[XP] pc traag en vaag geheugenbeheer

Pagina: 1
Acties:

• FX16
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-05 12:07
Beste mensen ..ik zit met een irritant probleem.
Mijn pc start traag op en dat voor mijn slinternieuwe systeem.
Ik had eerst een AMD k 6 met Xp erop met een 10 Gig 5400 maxtor diamandmax schijfje en dat starte nog veel sneller op.

De specs van de machiene

Behuizing : van Superflower met een 400watt standaard voeding.

Mobo/cpu/geheugen

mainboard : epox 8rga+ met de laatste bios versie , onboard sound en andere toeters en bellen enabled.
CPU : amd xp 2600+ met een lichte OC ,heb de FSB naar 200 veranderd ipv 166, mult staat op 11 , de proc loopt dus 2,21 GHZ.
Core voltage is 1,65 volt,verhoging van de spanning heeft geen enkel effect dus het ligt niet aan de oc denk ik. Temps met boxed cooler , idle 40 graadjes en stressed 49 graadjes .
Geheugen : Samsung value ram 3200DDR ( loopt op z'n sloffen 230MHZ )
Video gebruikt 32 mb van het Ram geheugen,ik gebruik dus de onboard Gforce 440MX,ik speel geen games oid

Spanningen : met sisoft sandra uitgelezen,tijdens het uitlezen met externe software de cpu full load gegeven,dit om realistische waarden op te kunnen tekenen.

core voltage : 1,62 V
Aux voltage : 1,7 V
+3,3 voltage : 2,7 !!! wijkt dus behoorlijk af maar kan ook een fout in de sensor zijn .
+5 v : 4,97 V
+12 V : 11.95V

IDE

Als c schijf gebruik ik dus weer die maxtor van 10 GIG voor mijn OS ,D & E = Maxtor 80 GB 7200RPM 2 mb cache,deze 2 schijven hangen aan de primaire controller.
Aan de secundaire controler hangt een cd rewriter van Philips.
Alles staat in de bios op user en werkt volgens de bios naar behoren,geen probs met detectie in de bios ed.
UDMA ,PIO modes e.d. allemaal in orde.

PCI : Soundblaster live player 5:1 met de goede drivers voor XP

Een aantal dingen heb ik al uitgesloten,er is geen conflict met de onboard sound en de soundblaster,als ik de ac 97 chip disable in de bios veranderd er niks aan het probleem.
Het overklokje is stabiel ( burn in met sisoft sandra gedaan )
DDR timings staan niet agressief
Ik heb de Maxtor van 80 gig van de controller afgehaald en daarna weer geboot met de 10 GIG schijf en hij blijft even traag opstarten,de jumpers op de HD's staan op master voor de 10 Gig en slave voor de 80 GIG,ook de rewriter is goed gejumperd.

Nog een raar probleem is het volgende : Windows geeft de melding dat ik onvoldoende virtueel geheugen heb ,dit heb ik op 512 MB staan,de swapfile is dus even groot als mijn RAM.
Ik weet dat de swap officieel 2 keer zo groot dan mijn RAM hoort te zijn maar ik heb uit verschillende topics opgemaakt dat dat niet hoeft.
Opzich nog niet echt een vreemd probleem,het probleem wat ik heb is dat er nooit meer dan 160MB van mijn ram gebruikt word,als ik dan de pc laat aanstaan dan verschijnt opeens de mededeling dat ik onvoldoende swap heb en dat terwijl ik nog zat ram overheb,.dat is dus iets waar ik niet bij kan!!
Ik heb een volledige memtest gedaan en er was niks aan de hand

Ik heb de search gebruikt en wat betreft het geheugen probleem kom ik aleen maar topics tegen over extreem veel geheugen gebruik.

Wie weet wat er aan de hand kan zijn?

Verwijderd

Ten eerste een vraag. Wat is die Maxtor 80 Gig voor schijf? Is die niet sneller (7200 ipv 5400 rpm) dan de 10 Gig schijf en daarom beter om je OS op te zetten?

Ik zou voor de zekerheid je pc eens terug klokken, ondanks dat je die burn test gedaan hebt.

Op welke schijf/partitie staat je swap file en hoeveel ruimte heeft-ie daar?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 23:47 ]

• FX16
Die Maxtor is een 7200PM schijf met 2 mb cache en ja ik had mijn Os daar wel op kunnen zetten ,maar ik gebruik die schijf puur voor data opslag ,ik weet het het is tegenstrijdig omdat deze schijf veel sneller is
ff voor de duidelijkheid,de 10 gig is ata 66 en de 80 gig is ata 133,ik ga de pc nu even terug klokken om te kijken of dat het misschien is maar ik denk het niet!

De swap staat op de c schijf

Verwijderd

Mocht je je systeem opnieuw gaan inrichten (hopelijk niet naar aanleiding van dit probleem :P) zou ik je besturingssysteem op een partitie van +/- 6 Gig zetten op de snelste schijf en daar verder niets op installeren en regelmatig defragmenteren. Met deze methode werk ik al een jaar zonder mijn systeem opnieuw te hoeven installeren. Zeker als het bij jou ook nog eens een ATA66 schijf betreft, zal die schijf een enorme bottleneck in je hypersnelle systeem zijn!

Meer een advies dan een oplossing en daarmee redelijk off-topic, maar goed :P

Heeft die swap file genoeg ruimte om te groeien?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 23:55 ]

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

als je 10 gig ata 66 is en de 80gig ata 133 (100 als ie niet in raid hangt) en ze hangen beide op de primaire ide controller dan zal de controller de snelheid van het langzaamste apparaat gebruiken voor de snelheid van beide apparaten, dus draait je 80 gig ook op ata 66

kun je beter je 80 op primair master zetten, de 10 op secundair slave en de cdrw op secundaire master

dan windows op je 80 gig en de comp zal veeel sneller opstarten

kijk ook ff in apparaat beheer of voor alle schijven (incl brander) de mode wel op U-DMA staat, als ze op pio staan, is het ook al langzamer (configuratie scherm => systeem => hardware tabblad => apparaat beheer => primaire/secundaire ide controller)

suc6

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

swapfile op de 80GB schijf zetten, dat performt veel beter.
Harddisk jumperen voor master en slave ipv cable select
Doe met sandra even aparte testen voor cpu, geheugen, harddisk. Dan kan je zien welk onderdeel er nu echt langzaam is.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

DoingK schreef op 05 September 2003 @ 23:56:
als je 10 gig ata 66 is en de 80gig ata 133 (100 als ie niet in raid hangt) en ze hangen beide op de primaire ide controller dan zal de controller de snelheid van het langzaamste apparaat gebruiken voor de snelheid van beide apparaten, dus draait je 80 gig ook op ata 66

suc6
euh dat was vroeger zo maar tegenwoordig dus niet meer ;)
nu draait de ene gewoon ata66 en de ander gewoon ata 133.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• FX16
Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 23:54:
Mocht je je systeem opnieuw gaan inrichten (hopelijk niet naar aanleiding van dit probleem :P) zou ik je besturingssysteem op een partitie van +/- 6 Gig zetten op de snelste schijf en daar verder niets op installeren en regelmatig defragmenteren. Met deze methode werk ik al een jaar zonder mijn systeem opnieuw te hoeven installeren. Zeker als het bij jou ook nog eens een ATA66 schijf betreft, zal die schijf een enorme bottleneck in je hypersnelle systeem zijn!

Meer een advies dan een oplossing en daarmee redelijk off-topic, maar goed :P

Heeft die swap file genoeg ruimte om te groeien?
Swap heeft zat ruimte ,er is 7 gig vrij op die schijf
ata 66 is niet snel nee ,ik denk dat ik het anders ga oplossen ,ik ga een nieuwe HD kopen!
DoingK schreef op 05 September 2003 @ 23:56:

kun je beter je 80 op primair master zetten, de 10 op secundair slave en de cdrw op secundaire master

dan windows op je 80 gig en de comp zal veeel sneller opstarten

kijk ook ff in apparaat beheer of voor alle schijven (incl brander) de mode wel op U-DMA staat, als ze op pio staan, is het ook al langzamer (configuratie scherm => systeem => hardware tabblad => apparaat beheer => primaire/secundaire ide controller)

suc6
Alles staat goed ,ook in windhoos,ik ga wel wel even tijdelijk proberen om een extra partitie op mijn maxtor 80 gig te maken voor het os dan zet ik deze schijf primary master.
De 10 Gig schijf hang iki dan IDD aan de secundaire controller
Microkid schreef op 05 September 2003 @ 23:58:
swapfile op de 80GB schijf zetten, dat performt veel beter.
Harddisk jumperen voor master en slave ipv cable select
Doe met sandra even aparte testen voor cpu, geheugen, harddisk. Dan kan je zien welk onderdeel er nu echt langzaam is.
Hee ,dat van die swap is ook wel een goed plan ,dat ik daar zelf nog niet opgekomen ben!
Cable select gebruik ik nooit!
Sandra zegt dat mijn IDE performance zwaar klote is!
chucky666 schreef op 06 september 2003 @ 00:03:
[...]

euh dat was vroeger zo maar tegenwoordig dus niet meer ;)
nu draait de ene gewoon ata66 en de ander gewoon ata 133.
en dat dacht ik dus zelf ook!!

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

In willekeurige volgorde:

Welke processen runnen er op een willekeurig moment? (het gaat hierbij uiteraard om processen die de processor vrij constant belasten.

Zet je bios default terug eens terug. Misschien heb je ergens een misser gemaakt met instellen.

Download powermax bij maxtor.com en controleer de schijf op eventuele fouten. Op dezelfde site: met maxblast kun je jou optimale balans tussen snelheid en geluidsvolume instellen.

Zet je swapfile op de andere fysieke harde schijf. De grootte van de swapfile wordt als vuistregel 1.5x je totale geheugen. Dit zal ook als 'recommended size' staan onderaan je schermpje met instellingen voor de swap file. Als je echter 'maar' 512 mb hebt, zou ik hem zelf een waarde geven van minstens 1024 mb met groeimogelijkheden tot 2048. Het lijkt wat groot, maar kijk voor de aardigheid eens in je performance tab van je task manager. Links onderaan staat hier iets over je Commit Charge. Total is de hoeveelheid geheugen die op dit moment gebruikt wordt. In mijn ervaring zal dit afhankelijk van de lopende processen ergen tussen de 256 en 512 mb liggen. Uitgaande van dat laatste, zal de load ongeveer gelijkmatig verdeelt worden over je RAM en virtueel geheugen, beiden ongeveer 256. Grotere programma's als foto- en videobewerking, 3d modeling, simulaties en vooral spellen nemen voor optimale performance tot ongeveer een gig aan extra geheugenruimte. Nu je de ruimte hebt, speel op safe en geef windows ruim geheugenbereik.

Maak je heel toevallig gebruik van een 40aderig ide kabeltje voor je hdd met os? In dat geval kun je m niet uit PIO mode halen en zal de maximale doorvoersnelheid (pio 4 / multiword dma mode 2) zijn gelimiteerd op 16 mb/s.

Download bootvis. Hiermee kun je het opstarten van je computer optimaliseren (zie bijbehorende helpfile voor het hoe en wat. In het kort komt het er op neer dat ie de bestanden die die bij het opstarten nodig heeft vooraan je harde schijf neerzet en de volgorde van in te laden systeembestanden bijwerkt.

Als je dat allemaal hebt nagelopen -- windowsupdate.com even langs, alle nieuwste drivers (via 4in1 hyperion?), bios, video, geluid, etc. staan er nog vreemde dingen in je eventlog?

Localhost is where the heart is

• FX16
SilentStorm schreef op 06 September 2003 @ 00:43:
In willekeurige volgorde:

Welke processen runnen er op een willekeurig moment? (het gaat hierbij uiteraard om processen die de processor vrij constant belasten.

Zet je bios default terug eens terug. Misschien heb je ergens een misser gemaakt met instellen.

Download powermax bij maxtor.com en controleer de schijf op eventuele fouten. Op dezelfde site: met maxblast kun je jou optimale balans tussen snelheid en geluidsvolume instellen.

Zet je swapfile op de andere fysieke harde schijf. De grootte van de swapfile wordt als vuistregel 1.5x je totale geheugen. Dit zal ook als 'recommended size' staan onderaan je schermpje met instellingen voor de swap file. Als je echter 'maar' 512 mb hebt, zou ik hem zelf een waarde geven van minstens 1024 mb met groeimogelijkheden tot 2048. Het lijkt wat groot, maar kijk voor de aardigheid eens in je performance tab van je task manager. Links onderaan staat hier iets over je Commit Charge. Total is de hoeveelheid geheugen die op dit moment gebruikt wordt. In mijn ervaring zal dit afhankelijk van de lopende processen ergen tussen de 256 en 512 mb liggen. Uitgaande van dat laatste, zal de load ongeveer gelijkmatig verdeelt worden over je RAM en virtueel geheugen, beiden ongeveer 256. Grotere programma's als foto- en videobewerking, 3d modeling, simulaties en vooral spellen nemen voor optimale performance tot ongeveer een gig aan extra geheugenruimte. Nu je de ruimte hebt, speel op safe en geef windows ruim geheugenbereik.

Maak je heel toevallig gebruik van een 40aderig ide kabeltje voor je hdd met os? In dat geval kun je m niet uit PIO mode halen en zal de maximale doorvoersnelheid (pio 4 / multiword dma mode 2) zijn gelimiteerd op 16 mb/s.

Download bootvis. Hiermee kun je het opstarten van je computer optimaliseren (zie bijbehorende helpfile voor het hoe en wat. In het kort komt het er op neer dat ie de bestanden die die bij het opstarten nodig heeft vooraan je harde schijf neerzet en de volgorde van in te laden systeembestanden bijwerkt.

Als je dat allemaal hebt nagelopen -- windowsupdate.com even langs, alle nieuwste drivers (via 4in1 hyperion?), bios, video, geluid, etc. staan er nog vreemde dingen in je eventlog?
Zo.......het heeft even geduurt ,ik had per ongeluk een verkeerd venster gesloten waardoor ik mijn reactie aan je adres kwijt was

Ok.........punt 1 in je hele verhaal :
Zodra de pc is opgestart lopen er 21 processen waarvan er slechts 3 niet aan het OS zelf toebehoren,dit zijn 2 processen van mijn virusscanner en een van mijn firewall.
Deze processen nemen echter zo weinig cpu tijd dat ik 0% cpu tijd heb volgens windows taakbeheer.

Punt 2:
Ik heb de bios al een tijdje terug wel helemaal default gezet omdat ik zelf ook al het vermoeden had dat ik wellicht iets fout had gedaan ,dit bleek echter niet het geval te zijn.

Punt 3:
Met dit tooltje heb ik een probleem en Maxtor omschrijft dit als volgt:Note: PowerMax v4.06 will not detect Ultra ATA hard disks connected to motherboards with embedded NVIDIA chipsets (SATA drives are supported). A new version to address this issue is currently in development and is slated for release soon. Please check the PowerMax download page periodically for updates. All versions of PowerMax prior to 4.06 are no longer supported, it is recommended that you update to version 4.06 before testing your hard disk.
Dus daar heb ik vooralsnog even weinig aan aangezien ik een nforce 2 chipset op het mainboard heb.

Punt 4:
Als ik het goed begrijp is het dus toch WEL erg aan te bevelen om de 1,5 vuistregel aan te houden.
Ik had uit meerdere topics begrepen dat dit niet echt noodzakelijk was en dat het wel minder kon.
Maar goed..............ik zal die waarden zoals jij ze noemt eens instellen op D:/ ,deze partitie die op de 80 gig schijf staat is 20 gig groot dus ruimte zat!
Wat betreft je uitleg over het geheugen het volgende:,ik blijf het vreemd vinden dat windows maar zo weinig van mijn RAM aanspreekt,bij mijn oude systeem lag dit wel tot 90 % en nu mag ik blij zijn als ik 33 haal.
Ik weet zeker dat ik in sommige situaties wel meer dan 320 MB gebruik ( 2 maal 160,160 Ram waar ik het over had en dan blijkbaar 160 MB swap )
om E&A te verduidelijken heb ik eventjes een screenshot gemaakt van windows taakbeheer.

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/w.derooy/cpumem.gif

Punt 5 :

Nee ik gebruik een 80 aderige kabel voor mijn primary ide en een oude 40 aderige kabel voor mijn rewriter op de secundaire controller.

Punt 6 :

Het zit niet echt mee vandaag geloof ik ,kijk maar eens!!!

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/w.derooy/bootvis.gif

Punt 7,ja ik heb alle drivers al te pakken ,dat regel ik altijd na een verse install

Ik zal morgen even de swap overzetten naar de 80 Gig schijf en dan kijken wat ie doet ,ik heb in ieder geval weer wat geleerd en das altijd meegenomen!

[ Voor 9% gewijzigd door FX16 op 06-09-2003 04:18 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

FX16 schreef op 06 September 2003 @ 04:08:
[...]

Zo.......het heeft even geduurt ,ik had per ongeluk een verkeerd venster gesloten waardoor ik mijn reactie aan je adres kwijt was
Ja vervelend, iedereen heeft het waarschijnlijk wel eens :/ wat doe je er aan :X
Punt 3:
Met dit tooltje heb ik een probleem en Maxtor omschrijft dit als volgt:Note: PowerMax v4.06 will not detect Ultra ATA hard disks connected to motherboards with embedded NVIDIA chipsets (SATA drives are supported). A new version to address this issue is currently in development and is slated for release soon. Please check the PowerMax download page periodically for updates. All versions of PowerMax prior to 4.06 are no longer supported, it is recommended that you update to version 4.06 before testing your hard disk.
Dus daar heb ik vooralsnog even weinig aan aangezien ik een nforce 2 chipset op het mainboard heb.

Punt 6 :

Het zit niet echt mee vandaag geloof ik ,kijk maar eens!!!

[afbeelding]
Ze zijn op meer plaatsen beschikbaar (p2p?), als je niet wilt wachten op nieuwe versies. Dezen waren voor de nieuwe versie ook goed genoeg. Zie het zelf even aan. Bootvis is geen oplossing, alleen een optimalisatie.
Punt 4:
Als ik het goed begrijp is het dus toch WEL erg aan te bevelen om de 1,5 vuistregel aan te houden.
Ik had uit meerdere topics begrepen dat dit niet echt noodzakelijk was en dat het wel minder kon.
Maar goed..............ik zal die waarden zoals jij ze noemt eens instellen op D:/ ,deze partitie die op de 80 gig schijf staat is 20 gig groot dus ruimte zat!
Wat betreft je uitleg over het geheugen het volgende:,ik blijf het vreemd vinden dat windows maar zo weinig van mijn RAM aanspreekt,bij mijn oude systeem lag dit wel tot 90 % en nu mag ik blij zijn als ik 33 haal.
Ik weet zeker dat ik in sommige situaties wel meer dan 320 MB gebruik ( 2 maal 160,160 Ram waar ik het over had en dan blijkbaar 160 MB swap )
om E&A te verduidelijken heb ik eventjes een screenshot gemaakt van windows taakbeheer.

[afbeelding]
Xp heeft de gewoonte om ongeveer de helft van de kernel niet in het geheugen te laden, maar in de paging file. Dit is gedaan omdat de kernel een stuk groter is geworden dan vooral bij de 9x lijn. Expirimenteel blijkt het ook niet heel veel performancewinst te geven om de rest er ook in te zetten, maar wil je net even die extra paar procent: zet HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management\DisablePagingExecutive in je registry op 1.

Over de vuistregel,
ik vindt het persoonlijk niet echt een geweldige regel, stel dat je 3 reepjes van een gigabyte in je computer hebt zitten. Het lijkt me dan erg onwaarschijnlijk dat je je paging file dan nog gebruikt, dus alsnog 4500 mb aan paging is slechts verspilde ruimte. Op dezelfde manier, als je maar 128MB zou hebben, dan is 192 mb aan pagefile ook erg weinig. Als je een beetje iets doet met geheugenintensieve applicaties is een gig aan ram+pagefile toch wel een minimum. Speel je op safe, dan reserveer je er nog een stuk bij voor eventule uitbreidingen.

Verder over pagefiles: Mocht je er nog een harde schijf bij krijgen, dan is het handig om de pagefiles over die 2 fysieke harde schijven te verdelen. Windows kan (of ie het doet, geen idee, expirimenteel lijkt het niet heel erg veel uit te maken) naar 2 harde schijven tegelijk schrijven/lezen.
Ik zal morgen even de swap overzetten naar de 80 Gig schijf en dan kijken wat ie doet ,ik heb in ieder geval weer wat geleerd en das altijd meegenomen!
Graag gedaan, ik hoop dat je opstartprobleem er ook mee worden verholpen. Kun je ook nog even in de bios kijken op welke mode je harde schijven aan het werk zijn?

Kun je ook eens kijken wat de expirimentele doorvoersnelheid is van je harde schijven? Sisoft Sandra kan bij mijn weten alleen een totaalscore toekennen. Als je zo niets anders hebt: Nero burning rom heeft onder opties > cache een optie om die doorvoersnelheid (readonly) uit te meten.

• FX16
Ik heb in Windows even gekeken naar de UDMA PIO modes en daar heb je het al .
De Maxtor van 10 gigabyte draait helemaal geen UDMA
De maxtor van 80 GIG zit op UDMA 6

de doorvoersnelheid van de c schijf is slechts 29 maal audio cd,dat is dus 29 maal 0,15 dus 4,35 megabytes per seconde en dat is bar bar weinig.

De opstartproblemen zijn op zeker nog niet verholpen ,ik denk dat ik maar eens een nieuwe cleane install ga doen want hier word ik echt een partijtje ziek van ,dat wil je niet weten,
Ik ga NU mijn data op de D partitie naar de E partietie op de 80 gig verplaatsen en dan ga ik de D partietie als opstartpartietie gebruiken de 10 Gig schijf als data opslag voor mijn muziek projectjes.

Ik laat wel weten hoe het allemaal is afgelopen

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Even uit je vorige post:
Nee ik gebruik een 80 aderige kabel voor mijn primary ide en een oude 40 aderige kabel voor mijn rewriter op de secundaire controller.
Als je 10gig wel aan dat kabeltje zit, moet je die in de bios op zijn minst op multiword dma mode 4 kunnen zetten. Werkt dat. probeer dan vanaf udma mode 3 en omhoog te testen. Als je nog een 80-pins kabeltje hebt, zet m dan op de andere ide controller, bij de rewriter.

Ik weet niet precies hoe je nou het testen van de snelheid deed, maar ik bedoelde het zo:
Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.jonkman8/nero.PNG
Voor referentie is het niet heel geschikt. Ik ik ben op dit moment op alle drives aan het defraggen en ik heb (netwerk) bezoek op de e.

Er bestaan drives die een jumpertje gebruiken om in udma mode te kunnen komen. Controleer je type eens op vreemde eigenschappen bij de maxtor site.

• FX16
Hee hallo ,ik heb nu IDE als volgt geconfigureert.
Ik heb op de eerste IDE controller mijn 80 gig schijf hangen ,vanaf een 20 Gig partitie start win xp nu op.
Op de secundaire IDE hangt nu mijn 10 Gig maxtor schijfje als Slave,die draait nu multi word dma mode 2 ,ik zal eens kijken of ik dat naar mode 4 kan krijgen ,ik kan in windows niet kiezen uit DMA modes ,dat zal ik even bekijken in de bios.

Voor de rest ben ik nu zeer tevreden ,het systeem is echt snel nu ,ik zal zo even wat snelheden posten maar ik ga nu eerst even de dma settings op de secundaire IDE controller proberen aan te passen.

PS ,je plaatje is niet te zien ,misschien verkeerde URL?

[ Voor 5% gewijzigd door FX16 op 08-09-2003 17:56 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

hier doet ie het gewoon :? en het is geen cache image

multiword dma mode 2 is gewoon precies hetzelfde als pio mode 4 hoor (max 16mb/s) Je hebt wel een 80pins kabeltje nodig om hem hoger te krijgen dan dit.

Mooi dat ie zo lekker snel gaat :)

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

SilentStorm schreef op 08 September 2003 @ 18:08:
hier doet ie het gewoon :? en het is geen cache image

multiword dma mode 2 is gewoon precies hetzelfde als pio mode 4 hoor (max 16mb/s) Je hebt wel een 80pins kabeltje nodig om hem hoger te krijgen dan dit.

Mooi dat ie zo lekker snel gaat :)
het duurt ff voordat ie laad ;)

euh 40 pins kan tot ata (dma) 33.
pas voor een ata 66 of 100 of 133 heb je een 80 nodig.

en als een schijf ata33 is kan je hem wel hoger zetten maar dan ziet ie hem bij het opstarten niet meer.
of de bios zet hem weer terug op ata33.
lijkt me niet slim om hem hoger te zetten dan ie kan ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1