Toon posts:

Utp kabel buiten, heeft een utp kabel last van vorst?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.824 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Utp kabel buiten, heeft een utp kabel last van vorst?
zo ja wat gebeurd er dan precies en bij welke tempratuur?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de temperaturen niet extreem zijn dan zul je er geen last van hebben.
Je kunt desnoods FTP of STP kabel gebruiken. maar dat is in veel gevallen niet eens nodig.

en als er al wat gebeurd krijg je last van data loss en dat soort dingen.

Verwijderd

Topicstarter
dus vertraging.
in de winter (strenge) kan het macximaal min 20 worden denk ik.
geen last nog?

Verwijderd

Buitenkant is niet weersbestendig en na verloop van tijd gaat 'ie kapot.. Kan lang, kan kort duren en hangt ook af van de (extreme) verschillen natuurlijk. gewoon proberen dus.

Verwijderd

Bij zulke lage temperaturen zal vermoedelijk de buitenkant barsten...

Verwijderd

Topicstarter
maakt de cat versie nog uit?
En zou het helpen als ik m door een pvc buis doe?
iemand nog isolatie ideen?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 14:43 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 14:41:
de CAT versie staat los van hoe goed de kabel tegen weersomstandigheden kan.

tja, en door een pvc buis is natuurlijk altijd beter :)

Verwijderd

Als hij toch buitenlangs gaat (denk ik) is dat vermoedelijk omdat hij dan snel gelegd is..(?).. dus wat maakt het dan nog uit allemaal ? Kabel defect ? Dan even een nieuwe "trekken" lijkt me..

Verwijderd

Topicstarter
tis omdat ie naar de buurman moet, en de huizen zijn los van elkaar gebouwd.

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 14:41:
Rioleringsafvoerbuisje (van dat grijze spul) leggen, kun je later makkelijk met trekveertje nog een kabeltje leggen. ;)

-

Verwijderd

Dan zou ik zeggen: draadloos, of anders gewoon een Uuteepeetje spannen en afwachten wanneer hij ermee ophoudt..

• clownmasson
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-07-2023

clownmasson

da Second war in Heaven

Hiero doek het al jaren, kan goed, wel ff rekening mee houden met extreme vorst dat je niet aan de kabels gaat trekken .. En ongedierte natuurlijk :) (nooit zoveel last van gehad, maar moet je niet vergeten)

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:51
Vorst zal weinig invloed hebben op je kabeltje zolang er geen water in komt lijkt mij.

Ik heb echter wel verhalen gehoord dat een bedrijf een meter of 10 UTP-kabel door de grond had liggen tussen 2 gebouwen, maar dat zodra er onweer in de lucht zat de netwerk-apparatuur die er op aangelosten was het begaf.

Als ik jouw was zou ik even kijken om een beveiligingetje tussen je UTP-kabel te zetten aan beide kanten. (APC maakt deze onderandere)

Verwijderd

De kans is klein dat je er in Nederlands last van hebt aangezien de temperatuur 's winters niet beneden de -10C komt. Ik heb ook een kabel door een pvc buis getrokken van de garage naar de woonkamer en nog nooit last van gehad (ff afkloppen). Wel idd controleren of de buis goed is afgesloten waar je twee stukken aan elkaar vast maakt zodat er geen vocht in komt te staan. Dat is funest voor je kabels.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 15:05 . Reden: Typo ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ALTIJD in een buis leggen, stel dat die kabel een keer verrot gaat (of je wilt volgend jaar een stel glasvezels :o) dan trek je die er zo weer doorheen.
Ow maar je gaat niet door de grond? Hmmm dan een STP nemen, daar zit vaak nog een staaldraadje in voor de trekspanning. Kun je nog gitaarspelen ook :)

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:53

cold45

101101

er loopt hier bij mij thuis al jaren een coax kabel van beneden naar boven, maar wel helemaal buitenlangs. Waarschijnlijk zal de temperatuur in de buurt van het huis minder laag liggen dan midden in je tuin, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken imo. K zou het ding zowieso in een pvc buis stoppen...

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:58
cold45 schreef op 06 september 2003 @ 15:21:
er loopt hier bij mij thuis al jaren een coax kabel van beneden naar boven, maar wel helemaal buitenlangs. Waarschijnlijk zal de temperatuur in de buurt van het huis minder laag liggen dan midden in je tuin, maar dat zal niet zo heel veel uitmaken imo. K zou het ding zowieso in een pvc buis stoppen...
Coax kan beter tegen buitenomstandigheden volgens mij.
cat5 zou ik zoiezo door een pvcbuis leggen. Ga beter voor een wat doordere kabel die zoiezo geschikt is voor buitenomstandigheden. Kans op problemen wordt dan minimaal.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

of ingraven op een diepte van 60 cm (vorstvrij) en in een buis , kost wat meer moeite maar je hebt er langer plezier van .

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Ik zou hem wegens nachtvorst in een buis leggen. Kan je er ook eventueel makkelijk een extra kabel bijleggen, mocht dat nodig zijn achteraf.

De temperatuur is geen probleem denk ik. Ik heb minstens anderhalf jaar een kabel van ongeveer 50 meter buiten (van balkon naar balkon bij een studentenflat) laten hangen, en geen enkel probleem (nou ja, behalve de wind en de huismeester).

Verwijderd

neem voor de zekerheid een FTP kabel, dan heb je ook geen last van storing die door dingen buiten veroorzaakt kunnen worden

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:44
GEEN pvc buis nemen als 't in de openlucht komt: Die zooi wordt superporeus als er (UV)zonlicht op komt.

Ingraven kan prima, op 50cm diepte valt de vorst al een stuk mee. Mijn voorkeur voor ingraven: Tuinslang _/-\o_
Waterdicht, makkelijk bochtjes maken, en ruimte genoeg voor extra kabeltjes. Te kort? Gardena klik-klak en weer waterdicht: Probeer zo'n PCV mof maar eens GOED waterdicht te krijgen.

Als je 't door de lucht wilt doen: Goede staalkabel spannen, en daar je UTPtje langs leggen. Wel speling houden ivm weerwerking (krimpen/uitzetten), dus niet strak vastleggen. Let ook even op bliksemgevoeligheid!
Of de buitenmantel van UTP tegen zonlicht kan vraag ik me af,is dacht ik ook PVC, en dat is niet echt geschikt voor UV-straling.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

temperatuurbereik staat vaak op de kabel
en idd de meeste mantels kunne niet tegen uv licht
(thuis is het achter glas dat filterd het meeste al weg)

Iperf

Verwijderd

trek hem door een flexibele slang buis (waterslang), hebben wij ook gedaan. we delen het internet met de buren. kabel ligt er al 3 jaar en nog niet kapot.

Verwijderd

Goede kwaliteit ftp kabel,met een goede mantel.heb hier 75 meter aan hangen,en nog gedeeltelijk door een regenpijp ook nog,zonder problemen.Beschutting tegen de vorst kan geen kwaad,maar zorg voor goede bevestiging.Als het niet kan bewegen is er minder kans op scheuren/breuken bij lage temps.
Pagina: 1