[RH9] Javascript in Netscape en Mozilla

Pagina: 1
Acties:

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 08:21
Hallo allemaal,

sinds gister heb ik Red Hat 9 geinstalleerd, wat na wat aanwijzigingen goed ging.

nu zat ik vandaag op internet met Mozilla 1.2.1en Netscape 7.1 en het viel me op dat Javascript maar heel slecht wordt ondersteunt. Een site van mij maakt veel gebruik van javascript, onder andere om aan de hand van de resolutie van iemand diegene door te verwijzen naar de juiste pagina en een aftelklokje.

Het viel mij op dat beide scripts, samen met nog een aantal anderen niet werkte. Ligt dit aan de ondersteuning van Mozilla en Netscape of staat er ergens een instelling verkeerd?

Ik kwam in Preferences van beide browsers wel Javascript tegen alleen hetgeen wat daar staat dat toegestaan is is dramatisch laag...

Wie weet raad?

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Is het een probleem dat wordt veroorzaakt door de browsers, of is het een probleem dat wordt veroorzaakt door de scripts? Zoek dat uit, en als je weet waar het aan ligt, is het kiezen tussen 2 oplossingen:

Gebruik een browser die de scripts wel goed interpreteert, of pas je scripts zo aan dat ze met zoveel mogeljk browsers werken.

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-08 08:21
Het zijn veelal script die ik zelf niet heb geschreven maar van site op internet heb gehaald en vervolgens aan mn eigen wensen heb aangepast. Op die sites staat niet vermeld of ze voor netscape op IE of wat dan ook zijn, maar veel scripts op die sites (Javascript Source) werken ook niet...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Dat klopt.
Veel JavaScripts zijn aangepast om netscape (4) eruit the filteren en die iets anders te commanderen dan IE (Internet Explorer).

Nu is het zo dat de nieuwe Netscape (6 en 7) en Mozilla er ook nog uitgefilterd worden, maar eigenlijk het "IE" stuckje van de code moeten krijgen.
Dit ligt dus aan de scripts zelf.

En over ondersteuning: Netscape heeft zelf JavaScript ontwikkeld!

Deze vraag moet trouwens eigenlijk naar het Webdesign & Graphics Forum

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Je gebruikt natuurlijk ook wel een oude versie van Mozilla. In versie 1.4 werkt alles al weer stukken beter.

Via Tools -> Web development -> Javascript Console kun je in Mozilla precies zien waar het fout ging en wat de fout is. Vaak zul je zien dat de fout makkelijk te verbeteren is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

crisp

Devver

Pixelated

Het is algemeen bekent dat veel javascripts die te vinden zijn op internet IE-only zijn. Ze stammen voornamelijk nog uit de tijd van IE4 en NS4 waarin de document modellen ook nog gigantisch van elkaar verschilden. Dat is geen fout van Mozilla of Netscape, maar meer van Microsoft die toendertijd voor alles perse een eigen oplossing wou implementeren.

Tegenwoordig kunnen de meeste browsers echter prima overweg met het DOM model, en is het, zeker voor eenvoudige javascriptjes, niet moeilijk meer om een script te maken dat in alle moderne browsers functioneert zonder browser-specifieke afvragingen. Er zijn nog wel verschillen, met name in de event-modellen, maar daar valt meestal eenvoudig omheen te werken.

Kortom: als je eigen scripts niet in Mozilla of Netscape werken, dan zijn ze waarschijnlijk nog oorspronkelijk voor IE4 geschreven en gebruiken ze het document.all model; als je al begint door dat om te bouwen naar het DOM model dan kom je waarschijnlijk al een heel eind ;)

[ Voor 4% gewijzigd door crisp op 07-09-2003 20:57 ]

Intentionally left blank

Pagina: 1