Toon posts:

[WinRoute] alleen routen, geen NAT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik hoop echt dat dit niet al een keer voor bij is gekomen in al die 100den winroute topics, maar ik kon het nie vinden...

ik wil twee netwerkjes koppelen en ik wil hier niet de bridge functie van XP voor gebruiken want dat vreet resources...

nu werd mij eerder al aangeraden om winroute te gebruiken.. het lijkt ook of het hier mee kan... maar wat ik ook probeer, het werkt altijd maar 1 kant uit.. ok ik kan het het ene netwerk pingen maar zij niet terug of andersom...

Moet ik nou wel of niet NAT instellen en dan vervolgens een NAT entry maken met een range van adressen die "DO not NAT" hebben enzo.. of wat.. ik wordt hilmal gek in ieder geval...

Ik wil dus die hele NAT nie gebruiken en ik hoef nie te internetten via die pc en ik hoef ook geen inet te delen (daarom wil juist deze router, om inet de scheiden)
Kan iemand misschien eens uitleggen hoe het zit.. het zou erg simpel moeten zijn heb ik het idee...:?

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

wat is je ip configuratie van beide netwerken?

Verwijderd

Topicstarter
netwerk 1.
192.168.0.0/32
default gateway: 192.168.0.1
Dit is een (ADSL)router. kep een entry aangemaakt in de static routing table
dest. 10.0.0.0/32 gateway 192.168.0.101 (pc met winroute)

netwerk 2.
10.0.0.0/32
default gateway 10.0.0.138
bevat ook een entry:
dest. 192.168.0.0/32 gateway 10.0.0.1 (zelfde pc met winroute, maar andere nic)

als ik nat aanzet op de 10.0.0.1 nic dan kan ik de ip's in het andere netwerk pingen.. zij mij natuurlijk niet... (omdat nat aanstaat)... als ik nat uitzet kunnen we beide niets :?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
bridge functie van XP die resource slurpt :? en dan ga een een extra addon progje gebruiken..

excuse me, maar dan kun je beter het in windows ingebouwde gaan gebruiken, wat kost het nou aan resources om een netwerkje te bridgen :?

en wat zijn dat de specs van die machine? 64mb ram ofzo?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
tis een p3-600 met 256 ram.. maar het is algemeen bekend dat die bridge erg intensief is... daar komt bij dat die tweede nic een wifi usb flutsel is... als ik die bridge gebruikte en ik ging eens flink kopieren dan hangt de muis om de 10 sec op die PC ... vraag me nie waarom... ik heb het dus getest zonder bridge, door dus met die pc (die uiteraard wel beide netwerken kan "zien") wat te kopieren, en dat verliep zonder schokken... zucht...

dus dan maar winroute.. wat trouwens sowieso een "netter" alternatief is denk

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:15 ]

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Cyb

lijkt me ook dat XP bridge-ing niet echt veel meer resources zou moeten innemen, maar ik heb het nooit getest met veel pc's eigenlijk.

misschien kan Winroute alleen NAT-routen en niet normaal. Anders een ander proggie nemen of Win2kServer

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:14:
tis een p3-600 met 256 ram.. maar het is algemeen bekend dat die bridge erg intensief is... daar komt bij dat die tweede nic een wifi usb flutsel is... als ik die bridge gebruikte en ik ging eens flink kopieren dan hangt de muis om de 10 sec op die PC ... vraag me nie waarom... ik heb het dus getest zonder bridge, door dus met die pc (die uiteraard wel beide netwerken kan "zien") wat te kopieren, en dat verliep zonder schokken... zucht...

dus dan maar winroute.. wat trouwens sowieso een "netter" alternatief is denk
windows XP kan ook 'out of the box' routen... check de KB maar even voor de benodigde registry keys die aangepast moeten worden (1 key..)

Verwijderd

Topicstarter
oja joh!!? dat zou echt handig zijn! wat bedoel je met KB? de kennis bank?

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:31:
oja joh!!? dat zou echt handig zijn! wat bedoel je met KB? de kennis bank?
zie mijn signature.... das dus de KB

Verwijderd

Topicstarter
ja, daar staat nie zoveel over he.. microsoft heeft het niet voor niets verborgen gehouden... kep het iid wel ergens anders gevonden.. maar die reg value staat bij mij al goed :? en wennig routen...

enig idee waar ik die routing dan zou moeten activeren?

Verwijderd

Topicstarter
ok, die waarde stond al op 1 omdat winroute dat doet :? greppig..

maar hoe moet ik nu precies routeren? moet ik dat gewoon met de route add commando's doen? kep wel wat aangemaakt, maar het werkt niet zeg maar... :)

route add 10.0.0.0 MASK 255.255.255.0 10.0.0.1

maar dat werkt dus niet...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:09:
netwerk 1.
192.168.0.0/32
default gateway: 192.168.0.1
Dit is een (ADSL)router. kep een entry aangemaakt in de static routing table
dest. 10.0.0.0/32 gateway 192.168.0.101 (pc met winroute)

netwerk 2.
10.0.0.0/32
default gateway 10.0.0.138
bevat ook een entry:
dest. 192.168.0.0/32 gateway 10.0.0.1 (zelfde pc met winroute, maar andere nic)

als ik nat aanzet op de 10.0.0.1 nic dan kan ik de ip's in het andere netwerk pingen.. zij mij natuurlijk niet... (omdat nat aanstaat)... als ik nat uitzet kunnen we beide niets :?
Erg krap subnet niet . ik hoop dat je 24 bedoelt ipv 32

imho kan wiroute nie echt bridgen

maak gewoon een 3e subnet aan voor de usb

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 06-09-2003 18:46 ]

Iperf

Verwijderd

'algemeen bekend dat bridgen in xp resources slurpt' ?

wat een nonsense..

Wat je doet: even forwarding aanzetten en je routes instellen. Slurpt 0,0 resources hoor...

Verwijderd

Topicstarter
ja, dat willik ook.. dat forwarden en routes instellen, maar ik snap niet hoe :?

Als ik (nu staat er weer windows ME op, vraag alsjeblieft nie waarom) in de registry die key aanmaak, welke routes moet ik dan toevoegen?

de route 10.0.0.0 -> 10.0.0.1 en 192.168.0.0 -> 192.168.0.102 bestaan al... dit zijn dan zeker niet de routes die ik moet hebben, maar ik kan eik nie bedenken (en ook nie vinden) welke dat dan wel zouden moet zijn....

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

winroute weer instaleren

subnetten goed instellen
usb_nic in ander subnet zetten e.g. 10.0.1.0/24
netwerknamen toevoegen aan het host file (wel zo makkelijk)
- als je de pcs' in het andere netwerk wil "zien" heb je minstens wins nodig
Verder kun je gewoon altijd bereiken via "\\IP_adres"
- zet je ze ook in je host file kun je ze ook bereiken met "\\Hostnaam"

klaar ..

waarom geen nat btw ?

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 06-09-2003 20:41 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
als ik wel nat dan is mijn netwerk voor dat andere netwerk toch maar 1 ip? (het zijn maar twee netwerken he, die middels een usb wifi aan elkaar gekoppeld zijn)

en zoals jij beschrijft werkt het niet... is ook logisch, want alles wat ik wil pingen wat buiten mijn subnet ligt (vanaf een pc waar geen winroute op draait, dus met maar 1 nic) gaat naar me default gateway... op die router heb ik dus weer een entry gemaakt die bij dat bepaalde subnet routeert naar de pc met winroute (in beide netwerken).

Met alleen winroute (dus op beide nics NAT uitgeschakeld) werkt het niet.. dan kan ik niet pingen... als ik nat wel aanzet, dan ik alles pingen, maar vanuit het andere netwerk kan je alleen de pc met winroute benaderen.. dan zou ik daar dus poorten moeten forwarden naar de juiste pc's... maar dat willik niet... :)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

winroute .. die route dus

als je je subnets goed hebt opgezet gaat dat vanzelf goed
nat moet je maar aanzetten op één adapter (je internet verbinding)

je hoeft dan verder niks meer in te stellen.
tijnzij je een inkomende poort van internet heb die moet jemischien mappen voor een spelletje ofzo

doe dit maar eens

[server pc]
adsl_nic:
ip 192.168.0.101
sn 255.255.255.0
gw 192.168.0.1
dns weet jij is of je router of je provider

subnet1_nic
ip 10.0.1.1
sn 255.255.255.0

subnet2_nic
ip 10.0.2.1
sn 255.255.255.0

[subnet1 client]
ip 10.0.1.x
sn 255.255.255.0
gw 10.0.1.1
dns 10.0.1.1

[subnet2 client]
ip 10.0.2.x
sn 255.255.255.0
gw 10.0.2.1
dns 10.0.2.1

Nat aanzetten op je adsl_nic in winroute
dns forwarding aanzetten in winroute

dat werkt ....

met zoiets had je ook even op de proppen mogen komen in je startpost btw
en ik zei al dat x.x.x.x/32 waarchijnlijk 24 moest zijn maar daar zeg je niks over hoe heb je die nu

het beste voor jou denk ik is:
subnet met utp kun je imho beter via een hub aansluiten en een geheel van maken met je router
wirelles sluit je dan in zijn eetje aan via ics op jou "server pc"

[ Voor 24% gewijzigd door Fish op 06-09-2003 23:22 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
jamaar jamaar jamaar ... ik heb geen internet nic op de pc waar winroute opstaat want ik wil hilmal nie internetten via winroute... ik wil twee netwerken verbinden via winroute... het netwerk van mij en het netwerk van de buren.. via een WIFI usb ding...

ik wil dus op geen enkele nic NAT activeren... dat moet kunnen zou je zeggen.. kan ook, maar het andere netwerk is niet te bereiken...

Ik zal wel iets gruwelijk fout doen en in ieder geval al vast bedankt voor de moeite... maar ik kom er nog steeds niet uit...

mijn subnet is 255.255.255.0 nu inderdaad...

kep dus de volgende twee netwerken:

[subnet1] (3 clients van 100 tot 102 en een adsl router 192.168.0.1)
192.168.0.0
255.255.255.0

[subnet2] (van 150 tot 152 met adsl router 10.0.0.138 en een WiFi AP 10.0.0.100)
10.0.0.0
255.255.255.0

De pc met zowel de USB wifi nic als een normale nic staat bij mij en is als volgt:
[USB nic]
10.0.0.1
255.255.255.0

[normale nic]
192.168.0.101
255.255.255.0

op beide netwerken is de adsl router de default gateway...
in beide routers is een extra route aangemaakt voor het andere subnet en deze worden via de winroute machine gestuurd... maar ze komen dus nooit aan de andere kant, of ze komen niet meer terug...

ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben...

EDIT:
ok, ik ben nu iets verder...
door die registry "hek" kan ik nu wel vanaf een client pc in mijn netwerk de router en het AP van het andere netwerk pingen...
Het lukt me echter niet op de webinterface van de router te laden... dit kan wel vanaf pc met de twee nics...

hoe kan dat? ontbreekt er dan toch nog een route entry in het andere netwerk?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 10:11 ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jouw subnet 2 en de usb subtnet zijn hetzelfde subnet

let wel je subnet word bepaald door het ip adres en je subnetmask
je sn is 255.255.255.0 op ale nics
= 11111111.11111111.11111111.00000000

ik weet niet hoe ik het precies moet zeggen maar,
Als de bits van van de ipdressen voor de lengte van het aantal 1tjes in het subnetmask hetzelfde zijn vallen ze in hetzelfde subnet

edit: ff wachten ik geloof dat ik je begrijp .. in dit geval is een tekeing wel zo handig

komt ie
Afbeeldingslocatie: http://www.fish.demon.nl/tijz.png

jou instelingen zien dus 1x een 10.0.0 netwerk ..
maar als je dus je eigen modem probeert te bereien lukt dat niet meer omdat hij dan aleen nog maar bij de buurman kijkt dus moet je die even veranderen

die klopte toch al niet want hij heeft aan beide kanten van de router hetzelfde subnet en hij zal daardoor ook wel eens onbewust wat problemen hebben ondervonden.

:edit2
je hebt dus geen winroute nodig in princiepe
tijnzij je ook met je andere clients bij je buurman wil komen
maar, dan moet je wel in staat zijn on een extra gateway in te stellen op je hw router die 10.0.1.x request naar winroute omleid
dit geld en visaversa voor je buurman
zo te lezen kan het wel

als hij niet klopt moet je zelf een tekening gaan maken die wel klopt en dan gaan we daaruit verder werken

[ Voor 83% gewijzigd door Fish op 07-09-2003 12:59 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ok, bedankt voor je reactie nogmaals...

je had het bijna goed...

kep de wijzigingen zoals je zei (en ik ze begreep ;)) aangepast ..

het is nu zo:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~mattijz/topologie.jpg

ik kan nu het andere netwerk pingen en zij mij ook.. maar dat kon ook met de vorige config..

wat nou vreemd is... vanaf dat andere netwerk kan hij connecten op m'n ftp server op 10.0.1.1

als ik echter de webinterface van zijn router of die van het AP opvraag in de browser, komt deze niet verder dan "opening page".. ook via telnet lukt het niet..

ook kan ik niet zijn gedeelde mappen zien dmv \\10.0.0.150

doe ik nog iets fout?
moet ik nog wat extra instellen op de pc met de twee nics? (10.0.1.3 dus)

ook had jij mijn router 10.0.1.138 gegeven, terwijl al mijn pc-tjes 192.168.0.0 waren.. maar dat werkte niet (volgens mij natuurlijk, maar goed) nu zijn als nog beide netwerken 255.255.255.0

ook heb ik mijn router de volgende static route gedaan (anders werkte de ping ook niet):
dest. 10.0.0.0 gateway 10.0.1.3

zijn router
dest. 10.0.1.0 gateway 10.0.0.1

moet dat ook? of zou dat eik nie nodig moeten zijn?

EDIT:
oh ja, dat AP is geen router ofzo.. is gewoon een bridge.. het maakt dus niet uit welk ip je dat ding geeft.. dat ip gebruik je alleen om 'm te configgen, niet voor netwerk verkeer...

althans, als je een tracert doet, komt ie nooit in het lijstje hops terecht.. (vroeger hadden we bridge met XP maar nu willen we het dus anders omdat deze pc geen XP aankan en bij die andere pc is het bereik te slecht)

EDIT2:
output van tracert van mijn kant

tracert 10.0.0.150
1. 10.0.1.138
2. 10.0.1.3
3. 10.0.0.150

van andere kant

tracert 10.0.1.1
1. 10.0.0.138
2. 10.0.1.1

dat kan toch hilmal nie? dan slaat ie dus de pc met twee nics over?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 13:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
HET WERKT! het enige wat ik nog veranderd heb: kep winroute weer aangezet en op beide nics GEEN nat... en nu doet alles het.. raar maar waar.. tenks!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

-huidige config ziet er wel netjes uit.
-die static routes ook zien er ook goed uit.
-die ap zou wel een last kunnen hebben van een security setting die geen veranderingen vanaf een wireless device toelaat

-let even op dat je geen firewalls hebt draaien (tijdes het configureren, nu dus)
-je geeft niet aan vanaf welke pc je de tracert doet

Iperf

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 07 september 2003 @ 14:21:
HET WERKT! het enige wat ik nog veranderd heb: kep winroute weer aangezet en op beide nics GEEN nat... en nu doet alles het.. raar maar waar.. tenks!
he mooi :)

je probleem lag waarchijnlijk in het geknoei met subnetten ;)

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
OK, daar gaan we weer... :)

Kep op die PC waar ik eerst ME op had (met winroute enzo) nu Win 2000 gezet.

De IP instellingen voor beide nics zijn nog exact hetzelfde:

USBWifi: 10.0.0.1
UTP: 10.0.1.3

Beide met een subnet van 255.255.255.0

Winroute staat aan zonder NAT. In de registry is oo Routing enabled. (dit stond al aan, zal wel weer bij het installen van winroute gebeurd zijn).

ok, so far so good...

Ik kan vanaf een pc in mijn netwerk (10.0.1.1) een pc in het andere netwerk (10.0.0.151) pingen. Ook kan hij mij pingen.
Maar ik kan dus NIET zijn gedeelde mappen zien door \\10.0.0.151 in te typen... duurt heeeeeel lang met als gevolg een time out. Ook de webinterface van zijn speedtouch wil niet laden (is wel gewoon te pingen).

Dit is dus eik het zelfde probleem als ik een paar posts hierboven had... Maar met (naar mijn inziens) de zelfde instellingen (alleen 2000 ipv ME) werkt het nu niet :?

Iemand nog een idee? er staan nergens firewalls aan (om nu dus te testen), maar waarom kan ik dan ALLEEN MAAR pingen en voor de rest nix.. Oja.. me buurjongen kan wel via het netwerk op m'n irc server connecten.. ook lukt het hem om op me ftp te komen. Maar het lukt 'm bijv. niet om generals game te joinen, en dus ook niet om \\10.0.1.1 te doen..

EDIT:
LAMA weer... nu hek winroute ge-uninstalled.. en nu werkt het perfect... zucht...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2003 13:00 ]

Verwijderd

Wat je aan moet zetten (0 -> 1) in XP is ipforwarding (is hierboven ook al gezegd, maar niet duidelijk). Dit is exact de manier van routeren die WinRoute zelf ook gebruikt (WinRoute 'doet het dus niet zelf', maar laat het routeren aan Windows over).

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Tcpip\Parameters

EDIT:

Na nog een keer lezen van dit topic begrijp ik niet waarom jij (1) WinRoute wil gebruiken en (2) het de hele tijd over NAT hebt. Wat heeft NAT met jouw probleem te maken, behalve dat het in WinRoute zit?

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2003 01:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er nu dus ook uit :)
Het is idd voldoende om die registry entry aan te maken...

Ik heb hier ooit gevraagd hoe ik twee netwerken kon koppelen zonder een router te kopen.. Mij is toen winroute aangeraden, vandaar... Maar ik kreeg het dus niet voorelkaar om winroute alleen maar te laten routeren ZONDER te natten... Maar ik geloof dat niemand dat in dit topic nog heeft begrepen...

Maar zoals ik al zei, het werkt nu :) ZONDER winroute
Pagina: 1