[Tapestreamer] Zie door bomen het bos niet

Pagina: 1
Acties:

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
Ik zou graag één dezer dagen een tapedrive kopen om backups te maken. Sinds het DOS-tijdperk ben ik al regelmatig geconfronteerd met kapotte harde schijven, corrupte data etcetera.

Momenteel heb ik 2 IBM 120GXP schijven van 80 GB in Raid 0 en dat is natuurlijk ook vrij riskant. Dus zoek ik een goed backupmedium. Momenteel gebruik ik daar een extra 40GB schijf voor maar ik zou toch graag alle capaciteit volledig willen benutten en daarom zoek ik een ander medium.
Ook wil ik niet teveel harde schijven in mijn systeem vanwege de geluidsproductie. Raid 1 is geen optie, ook om voornoemde reden. Ik zou dan twee schijven van 200GB kunnen kopen maar dat voelt gewoon niet leuk, gevoelsmatig gebruik ik dan maar de helft en dat is niet leuk wanneer je net 500+ euro uitgeven hebt :)
Daarnaast hoef ik niet alles te backuppen maar alleen een selectie van enkele tientallen GB.

Na even rondkijken leek mij dit ding wel wat:

OnStream Tapedrive 30GB (Intern IDE): pricewatch: OnStream Tapedrive 30GB (IDE, intern)

Maar die 30GB, is dat niet gewoon 15GB met compressie eroverheen (las ik ooit ergens)? Ik kan er verder weinig uit wijs worden. Allemaal verschillende fabrikanten met verschillende benamingen voor dingen. Ik wil in elk geval een interne IDE drive.

En Onstream schijnt failliet te zijn ook nog? :? En dat spul wordt nog wel verkocht :?

Dan zie ik dit ding:

HP Colorado 14GB (Intern) pricewatch: HP Colorado 14GB (intern)

Is dat gewoon een ranzige, innacurate pricewatch vermelding? Het lijkt mij dat dat een tape is maar het lijkt wel alsof het een drive is? Lekker goedkoop dan.

In de search vond ik dit: Tapestreamers, welke?
Een DAT drive is veel universeler, en niet merk-afhankelijk.
Een DDS4 drive kan 20 Gb houden, lijkt me genoeg voor de echt belangrijke data.

Anders kom je op DLT oid uit.
Een ondertiteling lijkt me op zijn plaats :)

Ik wil er trouwens 300-400 euro aan uitgeven.

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 05-09-2003 19:18 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-03 13:24
Ik zou absoluut geen Onstream drive kopen. Onstream is al sinds mei failliet. Er wil wel eens een drive stuk gaan, dus dan kan je fluiten naar een nieuwe, en naar je centen. De kans dat je nog nieuwe tape's vind is ook niet erg groot, en over een paar jaar al helemaal niet meer.

Als je voor het geluid geen RAID1 wil draaien, dan kan je toch ook 2 (relatief goedkope) 5400 rpm schijven gebruiken, die zijn ook een stuk stiller. Ik weet niet precies waar je het voor wil gaan gebruiken, maar mp3's en documenten hebben geen 7200 rpm schijven nodig.

[ Voor 17% gewijzigd door yogy op 05-09-2003 21:03 ]

Verwijderd

2e hands ???????????????????

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 17:43
2e hands vind ik voor iets als backups niet echt een optie.

In elk geval bedankt voor de tip over Onstream. Ik denk dat ik toch maar ga voor een harde schijf of some kind, moet nog even zien hoe en wat. Mede omdat dat vele malen goedkoper is.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-03 08:21

JustDutch

was ambtenaar :)

Ik ben er niet zo goed in thuis, maar misschien kan ik je wat meer op weg helpen....

Ik heb ooit een 2/4 GB DDS1 tapedrive gehad die meer warmte produceerde dan een HD. Je zou dus even na moeten gaan als je voor tape gaat, of dat ding ook warmte produceert....
HP Colorado 14GB (Intern) pricewatch: HP Colorado 14GB (intern)
Ik ben bang dat dit alleen een tape is. Als je bij het bedrijf kijkt naar de seagate media dan zie je 20 GB voor 44 Euro.

Verder heb je verschillende soorten media/ tape's:
QIC? (erg klein, floppy connector aansluiting?)
Travan (vaak IDE)
DDS1, DDS2, DDS3, DDS4 (met een oplopend nummer meer capaciteit. De eerste is dacht ik 2 GB uncompressed, 4GB compressed. DIt zijn allen DAT-tapes, maar volgens mij zijn die bijna altijd SCSI)
DLT (ook alleen SCSI?)

In de pricewatch zag ik verder dit ding. IDE, 10 GB uncompressed, 20 GB compressed en rond de Eur. 300. Deze werkt dus met travan 5 tapes, waar ik geen ervaring mee heb.

Ook zag ik externe USB devices (bijvoorbeld deze die je misschien kunt gebruiken. Daar zit een HD in, die je dus niet in je kast hoeft te plaatsen. Wel moet je dan opletten dat je backup-software dit ondersteunt.

Forza Mucca

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 11:06

delorean7

Let's take the Aston toni

OnStream is kapot dus inderdaad niet aan beginnen. DAT is outdated naar mijn mening, ga voor een wat nieuwere technologie zoals Sony AIT of Exabyte VXA!

Verwijderd

Wrom overweeg je geen DVDbrander als beetje compatible moet zijn ?
Van de mediakosten voor DVDRW hoef je ook niet wakker te liggen en er bestaan leuke backupproggies die op dezelfde wijze werken als tapebackup (scheduler, volledige taakinstelling, verify behind etc)
Pagina: 1