Toon posts:

Willekeurig trage verbindingen NW5.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds enige tijd zijn er willekeurig pc's met een erg trage connectie naar de Novell NW5.1 server. Ik heb ondertussen alle hubs vervangen door switches (ik dacht dat dit het probleem zou verhelpen) maar het probleem blijft onverandert. Het vreemde is dat het niet dezelfde machines zijn die een trage verbinding hebben; soms zijn het W2K, soms win98 machines op verschillende switches en op verschillende locaties in het gebouw.

Nu heb ik gezien dat op de twee NICs in de server niet dezelfde frametypes zijn gebind:
Server: ML370 compaq PIII 1Ghz
Nic1 (10/100): 802.2, 802.3, ethII
Nic2 (10/100): 802.2

Deze gaan naar een aparte switch (2 x IBM), welke onderling zijn gepatched. Alle switches (5 x 3Com) zijn op hun beurt weer met beide IBM's verbonden.
Op de switches (IBM en 3Com) alle instellingen gechecked. Geen noemenswaardige collisions en geen vreemde traffic te zien.

In het netwerk hangen DOS, Win95/98, NT4sp6, Win2K PC's.

Ik heb al enorm veel info op de Novell site gevonden, maar nog niet de oplossing gevonden... Alle NIC's op de pc's staan op 100Mb full duplex (net als op de server NIC's), frametype auto detect.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:34 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
1) waneer is het probleem opgetreden? na vervangen/bijplaatsen van een netwerkapparaat?
2) welke client versie?
3) gebruik je alleen ipx op de client of ook nog tcp/ip voor de nw 5.1 connecties
4) zet je frametype eens op automatic, wil wel eens helpen (vooral in drukke netwerken)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Het is opgetreden sinds de komst van 40 nieuwe pc's (Win2K). Frametypes staan op auto detect.

Client versie voor Win98 is 3.21, voor Win2K 4.81, maar ook getest met 4.83sp2...

Alle staan ingesteld op IPX...

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:22 ]

• Zwelgje
mja, het blijft gokken welke tids je al hebt gelezen.... dus ik schiet er een paar jouw kant uit :P

http://support.novell.com...archtid.cgi?/10067487.htm

overigens, welk supportpack draai je op die server?

Verwijderd

Topicstarter
Er draait SP2, conform de standard die wereldwijd geldt voor de keten waar ik voor werk..

Ik heb al veel van de novell knowledgebase gelezen maar tips zijn altijd welkom !

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:49 ]

• Zwelgje
als je via de management portal op die netware doos inlogged en bij server health kijkt, daar staan dan wel nette waardes?

of een overzichtje posten met alle settings van je server (uit monitor.nlm) zou wel handig zijn, mischien staat er een setting scheef of te laag

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil de waardes welposten, maar ik ben ze één voor één langs gegaan.. alles staat OK, geen setting die te laag staat of 'krap' staat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:56 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:54:
Ik wil de waardes welposten, maar ik ben ze één voor ééén langs gegaan.. alles staat OK, geen setting die te laag staat of 'krap' staat.
gebruikte je voor die tijd (die 40 pc's) ook al windows 2000 op je clients?

wel vervelend dat je onderdeel uitmaakt van een grote keten, dan kan je niet even zomaar een SP op die server zetten.... vervelend,vervelend, voor hetzelfde geld is het dan opgelost

Verwijderd

Topicstarter
utilization:4%
server up time 35:23:25:40
Online proc: 1
original cache buffers: 163.249
Total cache buffers: 112.303
Dirty cache buffers:0
long term cache hits: 99%
current disk req.:4
packet receive buffers:500
Directory cache buffers:5005
maximum service processes:500
current service processes:59
current connections:42
Open files:1025

De server parameters zijn wat lastiger om te posten, mocht het nodig zijn zal ik het wel doen..

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2000 is inderdaad gekomen sinds die 40 tal nieuwe, Misschien dat er 2 of drie al waren,maar niet veel meer.
Inderdaad errug vervelend dat ik niet zomaar een nieuwere SP kan installeren... Het heeft iets van roeien met de riemen die je hebt.

Bij de andere filialen werken ze met dezelfde hardware. Ik heb al bij twee locaties de server parameters bekeken en die zijn hetzelfde bij ons. Behalve dat wij 2 NIC's op de server hebben (load balance enabled) en ietwat meer pc's in het netwerk.

• Zwelgje
wordt er nog gebruikt gemaakt van een product als ZenWorks ? en zo ja welke versie?

Verwijderd

Topicstarter
Zenworks wordt enkel bij de 4.81 client geinstalleerd.. versie 3.0 (991013)

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-03 19:31
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 16:04: Behalve dat wij 2 NIC's op de server hebben (load balance enabled)
deze mogelijke oorzaak kan je snel uitsluiten door te testen met 1 nic.

hoe is de load balance geconfigureerd? driversetting op Netware en port trunking op de switch? welke drivers en type trunk?

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Ja! dit is een bekend probleem!

-Internet Explorer 6.0 kan op een Win2K machine voor trage netwerkverbindingen zorgen naar een Netware server. Klinkt vreemd, maar het is toch echt zo.
-Bij Microsoft is een patch te downloaden voor 10x snellere verbinding naar NetWare server. (Weet overigens niet hoe deze patch heet) Alleen voor XP.

Deze problemen had ik ook met 2K/XP machines. Is nu opgelost. Dit vindt ik erg smerig van Microsoft om een concurrent zo tegen te werken. Misschien dat je je het nog wel herrinerd een tijdje geleden (2001 ofzo)

Suc6!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-04 18:30

Arfman

Drome!

In aanvulling op Taxidriver: je kunt proberen om de setting SET CLIENT FILE CACHING ENABLED = OFF op te nemen in je STARTUP.NCF en de server te rebooten.

En schop je centrale ICT afdeling eens, SP2 is echt niet meer van deze tijd.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Als je niet wil rebooten kan je ook bij de instellingen van de netware-client oplock-caching uitschakelen, om te testen of het werkt. Maar als je SP2 gebruikt, staat oplock-caching waarschijnlijk al uit.

Leven is meervoud van lef

Verwijderd

Zulke 'vage' problemen kunnen ook een elektrische aard hebben.
- TL-starter die stoort
- kabels langs krachtstroom
- kabels in raare bochten of bossen boven plafond
- splitters
- aardings verschil
- pieken van apparatuur (compressoren, kachel, ventilator etc.)
- pc's wel/niet geaard

• degoeroe
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-10-2019

degoeroe

Wat hep de goeroe nau gesegt !

Wij hebben ook trage clients gehad maar dat betrof alleen NT based systemen (Win2K en XP). Op deze clients hebben we in de netwerkinstellingen ook het IPX Netwerkadres aangegeven (10A00010 in ons geval) en de frametype hard op 802.3 gezet (omdat wij die versie gebruiken). Hardware detect werkte bij ons niet goed genoeg vandaar de aanpassing.

P IV 2,4 (533) ASUS P4B533, 640Mb PC-2100, 80Gb Maxtor 8Mb cache & 60Gb IBM, 2 x 17" IIyama Prolite X436S-S, Plextor PX-708A, Plextor 52/24/52A, Logitech Marble Mouse USB, GeForce 3 Ti200

Pagina: 1