Toon posts:

zwart beeld bij games (pc loopt vast)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo iedereen,

ik heb een irritant probleem met mijn pc.
ik zal eerst ff de specs noemen:

asus a7v266-e mainboard (heeft via chipset)
asus gf2 v7700 64 mb ddr pure vga-kaart
256 mb ddr ram
athlon 1400 processor
asus 16xdvd
acer cd-rw
windows xp prof. NL (volledig up to date inclusief sp1)
nvidia detonator drivers windows xp (laatste versie)
codecs: divx 3.11 alpha en divx 5.01 en nimo codec pak
bios is ook redelijk up to date (versie 1010 of 1011 (weet niet exact welke))

het is dus het volgende probleem.
als ik een spel opstart (warcraft 3 of half-life counterstrike, en ongetwijfeld andere spellen) dan komt er opeens een zwart scherm, de monitor springt op stand by en het hele systeem zit vast. ctrl-alt-del heeft geen zin dan. hij blijft vastzitten. ik moet dus mijn pc opnieuw resetten.

ik heb al een beetje op google en yahoo gezocht en daar vond ik info dat dit probleem wel eens vaker voorkomt.

http://www.amd.com/us-en/...ces/0,,30_182_871,00.html
(bij deze link ff klikken rechts op patch microsoft agp applications)
dit probleem gaat over de combo> athlon-windows 2000/nt-agp.
ik draai dus windows xp maar het probleem lijkt er sterk op.
ook microsoft behandeld dit probleem op de volgende site:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;270715

als ik op google de volgende zoekterm invoer:
windows xp via chipset athlon agp problem

dan krijg ik veel links naar sites van mensen met hetzelfde probleem. alleen een duidelijke oplossing is er niet.

ik heb ergens iets gelezen dat mijn hardware/software combo:

amd athlon - asus gf2 agp - via chipset - windows xp

voor een instabiel systeem zorgt dat het wegvallen van beeld en vastlopen van pc tot gevolg heeft.

helaas kom ik zelf niet verder met dit probleem en ik hoop dus dat iemand die dit leest de oplossing heeft. volgens mij is mijn probleem een veel voorkomend probleem omdat ik wel vaker op forums dergelijke problemen heb gezien maar nooit een echte goeie oplossing. zo heb ik ooit een keer gelezen dat een oude nvidia driver dit probleem niet had.

ik hoop dat iemand me kan helpen.

met vriendelijke groet,

armageddon

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Ik mis de specs van je voeding, kijk naar je voltages, of je voeding het wel trekt, en kijk even je temps na.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een 300 wat voeding. wat bedoel je met temps???

• plapz0r
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-11-2023

plapz0r

Ahh nuts!..

temperatuur van je cpu ....kan je vinden in je bios..en 300 watt zegt niets...het gaat om je voltages ...met name de 3.3 en 12 volt lijn ..verschillen die meer dan 5 % dan trekt je voeding het niet

[ Voor 61% gewijzigd door plapz0r op 05-09-2003 09:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb ff gekeken. mijn cpu temp is 58.5 graden celcius. en de fan heeft 4500 rpm (gemiddeld)

• plapz0r

plapz0r

Ahh nuts!..

en je voltages..? En kijk eens voor de fun naar een Bios update ...

[ Voor 60% gewijzigd door plapz0r op 05-09-2003 09:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
mmm, die 12v zit bij mij op 12.34 (geloof ik) en die 3.3 op 3.32 (weet het niet exac)

Verwijderd

Topicstarter
zo ff rebooten dus dan kan ik exacte waarden doorgeven

Verwijderd

Topicstarter
oke ff een belangrijk detail. ik heb zonet ff detonator 28.32 whql drivers van nvidia geinstalled. nu start ik warcraft 3 weer op en hij doet het (wel trage beeldopbouw maar dat komt omdat ik nu ff en riva tnt2 er in heb omdat mijn gf2 naar de winkel is om getest te worden). waarom doet hij het wel met nvidia 28.32 en niet bij de laatste drivers?)

• plapz0r

plapz0r

Ahh nuts!..

misschien een lullige opmerking ..maar die videokaarten die je opnoemt zijn om eerlijk te zijn een 'beetje' outdated..oftewel...OUD..je hebt al een geforce 4 of een radeonetje voor pak em beet 60 a 70 euro..kan je alle spellen spelen die je hebt..zonder problemen..

[ Voor 7% gewijzigd door plapz0r op 05-09-2003 10:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn broertje heeft een chaintech gf4 mx. ik zal die eens in mijn pc zetten en dan weer proberen met de laatste nvidia detonator drivers. als die het doet dan ligt het dus aan mijn videokaart. mijn videokaart gf2 pure word gechecked op dit moment. ik hoop dat die kapot is dan krijg ik een nieuwe. maar helaas ben ik een arme student en is 70 euro wel veel.
maar daarnaast moet die gf2 het toch normaal doen. het was toendertijd het topmodel en na 2 jaar mag zo'n ding toch niet afgeschreven zijn?

• plapz0r

plapz0r

Ahh nuts!..

70 euro is idd veel voor een student ..been there done that.. en tuurlijk zou je die spellen kunnen spelen...je zou alleen op lage resoluties kunnen spelen en zonder al te veel details...
En persoonlijk vind ik dat als je spel speelt het er best mooi mag uitzien..maar dat ben ik..

je zegt het al ...toenTertijd... en ja sorry ...tegenwoordig kan je de meeste hardware al na 1 jaar afschrijven en aangezien de videokaarten branche erg hard gaat ...zijn kaarten die je koopt al snel obsolete...

En als je toch een nieuwe KRIJGT..als je gf2 kaduuk is...en hij is het niet...dan zou ik er ff op gaan staan als niemand kijkt ;)

Verwijderd

Topicstarter
ach zo'n games freak ben ik niet. ik speel af en toe war3 of counterstrike.
daarvoor is mijn gf2 goed genoeg. alleen wil ik graag mijn software up to date hebben maar die nvidia kutzooi werkt dus niet.
binnenkort koop ik/gap ik uit mijn broertjes pc wel een gf4 met tv-out want we willen natuurlijk alle leuke nieuwe bioscoop films zien :)

• polson
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:35
Zet de hardwareversnelling van de videokaart in de geavanceerde eigenschappen van het beeldscherm is wat lager en kijk dan wat er gebeurt.

Verwijderd

En wat zie je bij start->uitvoeren->dxdiag->beeldscherm?

Staat agp textureacceleratie aan? Dit zou eventueel een probleem kunnen zijn, want bij mij loopt Morrowind niet meer vast met het zwarte beeld.

Dit scherm bedoel ik dus (en het omcirkelde).

(alleen na een uur spelen, maar dat is volgens mij het mobo wat te warm wordt :/ :'( (45 graden :( in het bios na een lockup in een spel))

edit:
Let niet op de refreshrate, die staat allang weer op 85 Hz, met 60 is het niet aan te kijken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 14:00 ]

Verwijderd

gooi die Nimo codec pack eraf! die is vaak de oorzaak van veel problemen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Ik vind nergens terug dat je de VIA 4-in-1 Driver pack hebt geïnstalleerd...

Dat zou ik toch wel even doen voordat je een game opstart.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Pagina: 1