Toon posts:

Harde Schijf maakt bestanden onleesbaar

Pagina: 1
Acties:
  • 375 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mensen,

Sinds een klein half jaar heb ik een nieuwe computer met dito harde schijf.
Deze harde schijf is van Maxtor en is 200g groot.
Deze harde schijf geeft al vanaf dag èèn problemen.
Hij wist bestanden, en hij geeft mappen een andere naam.
Deze naam bestaat dan uit vreemde karakters.

Een paar dagen geleden ging het helemaal mis.
Mijn computer had een crash.
Toen ik na de crash mijn computer weer wilde gaan gebruiken kreeg ik zoals gebruikelijk scandisk.
Blijkbaar waren alle koppelingen ongeldig of kruislings aan elkaar gekoppeld.
Na de scan ging hij alles repareren.
De medeling die ik tijdens de reparatie kreeg was:
beschadigde koppelingen in verloren keten in cluster (nummer) hersteld.
Daarnaast waren er ook mededelingen over kruislings verbonden en zwevende ketens.

Alle gegevens op de harde schijf zijn onbruikbaar geworden.

Een ander vreemd iets is dat de windows XP zegt dat de schig 189g groot is, speedfan zegt 134 g en partition magic zegt 197g.

Nu is mijn vraag, zijn deze problemen veroorzaakt door de software of door de harde schijf zelf?
In de computerwinkel hebben ze de schijf een paar weken geleden aan een programma gehangen (ik weet niet welk programma) en daaruit bleek volgens hun dat de schijf in orde was.

Moederbord - Asus A7V8X
Processor AMD 2000 +
512

Verwijderd

Zoek even naar een progje waar je de SMART waardes uit kunt lezen, zou in de search wel te vinden moeten zijn.

Het verschil in groottes is voor wat betreft windows en partition magic waarsch. te verklaren door een combo van het verschil tussen bits en bytes, en de slack space.

Je probleem zou ook kunnen duiden op een virus, maar gezien het feit dat je al bij een winkel bent geweest, ga ik er van uit dat dit niet zo is.

Overigens: de volgende keer als je alle gegevens op die schijf niet kunt gebruiken, ga er _dan_ mee naar de winkel. Laat je niet afschepen met 'die schijf is prima', dat laten ze dan maar zien ook..

dan nog even iets anders, hoe zet je je PC uit? Je sluit toch wel eerst alles netjes af (en windows ook?). Ik weet het, rare vraag, maar moet hem toch stellen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de FAQ van dit subforum (FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (31-08-2003)) staan een aantal tips en suggesties met betrekking tot vage schijven. Kijk eens onder "Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?" :)

Wat betreft de schijfgrootte, daar moet je je niet druk over maken. Ze worden op allerlei verschillende manieren uitgerekend. Dit staat ook ergens in de FAQ van dit subforum ;)

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Waarom crashte je pc?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb speedfan en die geeft niet echt veel afwijkingen aan (hoewel ik ook niet zeker weet waar op te letten).
De warn levels worden nergens bereikt.

Aan een virus heb ik ook gedacht.
Ik heb de harde schijf geformatteerd, en nu ontdekte ik net dat er weer bestanden kapot waren gegaan.

Het afsluiten gaat op de gebruikelijk nette manier.
Niet gewoon de knop uitrammen :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waarom hij crashte.
Geen idee.
Hij deed het gewoon.

Verwijderd

Heb je naast dat formatteren ook gescanned op virussen met een geupdate viruscanner?

Dit kan ook online, bv. bij www.housecall.nl.

//edit

oh: als je zelf het laatst gepost hebt in een thread, dan is het de bedoeling dat je de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif)gebruikt als je wat wilt toevoegen ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oh, sorry.
De volgende keer zal ik er gebruik van maken.
Housecall heb ik al een paar keer over mijn computer heen laten gaan, nooit wat gevonden.
Ik heb ook Norton op mijn computer, en die heeft ook nog nooit wat gevonden.

Zou het eventueel een software/besturingsprobleem kunnen zijn?
Dat dachten de jongens bij de computerzaak namelijk.

Verwijderd

Nogal logisch, dan hoeven ze jou geen nieuwe schijf te geven :)

Die norton: is die ook geupdate?

JA het kan ook in software/besturingssysteem zitten, echter ik had begrepen dat je al eens een schone install geprobeerd had?

Tip: opstarten in msdos (desnoods via www.bootdisk.com) en dan met FDISK al je partities naar z'n grootje helpen. Daarna windows-CD erin, en booten vanaf de CDRom. Dan kan iig geen enkel virus erbij en heb je een geheel schone windows.

Verwijderd

Ik heb dit ook eens gehad. De reden bleek dat een cd speler als slave op dezelfde controller was verbonden. Ja moet normaal kunnen natuurlijk maar bij mij gaf het in dit ene geval. Ik heb de cdspeler daarna als master op de 2e controller gezet en het probleem was verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het systeem is helemaal schoon begonnen.
Het kan zijn dat bij de eerste installatie iets mis is gegaan, wie weet.

Norton is up to date.

Nou goed, ik heb volgende week vakantie, dan moet ik maar aan het werk gaan.
Een andere oplossing weet ik ook niet.
Mocht de schijf dan nog steeds files naar z'n grootje helpen, dan moet ik nog maar eens naar de winkel gaan.
Eerst zodadelijk dat maxtor programma maar eens gebruiken.

Bij mij zitten de twee harde schijven bij elkaar op de controller, en de cd-brander en de DVD-brander op de andere.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 21:12 ]

Pagina: 1