Toon posts:

Gigabit NIC (Windows 2003) over 100Mb crasht switch??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, "doet je netwerk het". NEE.
Naja, tot voor kort, en nog steeds maar met intervallen :(

De situatie is: 1x 10/100/1000 switch met 8 poorten en twee uplinks. deze verbindt ommenabij 7 24poorts 10/100 switches voor 100 werkstations op 2 novell servers (gigabit) en een 4tal andere servers (100Mbit).

Hieronder zát ook een Windows 2000 IIS Webserver op een Gigabit link van één van de werkstationswitches. Dit ging prima.

Van de week 3 nieuwe servers in het netwerk geplaatst, alledrie Windows 2003 op Gigabit, en waarvan twee in een (IIS) cluster geconfigureerd zijn ter vervanging van de Windows 2000 server. De derde is Primary Domain Controller met DNS in Active Directory. Het cluster communiceert over een 100MBit link en schrijft Data weg via NetBios naar een share op de PDC op account IUSR (Internet Guest Account - capaciteit staat niet toe dat dit veiliger gebeurt, maar de IUSR heeft geen rechten op de rest hoor ;)).

Problemen die me bekend zijn: er is nog geen tweede Giga-switch, die is in bestelling dus alle verbindingen gaan nu nog over _dezelfde_ 10/100 switch. Node-to-node over 100Mbit gaat binnenkort ook over gigabit maar ook die NICs zijn er nog niet.

Nou is mijn vraag: staat deze configuratie garant voor het falen van de betreffende 10/100 switch of is het gewoonweg heel toevallig dat ie net nu stuk gaat? Wat er gebeurt is dat er bij veel netwerkverkeer (met de Windows 2003 servers lijkt het) de connectie ineens verdwijnt met alle machines op de switch, het uit/aanzetten van de switch of resetten lost probleem op (tot ie weer platgaat).

Ik kan me dus voorstellen dat of 1. DNS aan het rondstrooien is (config?) of 2. de PDC te fanatiek aan het advertisen is of 3. dat de node-to-node over 100Mbit overkill is voor de externe gigabit link (bottleneck dus).

In deze gevallen zou nieuwe hardware (gigabit hardware) problemen dus oplossen.

Iemand een degelijke visie hierop?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
als het aan en uitzetten van de switch het probleem oplost lijkt het me dat je het eerst daar eens moet zoeken.

bottleneck in de apparatuur zou het ook niet mogen zijn, tenminste een switch zou er niet van 'op zijn bek' van moeten gaan

type switch= :?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Type switch? As in... ?
Zo volledig mogelijk: 100Mbit + 2 GB links (waarvan dus 1 naar de 8poorts GB switch gaat, en 1 niet in gebruik is, wisselen van de link maakt niets uit)
Merk: SureCom (made in Taiwan haha, maar ehm.. ik werk al 3 1/2 jaar met Surecom, eerst hubs en sinds ruim een jaar met deze switch situatie, die dingen vallen me absoluut niet tegen)
Type ga ik zo even opzoeken.. Hij is trouwens manageable, zou het misschien nuttig zijn om op locatie via een Serial Console dat ding te checken (logs ed)?
Thanx in ieder geval.

edit:
EP-808DG-S voor de snelle; EP-826DG-S voor de "trage"

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:31 ]

Verwijderd

Wat gebeurd er op dat moment op je netwerk? Ga het verkeer is sniffen, zou me niets verbazen als je met een broadcaststorm te maken hebt, die je switch op de knieen brengt...

Verwijderd

Topicstarter
Ga ik checken, het is wel iets wat ik als één van de mogelijkheden zie. Sniffen had ik even niet aangedacht, thanx voor de tip. Snort should work?
Ik hoop morgen even, dan zal ik wat reports uitbrengen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 15:33:
Ga ik checken, het is wel iets wat ik als één van de mogelijkheden zie. Sniffen had ik even niet aangedacht, thanx voor de tip. Snort should work?
Ik hoop morgen even, dan zal ik wat reports uitbrengen.
sniffen op een switch vereist wat meer truckjes...

heeft die switch ook de mogelijkheid om alle traffic naar 1 poort te redirecten?

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

als je _al_ het verkeer wilt sniffen wel zwelgje.. als het om broadcast verkeer gaat niet, dat is immers broadcast verkeer.

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07 21:02
Als je switch van een broadcaststorm down gaat is het een vast een elcheapo een beetje switch heeft een zogenaamde: Broadcast Storm Control (die je aan of uit kan zetten)

Kortom als die mogelijkheid op jouw switch zit kijk dan eens of hij aan staat.

[ Voor 20% gewijzigd door TAMW op 06-09-2003 20:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Daar ga ik hoop ik wat aan hebben :) Even gecheckt, ondersteunt ie.
t stelletje heeft een korte termijn gedachtekronkel en belde me zaterdag op hoe de servers omgepatcht moesten worden naar een andere switch met als gevolg dat onze fileserver nu op 100mbit zit, nee das handig >:), dus echt de gelegenheid om te testen heb ik niet gehad. nog maar los van een stel rampzalige laserjets van hewwwww... rrr trouwens. beetje verkeerd tijdperk om ontslag te nemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, toch even status aangezien nix meer laten horen ook zo lame is... De huidige situatie is dat we de drie Windows 2003 machines met alle 5 aansluitingen op dezelfde (aparte) 10/100 switch hebben gezet die zelf verbonden is via een Gbit uplink met de 1000Base-T switch, het vermoeden was dus ook dat de interne communicatie tussen de machines de rest van het netwerkt overbelastte. Het probleem is niet opgelost, wel vele malen minder hierdoor.
Maandag komt (hopelijk) de definitieve hardware, dus dan zullen we wel zien wat het gaat worden, belangrijk project begint waarschijnlijk pas aan het eind van de komende week, dus dat zou wat speling moeten geven.

Over die Broadcast filtering... daar heb ik vreemd genoeg niets over kunnen terugvinden qua instellingen, ik néém aan dat hij dit standaard aan heeft staan, want hij ondersteunt het wel :?

Verder lijkt het erop, maar dit was op een andere switch na een en ander omgepatched te hebben, dat uitzetten van de switch overbodig is, alleen moet wél de gigabit link even gereset worden door simpelweg de kabel uit en vervolgens weer in de switch te pluggen. Dit doet me dan tóch weer aan een soort van flood denken op deze poort, dus tóch packetstorm?

Anyhow: weekend. Ik voel me enigzins ;( :O :Z en al helemaal 8)7...
Pagina: 1