meerdere geluidskaarten en vga kaart in Linux

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:21

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik ben op mijn eigen pc bezig met Linux (College Linux 2.1, gebasseerd op Slackware). Nou wil ik mijn pc gebruiken om video op te nemen met een Matrox Rainbowrunner.
Maar omdat deze op een Matrox Mystique zit met maar 2mb geheugen, is mijn desktop resolutie een beetje laag voor een 17" Iiyama...
Voor windows had ik er een TNT2 m64 met 32 mb inzitten, maar ik krijg het niet voor elkaar om X op te starten zodra deze kaart in de pc zit...

Hoe kan ik Linux zo instellen dat ik de Matrox kan gebruiken voor video capture en de TNT2 voor weergave???

probleem 2 is minder belangrijk, meer een beetje mierenneuken (ik wil nou eenmaal alle hardware kunnen gebruiken die in mijn pc zit...).
Ik heb in dezelfde pc ook een SB Live zitten en een onboard VIA geluidschip. Zodra ik de onboard in de Bios aanzet, zal linux al het geluid over die chip gaan gooien, en dat wil ik nou net niet. Mijn live is het belangrijkste apparaat, ik wil de VIA alleen gebruiken voor extra input en audio kanalen...
Kan dat???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Dat X-probleem is zo opgelost. Kijk maar eens naar dual-screen problemen in Linux. Dan zul je vinden dat je voor je videokaart de zgn. PCI-lokatie kunt aangeven. (Doe maar eens een "lspci" op de prompt) Geef de "nv" driver aan in je /etc/X11/XF86Config-4 en zet je PCI-lokatie op die van je TNT.
edit:
Dit heet dus "BusID"

Over je geluid....Als je ALSA gaat gebruiken (kaarten moeten ondersteund worden), kun je de volgorde van je kaarten aangeven. Dus het makkelijkste is om alsa voor je PC te gaan gebruiken. Met OSS moet het ook kunnen (als je kaarten ten minste ondersteund worden door OSS), dan zul je alleen even de kernel-modules in de juiste volgorde moeten laden zodat je primaire kaart (de SB) als eerste geladen wordt. Dat doe je in /etc/modules.

[ Voor 5% gewijzigd door Valium op 06-09-2003 00:12 ]

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 21:07
hoe zou dat dan zitten als je de support voor de kaarten in je kernel compileert? en als je twee identieke kaarten hebt? vraag ik me gewoon af :) !

❤️‍🩹 Bezuinigen op armen en zieken 🤕 ? Welnee, Zucmantaks, nu 💰 !

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Hij vindt ze beide als het goed is dan. Alleen heb je geen directe controle over de volgorde dacht ik. Door de kaarten als ALSA modules te laden kun je dat configureren. Bij identieke kaarten zou je de IRQ parameters aan de module mee kunnen geven bij het laden, zodat je de juiste kaart te pakken hebt.