Toon posts:

[FREEBSD] /var out of inodes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ghallo

Ik draai met volle tevredenheid freebsd als server, en als desktop })

Nu heb ik een probleem met de server, in mijn kernel log messages krijg ik sinds kort de volgende error:

code:
1
var: out of inodes

de Search leverde geen goed antwoord, daarom hier de vraag.

Het filesystem is ufs.

De vraag is dan ook, is het mogelijk achteraf de ruimte/inodes van /var op te hogen door bijvoorbeeld /home te verkleinen?

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Volgens mij kun je dat bij een conventioneel UFS niet achteraf wijzigen. Je zult een nieuw filesystem moeten aanmaken met een hogere inode aantal en dan export import moeten doen. Moet je wel de extra ruimte voor hebben natuurlijk.

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

Verwijderd

Topicstarter
Heh,

Op een schijf van 10 gig heb je niet zo snel ruimte over ;) Iemand anders nog opties?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:38

deadinspace

The what goes where now?

/var is zo groot toch niet? Dat kun je toch wel even opzij kopieren en een nieuw FS aanmaken?

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-05 10:59

DDX

wat heb je dan voor files staan allemaal ?
(hoeveel inodes inuse?)

anders filesystem op file maken ? en dir daarheen moven?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Verwijderd

Topicstarter
/var is niet zo groot.

Maar ik heb gewoon geen ruimte over om een fs te maken, deze 10 gig is volledig in gebruik door de verschillende fs'

Of zie ik dat verkeerd?

• blender
  • Niet online
Doe eens een 'df' dan zie je precies wat er allemaal in use is...

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 15:47:
Maar ik heb gewoon geen ruimte over om een fs te maken, deze 10 gig is volledig in gebruik door de verschillende fs'
Ja, maar een inode is een blokje informatie dat oa de grootte, naam, permissies en meer van een file beschrijft. Je hebt voor elke file één inode nodig, niet meer en niet minder.

Dat je inodes op zijn betekent dus niet automatisch dat alle ruimte op is, alleen dat het maximale aantal files voor dat filesystem bereikt is. Het filesystem opnieuw aanmaken met wat meer inodes zou het probleem dus moeten verhelpen. Controleren met 'df -h' hoe het met de gebruikte ruimte (dus niet inodes) zit kan geen kwaad :)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-05 10:59

DDX

optie die ik dus zei:
wis 1 file

en maak grote file aan, en daarop een filesystem

https://www.strava.com/athletes/2323035

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Da's een ranzige hack ;)

Verwijderd

Systeem van CD booten. /var en een filesystem mounten waar qua grootte de data van /var oppast. Alle data van /var tarren en op het andere filesystem parkeren. /var unmounten en een nieuwe filesystem aanmaken op de oude partitie met voldoende inodes. Nieuw filesystem mounten en de tar hierop uitpakken. Systeem rebooten en klaar.
Pagina: 1