Maxtor harde schijf alleen lezen?

Pagina: 1
Acties:

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
Ik heb hier een maxtor hd van 15.3 Gb liggen van een kennis die weigert geformateerd/gepartitioneerd of beschreven te worden.

Op een partitie na is de data prima te lezen.

Wat ik geprobeerd heb:

fdisk - geeft fouten en weigerd ook maar een partitie te verwijderen
partition magic - "unable to write boot sector"
linux - Geeft geen foutmeldingen maar na reboot of herstart cfdisk of fdisk zijn de partities gewoon weer terug

in linux ook een touch * geprobeerd maar na een re-mount staan alle data van de bestanden weer op de originele datum.

Dit alles op 3 verschillende machines geprobeerd dus een eventueel bios probleem is ook uit te sluiten.

Is het mogelijk om een hd read-only te zetten of een defect waardoor hij alleen te lezen is?

edit:
het modelnummer is 91531U3
en op Jumper settings van maxtor site staat daar niks over

[ Voor 15% gewijzigd door TimDJ op 06-09-2003 00:56 ]

Freelance Drupal Developer

• Device Manager
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06-2024

Device Manager

5.9L diesel 4X4 325pk en 826Nm

Heb je een model nummer? In het verleden hadden sommige schijven een jumper om 'read-only' te zijn. Daar dit 15GB is, denk ik dat deze schijf te nieuw is, maar wat info over de schijf helpt misschien.

<a href=http://www.tweakers.net/gallery/53099/sys>Mijn systeem</a>

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
Op een partitie na is de data prima te lezen.
Euhh, dus lezen gaat al slecht, en schrijven gaat helemaal niet? Ik zou back-uppen wat er up te backen ;) valt en dan garantie gaan claimen, je schijf is gewoon aan het sterven.

Verwijderd

phYzar schreef op 06 September 2003 @ 00:57:
[...]

Euhh, dus lezen gaat al slecht, en schrijven gaat helemaal niet? Ik zou back-uppen wat er up te backen ;) valt en dan garantie gaan claimen, je schijf is gewoon aan het sterven.
Denk ik ook.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

je kunt kijken of debug nog iets uithaalt. maar die kans acht ik redelijk klein.

Verwijderd

Is de firmware wel in orde? Is de schijf niet van buiten af te zien beschadigt? Net wat device blabla zegt, kan ook jumper zijn, maar aangezien jij al wat op de schijf hebt gecopieert, zal dit wel niet zo zijn.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:22
phYzar schreef op 06 September 2003 @ 00:57:
[...]

Tsja vrees het ook, helaas garantie is al over. Daarom vroeg ik me af of er misschien een andere reden is.
Data had ik al gebackupped dus dan is ie nu rijp voor de prullebak !?

Freelance Drupal Developer

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:44
FAD schreef op 06 September 2003 @ 01:02:
[...]
Tsja vrees het ook, helaas garantie is al over. Daarom vroeg ik me af of er misschien een andere reden is.
Data had ik al gebackupped dus dan is ie nu rijp voor de prullebak !?
Garantie voorbij? Maar dat veranderd de zaak })
Stap1: Maak hem los.
Stap2: Neem een schroevendraaier bij de hand
Stap3: Schroeven maar
Stap4: Bewonder al dat moois :+
Stap5: Dichtschroeven (wel netjes hè)
Stap6: Zolderraam van de knip
Stap7: Omwonenden waarschuwen
Stap8: })

(Stap9: Aansluiten :+ )

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

powerMAX® er al overheen gehaald?

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

sim-pel

alssie echt naar de kl@!#%te is dan gewoon naar www.maxtor.com

Daar je modelnummer/serienummer intoetsen: garantie? ja? Dan gewoon stappen volgen en je hd gaat in het 'vervangings' proces..

Schijnt met credit card goed te werken, maar op een of andere manier accepteert mactor mijn credit card niet :(

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

ga eerst back-uppen, probeer dan 's een low-level format met de toolvan de fabrikant (formateert de héle harde schijf,dus alle partities, op een lager niveau dan fdisk).
Ik denk dat Fdisk dan wel werkt.

eagle

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alles wat je kunt doen staat in de FAQ van dit subforum onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

Tip: mbrwork.
Pagina: 1