Toon posts:

Probleem bij koppeling draadloos aan bedraad netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beginsituatie:

2 pc's (Windows XP Professional) d.m.v. switch met elkaar verbonden. De pc's hebben een vast IP (192.168.1.1 en -.2). Deze situatie werkt perfect.

Nu is er een derde pc (staat op een plek die zonder boren niet met UTP kabels te bereiken is) die ook in het netwerk moet worden opgenomen. Deze pc draait Windows 2000 Professional.

Als oplossing heb ik een Accesspoint aangeschaft (Sweex) en een draadloos PCI netwerkkaart (Sweex). Het probleem op dit moment is dat de twee 'oude' pc's elkaar gewoon kunnen zien en bereiken, maar dat de 'nieuwe' pc onbereikbaar is. De signaalsterkte is goed, de configuratie van het AP kan zowel vanaf de 'oude' als de 'nieuwe' pc's worden bereikt en aangepast. De 'nieuwe' pc heeft IP 192.168.1.3 en het AP 192.168.1.4 ...

Verder is het mogelijk om vanaf de 'nieuwe' pc de webserver van mijn eigen 'oude' pc te bereiken. Ik kan deze ook pingen. Andersom gaat echter niet: ik kan de 'nieuwe' machine niet pingen met mijn eigen machine.

Wat is hier het probleem? Zit dit probleem in de communicatie van AP <> Switch of AP <> draadloos netwerkkaart? Of in het verschil van Windows versies? Kan iemand mij hierover duidelijkheid bieden?

Hartelijk dank! Bert Loedeman

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik weet niet waar het probleem in zit, maar heb je niet toevallig nog een firewall draaien op je win2kpro PC??Of heeft je AP een ingebouwde firewall?
Anders zou je eens kunnen kijken wat voor route je ping request doorloopt met een tracert (dus doe op een PC op het vaste netwerk eens vanaf de command prompt "tracert 192.168.1.3")

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Probeer eens of het wel werkt als alle pc's automatisch een IP adres verkrijgen van het AP.
Bij mij ging ie ook raar doen toen ik de draadloze een vast IP gaf..

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
De firewall is niet het probleem. Deze heb ik uitgeschakeld gehad en zonder resultaat. Ook alle IP-adressen dynamisch maken mocht in mijn geval niet baten. Een jongen van de computerwinkel waar ik het zaakje had gekocht gaf me dat ook als mogelijke oplossing...

Inmiddels draaien alle systemen op Windows XP Professional. Ook dit biedt geen oplossing. De situatie is nu zo: draadloos naar AP (192.168.1.10) gaat meestal prima. Ook de vaste pc's naar de AP gaat prima. De communicatie tussen bedraad en niet bedraad is onmogelijk (zoals het er nu voor staat). Ik kan wel vanaf draadloos de webserver van mijn bedrade pc (192.168.1.1) bereiken, maar omgekeerd kan ik hem (192.168.1.3) niet pingen (of moet daarvoor een webserver draaien?)... Bestandsdeling is in beide richtingen onmogelijk. Wel kan ik op mijn bedrade pc's de draadloze pc 'zien'. Als ik hem echter probeer te benaderen, dan krijg ik de melding dat de pc niet in het netwerk aanwezig is (of onvoldoende rechten)...

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Probeer eens het volgende:

Plaats de 2 oude machines aan de switch zoals deze al zaten.
Plaats de AP aan de switch via een crosskabel of een crossport denk (zie link lampje)

Plaats je draadloze pc naast je ap zodat je zeker weet dat je bereik goed is,

Stel op de ap en op je wlan kaartje dezelfe ESSID in. En gebruik voor beide ook hetzelfde kanaal. En uiteraard dezelfde WepKey. Ook het aantal bits webkey moet gelijk zijn 64/128 of 256

Ga nu pingen van je wireless pc naar je ap en dan naar je pc1 en dan naar je pc2 dan eventueel naar internet.

Kan je niet pingen naar je ap dan is het waarschijnlijk je webkey of essid die dwars ligt.

Kan je wel je ap pingen en 1 van de 2 pc`s en eventueel ook internet ga dan eens zoeken naar firewall achtige dingen op je pc die nietwerkt.

Zorg er bij voorkeur voor dat je ipsettings bijvoorbeeld als volgt zijn

pc1 192.168.1.1/24
pc2 192.168.1.2/24
pc3 192.168.1.3/24
AP 192.168.1.4/24

/24 wil zeggen een 24bits subnet aka 255.255.255.0

Suc6 :*)

Dat bestands deling niet werkt zou ik mezelf niet te druk over maken. Het komt zelfs voor dat dat nog niet eens werkt tussen 2 pc`s waar een gewone crosslink tussen zit.

Je moet echt ping gebruiken om te testen werkt ping dan is het in iedergeval geen verbindings probleem maar een services probleem voor de rest van de dingen die niet werkt.

[ Voor 15% gewijzigd door raymonvdm op 07-09-2003 00:32 ]