Batchfile - Hoe computernaam in laten vullen door gebruiker?

Pagina: 1
Acties:

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-08 07:28
Ik zit me rot te zoeken op batchfile informatie, maar ik kan maar niet vinden hoe je de batchfile kan laten wachten op bijv:

"Echo Vul hier de computernaam in..."

...en hoe je dan de computernaam in kan typen en bijv naar een reg file kan laten exporteren.
Of heb je daar een progje voor nodig?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En als je nu gewoon de windows variable gebruikt? %USERDOMAIN%
Waarom een gebruiker het laten intypen als je de data uit een variables kan halen?

Ey!! Macarena \o/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vroeger was er een DOS proggie met de naam ASK. Daarmee kon je de gebruiker wat laten invoeren in een batch file.

Misschien staat hier iets voor je?
http://garbo.uwasa.fi/pc/batchutil.html

[ Voor 33% gewijzigd door Microkid op 06-09-2003 15:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Ik schrijf geen enkel batchfiletje meer zonder Kixtart, zie www.kixtart.org. Daar kun je van alles mee toen, bekijk de command reference even.

• Ye Greate'96
RaZ schreef op 06 september 2003 @ 15:30:
En als je nu gewoon de windows variable gebruikt? %USERDOMAIN%
Waarom een gebruiker het laten intypen als je de data uit een variables kan halen?
Ja, sorry ik heb het te onduidelijk omschreven.

Wat ik graag wil is een bootdisk maken met cd-drivers en waarbij ik dan de computernaam in kan typen wat dan weggeschreven wordt in een reg file. Vervolgens zet ik dan een image van cd terug waar in de startup automatisch die reg file wordt geimporteerd....

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-08 11:50
Zou je zoiets niet kunnen doen met Bijvoorbeeld Ghost en Sysprep .

Dan kun je bijvoorbeeld een ghost terugzetten en dan kan de gebruiker computernaam zelf invullen (nog meer dingen als je dat wil ).

Kijk hier even voor de werking van Sysprep : http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• Ye Greate'96
henkyyyyyyy schreef op 06 September 2003 @ 15:39:
Zou je zoiets niet kunnen doen met Bijvoorbeeld Ghost en Sysprep .

Dan kun je bijvoorbeeld een ghost terugzetten en dan kan de gebruiker computernaam zelf invullen (nog meer dingen als je dat wil ).

Kijk hier even voor de werking van Sysprep : http://www.microsoft.com/...eploying/introduction.asp
Ik vind 't sysprep het probleem dat je pas na de image de vraag (of vragen) moet beantwoorden.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan bij batch-files niet 'on the fly' om input vragen (behalve dan met errorlevels enzo, maar das maar 1 getal of letter). Je zou dan met parameters moeten werken. In je batchfile staat dan bijv dit:
code:
1
2
3
@echo off
echo De eerste parameter is %1 !
echo En de tweede parameter is %2

Om dit te gebruiken moet je dus je batfile starten met parameters, dus bijv 'batfile.bat blaat hoi'. Je zal dan deze output krijgen:

code:
1
2
De eerste parameter is blaat !
En de tweede parameter is hoi

---------------------
edit: Als je wat meer wilt doen kan je misschien beter QBasic ofzo gebruiken, dat is vrij simpel en je kan er ook om input mee vragen :)

[ Voor 16% gewijzigd door JER00N op 06-09-2003 15:54 ]

• Ye Greate'96
Pastasaus schreef op 06 September 2003 @ 15:53:
Je kan bij batch-files niet 'on the fly' om input vragen (behalve dan met errorlevels enzo, maar das maar 1 getal of letter). Je zou dan met parameters moeten werken. In je batchfile staat dan bijv dit:
code:
1
2
3
@echo off
echo De eerste parameter is %1 !
echo En de tweede parameter is %2

Om dit te gebruiken moet je dus je batfile starten met parameters, dus bijv 'batfile.bat blaat hoi'. Je zal dan deze output krijgen:

code:
1
2
De eerste parameter is blaat !
En de tweede parameter is hoi

---------------------
edit: Als je wat meer wilt doen kan je misschien beter QBasic ofzo gebruiken, dat is vrij simpel en je kan er ook om input mee vragen :)
Maar waarmee wordt het dan gedaan?

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze bootdisks gebruikten waarbij je in een menu koos welk type systeem je had, en vervolgens kon je de computernaam intypen...
Dat was in elk geval gewoon onder dos.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ye Greate'96 schreef op 06 September 2003 @ 16:08:
[...]

Maar waarmee wordt het dan gedaan?

Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze bootdisks gebruikten waarbij je in een menu koos welk type systeem je had, en vervolgens kon je de computernaam intypen...
Dat was in elk geval gewoon onder dos.
Ja, maar als het onder dos is kan het natuurlijk wel meer zijn als batch, bijvoorbeeld C of QBasic :)

• [Jules]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:27

[Jules]

Confusion in confusion

Als je iets gedaan wilt krijgen met batch files of andere scripts in Windows dan is de site van Rob van der Woude misschien iets voor je....
Hier haal ik vaak behoorlijk nuttige info vanaf...

Knowing others is to be clever.
Knowing yourself is to be enlightened.
Overcoming others requires force.
Overcoming yourself requires strength.

• Ye Greate'96
[Jules] schreef op 06 September 2003 @ 23:57:
Als je iets gedaan wilt krijgen met batch files of andere scripts in Windows dan is de site van Rob van der Woude misschien iets voor je....
Hier haal ik vaak behoorlijk nuttige info vanaf...
Hier heb ik inderdaad wat gevonden m.b.v. copy con en ansi.sys maar dat werkt niet onder Dos van Windows 98 bootdisk.

Weet iemand misschien een tooltje die om een woord vraagt en dit dan opslaat in een file of variable?

Verwijderd

Ye Greate'96, thanx voor deze topic...
jij zoekt namelijk hetzelfde als ik, alleen met een paar kleine wijzigingen.
Ik ook nog het IP-adres laten veranderen en bij mij is het de bedoeling dat ze met een letter laten weten welke pc het is, en dat er dan automatisch een computernaam en ip wordt ingesteld...

• Ye Greate'96
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 14:11:
Ye Greate'96, thanx voor deze topic...
jij zoekt namelijk hetzelfde als ik, alleen met een paar kleine wijzigingen.
Ik ook nog het IP-adres laten veranderen en bij mij is het de bedoeling dat ze met een letter laten weten welke pc het is, en dat er dan automatisch een computernaam en ip wordt ingesteld...
IK BEN ERUIT!!!!!!!!

En deze executable is de oplossing!!
http://www.filelibrary.co...oad/DOS/h/51/make_bat.zip

wat ik ermee doe is:

echo type hier de computernaam:
makebat -f c:\bla.bat "SET NAME=%%s"
call c:\bla.bat
echo %NAME%

Wat makefile.exe doet is een regel naar een bestand schrijven.
%s is wat de gebruiker invult, dus in de file c:\bla.bat komt dan te staan: SET NAME=*wat je dan in de prompt invult*

En het werkt perfect!!

Je zou hetzelfde kunnen doen met een ip adres en dan de variabele (bijv: %IP%) in een regfile kopieren
Pagina: 1