[HDD] aan het doodgaan?

Pagina: 1
Acties:

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Sinds een week heb ik regelmatig last van onverklaarbare hangers in XP. Niet bij gewoon werken, maar vooral als er veel disk verkeer is, bijv bij branden of kopieren van bestanden.

Mijn setup:

Drive0: Maxtor 40GB
Drive1: WD 120GB

Beide hangen als single drive aan m'n onboard Promise MBUltra133 Lite Raid controller. De WD (Drive1) wordt vooral gebruikt als schijf voor videobewerking, tijdelijke bestanden voor Nero e.d.

Wat heb ik allemaal al gedaan?

1) Promise drivers geupdate. Versie 2.0.00.21, 2.0.00.24, 2.0.00.34 hielpen niks.
2) testen met kopieren van groot aantal bestanden (500MB). Resultaat:

van Maxtor naar Maxtor: probleemloos
van Maxtor naar WD: process stopt af en toe 10 seconden
van WD naar Maxtor: timeout bij lezen
van WD naar WD: hangt om de haverklap (write delayed failed)

3) Smartmon tool geinstalleerd. Deze vind geen afwijkingen
4) Win XP SP1 opnieuw geinstalleerd. Had geen effect.
5) WD DataLifeGuard gedraaid. Zowel de quick check als extended check lopen meteen vast met de volgende meldingen:

STILL BUSY TIMEOUT
DRQ TIMEOUT

Conclusie: ik kan zelf niet anders concluderen dat m'n WD 1200JB aan het overlijden is :'( . Gelukkig kan ik er nog wel bij, dus kan ik m'n data veiligstellen, en ik heb garantie, maar leuk is anders.

Denken jullie hetzelfde? Is het einde oefening?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijk idd dat het ding dood aan het gaan is.
Ik zou hem gewoon RMA'en voordat het te laat is.

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 05 september 2003 @ 21:38:
Het lijk idd dat het ding dood aan het gaan is.
Ik zou hem gewoon RMA'en voordat het te laat is.
Ja, ben ik al van plan. De factuur van Informatique ligt al klaar, ik rij volgende week wel effe langs. Eerst nog snel even m'n data eraf plukken ;)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Boely
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:32

Boely

ja van die sneeuwpop ja..

Eisen dat je een nieuwe krijgt. Grappig hoeveel wd1200jd dood gaan. Ze worden ook niet meer gemaakt. Ik had hetzelfde. Maar dan tijdens campzone. En ik kon er niet meer bij :(

Heb nu een maxtor 120GB hij ietsjes minder stil. Maar hij zal het wel langer als 1 jaar volhouden......hoop ik O-)

Welk?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Voor zover ik weet worden ze nog gewoon gemaakt.
Maar waarom een 120GB 8MB Cache op ATA100, terwijl over het algemeen de 120GB 2MB Cache ATA133 schijven van Maxtor sneller zijn...

• Boely

Boely

BredeP schreef op 05 September 2003 @ 21:52:
Voor zover ik weet worden ze nog gewoon gemaakt....
Dat zeiden ze bij mycom :X Zeg niet dat ze gelijk hebben..... ;)

Welk?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
LOL...
Zou ik ook zeggen als ik ze niet meer in de winkel zou hebben liggen.
Bij Computerland worden ze nog wel verkocht.

[ Voor 91% gewijzigd door Brede P op 05-09-2003 21:59 ]

• Boely

Boely

Tjah, ok..... maakt nie uit had gelijk een ander :D

Welk?

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
BredeP schreef op 05 September 2003 @ 21:52:
Maar waarom een 120GB 8MB Cache op ATA100, terwijl over het algemeen de 120GB 2MB Cache ATA133 schijven van Maxtor sneller zijn...
Ik ga ook proberen hem meteen te wisselen voor een Maxtor 120GB 8MB. Is sneller dan de WD :9~

Verwijderd

Heb je S.M.A.R.T. aan staan in de bios?
Wordt het systeem wel wat langzamer van maar je wordt vaak nog wel gewaarschuwd voor het afsterven van een disk
Ver kun je met IBM (hitachi) Drive fitness test de status van S.M.A.R.T. uitlezen en je schijf zeer uitgebreid testen. (Zonder dataverlies)

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Even een update:

Om de schijf om te kunnen ruilen had ik alle data eraf gehaald. Toch nog een keer alles nakijken. Kabel los, jumper nakijken e.d. De jumper stond op slave. Goed, moet geen kwaad kunnen, de schijf hangt toch in z'n eentje aan de IDE connector. Toch maar op master gezet, wel zo netjes. Zaakje weer even los in de PC gehangen.

De tooltjes Drive Fitness Test (zie hierboven) en Data LifeGuard nog maar eens gedraaid. Beide gaven op zowel de quick als extended scan geen enkele fout meer. Mooi :) . Maar nu nog XP. Dus, vol goede moed XP maar weer gestart. En ja hoor, geen foutmeldingen meer. Heel voorzichting maar eens wat data gekopieerd. Eerst 10MB, ging goed. Toen 100MB, ook goed. Toen 1GB, ging ook goed!! Na nog veel meer testen blijven de fouten tot nu toe weg. :)

Kan alles nu aan die jumper gelegen hebben? Zijn daar issues mee, een harddisk als slave op een Promise kaart, ook al is ie de enige harddisk? En waarom heeft het zaakje dan ruim een jaar probleemloos gewerkt? :? Ik begrijp het niet echt, maar ben wel blij dat het weer werkt. Nog effe afkloppen dan, you never know..... ;)

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 10:21

Kr3Kr

Melpomene

BredeP schreef op 05 september 2003 @ 21:52:
Dat ligt eraan wanneer die kappot is gegaan. Was ie DOA, krijg je een nieuwe, is ie na 1 maand (oid) d00d, krijg je een "factury reconditioned".

Gregor van Egdom Krekr

Verwijderd

Als je Western Digital als enige drive op een IDE channel zit kun je het beste je jumper er helemaal afhalen. Of op een zodanige manier zetten dat hij nog Master of Slave is. Je drive is wel degelijk goed. Western Digital schijven hebben de vervelende eigenschap om zich enorm vreemd te gedragen als ze als enige op een IDE channel zitten als je de jumper op Master of Slave zet.

Ik heb hier zelf de ervaring dat als ik de jumper op Master zet hij XP echt enorm langzaam opstart. Na het verwijderen van de jumper was de opstartprocedure tig keer sneller.

Edit: Gisteren vergeten te melden dat je bij je WD je jumper ook op Single Drive kunt zetten. Kwestie van de handleiding even lezen, staat het duidelijk in vermeld.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 12:30 ]

Verwijderd

Ehh eigenlijk zou een HD in zijn eentje als slave helemaal niet werken, omdat de master de bediening regelt ..

Dat bij jou de boel een tijd goed heeft gedraaid, en nu niet meer is bijna magisch te noemen.. ;)
Och voor CD-roms/writers e.d. is het wel vrij normaal daarentegen.

Ondertussen misschien een BIOS update voor mobo/promise controller gedaan ..?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 03:36 ]

Pagina: 1