[HT, Xeon] SMP Kernel lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-04 20:21

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Topicstarter
Op adies van BalusC post ik het toch maar hier, het leek mij juist handig het in het Grote Xeon Ervaringen topic te planten omdat ik daar mijns inziens specifieker Xeon gebruikers zou bereiken, maar jah, wie zal nou niet crossposten als dit indirect op advies van een Modje is ;P

Ik zal wel weer iets doms over het hoofd zien ben ik bang, maar ik probeer nu een Eigen SMP kernel te bouwen voor mijn Single 2,4GHz HT Xeon, maar ik krijg de HT functie niet aan de praat (dmesg zeurt ook van "Error, only 1 CPU found"). Echter als ik boot van de Knoppix CD, vind hij wel prima 2 CPU's (was al effe bang dat hij kapot was, er suisde gisteren een hdd van de plank de behuizing in, net toen ik de kast dus op had, auw!). MAar dan zal het dus een patch (volgens mij niet, meen dat 2.4.22 HT out-of-the-box wel ondersteund) of een kernel optie zijn... Ik heb al een hoeveelheid kernels met verschillende CPU gerelateerde fucntie juist aan of weer uit geprobeerd te bouwen, maar geen een heeft me tot nu toe mijn 2e logische CPU gegeven... Kan iemand me vertellen welke optie ik nou precies moet activeren om HT werkend te krijgen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Ten eerste: Welke kernel probeer je zelf te compileren ?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:47

DDX

heb je HTT in bios enabled
en SMP optie aanstaan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
SMp staat natuurlijk aan, alle kernels die ik noem komen uit standaard 2.4.22 image. HTT staat dus ook aan, want booten met de knoppix cd herkent wel beide cpu's.
Ik selecteer als cpu-type pentium 4, dat lijkt me logisch in dit geval, en heb daarnaast mtrr & smp aanstaan, maar verder zijn er daar niet echt opties die hiermee te maken lijken te hebben (ik heb alle alternatieve opties voor die "vage" multi-numa dingen al geprobeerd, maar ook dat hiel niet :( )

@DDX : Nu lees je zowel hier als in het Xeon topic toch niet wat ik typ he :) Ik geef aan dat het met Knoppix wel werkt, en tja, ik geef aa een SMP kernel te compilen, en dan is het wel dom om de optie SMP niet aan te zetten toch :)

[ Voor 23% gewijzigd door Kippenijzer op 05-09-2003 13:39 ]

• DDX

DDX

hoe bedoel je 'uit image' ?
je vergeet niet kernel te compilen/in lilo te zetten e.d?

(sorry als ik domme vragen stel, even zeker weten dat er niet iets basics mist)

pentium4 en smp moet voldoende zijn
(en advanced timer(weet even niet uit m'n hoofd hoe dit precies heet) is ook raadzaam bij smp)

edit:

ik had dat eersta antwoord in xeon topic gepost (nog voordat balusc je advies gaf)
daarna zag ik appart topic ;)

probeer anders eens een oudere kernel, misschien heb je net een bug ontdekt ofzo in 2.4.22
ik heb thuis op mijn dual xeon iig prima htt (met kernel 2.4.20)

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 05-09-2003 13:43 ]

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Knoppix draait idd 2.4.21, en ik meen zelf net niet n00b genoeg te zijn om de inderdaad voor de hand liggende zaken als recompilen en lilo aanpassen enzo niet te vergeten (zou niet best wezen, dergelijke dingen vergeten op productieservers ;) )

Ik zal idd eens proberen of het met 2.4.21 wel lukt... Tnx sofar!

En die advanced timer is dus de "Enhanced Real Time Clock Support", en die is ook aan :)

[ Voor 13% gewijzigd door Kippenijzer op 05-09-2003 13:46 ]

• DDX

DDX

anders misschien deze optie met lilo meegeven ? :

acpismp=force

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Owkee... * Kippenijzer is misschien beetje dom, of meer, ongeinformeerd... Het blijkt dat om HT aan de b=praat te krijgen je ACPI moet enablen... Tja, dat wist ik niet, ik denk altijd, ACPI=EXPERIMENTAL, laat maar ;) Owkee, weten we dat ook weer :)

(Heb nog niet gecompiled en getest, maar verwacht dat het hier dus aan zal liggen...)

• DDX

DDX

hmms nu ga ik twijfelen maar volgens mij heb ik geen acpi optie ofzo in kernel aangezet
(staat die dan ergens ? (of is er optie bij powersafe oid?))

kan even niet kijken op mijn server

• Kippenijzer

Kippenijzer

Topicstarter
Effe zien, hij valt onder ACPI options, en daar kun je ook kiezen voor enkel "CPU Enumeration" wat enkel de HT feature die door ACPI beheerd wordt omvat... Zonder dit werkt het niet zo ik mag begrijpen, en idd werkt het nu ;)

• DDX

DDX

hmms kan mij die hele optie even niet herinneren
vanavond eens thuis kijken

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:05
Ik heb meerdere HT machines draaien met verschillende kernels, tot op heden heb ik er geen enkel probleem mee...
Zal er wel aan toevoegen dat ik de standaard cd's gebruik van RedHat ,Gentoo en Mandrake. Allemaal met de standaard beschikbare kernel update's.

Ik heb helaas geen tijd om eea voor je te proberen, maar raad je aan de Config file van een standaard distro te nemen en deze te vergelijken met je eigen Config.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• DDX

DDX

hmms maf ik heb dus thuis nog even gekeken
acpi support is totaal disabled hier

ik ben nu even 2.4.22 aan het compilen
misschien dat het daar anders is (draai nu dus 2.4.20)

edit:

ok deze optie moet dus aan in 2.4.22 (misschien ook in .21, maar die heb ik nooit installed)

[ Voor 25% gewijzigd door DDX op 10-09-2003 15:51 ]

Pagina: 1