[RedHat] GRUB grafisch aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 10:41
Korte inleiding: ik heb Mandrake 9.2 geinstalleerd, maar de LILO daarvan 'pakt' niet tijdens het opstarten. Na een hoop klooien ben ik erachter gekomen dat als ik RedHat erop zet, dat ik dan tijdens de installatie het bootmenu kan aanpassen, dus daar heb ik /dev/hdg1 en /dev/hdg5 ingezet. Als ik nu in de RedHat-GRUB voor /hdg1 kies, kom ik in de Mandrake-LILO uit, en kan ik Mandrake opstarten. Niet logisch, maar het werkt(e).

Gisteren heb ik Windows erop gezet (dual-head functionaliteit van mijn videokaart, dus noodzaak ;)), en vandaag weer RedHat om Mandrake te kunnen opstarten. Helaas ben ik in het installatieproces vergeten de extra partities aan GRUB toe te voegen, en ik wil dat nu na afloop doen. Maar ik kan nergens iets vinden om dit 'op z'n Windows', ofwel grafisch, te doen. Dit vind ik wat veiliger dan grub.conf aan te passen met waarden die ik zal moeten gokken.

Is dit mogelijk? Kan nergens (onder RedHat, GoT, Google) iets hierover vinden, enkel 'pas .conf aan'...

• Freak_NL
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-04 09:49
Vanwaar die angst om een configuratie "met de hand" aan te passen? De documentatie van Grub en Lilo (een andere bootloader) is vrij duidelijk, en je kan op het Internet genoeg hulp vinden. Hier bijvoorbeeld.

Ik gebruik zelf doorgaans Lilo, met Grub kan ik je verder niet helpen, maar als je gewoon duidelijk de feiten op een rijtje zet kom je er wel uit. (op welke partitie staat windows? op welke partitie staat Linux? etc.) Desnoods post je de configuratie zoals je denkt dat die moet zijn hier eerst ter verificatie..

Grafische configuratie is niet per definitie veiliger!
Gisteren heb ik Windows erop gezet (dual-head functionaliteit van mijn videokaart, dus noodzaak )
Wat voor aparte kaart is dit dan dat er onder XFree86 geen dualhead ondersteuning voor is?

Verwijderd

Grub is niet zo gevaarlijk als lilo als je ervoor zorgt dat grub in de mbr is geinstalleerd (dat weet je als je na booten een menu krijgt). Vanuit dit menu kun je altijd een nieuwe bootconfiguratie opgeven of een bestaande configuratie aanpassen. Je loopt dus niet het risico dat je buiten je systeem wordt gesloten door een configuratie-fout van de te booten systeems.

• sjroorda
't Is al op een andere manier opgelost (had hard m'n mail nodig, dus moest er achteraf een beetje haast achter zetten): heb RedHat opnieuw geinstalleerd, en nu TIJDENS de installatie de bootloader aangepast ;).

De 'angst' is dat ik weinig zin had om mijn gegevens kwijt te raken (geen back-up van nieuwste dingen) en ik heb eerdere nachtmerries van grub :( (ok, textmode wel te verstaan). Mijn tweede schijf met daarop Mandrake staat op eenPromise IDE-controller, en heet /dev/hdg(1). Maar wat zou ik moeten invullen bij root (hd#,#)?

En mijn videokaart: Matrox Marvel G400; zoek maar eens: Matrox wordt alom verguist dat ze de support stopzet na Win98 voor een videokaart van ruim 700 gulden }). Voor Linux zijn wel drivers, maar daar ondervond ik problemen mee.

Maar ik leer van mijn problemen en schrijf even ergens op hoe mijn grub.conf er nu uit ziet :).

[ Voor 8% gewijzigd door sjroorda op 05-09-2003 11:42 ]

• sjroorda
Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 11:25:
Grub is niet zo gevaarlijk als lilo als je ervoor zorgt dat grub in de mbr is geinstalleerd (dat weet je als je na booten een menu krijgt).
Ik krijg idd een menu tijdens het booten, dus wat dat betreft lijkt het idd in de MBR te staan, maar je wil niet weten wat een slechte config ik heb }) : voor het installeren van Windows moest ik 2 partities weggooien om er vervolgens 1 aan te maken, en die later weer splitsen voor RedHat, RedHat geeft waarschuwingen dat m'n bootrecord > 1024 (kb?) is, dus dat ik problemen kan krijgen, en zo nog wat warnings over en weer... Volgens mij is het een wonder dat ik nu wat aan het typen ben :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 11:25:
.......een configuratie-fout van de te booten systeems.
Hmmmm, systeems...

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 14:48
als je in GRUB zit kan je met de toets 'E' de parameters aanpassen van een bepaalde regel.
Als je deze veranderd naar een andere partitie en als dat werkt kan je met die code je grub.conf aanpassen.
Mocht het fout zijn (en bv vastlopen) dan springt hij toch weer naar zijn oude waarde na een reboot.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

Pagina: 1