een goed (stille) koeler voor athlon xp 3000+

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
ik heb laatst een asus a7v600 mobo en athlon Xp 3000+ gekocht.
nu wil ik een stille pc bouwen, maar ik weet niet goed wat voor koeling ik voor de cpu moet gebruiken.
ben allerlei site's af gegaan en voor al gekeken naar zalman(cnps6000-cu) en thermaltake(silent boost).
nu weet ik alleen niet wat mijn cpu minimaal nodig heeft, dat kan in niet goed vinden of is onduidelijk voor mijn gevoel.
meestal staat er geschikt voor 2600+ en hoger of voor 2ghz en hoger.
maar ik vind nergens iets van geschikt voor 3000+ of zo.
dat is wel bij de site van amd maar dat zijn niet de koelers voor mij.
watercooling ja dat is stil, maar nee nu nog niet, als ik ga ocen dan wel maar hij is voor een paar jaar snel genoeg.

wie kan mij hier mee helpen.

ik denk zelf de zalman en dat een 120mm fan in de zijkant van de kast die koele buiten lucht aanzuigt.
maar ik ben benieuwd wat jullie zeggen.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Dit soort dingen valt ECHT wel te vinden, zowel op GoT als op de rest vant internet :P

Maarja, om je op de goede weg te helpen... Wil je gewoon luchtkoelen en moet het stil zijn, zoek dan naar een flink groot koelblok (Thermalright SLK800 of 900 bijvoorbeeld (even kijken of die past ;) )) en zet er een papst op... Stilte en genoeg koelingsvermogen verzekerd! :)
En als je ook nog een papst in de zijkant van je kast propt en met een fanductje dit naar de fan op je proc leidt, weet je zeker dat er vrolijke koele lucht op komt > tadaaa!! Zelfs OC-en is nu mogelijk EN je pc is nog steeds stil (aangenomen dat de rest van je fans en schijven een beetje rustig zijn :P )

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-08 13:40

Shuriken

Life is all about priorities

Als je op een krap budget zit kun je ook de Artic Coolers proberen. Zijn behoorlijk stil en niet duur.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Mjah, als we budget gaan is de Spire Whisper Rock IV ook wel ok, dacht ik :)
The Spire WhisperRock IV can be used with any speed Intel P3 or Via CPU, it is currently rated up to a AMD XP3200, any AMD CPU below a XP3200 is also suitable to be used with the WhisperRock IV
Ongeveer dezelfde koelprestaties als de Falcon Rock II en stiller

Ga ook hier eens kijken
http://www.dansdata.com/coolercomp_p5.htm#sfr2
Vergelijking van veel HSF combos :)

[ Voor 25% gewijzigd door Okyah op 06-09-2003 11:40 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:15
De stilste is waarschijnlijk de Spire Whisperrock IV.
Maar de Falconrock II en Whisperrock III kunnen het volgens de specificaties ook aan (ik neem aan de je een Barton hebt) maar je moet natuurlijk niet echt gaan overclocken...

Spire Whisperrock IV21.0 dBA€ 9,-
Spire Falconrock II25.0 dBA€ 9,-
Spire Whisperrock III26.5 dBA€ 8,-

Deze koelers staan allemaal meerdere keren in de pricewatch, dus er zijn meer winkels die hem verkopen dan hierboven staan

EDIT:
shit hé, zit ik zo'n hele post te typen, incl. links, is er al iemand die het gezegd heeft. en laat je niet misleiden door de lage prijs, het zijn gewoon goeie koelers

EDIT2:
nog een tip. als je casefans nodig hebt; koop gewoon meerdere Whisperrock IV's...
sloop de fans eraf en je hebt een stuk goedkopere dan de gemideelde Papst.
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen om mijn PC stiller te krijgen, en dan eens proberen of zo'n heatsink mijn Athlon-850 passief kan koelen, en mijn Volcano 7 gelijk ook vervangen.
dan heb ik er... 4 à 5 nodig

[ Voor 22% gewijzigd door OnTracK op 06-09-2003 11:58 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
bedankt voor de reply's het heeft goed geholpen en ik heb geen haast met de aankoop.
ik zal ook nog wel heel wat uur rond zwerven op internet om gewoon info te verzamelen.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Als je dat nou wat eerder had gedaan, dan er gelijk een heel topic over te starten :?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Ik heb ook een Athlon 3000+ en daarop een Zalman CNPS7000A-Cu. Stilste en beste cooler die er is. Tevens de zwaarste ;) (773g puur koper)
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/cnps7000cu-s1.gifAfbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/0311/7000A/7000A_Cu_ps1.gif

Silent mode: 1350 RPM / 20 dB
Normal Mode: 2400 RPM / 25 dB

Uitraad traploos regelbaar.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

Wok

Dakloos...

Tja, een 'stille' PC. Daarvoor is meer nodig dan een geluidsarme koeler. Adviezen over koelers zijn hier al gegeven, dus daar ga ik verder niet op in. Overige zaken waarmee je rekening moet houden om je PC 'stil' te maken:

- Voeding: deze zijn ook voorzien van een fan die geluid produceert. Deze hoor je al gauw boven de rest uit, als je een stille processorkoeler hebt. Vervang de fan door een stiller exemplaar.
- De manier waarop lucht de kast verlaat: Bij goedkopere kasten en voedingen zijn er gaatjes gestanst in de achterzijde. Dit zijn regelrechte herrieschoppers. Bij de voeding is het raadzaam om dit 'gaatjesmotief' eruit te dremelen en te vervangen door een standaard fangrill.
- Je HDD's. De schijven draaien continu en maken daarbij meer geluid dan je denkt, tenzij je Seagate BarraCuda IV of V schijven hebt, stiller worden ze volgens mij (nog) niet gemaakt. Anders zou ik eens zoeken op SilentDrive.
- Trillingen en resonanties. Zeker goedkope kasten van pisbakstaal gaan gauw klapperen als een HDD of CD opspint. Zorg dus voor demping van deze trillingen door bijvoorbeeld wat strookjes loodbitumen her en der aan de binnenkant van de kast te plakken.
- Je kunt je kast van binnen daarnaast bekleden met noppen-/isolatieschuim. Dit helpt goed tegen de hoge tonen.

Suc6! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Dit hoort eigenlijk in DOC thuis.. (die-hard overclocking & cooling)
Echter hebben we hier al heel veel topics over gezien. Het lijkt me beter als je eventjes de search in duikt als je wat koelers op het oog hebt. Reviews over koelers zijn er ook te vinden.

En nog een laatste tipje : [rml][ Cooling] Ervaringen met AMD koelers[/rml]
Daar kun je ervaringen vinden over AMD koelers van gotters :)

succes :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.