Toon posts:

Woofer op Sony Receiver hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben sinds vandaag eigennaar van een Sony STR-DE685.
Ik heb alle surround speakers aangesloten enz, nu zit ik met het volgende probleem ik heb geen actieve woofer moet nog voor een goede kijken.
Nu wil ik voorlopig een woofer aansluiten die ik zelf gemaakt heb eigenlijk voor in de auto.
Zoals jullie weten heeft zo een woofer bass cone een min en in een plus kabeltje en deze wil ik dus aansluiten op mijn receiver maar dat gaat natuurlijk niet :S
want het moet met een tulp stekkertje.
Mijn vraag is daarom ook hoe sluit je dit aan? is er een goedkope oplossing om deze simpele 160watt woofer aantesluiten?
iets te koop bij bv mediamarkt, correct?

Alvast Bedankt!!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Ga het daar eens vragen zou ik zeggen, bel ze morgen even op.. Ik denk dat je dan gelijk duidelijk antwoord hebt..

volgens mij heeft een tulp gewoon + en -.. dus zou je een tulp kabel kunnen "ontstekkeren", maar dat weet ik niet zeker

Verwijderd

Topicstarter
Ja zat ik ook aan te denken dus ik heb gekeken en het zijn inderdaad 2 draadjes maar ik hoorde van iemand dat 1 daarvan een grondkabeltje is.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Je hebt er natuurlijk nog wel een versterker voor nodig :). Gewoon die woofer in de auto laten zitten en een actieve sub bouwen of kopen in de winkel.

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Die woofer voor in de auto is passief , rite?
Wel , men neme een oude versterker ( of een nieuwe , maakt niet uit ;) )... Men sluit met een gewone cinch de versterker aan op de woofer uitgang en vervolgens de woofer op de speakeruitgang.Men regelt dit allemaal een beetje adhv wat testmateriaal. ét voila , een budgetoplossing voor handen.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee.
Ik heb hem een jaar 2 jaar terug gekocht voor een spotprijsje gewoon een simpele bass zonder kast destijds. maar ik vind het nu een beetje overdreven om er nog een versterker aan te hangen. is er geen <>plugje voor ofzo?

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 23:10:
Geen idee.
Ik heb hem een jaar 2 jaar terug gekocht voor een spotprijsje gewoon een simpele bass zonder kast destijds. maar ik vind het nu een beetje overdreven om er nog een versterker aan te hangen. is er geen <>plugje voor ofzo?
Het is heel simpel. Zonder versterker , geen gewoof.

Simpel hé? Wat denk je dat een Actieve sub bevat ? ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
TomSwinnen schreef op 05 September 2003 @ 23:14:
[...]

Het is heel simpel. Zonder versterker , geen gewoof.

Simpel hé? Wat denk je dat een Actieve sub bevat ? ;)
Dat snapt iedereen op dit forum lijkt mij?
Daarom is mijn vraag ook is er een MOGELIJKHEID om zo een dergelijke woofer op je receiver aantesluiten.

Zo Ja? Hoe en hartelijk dank
Zo Nee, Evengoed hartelijk dank (Maar om nu tig keer hetgeen te herhalen wat al eerder is opgenoemd? Daar blijven de vraagtekentjes bij vladderen daar schiet ik dus niets mee op)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 23:19:
[...]
Dat snapt iedereen op dit forum lijkt mij?
Daarom is mijn vraag ook is er een MOGELIJKHEID om zo een dergelijke woofer op je receiver aantesluiten.
Zo Ja? Hoe en hartelijk dank
Zo Nee, Evengoed hartelijk dank (Maar om nu tig keer hetgeen te herhalen wat al eerder is opgenoemd? Daar blijven de vraagtekentjes bij vladderen daar schiet ik dus niets mee op)
Ik snap je ff niet meer?
Ik heb je net de enigste oplossing gegeven ( dus via versterker ) of een fatsoenlijk passieve sub heeft iets waardoor het laag van je fronts weggefilterd wordt... maar dat zal die car sub niet hebben..
En een actieve sub aansluiten legt zichzelf uit..

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Er is een mogelijkheid: Je kunt de woofer parallel aansluiten aan je front speakers. Dus gewoon de plus van de sub bij de plus van speaker1 en de min van de sub bij de min van speaker2. Of op de center speaker.. wat jij wil.

Op die tulp-uitgang kun je 'm in ieder geval NIET aansluiten, want dat is een onversterkte uitgang. Als je 'm al aan zou sluiten, zou je helemaal niets horen.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Jamie: Vraag aan PIETER: je schrijft dat je een passieve subwoofer hebt aangesloten op de STRDE875. Hoe heb je dat gedaan? De mijne heeft alleen een aansluiting voor een actieve subwoofer! Maar een actieve heb ik niet, dus ik wil graag weten hoe ik mijn passieve woofer kan aansluiten op deze receiver. Alvast bedankt voor het antwoord! Jamie reactie
Frank: Een passieve subwoofer sluit je parrallel op je front links + rechts speakers aan, en dan vertel je je receiver dat er geen subwoofer op zit, zodat die lage tonen via de front speakers worden weergegeven, en de sw daar z'n signaal vandaan kan pakken. (22-10-2002)

Iemand ervaring hiermee?

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Je zou hem wel kunnen aansluiten als je een Speakers A + B hebt dan selecteer je dus speakers A + B als je de 2e set aansluitingen ook gebruikt voor de sub dus :)
Alleen moet je even kijken of je dat hebt want de goedkopere types hebben dit dus vaak niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
FaceDown schreef op 05 September 2003 @ 23:26:
Er is een mogelijkheid: Je kunt de woofer parallel aansluiten aan je front speakers. Dus gewoon de plus van de sub bij de plus van speaker1 en de min van de sub bij de min van speaker2. Of op de center speaker.. wat jij wil.

Op die tulp-uitgang kun je 'm in ieder geval NIET aansluiten, want dat is een onversterkte uitgang. Als je 'm al aan zou sluiten, zou je helemaal niets horen.
Oke bedankt zoiets had ik al gelezen maar je legt het makkelijker uit :)
Ik zal het morgen proberen. En moet ik dan me subwoofer bij de instellingen uitschakelen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 23:34 ]

• Jag

Jag

Ja, als je er niet op reageert wordt het nog een keer gezegd ja :).

Maar ja, eniewees, als je het dan niet meteen gelooft, hier de technische uitleg:

die sub output op je Sony receiver is een zogenaamde line output, bedoeld om aangesloten te worden op een ingang van een power amp (eindversterker) die een input impedantie heeft van ongeveer 10 KOhm (let op de "K" ;) ) ipv de 4 of 8 Ohm van de meeste luidsprekers. Kortom, daar kan je dus geen speaker aanhangen, want dan sluit je die output kort.
Wat je wel kan doen is daar een versterker (geintegreerde of alleen eindversterker) op aansluiten en dan die car woofer op die versterker. Er moet overigens wel een kast om die woofer zijn gebouwd, alleen los een woofer erop aansluiten werkt niet (goed).

een andere (veel slechtere) optie is om die speciale sub output te vergeten, en de sub erbij te hangen bij de left front output of right front output. Maar daarvoor moet je een aantal zaken weten:

- nominale impedantie van speaker die op de left front output aangesloten is
- nominale impedantie van car woofer
- wat de minimale impedantie is die de receiver op de frontkanalen aankan

Als zowel de sub als de speaker 8 Ohm is, en de receiver kan 4 Ohm aan, dan kan je de sub erbij hangen. Verwacht geen goed geluid, want de woofer gaat een full range signaal proberen weer te geven (geen low pass filter), tenzij er een passief wisselfilter ingebouwd is (maar dat is meestal niet zo met car woofers).
In het geval van een dubbele voice coil er maar 1 aansluiten. En niet de ene voice coil op het linker kanaal en de andere op rechts!

Ik denk dat je nu ook wel snapt waarom ik in eerste instantie dit repliede:
Jag schreef op 05 september 2003 @ 23:07:
Je hebt er natuurlijk nog wel een versterker voor nodig :). Gewoon die woofer in de auto laten zitten en een actieve sub bouwen of kopen in de winkel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 23:10:
maar ik vind het nu een beetje overdreven om er nog een versterker aan te hangen. is er geen <>plugje voor ofzo?
Heb jij dan ook plugjes waarmee je je speakers meteen zonder versterker aan je CD-speler kunt hangen?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ja uiteraard maar naar nader uitleg van je begrijp ik het allemaal nog meer :)
Maja het is ook maar voor tijdelijk tot ik een goede woofer op het oog heb wil er maximaal 300euro aan uitgeven.
DVDtjes kijken zonder woofer dat is niets :( vandaar deze nogal wanhopige vraag.
Mijn dank aan jullie allemaal.

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op 05 september 2003 @ 23:39:
[...]

Heb jij dan ook plugjes waarmee je je speakers meteen zonder versterker aan je CD-speler kunt hangen?
Nee maar aangezien erzoveel op het gebied van electronica ontwikkeld word de afgelopen jaren is het in mijn ogen gezien geen gek vraagje...

• Jag

Jag

Exirion schreef op 05 september 2003 @ 23:39:
[...]

Die staan waarschijnlijk in dezelfde winkel als waar je ook luchthaken en een doosje bougievonken kan kopen ;).

• Jag

Jag

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 23:42:
[...]

Nee maar aangezien erzoveel op het gebied van electronica ontwikkeld word de afgelopen jaren is het in mijn ogen gezien geen gek vraagje...
Dat is het wel als je er meer vanaf weet, zie ook mijn lange verhaal.

• Mr_Gee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 09:01

Mr_Gee

Ik Heb Gesproken

Hou er wel rekening mee dat auto apparatuur 4ohm is en huiskamer spul 8ohm

Proffesioneel Platzak

• TomSwinnen

TomSwinnen

Mr_Gee schreef op 05 September 2003 @ 23:46:
Mijn speakers zijn 4 ohm :D

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:59

Exirion

Gadgetfetisjist

Mr_Gee schreef op 05 September 2003 @ 23:46:
En dus....? :?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Pagina: 1