Het omrekenen van NTSC naar PAL is echt niet zo simpel als de meeste mensen hier willen doen geloven.
Even de analoge problemen buiten beschouwing gelaten (Je gaat immers voor een digitale camcorder met DV-out (en -in), mag ik aannemen)
De DV(D)-resolutie van NTSC is 640*480 en die van PAL is 768*576 (of 720*576)
Zelfs al gebruik je voor het resizen een heel mooi algoritme (Bicubic ofzo) dan nog krijg je dat het beeld onscherper wordt.
Als voorbeeld heb ik een shot van deze pagina genomen en die ff geresized van 640*480 naar 768*576 en 720*576 (en daarna een klein stukje eruit genomen omdat anders de plaatjes vrij groot werden)
Zoals je ziet zijn die latere plaatjes een stuk minder scherp.
Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de interlacing (ik kon voor een voorbeeld alleen ff niet zo gauw een interlaced stukje DV-video vinden op m'n hdd's)
Hierdoor wordt een verticale resize-operatie nog minder scherp.
Daarnaast kost het resizen ook nog eens een flinke rekentijd op een computer.
Het omrekenen van de framerate zou je vrij intelligent kunnen doen (hetzelfde principe als wat ze op DVD doen), namelijk van de (2* 29.97 = ) 59,94 frames (halve beeldjes) per seconde gooi je er elke 5 frames eentje weg, zodat je er 47,952 overhoud (= 23,976 beeldjes per seconde)
Dit is bijna 25 beeldjes per seconde, op maar 4,3% na.
Oftewel je speelt daarna de film 4.3% sneller af. Je hoeft dan alleen nog maar het geluid wat aan te passen, zodat het weer even lang duurt als de film.
Om ff kort samen te vatten... Je opnames zullen minder scherp worden en het kost je een berg rekentijd. Daarnaast kan het zijn dat je de missende beeldjes als schokkerig kunt ervaren (de beweging zal iets minder soepel gaan). Je kunt natuurlijk dat proberen te voorkomen door ook de tussenliggende beelden te interpoleren, maar dat geeft nog meer onscherpte en rekenwerk.
De problemen die je kunt verwachten op het analoge gebied:
TVs die in NL verkocht worden kunnen vaak PAL60 weergeven, maar niet NTSC.
Bij PAL60 wordt de resolutie en framerate van NTSC gebruikt en de kleur-codering van PAL. Het gevolg kan zijn dat wanneer je de camera op een TV aansluit die echt niets van NTSC snapt dat je zwart-wit beeld krijgt, of een hoop rare kleuren erdoorheen.
Opnemen op een videorecorder die in NL gekocht is kun je helemaal vergeten.
Buiten dat het zwart-wit zal zijn, heb je ook kans dat de tape wordt opgevreten (I've seen it happen)
Ik zou dus niet de camera in de states kopen, tenzij het ook een PAL-variant is. Ik denk alleen dat die eigenlijk alleen maar door online-winkels verkocht zal worden, want wat moeten amerikanen nou met PAL-spul? dat gebruikt toch niemand?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)