Toon posts:

[VB] ODBC Access 2002 versus Acces 97

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een applicatie in Visual basic gemaakt die gebruik maakt van een Access database via een ODBC koppeling. De database is gemaakt in Access 2002. Nou is het de bedoeling dat het zowel op deze versie draait als op een Access 97 database. Ik was in de veronderstelling dat ik de ODBC koppeling alleen maar hoefde laten te verwijzen naar de Access 97 database in plaats van naar de Access 2002 database. En dat het geheel dan ook zou werken.

Nou is het zo dat mijn programma wel werkt met de Access 97 database tenzij ik een update of insert query uitvoer. Het inloggen en ophalen van gegevens werkt wel. Dus een gewone query request geef tde beoogde data weer, maar als ik via mijn applicatie iets wil toevoegen dan gebeurd dat niet. Ik krijg verder geen enkele foutmelding. Heeft iemand een idee hoe ik dit aan de praat kan krijgen of dat er verschillen zijn tussen de manier waarop je deze 2 verschillende databases aanspreekt?

Alvast bedankt.
(extra info, ik gebruik een gewoon ADO control om via de ODBC met de database te communiceren)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
            adoVragenTabel.RecordSource = "SELECT * FROM Vragen"
            adoVragenTabel.Refresh
            With adoVragenTabel
                .Recordset.AddNew
                .Recordset.Fields(1) = txtVraag.Text
                .Recordset.Fields(3) = intCategorieID
                .Recordset.Fields(4) = 0
                .Recordset.Update
                intVraagID = .Recordset.Fields(0).Value
            End With

Via bovenstaande manier voeg ik een record in. Heb ik de ODBC koppeling naar een Access 2002 database lopen dan lukt dit prima. In het geval ik de koppeling laat verwijzen naar dezelfde database maar dan in Access 97 dan voegt hij de record niet in.

Ik heb al een .recordset.movelast ingebouwd. Ik dacht misschien doet access 97 dat in tegenstelling tot de Access 2002 niet, maar dat mocht ook niet baten.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 16:26 ]

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Wat gebeurd er als je een Connection.Execute "INSERT bla" query van maakt?

Dus Connection.Execute "INSERT INTO Vragen (1,3,4) VALUES ('" & txtVraag.Text & "','" & intCategorieID & "', 0")

Verwijderd

Topicstarter
moet ik even proberen. Is het zo dat een query via een connection.execute sneller of langzamer is dan de manier waarop ik het doe? Of is er geen preformance verschil?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Ik vraag me een beetje af waarom je ook met een Access 97 database zou moeten kunnen werken? Indien op de systemen Access 97 is geïnstalleerd kun jij nog wel met een Access 2002 database werken hoor. Enige minpuntje is dat je gebruikers niet rechtstreeks in de database kunnen. Maar dat beschouw ik niet als minpuntje ;)

Ik zou dus zeggen: lekker de XP database houden en gaan met die banaan.

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik de 2000 database behouden zonder dat deze geinstalleerd is op de computers. Alleen acces 97 is op sommige aanwezig. Hoe weet de ODBC hoe hij met deze nieuwe database indeling moet communiceren? Als ik het probeer werkt het namelijk niet. Of moet ik bepaalde dingen installeren?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-06 10:37

OZ-Gump

terug van weggeweest

Als ik heel eerlijk ben: ik werk altijd met ADO. En als ik ervoor zorg dat de laatste versie van de MDAC en de laatste Jet drivers geïnstalleerd zijn, dan werkt dit vlekkeloos. Dus vandaar...

Trouwens, ik heb dit wel ooit met ODBC gedaan, en dat ging ook goed!! (Y) MDAC 2.7 er overheen en de laatste Jet drivers (4.0 SP6) installeren en je zou gewoon met een andere Access versie moeten kunnen werken. De database reageert namelijk niet op de geïnstalleerde versie van Access, maar op de versie van de ODBC drivers die je hebt. Als die drivers de juiste versie zijn, kun je met de nieuwste versie (en lager) werken, dus dan kun je aan de slag.

Wanneer jij een nieuwere versie van Access installeert, zul je ook de nieuwere ODBC drivers installeren. En dan kun je dus ook met die nieuwe Access db aan de slag. MDAC en Jet drivers zijn de magic words hier.

My personal website

Pagina: 1