Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

schakelaar, hoe aan te sluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een printplaatje met schakelaars erop van iets wat waarschijnlijk een radio-tje/cassettespeler is geweest. Ik wil deze schakelaars ergens anders voor gaan gebruiken, maar nu hebben deze schakelaars 5 polen (waarvan 1 waarschijnlijk een soort aarde ofzo). De uitstekende pootjes (links 2, rechts 2) zijn de polen. In het midden van de schakelaar zit een soort rond tiptoetsje.
Nu is dus de vraag, welke polen ik nodig heb voor het aan/uit schakelen van een schakeling.

Afbeelding : http://members.home.nl/rooij/switch.bmp

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 22:13 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-11 21:35
Ik weet niet hoor, maar ik vind je verhaaltje nog duidelijker dan je tekening...
Misschien toch je paint-skills eens even tonen, of een digipic maken...
Ik kan je sowieso niet helpen, maar dit is echt onduidelijk als je het mij vraagt...

Edit:
Damn, had je zelf ook al bedacht... :P

[ Voor 10% gewijzigd door Brede P op 05-09-2003 22:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
hehe, ja het was nogal vaag nadat ik op "verstuur bericht" had geklikt, maar nu is hij wel duidelijk (hoop ik)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:11

talin

ES-MA

multimeter bij de hand ?

een batterijtje met een ledje wil mischien ook wel werken .

even doormeten dat dingetje 1 pool nemen en dan een van de anderen en dan knopje indrukken kijken welke doorverbind .

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Bedoel je zo'n soort dingetje? :

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/BB/BBD6943E9AF1D98EE10000000A010251.JPG

(meestal is dat knopje zwart ipv wit)

Zoals je ziet worden er ook een paar pootjes gebruikt om hem op de print vast te zetten en hebben dus geen functie als pool ofzo :)

Verwijderd

Pastasaus schreef op 05 September 2003 @ 22:55:
Bedoel je zo'n soort dingetje? :

[afbeelding]

(meestal is dat knopje zwart ipv wit)

Zoals je ziet worden er ook een paar pootjes gebruikt om hem op de print vast te zetten en hebben dus geen functie als pool ofzo :)
ze zijn er in alle kleuren van de regenboog, ik heb ze zelfs met groene knopjes :P
het pootje aan het metalen plaatje bovenop is niets, de andere 3 wil nog wel eens verschillen. meten is het devies (ledje met penlite eraan en op het knoppie drukken)

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Gewoon een multiemeter pakken en op de "Omh" staant zetten en kijken welke er doorverbind als je opt knopje druk. Lijkt mij veruit het makkelijkst.

• Fuzzy3366
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-08 22:00
Bij mij waren de verbindingen van de knopjes zo:
De twee pootjes naast elkaar maken verbinding als je het schakelaartje indrukt.
De pootjes die aan de andere kant zitten doen het zelfde. Alleen hebben de pootjes tegenover elkaar wel altijd contact.

Maar je kan het beste idd ff het schakelaartje doormeten.

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 13:07
Doormeten is de way to go.....dat is trouwens een van de dingen die je gewoon standaard leer bij Electro....eerst doormeten dan tekening van maken (van de verbindingen) en aansluiten maar...succes.

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
Jup, en als je er geen hebt, koop zo'n multimeter voor 10 euro bij de aldi of een andere goedkopie winkel, voor de beginner is dat zeker genoeg

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Dit is trouwens, volgens mij, een contact schakelaar, en geen contante schakelaar die je met een druk aan en uit zet.
dus als je hem indrukt is het aan, en als je hem loslaat uit.

Ik heb zo een vermoden dat de TS denkt dat dit een schakelaar is..

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het ff gesoldeerd allemaal en het blijkt dat de pin rechts-boven en de pin links-onder de goede zijn. bedankt.

ps: het is een contact schakelaar ja, maar dat is ook precies wat ik nodig heb.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2003 12:36 ]

Pagina: 1