Sinds een week heb ik regelmatig last van onverklaarbare hangers in XP. Niet bij gewoon werken, maar vooral als er veel disk verkeer is, bijv bij branden of kopieren van bestanden.
Mijn setup:
Drive0: Maxtor 40GB
Drive1: WD 120GB
Beide hangen als single drive aan m'n onboard Promise MBUltra133 Lite Raid controller. De WD (Drive1) wordt vooral gebruikt als schijf voor videobewerking, tijdelijke bestanden voor Nero e.d.
Wat heb ik allemaal al gedaan?
1) Promise drivers geupdate. Versie 2.0.00.21, 2.0.00.24, 2.0.00.34 hielpen niks.
2) testen met kopieren van groot aantal bestanden (500MB). Resultaat:
van Maxtor naar Maxtor: probleemloos
van Maxtor naar WD: process stopt af en toe 10 seconden
van WD naar Maxtor: timeout bij lezen
van WD naar WD: hangt om de haverklap (write delayed failed)
3) Smartmon tool geinstalleerd. Deze vind geen afwijkingen
4) Win XP SP1 opnieuw geinstalleerd. Had geen effect.
5) WD DataLifeGuard gedraaid. Zowel de quick check als extended check lopen meteen vast met de volgende meldingen:
STILL BUSY TIMEOUT
DRQ TIMEOUT
Conclusie: ik kan zelf niet anders concluderen dat m'n WD 1200JB aan het overlijden is
. Gelukkig kan ik er nog wel bij, dus kan ik m'n data veiligstellen, en ik heb garantie, maar leuk is anders.
Denken jullie hetzelfde? Is het einde oefening?
Mijn setup:
Drive0: Maxtor 40GB
Drive1: WD 120GB
Beide hangen als single drive aan m'n onboard Promise MBUltra133 Lite Raid controller. De WD (Drive1) wordt vooral gebruikt als schijf voor videobewerking, tijdelijke bestanden voor Nero e.d.
Wat heb ik allemaal al gedaan?
1) Promise drivers geupdate. Versie 2.0.00.21, 2.0.00.24, 2.0.00.34 hielpen niks.
2) testen met kopieren van groot aantal bestanden (500MB). Resultaat:
van Maxtor naar Maxtor: probleemloos
van Maxtor naar WD: process stopt af en toe 10 seconden
van WD naar Maxtor: timeout bij lezen
van WD naar WD: hangt om de haverklap (write delayed failed)
3) Smartmon tool geinstalleerd. Deze vind geen afwijkingen
4) Win XP SP1 opnieuw geinstalleerd. Had geen effect.
5) WD DataLifeGuard gedraaid. Zowel de quick check als extended check lopen meteen vast met de volgende meldingen:
STILL BUSY TIMEOUT
DRQ TIMEOUT
Conclusie: ik kan zelf niet anders concluderen dat m'n WD 1200JB aan het overlijden is
Denken jullie hetzelfde? Is het einde oefening?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.