makkelijke manier).
Trouwens, een printplaat heb je niet nodig, wanneer je de leds in de behuizing gemonteerd hebt zie je al dat je alleen de weerstand nog vast hoeft te zetten, deze laat je gewoon hangen (eventueel een krimpkous er omheen of plakband).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 22:38 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Lees het stukje op CO nou eens goed:
Als de hoorn dan van de haak wordt genomen, gaat de groene LED zwak branden. Bij een verbinding brandt de rode LED.
Dus bouw twee van die schakelingen en je kunt zowel boven als beneden zien of er ergens een telefoon gebruikt wordt.
Zo moeilijk is dat toch niet?
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.