Kan NTSC op de PC in pal omgezet worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 714 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91945

Topicstarter
Hi there,

Ik ben hier nieuw en heb gelijk al een dringende vraag....

Ik ben nu namelijk in de V.S. voor een stage! heel gaaf allemaal, maar kom helaas al weer bijna terug. Voor dat ik terug kom wil ik hier nog wel een digitale camcorder kopen. Namelijk de sony DCR TRV19! :P (veel goedkoper hiero!)

Nu het probleem...sony maakt de camera's hier in de V.S. alleen met NTSC weergave. Dat betekend dus dat ik in holland niets op mijn tv of vcr krijg...toch?

Verder ben ik benieuwd of ik het wel op mijn pc kan omzetten naar pal (zonder kwaliteits verlies) en dan op tape zetten of op tv aflaten spelen??

Kan iemand mij adviseren....

ThANXinAdvance

Iso.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56935

Een NTSC camera kopen is vragen om problemen. De omzetting NTSC -> PAL (en andersom trouwens ook) is ALTIJD met kwaliteitsverlies.

Sommige grote winkelketens en speciaalzaken in Amerika verkopen ook gewoon PAL camera's, dus ik zou daar maar naar op zoek gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:24

JvS

Ik heb hem zelf ook

hallo "nieuw hier", zou je voortaan wat minder !!!!!!! in je topictitel willen zetten? Dank u.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91952

Je hebt allerlei goedkope recorders hier die gewoon NTSC kunnen afspelen

stap gewoon eens bij een grotere electronica boer binnen

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 91952 op 06-09-2003 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

genetica: daar heb je dus alleen iets aan als je van plan bent om tot in de eeuwigheid je ntsc camcorder als afspeelapparaat te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De meeste moderne TV's kunnen NTSC wel aan. Neemt niet weg dat PAL gewoon betere kwaliteit is.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Well thnx so far...

Ik denk dat het inderdaad een beter idee is om naar een Pal digi camcorder te zoeken! Ik heb ze in de winkels niet gezien, maar wel op het internet voor ongeveer dezelfde prijs dus... :9

[offtopic]Sorry voor de vele ! in de thread titel, wist niet echt dat het zo'n probleem zou zijn :o [offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Als je een tvkaartje hebt kun je gewoon met ntsc opnemen in mpeg bijvoorbeeld en dat coderen naar pal mpeg (enige wat anders is aan de mpeg is de resolutie en het framerate) en dat dan branden op dvd of svcd.
Als je je camera digitaal op je pc aan kunt sluiten en op die manier de film binnen kan slurpen dan kun je dat uiteraard ook gewoon coderen naar mpeg.

Een goede encoder is tmpgenc, een hoop info staat op www.dvdrhelp.com .

Als jij het op wilt nemen op videoband dan moet je tvtool gebruiken en daarmee macrovision uitschakelen (ervan uitgaande dat je een nvidia kaart hebt die daarmee compatible is).

Ik bedenk me nog eens wat, die camera neemt op in een bepaalde resolutie, of je nou een pal of ntsc koopt.
Pal of ntsc is namelijk alleen van toepassing als je een analoge uitgang gebruikt, bij digitaal naar de pc kopieren blijft de kwaliteit hetzelfde, en op de pc kun je ermee doen wat je wilt.

[ Voor 19% gewijzigd door bobo1on1 op 06-09-2003 18:55 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 17:39
Gewoon kopen, moderne tv's spelen zowel PAL en NTSC. Dus scheelt het echt veel... DOEN.
De kwaliteit is ietsjes minder, maar ik weet niet of ie in NTSC FILM (23.97 fps) of gewone NTSC 29 fps opneemt. In geval van NTSC FILM (waar je het later ook zelf naar om kan zetten) kan je echt wel mooie dvd-r uhtjes maken van je geschoten film. Dat kwaliteitsverschil ziet toch niemand, is vooral op papier...!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

Je hebt het over een digitale camcorder, de slechte NTSC kwaliteit zal je dus bij het opnemen bespaard worden. Bij het via de analoge uitgang afspelen krijg je wel elende. Uit je titel begrijjp ik dat je het op je PC wilt bewerken.

Als de camcorder een Firewire/i-link uitgang heeft, koop je gewoon een DV kaartje erbij met software. Met de PC zet je de DV-stream om in een NTSC (resolutie/framerate) DVD. Tot nu toe is alles digitaal en je houdt de resolutie en framerate gelijk. Het enige kwaliteitsverlies komt door de transcodering van DV naar MPEG-2, dit is nog altijd stukken beter dan VHS.

Koop een goede DVD speler, zoek maar op GoT naar wat meningen hierover. Die kunnen nogal botsen ;) Sluit die met Scart RGB aan op een goede TV die RGB-in op de Scart aansluiting ondersteund. Deze zal je DVD gewoon afspelen met de juiste framerate en goede kwaliteit.

Wat je dus nodig hebt buiten een Digicam met digitaal uit:
* DV-kaart met software in de PC
* (Snelle) PC met DVD-brander
* Goede DVD speler die Scart RGB uitstuurt en DVD +/- R(W) ondersteund
* TV die PAL 60 doet en RGB-in heeft op de Scart aansluiting.

Als ik iets vergeten ben zal men mij hier ingetwijfeld binnen no-time op wijzen. Ik hoop dat je hier iets mee kan. Afhankelijk van wat je van het bovenstaande al hebt kan die camera best wel duur worden met alles erbij :) En vergeet ook de invoerrechten niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat als hij zijn videootjes bij andere mensen wil laten zien? (bv familie). Dan moet hij dus al zijn apparatuur meeslepen. Dus eigenlijk kan hij zijn videomateriaal alleen in zijn eigen huis bekijken. Dat vind ik nogal een beperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Ik begrijp dat alleen het prijsverschil een reden is om in de US te kopen , niet eventuele opnames die je daar wilt maken.
Ik raad het dan ook sterk af ivm mindere kwaliteit (zelfs op een NTSC TV) en compatibiliteit.
NTSC heeft verticaal immers 100 lijnen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Het omrekenen van NTSC naar PAL is echt niet zo simpel als de meeste mensen hier willen doen geloven.
Even de analoge problemen buiten beschouwing gelaten (Je gaat immers voor een digitale camcorder met DV-out (en -in), mag ik aannemen)
De DV(D)-resolutie van NTSC is 640*480 en die van PAL is 768*576 (of 720*576)
Zelfs al gebruik je voor het resizen een heel mooi algoritme (Bicubic ofzo) dan nog krijg je dat het beeld onscherper wordt.
Als voorbeeld heb ik een shot van deze pagina genomen en die ff geresized van 640*480 naar 768*576 en 720*576 (en daarna een klein stukje eruit genomen omdat anders de plaatjes vrij groot werden)
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/NTSC-resolutie_small.png Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/NTSC-resolutie_naar_768x576_small.png Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/NTSC-resolutie_naar_720x576_small.png

Zoals je ziet zijn die latere plaatjes een stuk minder scherp.
Daarnaast moet je ook nog rekening houden met de interlacing (ik kon voor een voorbeeld alleen ff niet zo gauw een interlaced stukje DV-video vinden op m'n hdd's)
Hierdoor wordt een verticale resize-operatie nog minder scherp.
Daarnaast kost het resizen ook nog eens een flinke rekentijd op een computer.

Het omrekenen van de framerate zou je vrij intelligent kunnen doen (hetzelfde principe als wat ze op DVD doen), namelijk van de (2* 29.97 = ) 59,94 frames (halve beeldjes) per seconde gooi je er elke 5 frames eentje weg, zodat je er 47,952 overhoud (= 23,976 beeldjes per seconde)
Dit is bijna 25 beeldjes per seconde, op maar 4,3% na.
Oftewel je speelt daarna de film 4.3% sneller af. Je hoeft dan alleen nog maar het geluid wat aan te passen, zodat het weer even lang duurt als de film.

Om ff kort samen te vatten... Je opnames zullen minder scherp worden en het kost je een berg rekentijd. Daarnaast kan het zijn dat je de missende beeldjes als schokkerig kunt ervaren (de beweging zal iets minder soepel gaan). Je kunt natuurlijk dat proberen te voorkomen door ook de tussenliggende beelden te interpoleren, maar dat geeft nog meer onscherpte en rekenwerk.

De problemen die je kunt verwachten op het analoge gebied:

TVs die in NL verkocht worden kunnen vaak PAL60 weergeven, maar niet NTSC.
Bij PAL60 wordt de resolutie en framerate van NTSC gebruikt en de kleur-codering van PAL. Het gevolg kan zijn dat wanneer je de camera op een TV aansluit die echt niets van NTSC snapt dat je zwart-wit beeld krijgt, of een hoop rare kleuren erdoorheen.
Opnemen op een videorecorder die in NL gekocht is kun je helemaal vergeten.
Buiten dat het zwart-wit zal zijn, heb je ook kans dat de tape wordt opgevreten (I've seen it happen)

Ik zou dus niet de camera in de states kopen, tenzij het ook een PAL-variant is. Ik denk alleen dat die eigenlijk alleen maar door online-winkels verkocht zal worden, want wat moeten amerikanen nou met PAL-spul? dat gebruikt toch niemand?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als het alleen om omzetten gaat:

TMPGEnc shoud do the trick!! Kan en van NTSC > PAL en van PAL > NTSC :)
Good luck :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou die link naar TMPGenc eerder hierheen sturen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
TD-er schreef op 07 September 2003 @ 11:13:
Ik zou die link naar TMPGenc eerder hierheen sturen.
en TMPGenc maakt van AVI's Mpegjes. Mpeg wil je liever niet gebruiken om te editen. Dus dan zou je het geheel eerst in NTSC moeten editen en als laatste stap naar PAL-Mpeg om moeten zetten.

edit: waarom lijken die edit en quote zo veel op elkaar (voordat ik m'n eerste koffie gehad heb) :?

[ Voor 13% gewijzigd door TD-er op 07-09-2003 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 12:48
Iedereen in de videowereld zegt: schiet in het formaat waarin je het wilt gaan tonen.
Extra stappen zoals kleurconversie, resizen van video (720x480 -> 720x576) en weglaten van frames (29,97 naar 25 fps) geeft je zeker problemen met bijvoorbeeld audio sync.

Dus koop een DV-PAL camera als je op PAL je filmpjes wilt gaan tonen.

Mocht je toch een NTSC camera kopen en willen transcoderen, doe het dan met goede tools en zet niet je DV materiaal om in MPEG1/2 om het daarna te gaan editen...

Kijk anders hier even:
http://www.dvunlimited.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64859

Conversie van NTSC->PAL door gewoon frames weg te laten geeft zeer slechte kwaliteit bij beweging. Alles lijkt dan te schokken. Voor een goede conversie dien je de tussenliggende frames te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8504

Ik zou het niet doen... Maar misschien kan je op het ding andere firmware zetten, waardoor hij toch in pal modus gaat werken? Ik neem aan dat de hardware gewoon hetzelfde is.

Ik heb zelf een JVC en daar kon doormiddel van firmware best een boel worden veranderd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow nogmaals dank voor alle hulp...(ook al ik niet zo heel erug technisch ben helaas :'( )

Ik heb nu inderdaad een Pal versie gevonden bij een online winkel. Het is dezelfde camcorder, hij heeft alleen nog een extra foto functie (PAL TRV 19e). Die heb ik dan wel niet nodig aangezien ik al een digitale camera heb.

Het lijkt me inderdaad veel verstandiger om in PAL op te nemen als ik het toch PAL wil afspelen...

Gelukkig is de PAL versie niet heel veel duurder en nog steeds redelijk geprijst :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Hmm er wordt toch veel gezegd waar ik het niet mee eens ben. Conversie hoeft niet eens plaats te vinden, je tv speelt waarschijnlijk/zeker al native NTSC. dus alles wat daarover gezegd wordt moet je niet in je oordeel meenemen. Aangezien elke post daarover gaat zijn ze wat mij betreft niet van belang. Vooral met de lage dollar nu, is het juist aantrekkelijk daar te kopen.

Dan wordt er nog gezegd dat door frames weg te gooien de film korter duurt :S ja dat zou wat worden zeg haha. Frames weg gooien is gewoon minder plaatjes binnen de DE SECONDE. maar DE SECONDE blijft 1 seconde. maar goed. Mijn advies blijft echt kopen (zeker als je 150-200 euro erop kunt pakken). Let wel op bij de douane op schiphol. Laat em niet in de doos dus. vouw doos op en of stuur die per post naar je huis of in je stash pocket in je grote koffer :). Gerenomeerde bedrijven (apple goed voorbeeld) heeft gewoon world wide guarantee!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91370

Anoniem: 91945 schreef op 08 September 2003 @ 01:25:
Wow nogmaals dank voor alle hulp...(ook al ik niet zo heel erug technisch ben helaas :'( )

Ik heb nu inderdaad een Pal versie gevonden bij een online winkel. Het is dezelfde camcorder, hij heeft alleen nog een extra foto functie (PAL TRV 19e). Die heb ik dan wel niet nodig aangezien ik al een digitale camera heb.

Het lijkt me inderdaad veel verstandiger om in PAL op te nemen als ik het toch PAL wil afspelen...

Gelukkig is de PAL versie niet heel veel duurder en nog steeds redelijk geprijst :D
Euhm zomaar nog eens een vraagje.. een beetje offtopic dat wel maar toch.....

Hoe zit het met invoerrechten? Die dingen zijn daar waarschijnlijk goedkoper omdat we bij het importeren naar europa invoerrechten moeten betalen. Toch?

Ik zou als ik jouw was in iedergeval de factuur/aankoop bewijs goed bewaren (en niet bij je camera ;) ). Het kan helpen om hem er wat "gebruikt" te laten uitzien. Maar goed misschien zie ik wel weer beren op de (invoer) weg..... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

niet doen!! Veel amerikanen die ik ken geven de voorkeur aan PAL camera's omdat (1) de fps vlak bij die van film (24fps) zit, (2) omdat Pal betere kleuren heeft, (3) omdat de resolutie hoger ligt.

omzetten van pal<->ntsc is kinderspel me sonic foundry vegas trouwens.

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
ff jouw punten ontkrachten op de 3e na dan maar.
Wat is het voodeel van 25 fps boven 24 ??? jullie maken die jongen bang met onzin. Pal betere kleuren??? op zowel NTSC discs als PAL discs zijn de kleuren opgeslagen in YUV formaat. oftewel exact hetzelfde. Punt 3 tjah... waar maar wedden dat jij dat niet ziet noch op beamer noch op HDTV nog op je gewonte tv bla bla. Leg ik een kratje heineken op!.

Echt waar maak die jongen niet bang met onzin. ik heb genoeg NTSC en PAL discs gezien in hun native formaat. En echt dat zie je niet. En nogmaals Omzetten is NIET nodig!!! elke dvd speler doet dat automatisch. en nog beter is dus als je tv het ook ondersteund dan hoef je dvd speler helemaal niet te converteren. Wat meeste TV's dus ook gewoon doen !! (native NTSC afspelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

http://www.planetomni.com/FAQ_howto.shtml
http://www.lightsound.com/ntsc_pal.htm
http://www.svcdnewbie.nl/hardware/bandsoorten.html?tekst
Lees maar eens een beetje. De meeste TV's kunnen geen NTSC weergeven hier, je moet een Mulisystem TV en//afspeler hebben.

Afgezien daarvan is de looptijd anders (30 tegen 25 of 60 tegen 50 met interlace beelden per seconde). De vraag is dus of je de correcte media kunt kopen hier. T'is maar een gok. De laatste keer dat ik heb nagezocht was voor een niet-digitale VCR. Zeker weet ik dat dus niet.

Zit die jongen dus niet op te stoken om NTSC te kopen als je er zelf geen ervaring mee hebt.

Isopentane,
als je nog niets heb gekocht, vraag het daar gewoon in de winkel. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 08-09-2003 05:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

1) pal (25fps) naar film omzetten (24fps) is VEEL minder problematisch dan Ntsc (29.97fps)naar film. 2) Ik werk regelmatig met footage dat van ntsc is gecaptured (op een dvstorm2) in amerika en de kleuren zien er NIET uit! Ik moet bijna altijd correcties aanbrengen.

[ Voor 7% gewijzigd door dadj op 08-09-2003 04:19 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En je weet het, NTSC=NeverTheSameColor. :)

Maar even iets dadj,
is dat wat jij binnenkrijgt van Digital8 of van MiniDV ?

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 08-09-2003 05:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Nogmaals recap:

je schiet je tape-je in NTSC (wellicht al in NTSC film!)
dan maak je met CCE je gewenste mpeg2 stream hetzij voor DVD-r hetzij voor SVCD (cd-r)
Je stopt het in je standalone, daarvan begrijpt 90% NTSC en PAL, ookal is ie bijv. regio 2....
Je standalone kan je no matter what PAL laten sturen naar je TV, echter kan je TV (heel veel kunnen dan in het midden tot top segment) NTSC dan zet je je standalone op AUTO.
En dan speel je het af.

Laat je niet gek maken over verhalen van mensen die PAL naar NTSC FILM omzetten makkelijker vinden dan NTSC naar NTSC film, want who the fuck wil PAL uberhaupt omzetten naar NTSC film. Het slaat gewoon ******* op. En correcte media ??? waarvoor elaborate...
Er worden hier veel dingen aangehaald die gaan over hoe beeld wordt opgebouwd en hoe dat verschilt bij NTSC van PAL. Echter daar heb je dus gewoon niks mee te maken. Jouw dvd standalone speelt gewoon NTSC af, en doet zo nodig de PAL conversie. En dat kunnen ze heel goed. Ik stook je echt niet op om NTSC te kopen, maar zoals ik al zei 150-200 euro besparing .... DOEN!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ook dit verhaal zit er weer naast.

Het gaat alleen op voor MiniDV, en niet voor Digital8. Digital8 is niet DV, maar gewoon SVHS die digitaal is opgeslagen. MiniDV is 'echte' DV.

Digital8 heeft waarschijnlijk net als Hi8 PAL tapes en NTSC tapes. Maar dat kan ik alleen gissen.

Is er nu echt niemand hier met een Digital8 of MiniDV of andere Digitale Camera .. ?

(Trouwens, ik denk dattie zijn camera al lang heeft gekocht. :9 )

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 13308 op 08-09-2003 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Idd...ik heb toch besloten om een PAL miniDV (PAL TRV19e) te kopen. Deze is hier nog steeds 300 eurootjes goedkoper. (ja het scheelt zoveel met de EU :7 )

Wat betreft de invoerrechten...beetje ene gok die ik maar neem.
De doos laat ik hiero en de bon en gebruiksaanwijzing stuur ik gewoon op naar Holland) En nu maar hopen dat ze geen serie nummers gaan controleren of mij er dus uberhaupt gewoon niet uitpakken!

Dus THNX again... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menn0
Oh my god ik qoute je ff

"Ook dit verhaal zit er weer naast.

Het gaat alleen op voor MiniDV"

Wat een contradictie. Natuurlijk zit ik er niet naast, denk jij echt dat je in de VS nog digital8 kan kopen??? En dan nog boeit het weer niks, want ook digital8 wordt gewoon via firewire getransporteerd. Dus waarom ik er naast zit moet je toch echt met betere argumenten komen. En zeker niet beginnen over miniDV en digital8 blabla want daar heb ik zelfs nog nooit over gehad. Je probeert me wat duidelijk te maken over dingen die ik nooit eerder genoemd hebt, en bovendien maakt het dus weer alsnog niet uit. Digital8 tape-je (NTSC) in de cam, firewire, -->>CCE naar SVCD (NTSC 480x480) en klaar. Disc in de standalone en gaan. Let wel heel weinig midden en high end spelen svcd!!! maar goed dit doet allemaal niet ter zaken.

Veel plezier met de TRV19e!! En idd let op douane! maar zo moet het goed gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 22-05 16:32
Anoniem: 13308 schreef op 08 September 2003 @ 05:20:

Maar even iets dadj,
Volgens mij was het NeverTwicetheSameColor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OMG inderdaad, ik praat niet eens tegen jou. :)

Isopentane, veel plezier met de camera !

• dadj

dadj

Boeiend, boeiend!

Anoniem: 13308 schreef op 08 September 2003 @ 05:20:

Maar even iets dadj,
MiniDV van een Sony TRV-900. ik heb zelf een sony trv-80. MAAR sommig materiaal komt ook van hele dure prof cameras, altijd t zelfde resultaat qua kleuren.

[ Voor 25% gewijzigd door dadj op 11-09-2003 02:19 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-05 10:22
wmeester schreef op 08 September 2003 @ 22:33:
[...]

Volgens mij was het NeverTwicetheSameColor
Nee, want dan klopt de zin en afkorting niet meer :)

dadj schreef op 10 September 2003 @ 19:55:
[...]

MiniDV van een Sony TRV-900. ik heb zelf een sony trv-80. MAAR sommig materiaal komt ook van hele dure prof cameras, altijd t zelfde resultaat qua kleuren.
:'( Dat is dan minder vrolijk.

Ze zouden nu toch eindelijk eens het coderings verhaal achteraan moeten zetten, zoals bij een DVD. Zodat het altijd op dezelfde (goede kwaliteit) codering wordt opgeslagen, en dan pas op de uitgang naar een analoge afspeelbron een keuze NTSC/PAL maken.

Blijkbaar nog steeds niet bij dit type camers..... *snotter* :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34437

meeste tv's(zelfs oude) kunnen toch beide afspelen, dus wat is het probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308 schreef op 08 September 2003 @ 16:56:
Ook dit verhaal zit er weer naast.

Het gaat alleen op voor MiniDV, en niet voor Digital8. Digital8 is niet DV, maar gewoon SVHS die digitaal is opgeslagen. MiniDV is 'echte' DV.

Digital8 heeft waarschijnlijk net als Hi8 PAL tapes en NTSC tapes. Maar dat kan ik alleen gissen.

Is er nu echt niemand hier met een Digital8 of MiniDV of andere Digitale Camera .. ?

(Trouwens, ik denk dattie zijn camera al lang heeft gekocht. :9 )
Complete onzin :D :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ThePerfectCell schreef op 07 september 2003 @ 11:05:
Als het alleen om omzetten gaat:

TMPGEnc shoud do the trick!! Kan en van NTSC > PAL en van PAL > NTSC :)
Good luck :)
Nou ik heb dat vandaag (en gisteren, een 1.6GHz P4 is toch echt uit de tijd tegenwoordig) eens geprobeerd. Mijn broertje wilde voor iemand een DivX-je op DVD hebben om ergens te vertonen. Dit was een NTSC-filmpje (29,97 fps, met veel bewegingen erin van ongeveer 100 minuten).
Ik heb 'm ook voor de aardigheid ff naar PAL laten omrekenen (dus niet door zelf frames weg te halen en de film-duur te veranderen) Het resultaat (na ruim 7 uur comprimeren) was een schokkerig beeld en een stuk minder scherp dan het origineel was. Elke 2 a 3 sec zag je dat het beeld een klein schokje maakte. Met de NTSC-DVD die ik ervan gemaakt had had je daar geen last van.
Ik heb TMPGenc zo ingesteld dat het zo'n goed mogelijk resultaat zou moeten opleveren met zo scherp mogelijk beeld en zo weinig mogelijk flikkering, maar dat lukte dus niet goed.

Voor de TS... wees dus maar blij dat je een PAL/NTSC camcorder gekocht hebt en niet een NTSC-only versie.

Topicstarter
ja inderdaad, Thnx

Hij komt vandaag binnen, dus ik ben benieuwd!

Anoniem: 63072

Tijd om weer een paar opmerkingen te plaatsen. De amerikanen die ik ken hebben het over: Never Twice the Same Color, de t van "the" Komt vaak niet in de afkorting voor.

En dat het signaal crappy is, dat geld voor het antenne verhaal, als je een analoog NTSC signaal gebruikt. Het precieze technische verhaal is vast wel op het net te vinden, maar het komt er op neer dat een analoog NTSC signaal last heeft van kleur doorloop. PAL (Phased Alternated Line) lost dit op door iedere beeldlijn de fase te veranderen.

Digitaal is dit van geen enkel belang, zowel de DV standaard als MPEG gebruikt dezelfde codering voor PAL en NTSC. Het verschil is enkel de resolutie en de framerate! NTSC heeft een hogere framerate met een lagere resolutie. Deze combinaties leiden tot ongeveer dezelfde bandbreedte.

Als je een NTSC DVD via RGB doorgeeft van de DVD speler naar de TV heb je dus perfecte kleuren. NTSC codering heeft namelijk nooit plaatsgevonden. Ik heb nog geen DVD-speler TV combinatie gezien waarop mijn NTSC DVD's niet afspelen (nadat ze regio vrij gemaakt zijn natuurlijk) Zelfs de goedkope DVD spelers doen dat tegenwoordig zonder problemen.

Korte conclusie, met een NTSC digicam:
- is het niet nodig naar PAL te converteren als je DVD's brand.
- Heb je geen afname van de beeldkwaliteit, met uitzondering van de re-encoding.
- Geen problemen met kleurscheiding

Ik blijf dus volledig achter mijn eerste post staan.

Anoniem: 91634

TD-er schreef op 07 September 2003 @ 10:56:
Het omrekenen van NTSC naar PAL is echt niet zo simpel als de meeste mensen hier willen doen geloven.
Even de analoge problemen buiten beschouwing gelaten (Je gaat immers voor een digitale camcorder met DV-out (en -in), mag ik aannemen)
NTSC = 720 x 480

Het beste kan je twee zwarten balke aan toevoegen zodat je niet hoeft te resizen. Voordeel, mooi scherp beeld.
Nadeel, het aspect klopt nier meer.

30fps naar 25fps gaat niet zo heel makelijk en kost best wel veel tijd. En je heb kans er op dat het er haperig uit gaan zien.

Ik zal zeggen kopen voor waneer je alleen filmpjes op de pc wilt kunne kijken, en anders moet je het niet doen. Je krijgt er zeker spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101295

Dus als ik het goed begrijp is het zo dat het PAL of NTSC gedoe niet uitmaakt zolang je maar (digitaal) op de computer bezig blijft.

Dus als ik wat film met een amerikaanse camera (NTSC) kan ik dat gewoon hier op de computer zetten, bewerken en bekijken zonder rare dingen of kwaliteitsverlies.
Op DVD zetten kan dan ook zonder problemen, slechts wanneer ik de analoge uitgang van de camera ga gebruiken om beeldmateriaal op videoband te zetten kom ik in de knoop met het PAL vs NTSC gebeuren.

Juist of onjuist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Anoniem: 101295 schreef op 30 december 2003 @ 20:37:
Dus als ik het goed begrijp is het zo dat het PAL of NTSC gedoe niet uitmaakt zolang je maar (digitaal) op de computer bezig blijft.

Dus als ik wat film met een amerikaanse camera (NTSC) kan ik dat gewoon hier op de computer zetten, bewerken en bekijken zonder rare dingen of kwaliteitsverlies.
Op DVD zetten kan dan ook zonder problemen, slechts wanneer ik de analoge uitgang van de camera ga gebruiken om beeldmateriaal op videoband te zetten kom ik in de knoop met het PAL vs NTSC gebeuren.

Juist of onjuist?
Bijna juist. Ook als je het op DVD zet zit je met het PAL vs NTSC gebeuren. Alleen op de PC maakt het niks uit. Zodra je het op een TV gaat bekijken heb je "problemen".

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Dit is wel weer een wat ouder topic, maar goed.
ik zou zeggen probeer het eens met een NTSC-video (divx-je op 29,97 fps) weer te geven op je TV via de TV-out. Stel je TV-out dan afwisselend in op PAL en op NTSC.
Mogelijk kun je op NTSC-tv-out-mode zwartwit beeld krijgen op je TV, want er zijn maar relatief weinig TVs in NL die echt NTSC snappen.
In elk geval moet je dan ff letten op scherpte en vloeiendheid van het beeld en je hebt een idee wat de problemen kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:35
Ik kick dit topic nog maar even omhoog, omdat ik er zelf niet helemaal uitkwam.
Ik wilde namelijk ook een DVD maken van een NTSC DvX, maar ik was er niet zeker van of mijn (PAL) tv of dvd-speler dat aankon.
Ik heb het er toch maar op gewaagd, en ik heb mijn NTSC DivX film (23.976 Fps) Met TMPGenc omgezet naar een *.mpg file.
Ik heb in TMPGenc bij de conversiemethode ook gewoon voor NTSC gekozen.
Ik heb dit alles later nog omgezet naar dvd en gebrand. De gebrande (NTSC) dvd werkt gewoon goed op mijn (niet al te luxe) tv en dvd speler, zonder vervorming of vertraging o.i.d.
Conclusie: Je kunt een NTSC DivX gewoon omzetten naar DVD en bekijken op je (PAL) TV, zonder kwaliteitsverlies!

[ Voor 16% gewijzigd door Superhuuper op 27-04-2004 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Superhuuper schreef op 27 april 2004 @ 23:45:
[...]
Conclusie: Je kunt een NTSC DivX gewoon omzetten naar DVD en bekijken op je (PAL) TV, zonder kwaliteitsverlies!
Het enige wat je kunt concluderen is dat je TV het signaal snapt van je DVDspeler en dat zal waarschijnlijk een PAL-60 signaal zijn, daar je verder gewoon een NTSC-DVD ervan gemaakt hebt.
Tegenwoordig moet je volgens mij wel een heel erge budget TV hebben, wil die niet PAL60 weergeven. Echt NTSC weergeven kunnen niet veel TVs. (hier in huis maar 1 van de 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TD-er schreef op 28 april 2004 @ 00:26:
[...]

Het enige wat je kunt concluderen is dat je TV het signaal snapt van je DVDspeler en dat zal waarschijnlijk een PAL-60 signaal zijn, daar je verder gewoon een NTSC-DVD ervan gemaakt hebt.
Tegenwoordig moet je volgens mij wel een heel erge budget TV hebben, wil die niet PAL60 weergeven. Echt NTSC weergeven kunnen niet veel TVs. (hier in huis maar 1 van de 4)
Dat het werkt kun je concluderen, de rest echter niet. Alle regio2 DVD spelers kunnen NTSC weergeven (omdat japan, ook regio 2, dat gebruikt). Bovendien kan minimaal 4 van de 5 tv's hier in huis native NTSC weergeven (bij de laatst nooit geprobeerd eigenlijk).

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 28-04-2004 01:08 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
CyBeR schreef op 28 april 2004 @ 01:07:
[...]

Dat het werkt kun je concluderen, de rest echter niet. Alle regio2 DVD spelers kunnen NTSC weergeven (omdat japan, ook regio 2, dat gebruikt). Bovendien kan minimaal 4 van de 5 tv's hier in huis native NTSC weergeven (bij de laatst nooit geprobeerd eigenlijk).
Ik geef toch ook aan dat 'ie waarschijnlijk op PAL60 afspeelt, oftewel gewoon PAL wat betreft de kleurcodering, alleen met meer beeldjes per sec.

De manier om te testen of je TV ook echt NTSC aankan is door je TV-out op de computer op NTSC te zetten (of een NTSC-camera te gebruiken, die ik hier heb liggen). Wanneer je dan kleur krijgt kan je TV ook echt NTSC aan.

Pagina: 1