You're so wrong.
Het is een eitje. Elke lul kan het. Iedereen.
Gelul. Je moet goed in ANSI C zijn (zelfs dat is bij veel informatica studenten een groot manco aangezien bijna alles Java gepruts is), en de nodige ervaring hebben in coden in het algemeen. Geloof mij nou maar dat de gemiddelde 2e-jaars student dat niet heeft.
Zelfs een arme VU student.
Zelfs op de praktisch ingestelde VU is de Linux kernel geen 'eitje' voor elke student.
Dat de kernel groter is zegt niks over de complexiteit die elk subdeel apart heeft, het zegt in dit geval slechts iets over de compleetheid en uitgebreidheid van het geheel.
Leuk om iets over een deel te leren, maar MINIX is nou juist zo leuk omdat alle facetten van een OS aan bod komen in het vak 'operating systems' en 'computer networks' en dat je bij elk onderdeel diep genoeg kan gaan om te leren over hoe dingen geimplementeerd (kunnen) worden. DAAR zijn dit soort vakken op gericht.
Linux en - wederom in mindere mate - fBSD kunnen alles.
Ja, dus? Wat wil je ermee zeggen?
Minix is een zielig verschrompeld waardeloos functieloos OS.
Je geblaat begint me ernstig te irriteren.
Het kan toevallig booten. Yay!
Ga er eerst maar eens mee werken, want als je dat een keer gedaan had dan wist je dat MINIX een volwaardig UNIX OS is waar bijna alles op te draaien is. Ondanks dat alles niet zo efficient en uitgebreid is als in modernere OS'en. Er zit een TCP stack in, er zit telnet/ftp server/client zooi in, er is een webserver op te draaien en zoals je is XFree86 erop te draaien. Dus MINIX kan alleen maar booten wou je zeggen? Lul niet zo vreselijk slap
Ik zal het nog maar eens zeggen (en hopelijk lees je er nu niet WEER overheen): MINIX was bedoeld voor het ONDERWIJS.
Door deze studenten Linux of fBSD te leren, bereid je ze praktisch voor op datgene wat ze in de toekomst zullen leren.
Een studievakje met een practicum biedt niet de ruimte om iemand volledig in te werken in de Linux internals en even wat in de kernel te hacken. Dat snap je zelf ook wel. En laat het duidelijk zijn: 9 van de 10 informatica studenten kan nog net leuk een beetje software engineeren in Java of C++, maar de meesten blijven liever ver weg van system-level coding. Meestal heb je het ook niet echt nodig, zolang je de principes maar begrijpt (goh, waar was MINIX ook al weer voor bedoeld?). En met een MINIX basis kun je prima doorstappen naar Linux programmering.
Je geeft ze geen oase der simpliciteit waarmee ze al snel in de echte wereld zullen verdrinken. Geen wonder dat de Nederlandse universiteiten zulke waardeloze engineers afleveren (en ga dit nou niet ontkennen, je weet donders goed dat ik gelijk heb).
Ja en nee. Ja, veel universiteitsstudenten kunnen klote programmeren. En nee, want universiteitsstudenten worden helemaal niet opgeleid om code te kloppen (ik zeg niet dat ik het ermee eens ben, maar dat is gewoon de praktijk).
Daartegenover geef je ze een beeld van de vele elementen waaruit een kernel bestaat, je geeft ze mogelijkheid om in enkele (of slechts een) van die delen iets aan te prutsen in een omgeving die ze later ook zullen gebruiken, en bovendien is het simpel. Linux is simpel. Per element! Ja, als je alle elementen samen wilt snappen, best. Maar ik snap die ook niet. Zelfs Linus niet.
Ik heb geen zin om de reden van de MINIX benadering nog eens te gaan toelichten. Lees maar een stukkie in Tanenbaum's boek... Zie ook zijn FAQ op z'n website.
Tot slot zijn er twee mogelijkheden:
1. jij overschat informatica studenten
2. je vindt jezelf een hele peer omdat jij het allemaal zo goed kunt
Ik denk zelf dat het een combinatie van die twee is. Toen ik aan m'n informatica studie begon had ik al een slordige 10 jaar (programmeer)ervaring met computers. Wat coden betreft konden ze me niks meer leren, afgezien van Java dat in 1995 pas net een beetje populair werd. En ja, ik kon voor/tijdens m'n studie ook al prima system-level coden.
Maar ik blijf WEL realistisch: de meeste studenten en zelfs afgestudeerden kunnen het niet of worden er in ieder geval nooit goed in. Ik begrijp gewoon heel goed waarom de VU voor MINIX kiest, voor een opzich erg uitdagend practicum. De TUe bijvoorbeeld geeft geen ene ruk practica voor technische vakken, dus je mag gerust stellen dat de formule van de VU ver boven alles uitsteekt. Als jij dat dan zo de grond in wil boren dan begrijp je denk ik weinig van het onderwijs.
Kortom: spiegel anderen niet zo aan jezelf.