Zijn er voordelen als je GEEN PCI slots gebruikt?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadButch
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 14:48
Ik zit te overwegen om mijn SBLive kaart uit mijn PC te trekken, en het onboard SoundStorm van het ASUS A7N8X Deluxe 2 bordje te gaan gebruiken.

Nu vroeg ik mij nog af of er nog andere voordelen zijn als je PC helemaal geen PCI slots meer in gebruik heeft? Zou leuk zijn als je het hele PCI support kon uitzetten LOL!

Alvast bedankt!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
euh.. een irq vrij?
verder heeft het een nadeel dat als je de onboard soundcard gebruikt, dat die vaak (niet altijd) kwalitatief slechter is

en als je linux hebt KAN je pci support volgens mij zelfs uit zetten ;)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

MadButch schreef op 05 september 2003 @ 09:36:
Ik zit te overwegen om mijn SBLive kaart uit mijn PC te trekken, en het onboard SoundStorm van het ASUS A7N8X Deluxe 2 bordje te gaan gebruiken.

Nu vroeg ik mij nog af of er nog andere voordelen zijn als je PC helemaal geen PCI slots meer in gebruik heeft? Zou leuk zijn als je het hele PCI support kon uitzetten LOL!

Alvast bedankt!
Je kan beter de SBlive laten zitten ....want zodra je gebruik gaat maken van je onboard sound zal je cpu ook wat meer moeten werken...aangezien je kaartje meer zelf doet..dus ..en wat betreft meer voordelen...neuh niet echt..zolang je maar geen PCI videokaart gaat gebruiken 8)7

Verwijderd

Erg leuk maar vaak een dure oplossing, wat al niet te denken van al die (eventuele) hardware die je er nog bij wilt plaatsen (PCI is vaak goedkoper dan andere seriele of paralelle aansluitingen)

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 09:28
BasieP schreef op 05 September 2003 @ 09:38:
euh.. een irq vrij?
verder heeft het een nadeel dat als je de onboard soundcard gebruikt, dat die vaak (niet altijd) kwalitatief slechter is

en als je linux hebt KAN je pci support volgens mij zelfs uit zetten ;)
De onboard geluidskaart van de Nvidea nForce 2 staat erg goed aangeschreven, maar ik denk niet dat er verder voordeel in zit, waarschijnlijk alleen nadelen, want onboard features lusten meestal wat meer cpu power, dan hun offboard familie.

[ Voor 14% gewijzigd door yogy op 05-09-2003 09:45 ]

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Het schijnt dat de onboard geluidskaart van de nforce2 in veel gevallen minder processorkracht gebruikt tov de audigys en SBllives van deze wereld :)

Kzal even kijken of ik deze opmerking kan ondersteunen met benchmarks :)

Ohja, de kwaliteit van het geluid op de ASUS a7N8X Deluxe doet NIET onder voor een Live :)
Dus je kan het best proberen! :)

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Als je PCI support uitzet, aldan niet in Linux, dan doet dat spul wat op je southbridge of hoe het ook heten mag het ook niet meer. Dat zit (naar mijn idee) ook allemaal aan de pci bus geknoopt alleen hebben ze geen pci slot. Het zijn wel degelijk pci apparaten (ide, sound, o.b. lan e.d.)

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/multimedia/int-sound/t1.gif
Dit is in Commanche4
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/multimedia/int-sound/t2.gif
Dit is in 3DMark2k3

Het scheelt dus niet echt veel, oftewel, je framerate zal onmerkbaar veranderen :)

Lijkt me allicht het proberen waard, dus :)

//Vergelijk dus de Audigy2 op de a7n8x met de nvidia APU op de a7n8x

[ Voor 11% gewijzigd door Okyah op 05-09-2003 09:51 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Misschien een hele rare gedachte, maar loopt de onboard ide controller en de onboard geluidskaart en de onboard ethernetkaart niet ook gewoon via de PCI-bus? Volgens mij wel namelijk :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Inderdaad, JvS heeft gelijk, intern zijn er natuurlijk meer PCI bussen.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

JvS schreef op 05 september 2003 @ 10:27:
Misschien een hele rare gedachte, maar loopt de onboard ide controller en de onboard geluidskaart en de onboard ethernetkaart niet ook gewoon via de PCI-bus? Volgens mij wel namelijk :o.
Ten tijde van de gloriedagen van de BX was dat zo, maar in het geval van de nieuwere chipsets zou ik dat niet zo stellig weten te zeggen. In ieder geval staat de integrated audio en IDE rechtstreeks in verbinding met de chipset interconnect en gaat het niet ten kosten van de 133MB/s van PCI.

In dat opzicht hangen ze dus juist niet aan de PCI bus. De vraag is alleen hoe dat met de aansturing zit, of ze als (virtuele) PCI devices aangestuurd worden of niet. En ik vermoed dat dat wel wat de OS betreft via PCI gaat, dus dat je dan zonder IDE en audio zit (net zoals dat de AGP bus fysiek op een totaal andere locatie aangesloten is als de PCI bus, maar ook feitelijk als PCI device benaderd wordt)

Oslik blyat! Oslik!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08 09:31
dion_b schreef op 05 September 2003 @ 13:33:
[...]

Ten tijde van de gloriedagen van de BX was dat zo, maar in het geval van de nieuwere chipsets zou ik dat niet zo stellig weten te zeggen. In ieder geval staat de integrated audio en IDE rechtstreeks in verbinding met de chipset interconnect en gaat het niet ten kosten van de 133MB/s van PCI.

In dat opzicht hangen ze dus juist niet aan de PCI bus. De vraag is alleen hoe dat met de aansturing zit, of ze als (virtuele) PCI devices aangestuurd worden of niet. En ik vermoed dat dat wel wat de OS betreft via PCI gaat, dus dat je dan zonder IDE en audio zit (net zoals dat de AGP bus fysiek op een totaal andere locatie aangesloten is als de PCI bus, maar ook feitelijk als PCI device benaderd wordt)
Uiteindelijk komt het er op neer dat de integrated audio, IDE ( en de andere gevaartes ) wel gewoon van je 133MB/s afsnoepen omdat deze misschien wel direct aan je I/O HUB hangen maar de I/O hub weer via 32/33 naar je northbridge geconnect is (trouwens ook gewoon een onderdeel van de gehele PCI bus) en je dus weer met een 133MB/s grens zit ( of je moet al een serversysteem hebben, daarbij is dat meestal niet het geval ).
De bus heeft daarnaast gewoon zijn 133MB/s, maar waar moet ie dat laten als al een gedeelte van zijn opvolgende bus in bezet is ? ;)

Het uitzetten van een PCI bus via je OS is onmogelijk en je zou er ook totaal niets mee opschieten omdat er onder de motorkap nog steeds gewoon "contact" gemaakt wordt tussen Northbridge en de PCI bus. De hele PCI bus uitzetten zou er trouwens voor zorgen dat je alleen nog je CPU + MEM overhoudt, lijkt me geen fijne situatie :P ( Tevens zou je geen contact meer hebben met je BIOS *LOL* }) )
Op bepaalde serversystemen kun je echter bepaalde PCI(-X) bussen uitschakelen via het BIOS. Waardoor je een kleine performanceboost op de andere bussen krijgt vanwege lagere latencies omdat er nu niet meer op signaal van de afgesloten bus gewacht hoeft te worden.

Over de Soundblaster Live! zelf. Gebruik maar gewoon lekker je onboard ( de Live! is niets anders dan een probleemmaker ). Maar als je de keuze hebt tussen de onboard ( zelfs die van Nvidia ) of de Audigy, zou ik toch lekker bij de Audigy blijven, die geeft net iets betere kwaliteit dan de nforce.

[ Voor 2% gewijzigd door Delta2 op 05-09-2003 15:45 . Reden: Nederlands leren ;) ]

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

• MadButch
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-08 14:48
Ok, bedankt allemaal...

Ik denk dat ik gewoon die onboard eens ga proberen. Ik heb heel veel rond gezocht, en schijnbaar is de SoundStorm beter dan een Audigy 1, maar iets slechter dan de Audigy 2. Ik zit nog met mijn oude SBLive Value, dus mischien is het wel de moeite waard, we zullen zien!

Bedankt voor alle replies (op mijn achteraf zeer onsnuggere gedachten) m.b.t. tot PCI busjes uitzetten 8)7

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Delta2 schreef op 05 September 2003 @ 15:42:
Uiteindelijk komt het er op neer dat de integrated audio, IDE ( en de andere gevaartes ) wel gewoon van je 133MB/s afsnoepen
Dat is dus niet waar.

Ik heb het net even getest. Ik heb hier een Athlon XP 2200+ op een nforce2 mobo, met 1 HD aan de primary onchip IDE controller, 1 HD aan de secundary onchip IDE controller, en 1 HD aan een PCI IDE controller. Bovendien zit er een gigabit ethernet kaart in een PCI slot.

Ik heb vervolgens de inhoud van de twee HD's die aan de onchip controllers hangen over het netwerk naar buiten geduwd. Dit ging gedurende 3 minuten met 74 MB/sec gemiddeld.

Als onchip IDE controllers ook van de PCI bandbreedte gebruik zouden maken, dan zou dus eerst 74 MB/sec van de HD's over de PCI bus gaan, en daarna 74 MB/sec naar de netwerkkaart over de PCI bus gaan, wat een totaalsnelheid van 148 MB/sec op zou leveren. Dit trekt een PCI bus in theorie niet eens, laat staan in de praktijk. Ik concludeer daaruit dat deze onchip IDE controllers niet van de PCI bus gebruik maken.
omdat deze misschien wel direct aan je I/O HUB hangen maar de I/O hub weer via 32/33 naar je northbridge geconnect is
Nee. De PCI bus hangt aan de I/O hub, en de onchip controllers hangen aan de I/O hub. De I/O hub comminuceert dan met de memory hub (aka northbridge).
De hele PCI bus uitzetten zou er trouwens voor zorgen dat je alleen nog je CPU + MEM overhoudt, lijkt me geen fijne situatie :P
Nee, je houdt alles over wat niet via PCI gaat. Dat is -zoals ik net heb aangetoond- meer dan je denkt blijkbaar. Ook native ISA gaat niet via PCI btw, dus op oudere computers zou je er al helemaal mee weg kunnen komen :Y)
( Tevens zou je geen contact meer hebben met je BIOS *LOL* }) )
Nou en? Net alsof die BIOS zo hard nodig is na het booten.
( de Live! is niets anders dan een probleemmaker )
Waarom is de Live! een probleemmaker dan?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Delta2 schreef op 05 september 2003 @ 15:42:
[...]

Uiteindelijk komt het er op neer dat de integrated audio, IDE ( en de andere gevaartes ) wel gewoon van je 133MB/s afsnoepen omdat deze misschien wel direct aan je I/O HUB hangen maar de I/O hub weer via 32/33 naar je northbridge geconnect is (trouwens ook gewoon een onderdeel van de gehele PCI bus) en je dus weer met een 133MB/s grens zit ( of je moet al een serversysteem hebben, daarbij is dat meestal niet het geval ).
Fout, dat is dus de 'oude' situatie ten tijde van de i440BX, maar ondertussen is die interconnect niet langer de PCI bus en bij alle chipbakkers tot 266MB/s, 533MB/s of zelfs hoger opgetrokken. Lees de specs van een willekeurige moderne chipset :z
Het uitzetten van een PCI bus via je OS is onmogelijk en je zou er ook totaal niets mee opschieten omdat er onder de motorkap nog steeds gewoon "contact" gemaakt wordt tussen Northbridge en de PCI bus.
Zie hierboven, dat is al meer dan drie jaar niet meer zo.
De hele PCI bus uitzetten zou er trouwens voor zorgen dat je alleen nog je CPU + MEM overhoudt, lijkt me geen fijne situatie :P ( Tevens zou je geen contact meer hebben met je BIOS *LOL* }) )
Niet waar, de BIOS hangt direct aan de I/O hub (southbridge) en vermits de chipset interconnect geen PCI meer is, kun je juist wel contact met BIOS houden :z
Op bepaalde serversystemen kun je echter bepaalde PCI(-X) bussen uitschakelen via het BIOS. Waardoor je een kleine performanceboost op de andere bussen krijgt vanwege lagere latencies omdat er nu niet meer op signaal van de afgesloten bus gewacht hoeft te worden.
Tja, dat is natuurlijk het verschil tussen een bus uitschakelen of de ondersteuning van de OS voor die bus weghalen.
Over de Soundblaster Live! zelf. Gebruik maar gewoon lekker je onboard ( de Live! is niets anders dan een probleemmaker ). Maar als je de keuze hebt tussen de onboard ( zelfs die van Nvidia ) of de Audigy, zou ik toch lekker bij de Audigy blijven, die geeft net iets betere kwaliteit dan de nforce.
Let op! Onboard != integrated. De nF2 MCP-T heeft een integrated audio die dus minder CPU usage heeft dan de Live (of latere varianten als de Audigy) en een goede (maar van mobobakker afhankelijke) signal/noise ratio.

'Onboard' houdt in dat er een losse (codec) chip naast de chipset ligt en staat zeker sinds de ESS Solo enerzijds en de AC'97 anderzijds garant voor brak geluid (de paar goede C-Media uitzonderingen daargelaten)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1