Toon posts:

[Minix] StartX -> Geen Beeld

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet voor een practicum computernetwerken in Minix TCP implementeren, nu heb ik dus Minix aan de praat gekregen op een geleende laptop (Amicus 3200s, p3 700/256mb) - het probleem is alleen dat als ik het "StartX" commando geeft, hij wèl opstart, maar in plaats van de GUI een zwart beeld geeft ... CTRL-ALT-Backspace doet het, dus ik neem aan dat het puur iets met de display is... weet iemand hoe ik dit op moet lossen (ik ben geen Minix/Linux goeroe, maar leren is altijd leuk ha ;)) Om er zinnigs over te kunnen zeggen:

- Welke versie XFree86 (3.3.x , 4.x.x ?)
nou goed er staan hier in de opt directory een
xf86, xf86-3.1.1 en een xf86-3.3.1 directory

- Welke grafische chipset in die laptop ?
SiS 630 AGP

- Hoe heb je X geconfigureerd ?(welke tools , welke configfile)
Ik heb niks speciaals geconfigureerd, ik heb gewoon de minix versie geload, die ik moest installeren voor het practicum: "uname -a" = minix-vmd standalone 2 0.1r1437 i686

- Staat er nog wat in de log ?
En waar staat die? (zoek zoek) :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 september 2003 @ 11:37:
Ik heb niks speciaals geconfigureerd, ik heb gewoon de minix versie geload, die ik moest installeren voor het practicum: "uname -a" = minix-vmd standalone 2 0.1r1437 i686
Post je XF86Config eens? (Vaak in /etc/X11/).
- Staat er nog wat in de log ?
En waar staat die? (zoek zoek) :D
/var/log/X*.log

edit:
Nog iets, op wat voor school zit je? Welke idioot gaat er nou Minix practica geven (de opleiding dus)? Minix is niet alleen compleet antiek (16-bit!) en obsolete, het hele concept is ook nog eens compleet achterhaald door "moderne" OS'en als freeBSD of Linux. Ik snap echt niet welke koe het in z'n hoofd zou halen om geen freeBSD of Debian in dit soort practica te gebruiken. Desnoods RedHat, voor de MCSE'ers onder ons...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 11:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Post je XF86Config eens? (Vaak in /etc/X11/).
staat hier: /etc/XF86Config - komt ie (overgetyped) - (alleen Section "Monitor"?):

Section "Monitor"
Identifier "17GLsi"
VendorName "Samsung"
ModelName "17GLsi"
Bandwidth 100
HorizSync 24-80
VertRefresh 60-100
Modeline "640x480" 31.5 heel veel cijfertjes
Modeline "800x600" 50 heel veel cijfertjes
Modeline "1024x768" 85 heel veel cijfertjes
Modeline "1152x864" 90 heel veel cijfertjes
Modeline "1152x864" 100 heel veel cijfertjes
Modeline "1152x864" 110 heel veel cijfertjes
EndSection

Section "Device"
Identifier "MGA G400"
VendorName "MGA G400"
BoardName "MGA G400"
VideoRAM 4096
EndSection

Secion "Screen"
Driver "svga"
Device "MGA G400"
Monitor "17GLsi"
Subsection ...
EndSubsection...
EndSection

Verwijderd

Kun je 'em niet op diskette copieren en rechtstreeks overzetten? Hier kan ik echt niks mee. :+.

Verwijderd

Topicstarter
okay, doe ik dat wel eventjes ... momentje :) nee wacht, crap ... hoe kopieer je naar diskette in Minix/Linux :'( - zoveel jaar ervaring en ik kan nog niet eens zoiets simpels! =/

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 11:52 ]

Verwijderd

Pak je handleidingsboekje er eens bij, die moet je als het goed is hebben voor dit vak. Daar staat echt al dit soort basisinformatie in...

Diskette erin, /dev/fd0 (floppy-drive-0) mounten ("mkdir -p /mnt/floppy; mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy"), bestand copieren ("cp /etc/X11/XF86Config /mnt/floppy/") en unmounten ("umount /mnt/floppy").

Verwijderd

Topicstarter
dat is dus het probleem met het vak, er is geen handleidingsboekje ... we worden verondersteld in een (voor de meesten) onbekende programeertaal C op een (voor de meesten) onbekend operating system Minix - TCP te implementeren, met zo min mogelijk documentatie ... ik vind het maar vaagjes allemaal =/

mount -t msdos /dev/df0 /mnt/floppy ->
/dev/fd0 not mounted, type "msdos" unknown

ik heb ff man mount doorgenomen:
mount -t dev /dev/df0 /mnt/floppy ->
inconsistent filesystem

sorry voor al deze mini-probs :/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Nog iets, op wat voor school zit je? Welke idioot gaat er nou Minix practica geven (de opleiding dus)? Minix is niet alleen compleet antiek (16-bit!) en obsolete, het hele concept is ook nog eens compleet achterhaald door "moderne" OS'en als freeBSD of Linux. Ik snap echt niet welke koe het in z'n hoofd zou halen om geen freeBSD of Debian in dit soort practica te gebruiken. Desnoods RedHat, voor de MCSE'ers onder ons...

Nou, de heer Andy Tanenbaum (hoogleraar aan de VU, die een aantal van deze vakken geeft) heeft Minix geschreven - het is ontzettend compact en hoog gestructureerd, waardoor het ideaal is om leerlingen de principes van Operating Systems te leren. Linux is een spin-off van Minix... Ik snap alleen ook niet waarom we dit practicum erop moeten doen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:13 ]

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:49

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 11:40:
edit:
Hallo meneer, een practicum MINIX gaat over de internals van OS'en. Dus niet een beetje prutsen met applicaties, maar CODEN op kernel level. MINIX is speciaal opgezet door Tanenbaum voor z'n studenten, dus een OS voor onderwijs bij uitstek. Ik vind je opmerking met 'welke koe' erg kortzichtig.

Nog een verrassing trouwens: Ik heb een tijdje op de TUe gewerkt en weet dat ze daar dolgraag de practica van de VU zouden willen overnemen, maar de opzet van de TU informatica studies is totaal anders. Voorlopig zal het er dus nog niet van komen.

Detail: op de VU is een practicum 6 (ouderwetse) studiepunten naast 3 studiepunten voor het tentamen. Op de TUe is het practicum een prutsopdracht die _samen_ met het tentamen totaal niet verder dan 3 punten komt. Dan zie je een beetje het cultuurverschil.

[ Voor 13% gewijzigd door Exirion op 06-09-2003 12:20 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 06 September 2003 @ 12:17:
[...]

Hallo meneer, een practicum MINIX gaat over de internals van OS'en. Dus niet een beetje prutsen met applicaties, maar CODEN op kernel level. MINIX is speciaal opgezet door Tanenbaum voor z'n studenten, dus een OS voor onderwijs bij uitstek. Ik vind je opmerking met 'welke koe' erg kortzichtig.

Nog een verrassing trouwens: Ik heb een tijdje op de TUe gewerkt en weet dat ze daar dolgraag de practica van de VU zouden willen overnemen, maar de opzet van de TU informatica studies is totaal anders. Voorlopig zal het er dus nog niet van komen.
Tanenbaum is een erg goede leraar en ik heb precies geleerd hoe het operating system van binnen werkt, maar wat ik dus NIET heb geleerd is er gewoon mee om te gaan (commando's e.d.) - *snif* :)

Maar goed, laten we het ontopic houden, want ik wil niet dat het topic weer gesloten wordt - ik wil X aan de praat krijgen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:21 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 12:20:
Tanenbaum is een erg goede leraar en ik heb precies geleerd hoe het operating system van binnen werkt, maar wat ik dus NIET heb geleerd is er gewoon mee om te gaan (commando's e.d.) - *snif* :)
Toen wij begonnen waren er nog geen Windows machines op de VU. Je leerde dus vanzelf wel met UNIX werken (op de Solaris bakken en terminals).

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 12:07:
dat is dus het probleem met het vak, er is geen handleidingsboekje ... we worden verondersteld in een (voor de meesten) onbekende programeertaal C op een (voor de meesten) onbekend operating system Minix - TCP te implementeren, met zo min mogelijk documentatie ... ik vind het maar vaagjes allemaal =/
Er... Juist... Ik denk dat meneer Tanenbaum een pilletje realiteitszin nodig heeft.

Op de Universiteit Utrecht lopen evenveel Linux-kernel-programmeurs rond als er in de hele wereld aan Minix-programmeurs rondlopen...
ik heb ff man mount doorgenomen:
mount -t dev /dev/ -> df0 <- /mnt/floppy ->
inconsistent filesystem
Lees mijn reply nog eens door? :).

Verwijderd

Topicstarter
sorry, dat df0 waren typo's in deze post, het gaat om de:
/dev/fd0 not mounted, type "msdos" unknown melding die ernstiger is ;)

Verwijderd

Exirion schreef op 06 September 2003 @ 12:17:
Nogmaals, waarom niet met fBSD of Linux? Wat leer je nou van een oud, obsolete, achterhaald systeem als Minix? Ja, hoe ze dingen vijftig jaar geleden deden.

Elke zichzelf-respecterende faculteit zou dit soort practica op moderne 32bit systemen als bovenstaande moeten doen. Dit is toch een schande? Straks gaan we mensen nog leren in LISP te programmeren i.p.v. Python [/flame].
Verwijderd schreef op 06 september 2003 @ 12:20:
Maar goed, laten we het ontopic houden, want ik wil niet dat het topic weer gesloten wordt - ik wil X aan de praat krijgen :)
Je hebt gelijk...

Wat gebeurt er als je "mount -t dev /dev/fd0 /mnt/floppy" doet? Zelfde als met die /dev/df0? Heb je misschien ergens een copietje van de mount manpage voor Minix?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:29 ]

Verwijderd

Anders eerst eventjes via SMB doen, dan werkt er tenminste iets ;)

Gewoon man smbmount intikkelen :)

Verwijderd

Topicstarter
mount -t dev /dev/fd0 /mnt/floppy ->
inconsistent filesystem
mount: /dv/fd0: Invalid argument

man smbmount ->
man: no manual on smbmount ;P

smbmount ->
smbmount: No suck file or directory ;D

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:35 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:02

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

ff offtopic,

maar ik ben het absoluut niet eens met de opmerking dat les krijgen in een systeem als minix totaal zinloos is.
Toegegeven, elke terminaal (om het zo ff te noemen) draait tegenwoordig op minimaal 32bit, maar jullie vergeten alle embedded systemen. Die draaien bijna allemaal op 16 bit (inc. pda's!!!). Aangezien een kernel configureren in die situaties erg belangrijk is, vind ik het niet meer dan logisch dat je op zo'n systeem leert hoe een OS in elkaar steekt...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

deepbass909 schreef op 06 September 2003 @ 12:39:
ff offtopic,

maar ik ben het absoluut niet eens met de opmerking dat les krijgen in een systeem als minix totaal zinloos is.
Toegegeven, elke terminaal (om het zo ff te noemen) draait tegenwoordig op minimaal 32bit, maar jullie vergeten alle embedded systemen. Die draaien bijna allemaal op 16 bit (inc. pda's!!!). Aangezien een kernel configureren in die situaties erg belangrijk is, vind ik het niet meer dan logisch dat je op zo'n systeem leert hoe een OS in elkaar steekt...
Gewoon Symbian daarop zetten ;)

Verwijderd

Not true, PalmOS, WinCE en LinuxEmbedded (de drie meestgebruikte embedded systemen voor mobile phones, PDA's e.d.) zijn allemaal 32bit.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal wel even het relevante deel van de log overtypen ... :P

laatste 4 regels van de log (na StartX):
Sep 6 11:50:38 standalone ->
-> error opening security policy file /opt/XF86/lib/X11/server/SecurityPolicy
-> /opt/XF86/lib/X11/xkb/xkbcomp: No such file or directory
-> Couldn't load XKB keymap, falling back to pre-XKB keymap
+
Sep 6 11:50:47 standalone ->
-> xterm-console: fatal IO error 32 (Broken pipe) or Killclient on X server "standalone:0.0"

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:51 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

-Kraiden-:
Doe ons, en jezelf een plezier, en ga eens wat zoeken op internet, of pak je boek van Taunenbaum erbij, want het is uiteindelijk de bedoeling dat jij dit vak gaat halen, en niet wij ;)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zomaar in het diepe gegooit wordt zonder enige manier om aan informatie te komen..

edit:

Ennuh Beelzebubu : Prima als je deze dicussie wilt voeren, maar doe dat dan in een apart topic ofzo ;)

[ Voor 16% gewijzigd door moto-moi op 06-09-2003 12:59 ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
moto-moi schreef op 06 September 2003 @ 12:58:
-Kraiden-:
Doe ons, en jezelf een plezier, en ga eens wat zoeken op internet, of pak je boek van Taunenbaum erbij, want het is uiteindelijk de bedoeling dat jij dit vak gaat halen, en niet wij ;)

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je zomaar in het diepe gegooit wordt zonder enige manier om aan informatie te komen..
dat snap ik moto, maar ik heb me helemaal wezenloos gezocht met Google naar Minix documentatie of uitleg, maar ik kan weinig vinden, iig niet iets dat mijn problemen oplost ... ik ga maandag ook wel naar de VU om daar verder te vragen, maar ik zou het gewoon liever direct aan de praat krijgen ... =(

Verwijderd

Probeer eens "X -configure"? Dan autodetect X bepaalde settings. Misschien dat X daarna wel werkt, of iets menselijker errors geeft...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb er naar gekeken en wat van die opties geprobeerd die hij gaf, ik heb
startX -probeonly uitgevoerd en dan zegt hij:

startXserver: XF86_SVGA died, exit status 0

• Dawai
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-04 21:02

Dawai

HERiTAGE CHESS CREW

Er is toch ook een 32-bits Minix voor 386 en hoger :?

Programmer: red-eyed, mumbling mammal capable of conversing with inanimate objects.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 12:27:
Nogmaals, waarom niet met fBSD of Linux? Wat leer je nou van een oud, obsolete, achterhaald systeem als Minix? Ja, hoe ze dingen vijftig jaar geleden deden.
Sorry hoor, maar je lult echt compleet uit je nek. Je kunt wel heel stoer roepen dat het allemaal klote is, maar feit is dat Linux ooit uit MINIX geboren is en dat MINIX alle elementen van een operating system bevat. Op een zodanige manier dat het qua complexiteit allemaal te behappen is voor studenten. Als jij serieus meent dat je een kernel-programming practicum wilt baseren op een OS zoals Linux of FreeBSD dan vraag ik me af of JIJ misschien niet een realiteitszin-pilletje nodig hebt.
Elke zichzelf-respecterende faculteit zou dit soort practica op moderne 32bit systemen als bovenstaande moeten doen. Dit is toch een schande? Straks gaan we mensen nog leren in LISP te programmeren i.p.v. Python [/flame].
Je vergelijkt appels en peren met elkaar. De VU staat erom bekend dat studenten veel praktijk meekrijgen en daadwerkelijk kunnen coden (als je jezelf voor je studie al goed had leren coden dan is het nogsteeds beperkt, maar goed.. vergeleken met andere informatica studies op universiteiten dan). En voor die studenten is een practicum MINIX vaak al een struikelblok. En dan wil jij TUe studenten, die vaak veel minder praktijk ervaring opdoen, serieus aan Linux laten werken op kernel niveau? Man, waar zit je verstand.... :X

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Dawai schreef op 06 September 2003 @ 13:46:
Er is toch ook een 32-bits Minix voor 386 en hoger :?
MINIX is inderdaad ook nog eens 32-bits, dus waar het 16-bit gelul vandaan komt is me ook een raadsel...

Verwijderd

Exirion schreef op 06 September 2003 @ 22:03:
Als jij serieus meent dat je een kernel-programming practicum wilt baseren op een OS zoals Linux of FreeBSD dan vraag ik me af of JIJ misschien niet een realiteitszin-pilletje nodig hebt.
3 redenen:
• Linux of fBSD is hoogstwaarschijnlijk het OS waar deze mensen - als ze later OS-werk gaan doen - aan zullen werken. Of Windows, inderdaad (zie punt 3). Dit zijn de OS'en die in de huidige samenleving "in the spotlight" staan, oftewel, daar is het om te doen. Dat is dus toekomst-gericht practica geven.
• Linux en - in mindere mate - fBSD staan bekend om het extreme gemak waarmee functionaliteit aan de kernel is toe te voegen. Ik kan merken dat jij nooit kernel-programmeren in Linux hebt gedaan. Het is een eitje. Elke lul kan het. Iedereen. Zelfs een arme VU student. Dat de kernel groter is zegt niks over de complexiteit die elk subdeel apart heeft, het zegt in dit geval slechts iets over de compleetheid en uitgebreidheid van het geheel. Linux en - wederom in mindere mate - fBSD kunnen alles. Minix is een zielig verschrompeld waardeloos functieloos OS. Het kan toevallig booten. Yay! Dat kan GNU/Hurd zelfs. |:(.
• Windows is geen optie omdat het niet opensource is (en er dus geen complete inkijk mogelijk is) en is bovendien horribly complicated en lelijk. Zelfs Microsoft engineers geven toe dat vergeleken met moderne OS'en als Linux, het een hel is om kernelwerk in Windows te moeten doen. En dat is het ook.

Door deze studenten Linux of fBSD te leren, bereid je ze praktisch voor op datgene wat ze in de toekomst zullen leren. Je geeft ze geen oase der simpliciteit waarmee ze al snel in de echte wereld zullen verdrinken. Geen wonder dat de Nederlandse universiteiten zulke waardeloze engineers afleveren (en ga dit nou niet ontkennen, je weet donders goed dat ik gelijk heb).
Daartegenover geef je ze een beeld van de vele elementen waaruit een kernel bestaat, je geeft ze mogelijkheid om in enkele (of slechts een) van die delen iets aan te prutsen in een omgeving die ze later ook zullen gebruiken, en bovendien is het simpel. Linux is simpel. Per element! Ja, als je alle elementen samen wilt snappen, best. Maar ik snap die ook niet. Zelfs Linus niet.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 06 september 2003 @ 22:15:
Ik kan merken dat jij nooit kernel-programmeren in Linux hebt gedaan.
You're so wrong.
Het is een eitje. Elke lul kan het. Iedereen.
Gelul. Je moet goed in ANSI C zijn (zelfs dat is bij veel informatica studenten een groot manco aangezien bijna alles Java gepruts is), en de nodige ervaring hebben in coden in het algemeen. Geloof mij nou maar dat de gemiddelde 2e-jaars student dat niet heeft.
Zelfs een arme VU student.
Zelfs op de praktisch ingestelde VU is de Linux kernel geen 'eitje' voor elke student.
Dat de kernel groter is zegt niks over de complexiteit die elk subdeel apart heeft, het zegt in dit geval slechts iets over de compleetheid en uitgebreidheid van het geheel.
Leuk om iets over een deel te leren, maar MINIX is nou juist zo leuk omdat alle facetten van een OS aan bod komen in het vak 'operating systems' en 'computer networks' en dat je bij elk onderdeel diep genoeg kan gaan om te leren over hoe dingen geimplementeerd (kunnen) worden. DAAR zijn dit soort vakken op gericht.
Linux en - wederom in mindere mate - fBSD kunnen alles.
Ja, dus? Wat wil je ermee zeggen?
Minix is een zielig verschrompeld waardeloos functieloos OS.
Je geblaat begint me ernstig te irriteren.
Het kan toevallig booten. Yay!
Ga er eerst maar eens mee werken, want als je dat een keer gedaan had dan wist je dat MINIX een volwaardig UNIX OS is waar bijna alles op te draaien is. Ondanks dat alles niet zo efficient en uitgebreid is als in modernere OS'en. Er zit een TCP stack in, er zit telnet/ftp server/client zooi in, er is een webserver op te draaien en zoals je is XFree86 erop te draaien. Dus MINIX kan alleen maar booten wou je zeggen? Lul niet zo vreselijk slap :z

Ik zal het nog maar eens zeggen (en hopelijk lees je er nu niet WEER overheen): MINIX was bedoeld voor het ONDERWIJS.
Door deze studenten Linux of fBSD te leren, bereid je ze praktisch voor op datgene wat ze in de toekomst zullen leren.
Een studievakje met een practicum biedt niet de ruimte om iemand volledig in te werken in de Linux internals en even wat in de kernel te hacken. Dat snap je zelf ook wel. En laat het duidelijk zijn: 9 van de 10 informatica studenten kan nog net leuk een beetje software engineeren in Java of C++, maar de meesten blijven liever ver weg van system-level coding. Meestal heb je het ook niet echt nodig, zolang je de principes maar begrijpt (goh, waar was MINIX ook al weer voor bedoeld?). En met een MINIX basis kun je prima doorstappen naar Linux programmering.
Je geeft ze geen oase der simpliciteit waarmee ze al snel in de echte wereld zullen verdrinken. Geen wonder dat de Nederlandse universiteiten zulke waardeloze engineers afleveren (en ga dit nou niet ontkennen, je weet donders goed dat ik gelijk heb).
Ja en nee. Ja, veel universiteitsstudenten kunnen klote programmeren. En nee, want universiteitsstudenten worden helemaal niet opgeleid om code te kloppen (ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar dat is gewoon de praktijk).
Daartegenover geef je ze een beeld van de vele elementen waaruit een kernel bestaat, je geeft ze mogelijkheid om in enkele (of slechts een) van die delen iets aan te prutsen in een omgeving die ze later ook zullen gebruiken, en bovendien is het simpel. Linux is simpel. Per element! Ja, als je alle elementen samen wilt snappen, best. Maar ik snap die ook niet. Zelfs Linus niet.
Ik heb geen zin om de reden van de MINIX benadering nog eens te gaan toelichten. Lees maar een stukkie in Tanenbaum's boek... Zie ook zijn FAQ op z'n website.

Tot slot zijn er twee mogelijkheden:
1. jij overschat informatica studenten
2. je vindt jezelf een hele peer omdat jij het allemaal zo goed kunt

Ik denk zelf dat het een combinatie van die twee is. Toen ik aan m'n informatica studie begon had ik al een slordige 10 jaar (programmeer)ervaring met computers. Wat coden betreft konden ze me niks meer leren, afgezien van Java dat in 1995 pas net een beetje populair werd. En ja, ik kon voor/tijdens m'n studie ook al prima system-level coden.

Maar ik blijf WEL realistisch: de meeste studenten en zelfs afgestudeerden kunnen het niet of worden er in ieder geval nooit goed in. Ik begrijp gewoon heel goed waarom de VU voor MINIX kiest, voor een opzich erg uitdagend practicum. De TUe bijvoorbeeld geeft geen ene ruk practica voor technische vakken, dus je mag gerust stellen dat de formule van de VU ver boven alles uitsteekt. Als jij dat dan zo de grond in wil boren dan begrijp je denk ik weinig van het onderwijs.

Kortom: spiegel anderen niet zo aan jezelf.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:07
ik ben een informaticastudent (groningen) en ik wil hierbij even zeggen dat ik inderdaad niet geleerd heb te coden. C is eng :/ ... ik vraag me ook ernstig af wat ik nou geleerd heb als ik hier met een diploma vandaan ga.

edit:

3ejaars

[ Voor 6% gewijzigd door Bananenplant op 07-09-2003 00:33 ]

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

ucchan schreef op 07 September 2003 @ 00:28:
ik ben een informaticastudent (groningen) en ik wil hierbij even zeggen dat ik inderdaad niet geleerd heb te coden. C is eng :/ ... ik vraag me ook ernstig af wat ik nou geleerd heb als ik hier met een diploma vandaan ga.

edit:

3ejaars
Het idee is een beetje dat jij geleerd hebt hoe je systemen kunt ontwerpen die hbo-ers, die dus wel kunnen coden, daarna kunnen proggen.

Universiteit is wetenschap, dus het is nooit de bedoeling geweest om mensen af te leveren die "klaar zijn voor de praktijk", daar hebben ze juist het HBO voor uitgevonden!

It sounds like it could be either bad hardware or software

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Oh oh wat een discussie.. en grotendeels nog off-topic ook.

Ik denk dat het zeker wel zin heeft Minix te gebruiken voor educatieve doeleinden.
De geschiktheid van Minix in "real live" omgevingen is hier niet relevant.
Door de microkernel structuur leer je wel gestructureerd over je code / ontwerp na te denken,
waarschijnlijk met meer diepgang dan wanneer je een device driver (module) voor linux ontwerpt.
(nog afgezien van het feit dat je lastiger een voorbeeldje van een minix driver van het net donwload)

Dus Beelzebubu, ik snap niet dat je het gebruik van minix in het onderwijs zo kunt afkraken.

Overigens is de discussie over de voor en nadelen van monolitische vs microkernel gebaseerde
OSsen een hele andere, loopt nu ook een ander draadje over, maar zoals gezegd,
of minix nu hopeloos ouderwets is, of zijn tijd ver vooruit, is hier niet zo relevant.

[ontopic]
De Xfree86 versies die genoemd worden zijn niet erg nieuw. Wordt je chipset wel ondersteund ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
weet er iemand hoe dan de: startXserver: XF86_SVGA died, exit status 0 - melding op te lossen?

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 07 September 2003 @ 13:51:
tijd ver vooruit, is hier niet zo relevant.

[ontopic]
De Xfree86 versies die genoemd worden zijn niet erg nieuw. Wordt je chipset wel ondersteund ?
Het lijkt erop dat hij de sis630 gewoon goed detecteert =/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Beelzebubje. Je vergeet iets.
Minix is bedoeld voor dit soort dingen. Linux heeft al een werkende TCP implementatie. Linux heeft van alles al werkende implementaties. Minix is bedoeld voor studenten, zodat zij dit soort dingen kunnen implementeren. Dat het 16-bits is/was (ik draai het niet, de exacte details zijn me dus niet bekend ;)) boeit hier niet. Het gaat er om dat de student functionaliteit toe kan voegen. En dus wat leert.

Bij Linux/FreeBSD/Whatever is dat allemaal al gedaan.

[ Voor 16% gewijzigd door CyBeR op 07-09-2003 15:38 . Reden: vanalles. ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• u_nix_we_all
  • Niet online
Ik heb even teruggekeken naar de config file die je gepost hebt, maar daar lees ik dus
dingen over een MGA 400 en een Samsung monitor .....
Die lijkt me niet OK hoor, niets wat lijkt op een een Sis 630.

Het stukje log is ook wat kort, wat er precies fout gaat valt daar niet uit op te maken.

Dus, en deze keer is natuurlijk iedereen het met Beelzebubu eens ;)
Doe eens een X -configure ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Verwijderd

Topicstarter
u_nix_we_all schreef op 07 September 2003 @ 16:16:
Ik heb even teruggekeken naar de config file die je gepost hebt, maar daar lees ik dus
dingen over een MGA 400 en een Samsung monitor .....
Die lijkt me niet OK hoor, niets wat lijkt op een een Sis 630.

Het stukje log is ook wat kort, wat er precies fout gaat valt daar niet uit op te maken.

Dus, en deze keer is natuurlijk iedereen het met Beelzebubu eens ;)
Doe eens een X -configure ?
ik heb al een X -configure uitgevoerd (zie eerder post) - maar ik krijg dan een lijst met allemaal opties ... hoe krijg je trouwens voor elkaar dat als bv. een 'ls' meer weergeeft dan op het scherm past, hij niet verder gaat met weergeven totdat jij op een toets drukt? (dir /p effect)

• Bananenplant
  • Laatst online: 30-04 21:07
heb je more of less erop :) ? ls | more bv.

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• u_nix_we_all
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 september 2003 @ 16:21:
[...]

ik heb al een X -configure uitgevoerd (zie eerder post) - maar ik krijg dan een lijst met allemaal opties ... hoe krijg je trouwens voor elkaar dat als bv. een 'ls' meer weergeeft dan op het scherm past, hij niet verder gaat met weergeven totdat jij op een toets drukt? (dir /p effect)
Ik zie alleen de "exit 0" regel die je krijgt na startX -probeonly, maar dat werkt niet.
"-probeonly" en "-configure" zijn opties voor X en niet voor startX.
Je moet dus echt "X -probeonly" uitvoeren , en /of "X -configure"

Om je output te "pagen" gebruik je een pipe naar "pg" of "more" dus "ls | more"
maar dat is wel erg basic hoor. :o

Verwijderd

Topicstarter
X -probeonly - doet eenzelfde soort opstart als startX alleen springt dan naar dat scherm met de witte achtergrond en die knipperende maffe tekentjes (zie geen foutmeldingen in de log ook hierna)

X -configure - laat Device Dependent Usage opties zien (help overzichtje)
:/

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb trouwens ook Windows XP geinstalleerd op deze laptop - minix laad ik met een bootdisk ... is er een mogelijkheid om via Windows in de Minix file hierarchy te komen, zodat ik de log en configs ff naar diskette kan kopieeren (waarom ik in Minix de floppy niet aan kan spreken is me ook nog steeds een raadsel) ... :)

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

minix gebruikt blijkbaar zijn eigen filesystem (begrijp ik van google), en ik denk niet dat daar windows drivers voor gemaakt zijn...

Leuk projectje voor de volgende keer ;)

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

smokalot schreef op 07 september 2003 @ 22:52:
minix gebruikt blijkbaar zijn eigen filesystem (begrijp ik van google), en ik denk niet dat daar windows drivers voor gemaakt zijn...
Vanuit Linux kun je Minix partities mounten.

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Misschien een stomme vraag, maar waarom wil je eigenlijk perse in X komen :?
Volgens mij is het voor je practicum helemaal niet belangrijk dat X wel of niet werkt.

(niet dat je er niets van leert)

Eeuwige n00b

Verwijderd

Topicstarter
ik vind iig de GUI lekkerder om mee te werken. meerdere files tegelijk open etc. ik ken te weinig tekstuele opties om echt vlot met de normale interace te werken. zit nu op de VU en als ik zou mogen kiezen tussen wel of niet startX dan weet ik het wel ;)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 09:34:
ik vind iig de GUI lekkerder om mee te werken. meerdere files tegelijk open etc. ik ken te weinig tekstuele opties om echt vlot met de normale interace te werken. zit nu op de VU en als ik zou mogen kiezen tussen wel of niet startX dan weet ik het wel ;)
Is een kwestie van wennen. Gewoon lekker met 'mined' aan de gang in een tekstconsole, en dat gaat erg rap. Met telnet kun je aan de gang op een andere machine, maar uiteindelijk zul je met testen de TCP/IP stack van Minix uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
ik zie hier op de VU ook nog ff geen begeleiders verschijnen - dus ik ga maar even tekstueel aan de slag dan. ff kijken hoe telnet endezo werkt - tcp/ip stack uitzitten? :? :P

• efan
  • Niet online
als je dat witte achtergrondje van x krijgt dan doet ie het toch al? heb je ook nog ergens een windowmanager?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 11:02:
ik zie hier op de VU ook nog ff geen begeleiders verschijnen - dus ik ga maar even tekstueel aan de slag dan. ff kijken hoe telnet endezo werkt - tcp/ip stack uitzitten? :? :P
Lees anders de practicum documentatie ff door. Daar is ie voor :{

Verwijderd

Waw, "zoveel jaren ervaring", maar hij kan geen X configureren, kan niet zelf te weten komen hoe hij de error messages van de xserver moet opvangen, en moet hulp vragen om een diskette te mounten om een bestandje te verplaatsen, en dan moeten ze hem ook nog uitleggen hoe je het best more gebruikt als een commando teveel output geeft... lijkt me een echte unix-guru (8>

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 11:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 11:50:
Waw, "zoveel jaren ervaring", maar hij kan geen X configureren, kan niet zelf te weten komen hoe hij de error messages van de xserver moet opvangen, en moet hulp vragen om een diskette te mounten om een bestandje te verplaatsen, en dan moeten ze hem ook nog uitleggen hoe je het best more gebruikt als een commando teveel output geeft... lijkt me een echte unix-guru (8>
zoveel jaren ervaringen met andere OSs ja - wat ik al eerder zei - ik weet geen f*ck af van unix - dus zit niet zo te zagen

Verwijderd

Topicstarter
Lees anders de practicum documentatie ff door. Daar is ie voor
die is er dus niet =/

(sorry voor de dubbele post, ging iets fout)

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 12:16 ]

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-04 13:39

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik ben ook even begonnen met minix-vmd, maar is dat boek van Tanenbaum ook ergens op internet te vinden, of moet ik die echt kopen.
En is er ook ergens een goede handleiding te vinden voor het installeren en werken met minix.
Ik heb alwel de standaard pagina's gevonden:

- http://www.minix-vmd.org
- http://www.cs.vu.nl/~ast/minix.html

Zijn er nog meer pagina's?

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Ik volg het practicum ook en ik moet zeggen dat er eerlijk geen woord over Minix wordt gerept in de informatie die door de practicum begeleiders wordt gegeven.
Echter enig speurwerk geeft een website met ALLE informatie over die minix systeem:
http://www.cs.vu.nl/pub/minix

Van daaruit kun je al je antwoorden vinden denk ik. Verder goed zoeken.

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Topicstarter
asusk7m550 schreef op 08 September 2003 @ 12:22:
Ik ben ook even begonnen met minix-vmd, maar is dat boek van Tanenbaum ook ergens op internet te vinden, of moet ik die echt kopen.
En is er ook ergens een goede handleiding te vinden voor het installeren en werken met minix.
Ik heb alwel de standaard pagina's gevonden:

- http://www.minix-vmd.org
- http://www.cs.vu.nl/~ast/minix.html

Zijn er nog meer pagina's?
ah! die minix-vmd.org had ik nog niet gevonden. hopen dat die een beetje helpt. thx guys :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd

Topicstarter
dat ding heb ik wel doorgenomen, maar echt informatief vind ik hem niet. ik hoef niet alles voorgekauwd te hebben, maar een overzichtje naar goede documentatie en wat meer richtlijnen zal niet misstaan :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 september 2003 @ 14:06:
dat ding heb ik wel doorgenomen, maar echt informatief vind ik hem niet. ik hoef niet alles voorgekauwd te hebben, maar een overzichtje naar goede documentatie en wat meer richtlijnen zal niet misstaan :)
Dat moet je dus zelf doen. Alles wat je nodig hebt staat er tussen en verder moet je echt zelf zorgen dat je het voor elkaar krijgt.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 08 september 2003 @ 14:42:
[...]

Dat moet je dus zelf doen. Alles wat je nodig hebt staat er tussen en verder moet je echt zelf zorgen dat je het voor elkaar krijgt.
en als ik nog vragen heb, dan kan ik bij jou terecht? ;) - heb ik meteen m'n eigen privé begeleider gevonden ;D

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 15:55:
en als ik nog vragen heb, dan kan ik bij jou terecht? ;) - heb ik meteen m'n eigen privé begeleider gevonden ;D
Ik heb het ook allemaal zelf moeten uitzoeken ;) Je zult het met de begeleiding op de VU moeten doen.

Verwijderd

smokalot schreef op 07 September 2003 @ 02:04:
Universiteit is wetenschap, dus het is nooit de bedoeling geweest om mensen af te leveren die "klaar zijn voor de praktijk", daar hebben ze juist het HBO voor uitgevonden!
Wat ben ik toch blij dat die mentaliteit gelukkig alleen in de IT sector geldt... In elke andere sector moet een academicus toch absoluut ook de technieken beheersen. Zonder kennis over de technieken kun je geen realistisch onderzoek opzetten die van fantasie aan elkaar hangt. Als je voor elk wissewasje van een HBO'er afhangt, wordt 't bovendien veel te duur... Een HBO'er als (tweede) uitvoerende is een extra, geen noodzaak.

Bah, kortzichtig...

[/genoeg onzin nu]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 18:26:
Zonder kennis over de technieken kun je geen realistisch onderzoek opzetten die van fantasie aan elkaar hangt. Als je voor elk wissewasje van een HBO'er afhangt, wordt 't bovendien veel te duur... Een HBO'er als (tweede) uitvoerende is een extra, geen noodzaak.

Bah, kortzichtig...
Jij noemt mensen kortzichtig, en ik noem jou kortzichtig en naief. Voor een deel ben ik het met je eens maar jouw ideaalbeeld van een goeie opleiding is extreem. Universitaire opleidingen zijn primair wetenschappelijk getint, waar HBO opleidingen meer praktisch gericht zijn. Een ander abstractie niveau, en noem maar op.

Dat veel universitair opgeleide mensen de feeling met de concretere zaken missen ben ik met je eens, maar je kunt nou eenmaal niet mensen EN wetenschappelijk volleerd maken EN tegelijk alle vaadigheden en ervaring van de wereld geven. Dan zou een universitaire opleiding twee keer zolang duren 8)7

Als het aan jou lag dan kon elke universitair opgeleide volmaakt Linux kernel hacken, perfect OpenGL en DirectX programmeren voor graphics, parallel programmeren in alle gangbare parallelle talen en systemen, etc. etc. Je snapt zelf ook wel dat dat niet kan. Je krijgt een solide basis om jezelf verder te ontwikkelen en/of ergens in te specialiseren. Zoals ik al zei is een practicum zoals je het op de VU krijgt in positieve zin uniek. En juist JIJ die zegt dat universitaire studenten zoveel missen gaat zoiets afkraken? :?

Op de VU is de verhouding theorie/praktijk weer heel anders dan op (bijvoorbeeld) de TUe. Ik ken heel wat mensen van de TUe en die klagen allemaal dat ze amper weten wat ze nou eigenlijk geleerd hebben. Na hun studie hebben ze nogsteeds het gevoel twee linker handen te hebben als ze achter de computer zitten. Dat is op de VU dus al een stuk anders, want daar leren mensen tot op zekere hoogte OpenGL programmeren, in verschillende talen parallel programmeren, MINIX op 3 manieren uitbreiden (ACL's in het file system inbouwen, kernel message logging inbouwen met een utility erbij om het te gebruiken, memory defragmentation implementeren, etc.) en bij networking een stack te coden plus client en server te coden. En zo zijn er nog meer practica.

En waarom klaag je er zo over dat niet iedereen kan wat jij kan? Mij hoor je namelijk niet klagen. Ik mag gerust stellen dat ik enorm veel ervaring op allerlei vlakken heb, en heb m'n vaste baan bij een leuk bedrijf te danken aan het feit dat ik met een 9 ben afgestudeerd en daarbij ook prima al het 'HBO werk' kan doen. Ik kan perfect met Windows en Linux overweg, kan goed programmeren op beide platforms, heb tijdens m'n afstuderen protocollen geimplementeerd en ben momenteel bezig met onderzoekswerk waarbij ik zowel alle researchwerk als het praktische werk zelf kan doen.

Een bedrijf ziet ook wel in dat iemand die op alle fronten thuis is handiger is dan iemand die full time met research bezig is maar daarnaast met een HBO'er moet samenwerken om het praktische werk voor elkaar te krijgen. Dat niet iedereen alles zelf kan is toch een voordeel voor jou als je het wel kunt. Accepteer dat ELKE opleiding (want hoger dan de universiteit gaan we in NL nogsteeds niet) tot een beperkte diepte gaat, en dat als jij en ik door hobby en handigheid verder zijn gekomen, we daar profijt van hebben.

Verwijderd

Ik kan het heel erg mis hebben hoor: maar ik dacht me dit te herrinneren uit de Minix FAQ:

[quote]
9.IS THERE X-WINDOWS FOR MINIX?
Not for standard Minix. It would be difficult if not impossible (that was meant as a challenge!) to put X on Minix because X is huge. Unless you have many megabytes of memory, it would be impossible to run X clients and servers on one machine. It will also certainly require 32-bit mode operation.
Minix-386vm, however, does support X11R5 (see question 11).

Don't be fooled by Mini-X. This is just an EGA- or VGA-graphics driver and a windowing library for Minix-PC. The API is similar to X11 (but not identical), so porting X programs might be easy. It is not possible to run several programs using it at once, however.

[quote]

XFree86 is toch X11R6 ?

Verwijderd

XFree86 is toch X11R6 ?
Het gaat hier om minix-vmd (zie www.minix-vmd.org), dat is een minix versie die X ondersteunt.

Ik heb hetzelfde probleem als de topicstarter, ook ik krijg de Xserver maar niet geconfigureerd, ik heb al zo vaak "xf86config" gerunt, maar iedere keer bij startx krijg ik de error "exit status 1". Weet iemand waar ik de logs kan vinden misschien dat er dan iets wijzer van word?

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
bij mij staat de log hier: /var/adm/log - ik heb nog steeds startX niet aan de praat gekregen - en ook de floppy werkt nog steeds niet ... bweh @ minix, of bweh @ myself of course =P

-

bah! ik snap NIET waarom ik de floppy niet aan de praat krijg:

een format /dev/fd0 1440 lijkt goed te gaan
een cd dev/fd0 daarna geeft chdir: can't cd to dev/fd0
een mount /dev/fd0 /mnt/floppy zegt inconsistent filesystem - mount: /dev/fd0: Invalid Argument
een mount -t dev /dev/fd0 /mnt/floppy zegt dit ook

wat moet ik doen? en waar is de /fd0 directory voor?

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 12:03 ]

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-04 13:39

asusk7m550

Athlon 550@500

ik ging minix installeren en moest toen gebruik maken van fd0c ipv fd0.
Zit daar misschien het probleem?

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Verwijderd schreef op 08 september 2003 @ 09:34:
ik vind iig de GUI lekkerder om mee te werken. meerdere files tegelijk open etc.;)
Ik heb zelfs nooit MINIX gezien, maar kan je daar niet als in de hedengdaagse linux distro's meerdere console's spawnen met bijv. CTRL + ALT + F*?

[ Voor 9% gewijzigd door DeMoN op 11-09-2003 09:42 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
asusk7m550 schreef op 10 September 2003 @ 21:01:
ik ging minix installeren en moest toen gebruik maken van fd0c ipv fd0.
Zit daar misschien het probleem?
nergens een fd0c te vinden in root of /dev =(

IEMAND die me kan helpen? ik moet toch wel een floppy drive aan de praat kunnen krijgen? en ook de CD-ROM drive =/

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2003 10:27 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

DeMoN schreef op 11 september 2003 @ 09:41:
Ik heb zelfs nooit MINIX gezien, maar kan je daar niet als in de hedengdaagse linux distro's meerdere console's spawnen met bijv. CTRL + ALT + F*?
Yup, zo heb ik het ook gedaan. Werkt prima :)

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Verwijderd schreef op 11 september 2003 @ 10:26:
[...]
nergens een fd0c te vinden in root of /dev =(

IEMAND die me kan helpen? ik moet toch wel een floppy drive aan de praat kunnen krijgen? en ook de CD-ROM drive =/
een format /dev/fd0 1440 lijkt goed te gaan probeer eens format -v om te verifieren

een cd dev/fd0 daarna geeft chdir: can't cd to dev/fd0 bestanden in dev zijn ook device files en geen dirs

een mount /dev/fd0 /mnt/floppy zegt inconsistent filesystem - mount: /dev/fd0: Invalid Argument misschien moet je wat meer/andere argumenten meegeven aan mount?

een mount -t dev /dev/fd0 /mnt/floppy zegt dit ook Wederom zal zoiets simpels als het mounten van een floppy vast wel ergens gedocumenteerd staan. Al moet ik zeggen dat de manuals waar ik naar link erg sumier zijn. Maar zoals je onderaan bij ¨man format¨ leest gebruikt het mkfs, dus bij die manpage kun je weer lezen dat het de floppy formateerd als minix bestandssysteem. Dus het zou kunnen helpen als je ¨mount -t minix /dev/fd0 /floppy gebruikt

Eeuwige n00b

Verwijderd

Het is toch niet meer dan logisch, ormaal en slim dat minix nog steeds gebruikt wordt om de diepere werking van een os uit te leggen.

Als je leert lezen is het toch ook met een kinderboekje en niet met een encyclopedie. Je moet het toch simpel houden. Minix is (qua interne architectuur) relatief simpel.

Linux is trouwens ontstaan uit minix. Dat was een goede en overzichtelijke basis. Ons aller vriend Linus Torvalds heeft het een beetje herschreven en 't eenen 't ander toegevoegd, en het is wat uit de hand gelopen. Nu heeft linux zijn eigen compiler, filesystem, ... maar dat was niet zo van de eerste dag.

Als je de werking van een 16bit besturingssysteem doorhebt verschilt het niet zo zeer dan van die van een 64, alleen is die van een 16bit eenvoudiger om op lowlevel te bekijken.

blah!

Verwijderd

Ik ben nu ook bezig met dat practicum.
Krijg minix ook nog niet aan de praat, maar vòòr het mounten van de diskette moet je eerst
mkfs -t 2f /dev/fd0 1440
daarna kan je hem gewoon gaan mounten zoals was beschreven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 11 September 2003 @ 15:51:
mkfs -t 2f /dev/fd0 1440
daarna kan je hem gewoon gaan mounten zoals was beschreven.
Dat klopt, maar in principe is dat onder Linux/UNIX niet anders. De floppies zijn immers praktisch altijd als FAT geformatteerd dus herkent MINIX/Linux/UNIX ze niet zolang je ze niet formatteert volgens het eigen formaat.

Verwijderd

Topicstarter
ik probeer nu files, benodigd voor mijn practicum, in minix te krijgen via een floppy ... ik heb al aardig wat geprobeerd maar het lukt maar niet =( ... ik heb meerdere variaties geprobeerd:

[start:]
op de laptop met minix:
format /dev/fd0 1440
mkfs -t 2f /dev/fd0 1440

dan op mijn pc met de benodigde files
fdvol 1440 a: benodigde files

terug naar de laptop:
mount /dev/fd0 /mnt/floppy geeft dan een inconsistent file system error

dan geprobeerd:
mkfs -t 2f /dev/fd0
mount /dev/fd0 /mnt/floppy

mounted ... dan

cd /mnt/floppy
ls

fs: read error block 34 bla
bla I/O error
[:end]

Hoe krijg ik files van mijn windows systeem via floppy op minix? zo moeilijk moet het toch niet zijn?? Come on Linux/Minix goeroe's ;P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 15 september 2003 @ 13:12:
ik probeer nu files, benodigd voor mijn practicum, in minix te krijgen via een floppy ... ik heb al aardig wat geprobeerd maar het lukt maar niet =( ... ik heb meerdere variaties geprobeerd:
Heb jij het boek uberhaupt wel gelezen? De documentatie? De README's? :X

Zoals je wellicht weet gebruiken DOS en Windows standaard FAT. Bij MINIX heb je dosread en doswrite om dat te lezen/schrijven. Ik waarschuw je alvast: als je al moeite hebt met het uitzoeken van deze elementaire dingen dan vrees ik dat het practicum erg zwaar voor je zal worden.

Zelf uitzoeken en niet zo snel opgeven.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan wel gaan zitten kloten met het operating system, maar dat is zonde van mijn tijd ... ik heb laatst 6 uur op de VU geprobeerd X aan de praat te krijgen - ben ver gekomen ... heb zelfs X met 320x200 beeld gekregen, maar verder wou hij echt niet ... heb ook iemand gevraagd die er verstand van had en hij kon het ook niet oplossen. ik kan ook op dit (voor jullie kennelijk o zo simpele probleem) uren gaan zitten blokken, maar als iemand het weet dan kan ik er makkelijk van leren dan allemaal gezoek toch? ... proberen me te ontmoedigen voor het hele practicum vind ik een beetje flauw ... en ja ik heb aardig wat gelezen, maar het overzetten van windows -> minix heb ik nergens duidelijk omschreven zien staan. misschien zoek ik verkeerd ... als jij een pagina hebt waar het duidelijk op staat, i stand corrected ...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 13:25:
maar als iemand het weet dan kan ik er makkelijk van leren dan allemaal gezoek toch? ... proberen me te ontmoedigen voor het hele practicum vind ik een beetje flauw
Een practicum als dit is in z'n geheel veel zoekwerk. Je leert er weinig van als je alles op deze manier voor elkaar probeert te krijgen, dus vandaar dat ik je er op wijs. Op GoT zie je al veel te vaak dat mensen een instelling hebben van 'waarom zelf uitzoeken als anderen het al weten, want dan hoef ik het lekker niet zelf te leren!!'. Enfin, succes ermee.

Verwijderd

Topicstarter
ik ben iemand die uberhaupt nooit colleges of werkcolleges volgt omdat ik het allemaal lekker zelf uitzoek. ik probeer ook niet zoals de massa het lekker op de VU te doen waar alles al goed geinstalleerd staat - en jij reageert net zoals elke hoogleraar op de VU als ik wel hulp nodig hebt. =(

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 15 September 2003 @ 13:41:
ik ben iemand die uberhaupt nooit colleges of werkcolleges volgt omdat ik het allemaal lekker zelf uitzoek.
Zo'n student was ik ook.
ik probeer ook niet zoals de massa het lekker op de VU te doen waar alles al goed geinstalleerd staat
Misschien is het handig om wel op die manier te beginnen om ff into the groove of MINIX te komen.
- en jij reageert net zoals elke hoogleraar op de VU als ik wel hulp nodig hebt. =(
Vat het niet te persoonlijk op. Veel studenten (including me) moeten af en toe een schop onder hun hol krijgen en aangespoord worden om de handjes uit de mouwen te steken :P Iedereen heeft dezelfde weg af moeten leggen, dus het bewijs dat het goed te doen is, is al lang geleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 15 September 2003 @ 13:50:
Iedereen heeft dezelfde weg af moeten leggen, dus het bewijs dat het goed te doen is, is al lang geleverd.
Ik heb anders nog niemand het op een laptop zien doen!! ;) - het is gewoon veel werk om in alle details van het operating system te springen en aangezien ik weet hoe groot het practicum is ... wil gewoon lekker alles aan de praat hebben om op de echt belangrijke stof te springen ... maar ik zoek nog wel ff verder! B)

enfin, wat ik dus heel vaak tegenkom (ook in appendix C van tanenbaum OS boek zelf) - gebruik dosread/doswrite ... maar die commando's pakt mijn minix niet ... een tool om vanuit Windows/DOS in Minix format te schrijven op floppy heb ik nog niet gevonden ...

http://minix1.hampshire.edu/faq/datxchng.html

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
naja, laatste poging om startX aan de praat te krijgen dan ... ben bij het volgende punt gekomen:

in XF86Config
in de device section heb ik Chipset generic ... hierdoor krijg ik startX in 320x200 ... de virtual variable in de screen section staat hier ook op, zet ik deze hoger hier dan krijg ik wel beeld, maar dit is totally flipped ... weet iemand hoe ik met de generic driver een hogere resolutie krijg? 640x480 moet toch mogelijk zijn?

in de log lees ik dat hij bij het opstarten van startX dit doet:
Using built in mode: 320x200

hoe kan ik hem een andere built in mode laten gebruiken? heb echt al veel geprobeerd, maar misschien mis ik iets.

de sis630 chipset heb ik ook al met een miljoen opties geprobeerd, maar ik blijf maar geen beeld krijgen =/ dus lijkt me terugvallen op de generic driver beter (wel beeld/maar te lage resolutie dus)
Pagina: 1