[ECC2] verkeerd gedetecteerde AthlonXP presteert beter

Pagina: 1
Acties:

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Het zit als volgt: hardware upgrade gedaan (Abit NF7-S v2.0, AthlonXP 2500+ Barton) en ECC2 erop (Jeff Gilchrist GUI v0.91, SWfreak client v1.1a). Nu viel mij plots op dat de GUI soms als CPU een Athlon en soms een AthlonXP weergeeft. Het aantal MHz is in beide gevallen correct. Het rare is nu dat als een Athlon gevonden wordt het aantal iterations per second hoger ligt dan als een AthlonXP gevonden wordt: +/- 1050k versus +/- 950k.

Vraag 1:
Vanwaar dit verschil? Wordt er intern een andere core gebruikt? Zoja, waarom want er is blijkbaar een betere performance als een 'verkeerde' core gebruikt wordt.

Vraag 2:
Hoe komt het dat de CPU soms verkeerd gedetecteerd wordt?
Momenteel heeft ie een AthlonXP gedetecteerd; volgende keer als ie fout zit, zal ik eens WCPUID draaien om te zien wat die zegt.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Bezit ECC2 geen benchmark waarmee je cores kan benchen ( en dus de snelste kiezen )

There is no place like ::1

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-02 16:50
ECC2 heeft slechts 1 officiele core dus dat is niet van toepassing.

• SWfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TaXaN schreef op 05 september 2003 @ 18:35:
Het zit als volgt: hardware upgrade gedaan (Abit NF7-S v2.0, AthlonXP 2500+ Barton) en ECC2 erop (Jeff Gilchrist GUI v0.91, SWfreak client v1.1a). Nu viel mij plots op dat de GUI soms als CPU een Athlon en soms een AthlonXP weergeeft. Het aantal MHz is in beide gevallen correct. Het rare is nu dat als een Athlon gevonden wordt het aantal iterations per second hoger ligt dan als een AthlonXP gevonden wordt: +/- 1050k versus +/- 950k.

Vraag 1:
Vanwaar dit verschil? Wordt er intern een andere core gebruikt? Zoja, waarom want er is blijkbaar een betere performance als een 'verkeerde' core gebruikt wordt.

Vraag 2:
Hoe komt het dat de CPU soms verkeerd gedetecteerd wordt?
Momenteel heeft ie een AthlonXP gedetecteerd; volgende keer als ie fout zit, zal ik eens WCPUID draaien om te zien wat die zegt.
Het kan zijn dat er bij een Athlon net een iets andere manier van rekenen gebruikt wordt dan op een Athlon XP, net als een game anders wordt gerenderd op een Ati als op een nVidia kaart. Andere mogelijkheid is dat op een XP bepaalde instructies trager worden uitgevoerd, maar aangezien het steeds dezelfde processor betreft lijkt me dit raar. Ben wel benieuwd of dit aan ECC2 ligt, of aan je systeem.
Robkazoe schreef op 05 september 2003 @ 19:03:
ECC2 heeft slechts 1 officiele core dus dat is niet van toepassing.
Er is inmiddels een onofficiele nieuwe core die niet door het ECC2 projectteam is uitgebracht en ook niet geratificeerd (of hoe je dat woord ook spelt :)) is. Hijs wel duidelijk sneller. Zie hier voor meer info...

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-02 16:50
Dat is waar SWfreak maar ook al heb je beide coren op je HD staan dan kan het nooit komen dat hij opeens naar de andere core springt waardoor er dus een prestatie verschil ontstaat.

• TaXaN
OK, de GUI geeft nu een gewone Athlon aan; WCPUID geeft zoals het hoort een AthlonXP aan. Er moet dus echt ergens iets foutlopen in ECC2 code. Vanwaar komt de CPU naam die weergegeven wordt door de GUI? Vraagt die dat zelf op of komt het van de ECC2 client of core?

• SWfreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TaXaN schreef op 08 september 2003 @ 17:15:
OK, de GUI geeft nu een gewone Athlon aan; WCPUID geeft zoals het hoort een AthlonXP aan. Er moet dus echt ergens iets foutlopen in ECC2 code. Vanwaar komt de CPU naam die weergegeven wordt door de GUI? Vraagt die dat zelf op of komt het van de ECC2 client of core?
De GUI vraagt dat zelf op, simpelweg omdat client of core 'm niet doorgeven. Je zou dit eens aan Jeff moeten melden, maar die zal waarschijnlijk gewoon een Windows functie aanroepen om het processortype uit te vinden. Het lijkt mij om een fout van Windows te gaan hier, maar ik zou echt niet weten hoe het op te lossen.

• Mobster
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-06-2016

Mobster

Los Alcoholicos

Op het moment dat je windows installeert op een systeem wordt er ergens iets weggeschreven mbt o.a. de processor. Deze gegevens gebruikt de GUI ook.

Mocht je in een later stadium je CPU upgraden, maar geen herinstallatie van windows doen zal hij dus ook niet de goede cpu herkennen, maar uiteraard wel draaien op de nieuwe MHz-en...

Toch maar eens een andere sig bedenken :P

Verwijderd

Als je hem overclockt heb je ook dat soort dingen 8)

• TaXaN
Hij is niet overclocked en Windows werd clean geïnstalleerd na de hardware upgrade.
Het is ook raar dat hij soms wel de juiste CPU uitleest en soms de foute. Tooltjes als Aida32 en WCPUID geven de juiste CPU weer terwijl de GUI koppig blijft volhouden dat er een gewone Athlon inzit. Het kan natuurlijk dat die tooltjes de info rechtstreeks uit de BIOS oid halen.
En dan blijft er nog altijd het mysterie waarom er meer iteraties/sec gedaan worden als de foute CPU gedetecteerd wordt.
Ik ga Jeff maar even mailen.

Pagina: 1