[acrobat]grootte van het bestand aanpassen

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:09
Ik heb drie plaatjes (150 dpi, A4) die ik in een pdf wil gooien om zo een kleinere file te krijgen. Maar de resulterende file is nog steeds 5,19 MB (de som van de 3 files). Ik heb gewoon de files geopend als pdf en dan de andere pagina's ingevoegd. Hoe kan ik dit nu veranderen dat de grootte veel minder word? Ik moet nl. 10 files versturen via mail. Als ze per stuk 5 MB zijn, worden ze er niet vrolijk van aan de andere kant...

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op het moment dat je een PDF maakt kun je toch de compressiefactor etc instellen?
Ik heb er niet veel ervaring mee, maar daarmee zou het toch moeten lukken...

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Resolutie van de PDF verlagen is 1 optie, de plaatjes als JPG opslaan met stevige compressie is een andere (makkelijker, m.i.).

[edit]
Sorry, verkeerd begrepen (denk ik): ik dacht dat je gewoon een PDF'je wilde maken met enkel de drie plaatjes erin. Zo niet, dan compressiefactor zoeken, zoals ook SH007 al aangaf.

[ Voor 43% gewijzigd door sjroorda op 05-09-2003 13:24 ]

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:09
De plaatjes zijn scans van een tijdschrift, dus moet wel goede kwaliteit blijven. JPG's met stevige compressie is dus geen optie. Die compressie factor kan ik die ook achteraf veranderen? Ik kan het nl. niet vinden.

Verwijderd

A4 formaat JPEG op 150dpi KAN niet kleiner. Reken maar uit A4 formaat *150 dpi * 16 bits kleuren ligt gewoon vast. Enige wat je zou kunnen doen is converteren naar zwart-wit. 256 kleuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 13:40 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

die ik in een pdf wil gooien om zo een kleinere file te krijgen
Die redenatie is wat vreemd; je kan het dan beter met de hand comprimeren en als drie losse bestanden (of zelfs 1 groot plaatje) versturen dan dezelfde plaatjes + de overhead van de PDF zelf. Een beetje spelen met een willekeurig tekenprogramma (of het daar automagisch door laten doen) levert waarschijnlijk betere resultaten dan het door Acrobat laten doen :)
Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 13:40:
A4 formaat JPEG op 150dpi KAN niet kleiner.
Je bedoeld bitmap, denk ik ;)
JPEG kan je veel kleiner maken, als je heele vage scans voor lief neemt. Of we praten langs elkaar heen :P
Lagere kleurendiepte is inderdaad zeker een optie voor een scan van een artikel.

[ Voor 6% gewijzigd door F_J_K op 05-09-2003 14:34 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:31
Waarom doen ze zo moeilijk aan de andere kant? Zij willen hoge kwaliteit, dan hebben ze maar grote files te downloaden. Weinig bytes en hoge kwaliteit (fullcolor A4...) is gewoon niet mogelijk. Nog een laatste tip van mijn kant: mail ze niet door (overhead zo'n 40% dacht ik), maar zet ze ergens op een server, gaat je/hun mailprogramma ook niet over zijn nek.

• NijntjeRocks
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 16:51

NijntjeRocks

Jeugdsentiment

sjroorda schreef op 05 September 2003 @ 15:07:
Waarom doen ze zo moeilijk aan de andere kant? Zij willen hoge kwaliteit, dan hebben ze maar grote files te downloaden. Weinig bytes en hoge kwaliteit (fullcolor A4...) is gewoon niet mogelijk.
Is idd niet echt mogelijk zonder kwaliteit te verliezen, waarom pleur je ze niet gewoon in een zipje?

Dick Bruna? Copyright? Nooit van gehoord!

Pagina: 1