[Win95] PC krijgt geen IP adres van DHCP

Pagina: 1
Acties:

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Ik heb hier een pc staan met Win95b. Er zit een 3Com Etherlink III ISA kaart in die automatisch wordt het herkend door Windows 95 in PnP Mode.

Nu heb ik daar een LAN kabel ingestopt om te kunnen internetten met die bak, maar dat lukt niet.
Hij zit aangesloten op een Linksys router met ingebouwde DHCP server. Dat werkt met elke andere computer als een zonnetje, maar de Win95 computer geeft een foutmelding bij het opstarten:

Deze DHCP-client kan geen IP-netwerkadres krijgen van de DHCP-server.
Wilt u DHCP berichten in het vervolg weergeven?
[ja] [nee]

De netwerkkaart is zonder fouten geinstalleerd en is gebonden aan het TCP/IP protocol.

Ik heb ook geprobeerd om als Gateway 192.168.1.1 in te stellen (dat is de router) en een vast IP toe te kennen in dezelfde reeks.
Deze config geeft geen foutmeldingen maar ik krijg er geen verbinding mee.

Wat kan ik nog proberen? De GoT search en google hebben niets opgeleverd over dit probleem.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Weet je zeker dat je kabel 100% ok is?
en dat je tcp/ip stack correct is (ping 127.0.0.1)
want als je het handmatig instelt en je krijgt nog geen verbinding, dan denk ik dat je kaart helaas defect is.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
3Com Etherlink III ISA -> wat voor model, hebt ze in, coax, coax-utp, utp............ en ga zo maar door

het kan zijn dat ie op coax staat en dan gaat ie dus geen ip krijgen :)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
3c50xcfg.exe even downloaden van de 3com site, dan op utp zetten

zoals onze grote vriend richardkraal ook al zei

edit: 3c509 en niet de 905...

[ Voor 14% gewijzigd door Zwelgje op 06-09-2003 12:31 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
richardkraal schreef op 06 September 2003 @ 11:43:
3Com Etherlink III ISA -> wat voor model, hebt ze in, coax, coax-utp, utp............ en ga zo maar door
Ik gok op 3c509b.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Topicstarter
Kaart heeft alleen een UTP aansluiting. Pingen naar 127.0.0.1 gaat zonder probleem.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02
dreeke schreef op 06 September 2003 @ 16:30:
Kaart heeft alleen een UTP aansluiting. Pingen naar 127.0.0.1 gaat zonder probleem.
probeer desalnietemin dat tooltje maar eventjes

in de bios moet je overigens een IRQ reserveren voor die kaart, anders krijg je ook niet echt ee verbinding (ook al geeft de kaart geen conflicten aan)

heb dat ook eens gehad met die kaart

A wise man's life is based around fuck you

• The Third Man
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Ik heb wel eens op antieke systemen (486/Pentium 1) meegemaakt dat die kaartjes (op school hadden we er stapels van) niet goed werkten op PnP mode. Om precies te zijn: het door PnP bepaalde IO-adres klopte niet (de kaart werkte in werkelijkheid met een ander adres), waardoor alles wel koek en ei leek, maar er in werkelijkheid niks over de kabel ging.

Oplossingen waren er niet echt (hebben we ook niet echt naar gezocht), want meestal gooiden we er dan een PnP Realtek kaart (8029) in en weg waren de problemen. Maar om toch van dienst te zijn: probeer eens de nieuwste drivers van 3Com zelf, óf check in het BIOS of PnP OS aanstaat, óf check of je met een configtooltje ofzo de PnP modus uit kan zetten (bij die Realtek kon dat). Misschien dat je ook in Windows handmatig het IO adres kan aanpassen, maar zeker weten doe ik dat niet.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Lekkere Kwal schreef op 06 September 2003 @ 21:26:
Misschien dat je ook in Windows handmatig het IO adres kan aanpassen, maar zeker weten doe ik dat niet.
deze kaartjes niet, dat moet met dat DOS tooltje (in dos, dus niet een dos boxje)

start->afsluiten->msdos

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Lekkere Kwal schreef op 06 september 2003 @ 21:26:
Ik heb wel eens op antieke systemen (486/Pentium 1) meegemaakt dat die kaartjes (op school hadden we er stapels van) niet goed werkten op PnP mode. Om precies te zijn: het door PnP bepaalde IO-adres klopte niet (de kaart werkte in werkelijkheid met een ander adres), waardoor alles wel koek en ei leek, maar er in werkelijkheid niks over de kabel ging.

Oplossingen waren er niet echt (hebben we ook niet echt naar gezocht), want meestal gooiden we er dan een PnP Realtek kaart (8029) in en weg waren de problemen. Maar om toch van dienst te zijn: probeer eens de nieuwste drivers van 3Com zelf, óf check in het BIOS of PnP OS aanstaat, óf check of je met een configtooltje ofzo de PnP modus uit kan zetten (bij die Realtek kon dat). Misschien dat je ook in Windows handmatig het IO adres kan aanpassen, maar zeker weten doe ik dat niet.
Als het IO adres niet zou kloppen zou de kaart niet gevonden worden. Waarschijnlijk klopte alleen het IRQ adres niet.

Verwijderd

Is het wel Compatible met de router. De nieuwere computer-apparaturen werken steeds minder met win95. Waarschijnlijk hierdoor kan je niet in je router

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 20:03:
Is het wel Compatible met de router. De nieuwere computer-apparaturen werken steeds minder met win95. Waarschijnlijk hierdoor kan je niet in je router
:? DHCP is al zo'n 15 jaar hetzelfde, dus hoe kom je erbij dat zo'n routertje opeens een incompatiblele nieuwere versie zou gebruiken?

Verwijderd

Sinds dat Microsoft afscheid genomen heeft van Win95, maken de computerbedrijven die appartuur leveren steeds minder drivers voor Win95. Dus de router is misschien niet compatible met Win95

Verwijderd

Je moet even de landing netwerk updates downloaden voor win95, dan pas wilt het gaan werken. Het zijn er iets 3~5 update's.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 20:31:
Sinds dat Microsoft afscheid genomen heeft van Win95, maken de computerbedrijven die appartuur leveren steeds minder drivers voor Win95. Dus de router is misschien niet compatible met Win95
Zucht.....

Dat ik hier nog serieus op inga |:(

Maar goed: drivers zijn ervoor, om het OS (windows 95) te laten werken met het netwerk. De router heeft helemaal niet door dat er überhaupt een pc met Win95 op verbonden is, voor zijn part is dat er een met MacOS 7 of eentje met WinXP. Doordat al die os'en gewoon plain old TCP/IP gebruiken, werkt alles normaal gesproken goed.

Ga jij het OSI referentiemodel maar eens goed bekijken voordat je gaat blaten dat een OS het verschil uit kan maken voor wel of niet communicatie tussen TCP/IP hosts.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 20:36:
Je moet even de landing netwerk updates downloaden voor win95, dan pas wilt het gaan werken. Het zijn er iets 3~5 update's.
Onzin, dat is alleen maar voor de snelheid. Pc's met Win 3.11 werken ook gewoon nog met routers van nu, dus zou Win95 in ieder geval wel een DHCP moeten kunnen gebruiken.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 20:31:
Zal je even uit de droom helpen: heeft helemaal nix met elkaar te maken.
En nu even on topic:
- Kijk idd zoals al gezegd je netwerkkabel na, test hem evt door hem tussen je router en een andere machine te hangen;
- Heb je per ongeluk je netwerkkabel in de uplink van je router gestopt? dat gaat op die manier dus alleen maar werken als je een crosscable gebruikt
- Staan de TCP/IP instellingen van je 3com wel op automatisch een IP-adres verkrijgen? Zou best kunnen dat dat niet zo staat, en dat je hebt zitten veranderen bij je modem-properties ipv je netwerkkaart.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verbindingssnelheid en/of duplexmodus vast instellen bij de geavanceerde eigenschappen van je netwerkkaart?
Pagina: 1