Ethernet Controller werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• ZjieB
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-10-2025
Ben bezig op een systeem dat draait op Win XP Pro en probeer een tweede netwerkkaart te installeren. Als ik de tweede kaart in een slot steek dan krijg ik de melding 'Nieuwe Hardware -> Ethernet Controller'. Vervolgens krijg ik een foutmelding dat de controller niet volledig geïnstalleerd is en staat er bij apparaatbeheer een vraagteken bij.

Heb de twee kaarten al regelmatig van slot verwisseld of in andere vrije slots geduwd, heb lopen kl#ten met IRQ's, heb 3 verschillende kaarten geprobeerd, maar niets helpt.

Wat is hier aan de hand?

• henkyyyyyyy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-08 17:42
Heb je wel de driver cd /diskette gebruikt ??? \

Anders even downloaden van Inet!

I am nobody ! Why ??? Cause nobody is perfect !! :)

• ZjieB
heb idd nieuwste (XP)-drivers van gedownload (één van de kaarten was een realtek)

• ZjieB
hij laat tijdens het vinden van de nieuwe Ethernet Controller ook heel even zien welke kaart is aangesloten (Bijv. Realtek Fast Ethernet blablabla) maar die naam kom je in apparaatbeheer nergens meer tegen.

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

heb lopen kl#ten met IRQ's
dan neem ik aan dat het een 10 mbit ISA kaartje is ? Voor 9 euro (toch hier in belgie) heb je al een nieuwe 10/100mbit van level-one die standaard door xp wordt herkend ...

nuja en anders kijken naar isa support / drivers voor die nic zoals henky zei.

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• ZjieB
drivers zijn het probleem niet... en de geteste kaarten zijn PCI.

ik gok dat er OF iets mis is met XP Pro, OF dat er een IRQ conflict is.... Maar hoe kom ik er achter wat er aan de hand is? En zoals ik al zei: windows herkent in principe de kaart wel (ik krijg immers de melding dat er een Realtek Family Fast Ethernet NIC in zit, daarna wordt echter de foutmelding weer weergegeven.

[ Voor 51% gewijzigd door ZjieB op 05-09-2003 18:11 ]

• ZjieB
ben er nog steeds niet uit...

ik zie tijdens het opstarten dat de 'defecte' ethernet controller zijn IRQ zou delen met de Geforce2. Bij apparaatbeheer zie ik hem echter niet op die IRQ staan (hij staat er nl. helemaal niet bij...)

Ik heb nu nog als laatste redmiddelen de volgende acties in gedachten:
1) Proberen er een goede 3COM-kaart in te gooien (heb er nog eentje liggen)
2) Grafische kaart vervangen (is toch niet zo noodzakelijk in een server waarvan het scherm 99.9% van de tijd uit staat)
3) re-install van XP Pro (doe ik niet graag...)

Iemand nog andere ideeën of is dit het enige wat ik nog kan doen;?

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

ik denk dat het iig wel kan helpen als je effe wat meer info geeft over het systeem waarin je dit probleem hebt... Welk moederbord, de merken en typen van beide netwerkkaarten en wat voor andere insteekkaarten/apparatuur er in en aan het systeem zitten...

• ZjieB
tis een MSI mobo (type weet ik niet uit mn hoofd)
Pentium IV 1.7
Geforce2
Een werkende 3com e-card
Tweede e-card: verschillend (Compaq, Realtek en nog wat andere vage merkjes)
GEEN geluidskaart
1x HDD 40 gb

En dat is het zo ongeveer: de comp doet dienst als server en is redelijk kaal.

• endeavor334
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-08-2021
Het kan zijn dat de kaart verkeerd staat ingesteld. op die driver disk of te halen van de realtek site, staat een dos setup proggie. Boot eens van af echte dos en draai eens dat proggie. Ik dacht dat het setup.exe Dan kun je de settings van de kaart bekijken en veranderen. Zo heb ik een oud isa kaartje in pnp modus gekregen, anders moest ik hem er telkens handmatig in zetten.

Voor elk probleem is er een oplossing. Dus dat is het probleem niet. De oplossing dat is het probleem.

• M14
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

Zoiets heb ik ook (met Win2k):

Als ik mn pc installeer met de hardware er in zijn er geen problemen. Als ik later een netwerkkaart/geluidskaart oid toevoeg, dan wil ie em niet installeren (volgens mij de zelfde foutmelding als jij hebt).

Laat ik de toegevoegde kaart er in zitten, format mn c: drive, installeer windows en dan is de installatie van drivers van de toegevoegde geen enkel probleem meer. Wazig he :)

Dus: Laat het spul er in zitten, en installeer windoze eens opnieuw.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Een Ethernet Controller is geen I/O controller, maar gewoon een netwerkcontroller :+

Opslagmedia & I/O Controllers > Network Troubleshooting

• ZjieB
Dank u voor de kick, ik zag echter hieraan gerelateerde topics in 'Opslagmedia & I/O Controllers' staan, dus vandaar mijn post...

Ontopic: Opnieuw installeren Win XP Pro dus, dit betekent dat ik die hele server opnieuw moet instellen, ip-adressen blablabla. Het moet toch ook anders kunnen?

• ZjieB
endeavor schreef op 08 September 2003 @ 01:54:
Het kan zijn dat de kaart verkeerd staat ingesteld. op die driver disk of te halen van de realtek site, staat een dos setup proggie. Boot eens van af echte dos en draai eens dat proggie. Ik dacht dat het setup.exe Dan kun je de settings van de kaart bekijken en veranderen. Zo heb ik een oud isa kaartje in pnp modus gekregen, anders moest ik hem er telkens handmatig in zetten.
Ik zal er eens naar kijken. Bij 3com zit toch zo'n diagnostics progje, is dat hier ook niet mee in te stellen?

• ZjieB
Over een uurtje of 12 zullen we het weten:

1) ik probeer een 3com-ethernetkaart
2) ik verwijder de geforce2 en stop er een andere graf. kaart in

en als dat niet werkt: re-install XP Pro...

Als iemand nog betere ideeën heeft, laat het voor die tijd maar weten, zoniet: jullie horen wat de uitkomst is!

Verwijderd

reeds ander pci slot geprobeerd, waaschijnlijk druk je de kaart in het pci slot naast de agp, endeze zijn standaard geshared met het zelfde interrupt.

• ZjieB
heb alle verschillende slots geprobeerd... ruimte ertussen opengelaten etc.etc. elke mogelijke positie is uitgeprobeerd.

Update:
3com werkt ook niet (en dat terwijl er al exact dezelfde kaart in zit, die wel werkt)
Andere grafische kaart werkt ook niet
Heb IRQ's gereserveerd in de BIOS, werkt allemaal niet

Nog iemand een idee?

Anders ga ik dus over een half uur xp opnieuw installeren? En als ik dat doe: heeft dat zin?

• ZjieB
herinstallatie did the job...

Verwijderd

ZjieB schreef op 05 September 2003 @ 18:06:
drivers zijn het probleem niet... en de geteste kaarten zijn PCI.

ik gok dat er OF iets mis is met XP Pro, OF dat er een IRQ conflict is.... Maar hoe kom ik er achter wat er aan de hand is? En zoals ik al zei: windows herkent in principe de kaart wel (ik krijg immers de melding dat er een Realtek Family Fast Ethernet NIC in zit, daarna wordt echter de foutmelding weer weergegeven.
Kijk eens welke protocollen zijn geinstalleerd? Hierop kan hij weleens fout gaan. Ik had het in 20000 met een oude ISA 3Com kaart.

Maar het werkt alweer zie ik, nou ja, misschien kan je dit ook weleens gebruiken voor een volgende keer.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 19:31 . Reden: Whoopsy! Niet gelezen! ]

• ZjieB
nja, het heeft niets te maken met protocollen, ik ben er nu uit wat er misgaat.

WinXP Pro werkte zolang er één kaart in zat, ik dacht dat het bijsteken van nog een kaart de problemen veroorzaakte. Niets is minder waar: wanneer ik nl. de originele kaart verving door een andere (nieuwe & werkende) kaart, dan kreeg ik dezelfde foutmelding. (Let op, in het laatste geval gebruikte ik maar 1 kaart).

WinXP herkende geen enkele kaart, behalve de oorspronkelijke die er al tijdens de eerste installatie van XP in zat.

Waarom dit het geval is in XP Pro, weet ik niet. Was het probleem nl. nog nooit tegengekomen.

• M14
  • Laatst online: 31-07 12:11

M14

ZjieB schreef op 20 September 2003 @ 12:48:
nja, het heeft niets te maken met protocollen, ik ben er nu uit wat er misgaat.

WinXP Pro werkte zolang er één kaart in zat, ik dacht dat het bijsteken van nog een kaart de problemen veroorzaakte. Niets is minder waar: wanneer ik nl. de originele kaart verving door een andere (nieuwe & werkende) kaart, dan kreeg ik dezelfde foutmelding. (Let op, in het laatste geval gebruikte ik maar 1 kaart).

WinXP herkende geen enkele kaart, behalve de oorspronkelijke die er al tijdens de eerste installatie van XP in zat.

Waarom dit het geval is in XP Pro, weet ik niet. Was het probleem nl. nog nooit tegengekomen.
Dit is niet alleen met winXP, maar ook met WIN2K (Weet ik uit ervaring :'( ). Dit is ook niet alleen bij netwerkkaarten. Ik heb het ook gehad toen ik mn SB Live 1024 er in zette en ook nog een keer met een Promise IDE Controller.

Het het komt ... :? Geen idee. Misschien dat iemand anders hier iets op weet ??

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Pagina: 1