[FP] Hou toch eens op met dat cleartype

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:02

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zie zo nu en dan dat de nieuwsposters screenshots van dingen posten die gebruik maken van ClearType. Op zich leuk en aardig dat je op die manier met je TFT scherm wilt pronken, maar ze vergeten dus wel dat cleartype monitor-specifiek is. Het kan er op veel monitor leuk(er) uitzien, maar het kan in veel gevallen ook averechts werken.

Bij mij is het extreem, omdat ik BGR-pixels heb, terwijl de beruchte cleartype-plaatjes met RGB-pixel monitors gemaakt zijn. Gevolg: het wordt verschik-ke-lijk blurry en het zaait koppijn. Niemand verplicht me natuurlijk om ernaar te kijken, maar das natuurlijk geen excuus om toch maar cleartype te posten.

Tot mijn grote verbasing zag ik zojuist dat er op de frontpage een tweakDSL-check staat, waarvan de tekst op het check-knopje zelfs gecleartyped is!

Mensen, doe dat nou gewoon niet.

Als je een RGB-pixel monitor hebt, kun je aan dit screenshot wel zien hoe irritant het is (een screenshot met BGR-pixel cleartype):
http://www.thany.org/screenshots/Screenshot428.gif

日本!🎌

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

huh? cleartype? is dat iets windowsXP-achtigs ofzo? Hier ziet die screenshot er prima uit op mijn RGB CRT schermpje onder win2k, ik heb dan ook geen idee waar je het over hebt...

Gaat het om de banner? om de knopjes? om de tekst zelf (gewoon een doodnormaal font via CSS - er bestaat helemaal niet zoiets als een cleartype optie in CSS)?

[ Voor 32% gewijzigd door crisp op 04-09-2003 23:58 ]

Intentionally left blank

• Randal Peelen
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 14:52
Die pic ziet er een beetje 'blurrig' uit. Nu ken ik het hele technische aspect niet zo maar ik weet wel (ongeveer) wat _Thanatos_ bedoelt. Of je hier nu zo'n prolbeem van moet maken is voor mij echter de vraag.

http://twitter.com/randalpeelen

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
huh? cleartype?
Zucht, je kan toch een plaatje maken met cleartype tekst erin... kan in een simpele editor als Mircosoft Paint. (Zit gewoon in je start menu, probeer maar eens!)

En je hebt een RGB monitor, dus jij ziet het averechtse effect niet. Je ziet wat ik zie als je op m'n screenshot klikt.
Of je hier nu zo'n prolbeem van moet maken is voor mij echter de vraag.
Nou, ik maak er geen prolbeem van hoor :)
Ik maak er een probleem van omdat het gewoon té simpel voor woorden is, omdat gewoon ff geen cleartype te gebruiken in plaatjes. Dat geldt dus voor iedere nieuwsposter, en niet alleen voor degene die dat knopje in kwestie gemaakt heeft (Femme? ;))

[ Voor 43% gewijzigd door _Thanatos_ op 05-09-2003 00:06 ]

日本!🎌

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

_Thanatos_ schreef op 05 september 2003 @ 00:03:
[...]

Zucht, je kan toch een plaatje maken met cleartype tekst erin... kan in een simpele editor als Mircosoft Paint. (Zit gewoon in je start menu, probeer maar eens!)

En je hebt een RGB monitor, dus jij ziet het averechtse effect niet. Je ziet wat ik zie als je op m'n screenshot klikt.
Ik heb het dus over je screenshot. ok, die is ietwat blurry, maar dat kan ook komen omdat het een 256-kleuren compressed gifje is ;)

Intentionally left blank

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Volgens mij zie jij onderstaande plaatjes wel goed, want ik zie de tekst op de pics een beetje geblurred:

http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1062442459.gif
http://www.tweakers.net/ext/i.dsp/1062442458.gif

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-03 22:03
blablabla lekker boeiend onderwerp :P
Cleartype is beter voor LCD en niet voor CRT gemaakt dus daar ziet het er ook niet echt perfect op en soms blurry :) klaar !! :P en de rest is iemands mening...

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Nee die twee screenshots zijn echt vre-se-lijk!!

Ze zijn met RGB-cleartype gemaakt, en ik heb het omgekeerde...

btw, voor meneer crisp hier nog een screenshotje van BGR-cleartype, maar dan 24 bits PNG:
http://www.thany.org/screenshots/Screenshot2.png
blablabla lekker boeiend onderwerp
Bemoei je er dan niet mee :?
En als je de draad had gelezen had je kunnen weten dat het niet een CRT is waarop het een beetje blurry is, maar een BGR-gepixelde TFT, waarop RGB-gepixelde cleartype bijna onleesbaar is.

[ Voor 35% gewijzigd door _Thanatos_ op 05-09-2003 00:19 ]

日本!🎌

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Dank voor de png, en laat dat 'meneer' maar weg hoor :)
Zal idd wel iets TFT-achtigs zijn, want op een CRT zie ik geen echt verschil eigenlijk (maar het is al laat, en ik zit al aan m'n 3e Grolsch)
* crisp duikt maar weer over de devschuur muur; designer zal ik toch nooit worden....

Intentionally left blank

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik zou niet weten waarom ik iedere keer als ik een screenshot wil maken terug zou moeten schakelen naar lelijke aliased letters, omdat er toevallig iemand nog een paar mensen rondlopen met antieke BGR LCD's die het dan iets minder scherp zien :+. Op alle normale TFT's en CRT's ziet het er goed uit, en om eerlijk te zijn vind ik het nadelige effect zoals het op de screenshot zichtbaar is ook behoorlijk meevallen, in ieder geval niet "bijna onleesbaar" of "vre-se-lijk". Je bent IMO dus behoorlijk aan het muggeziften, en nog op een commanderende toon ook. Mijn advies is om gewoon een nieuw scherm te kopen als je je er zo aan ergert, in plaats van te proberen om de hele wereld zich aan te laten passen aan jouw specifieke situatie.

Professioneel Hyves-weigeraar

• _Thanatos_

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ik zou niet weten waarom ik iedere keer als ik een screenshot wil maken terug zou moeten schakelen naar lelijke aliased letters
"Ik, ik, ik..." je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen, je bent niet de enige.
Ik heb hierboven een aantal aardige redenen gegeven. Dat jij het wel ok eruit vindt zien, dat is dan jou pakkie-an, maar niet iedereen deelt jouw mening. Bovendien is het een kleine moeite en een groot plezier.
en nog op een commanderende toon ook
Jemig man, windt je niet zo op zeg. Ik zeg gewoon wat ik vindt. Daar is een forum voor. Als je dat niet bevalt, dan lees je er toch gewoon overheen...

日本!🎌

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Hm... ik heb nu beide screenshots gekeken, en het enige wat mij opvalt eraan is dat de PNG gewoon betere kwaliteit is, et blijft gewoon een beetje "blurry" maar dat komt denk ik door de compressie die er gebruikt word...

verder is het begrip "BGR" ook nieuw voor mij, wist neit dat die dingen ook bestonden...

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-03 10:19

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik stel voor om een zwarte achtergrond te gaan gebruiken, met witte letters, liefst met size 20 of meer, zodat het ook leesbaar is op m'n antieke zwart/groen monitor en op tv, want nu is het niet te lezen. :D

Ik zal het allemaal wel niet helemaal begrijpen, maar elk plaatje, met of zonder anti-aliasing, moet er toch op elk beeldscherm hetzelfde uitzien? Anders wordt er wel een heel afwijkende, antieke standaard gebruikt lijkt me....

Ik zie dus totaal geen verschillen tussen bovengeposte plaatjes en mijn eigen beeld ofzo.

• Dr. Boktor
  • Laatst online: 21-09-2025
Zouden die screenshots een goed beeld moeten geven van hoe het er bij jou uit ziet? In http://www.thany.org/screenshots/Screenshot2.png ziet de URL er bij mij ook niet zo goed uit. Dat is ook de reden waarom ik ClearType maar snel van mijn computer + laptop(!) heb verbannen. Maar ik kan me er niet echt zwaar aan ergeren ofzo.

Maar waarom ClearTypen wanneer gebruikers dat zelf ook aan kunnen zetten wanneer ze dat wenselijk achten?

• MF
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-03 21:48

MF

Take a Seat

Dr.Boktor schreef op 05 september 2003 @ 02:11:
Maar waarom ClearTypen wanneer gebruikers dat zelf ook aan kunnen zetten wanneer ze dat wenselijk achten?
Komt omdat men een screenshot maakt waarin cleartype aan staat of uit staat. Als de foto dan online komt staat alles er dus gedwongen gecleartyped. (zelf heb ik er geen last van overigens)

Verder vind ik de toon van de topicstarten nogal agressief, en als je iets voor elkaar wilt krijgen zou je in de toekomst je woordkeuze wat beter moeten kiezen gok ik. Want alleen al de topictitel en het gebruik van het "zucht" laat mensen denken: stik toch!. (met andere woorden iets vriendelijker en de mensen zullen misschien wel eerder bereid zijn om je te helpen).

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

_Thanatos_ schreef op 05 September 2003 @ 01:01:
"Ik, ik, ik..." je moet je niet persoonlijk aangevallen voelen, je bent niet de enige.
Ik weet niet of het je al is opgevallen, maar jij kennelijk wel.
Ik heb hierboven een aantal aardige redenen gegeven. Dat jij het wel ok eruit vindt zien, dat is dan jou pakkie-an, maar niet iedereen deelt jouw mening. Bovendien is het een kleine moeite en een groot plezier.
Het is helemaal geen kleine moeite om iedere keer je pc opnieuw te configuren als je een screenshot wil gaan maken, en al helemaal niet om er beleid van te maken dat iedereen zo moet werken. Want dan moet je gaan controleren, en screenshots opnieuw maken als ze per ongeluk toch ClearType zijn (want wie heeft er nou continu in z'n achterhoofd dat ie ClearType gebruikt, dat stel je één keer in bij een nieuwe install en daarna vergeet je het), en dat allemaal voor hoeveel mensen? BRG-schermen (ik wist ook niet eens dat het ooit bestaan hadden) zijn zo goed als uitgestorven, en de moeite/nut-verhouding van zo'n extra regel binnen de crew ligt dus gewoon te laag. Verder heb je met zo'n BRG-scherm waarschijnlijk problemen met alle subpixel effecten, dus je zou beter je monitor een schop kunnen geven dan alle mensen die er gebruik van maken.
Jemig man, windt je niet zo op zeg. Ik zeg gewoon wat ik vindt. Daar is een forum voor. Als je dat niet bevalt, dan lees je er toch gewoon overheen...
Right, jouw probleem is alleen dat als mij het niet bevalt, ik het mijn mensen ook niet ga verplichten :P. Zo vaak worden er nou ook weer geen screenshots gepost. Misschien dat Femme over z'n hart wil strijken en dat stukje layout aan wil passen.

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter Tinus op 05-09-2003 10:35 ]

Professioneel Hyves-weigeraar

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-03 22:50
Ik mis ClearType erg in Windows 2000 (nee, het kan echt niet) dus ik stel voor alle tekst als "ge-cleartypte" bitmaps weer te geven?

Kleine moeite, groot plezier! (toch :? :P)

[ Voor 5% gewijzigd door Arnout op 05-09-2003 10:39 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54
Zelfs als het 0,0 moeite was om screenshots te maken zonder cleartype letters zou ik daarvoor nog niet kiezen. 't ziet er gewoon beter uit bij 99% van de mensen, en die andere 1 procent heeft gewoon pech (e niet eens veel pech ook, 't enige wat aan de hand is dat 't een klein beetje wazig is....)

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

Superdeboer

Sa-weee-tah

Lijkt me toch gewoon een afweging van belangen?
Heel democratisch: bij de meeste mensen ziet het er nu mooier uit, bij een paar niet. Beter dan dat de meeste mensen een berg werk moeten doen om het er wel redelijk uit te laten zien bij die paar mensen. :+

Eigenlijk vergelijkbaar met webstandaarden. Ik kan als Mozillagebruiker toch niet gaan eisen dat iedere webdesigner z'n sites zo maakt dat ze bij mij het mooist zijn... terwijl we allen weten dat inherent daaraan is dat het er in IE waarschijnlijk wat minder uitziet. De meeste mensen gebruiken IE, dus daar wordt logischerwijs de site voor geoptimaliseerd.

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:53
MetHod schreef op 05 september 2003 @ 10:39:
Ik mis ClearType erg in Windows 2000 (nee, het kan echt niet)
[OT]
Klik nu ns hier:
http://www.microsoft.com/...ype/cleartypeactivate.htm

Zo heb ik het 2 jaar geleden weldegelijk aan de praat gekregen onder Windows 2000. Het kan zijn dat er tegenwoordig een XP-only beveiliging opzit ofzoiets, maar ik heb het al een jaar op 1,5 niet kunnen tjekken of het met 2K werkt.

Nu ik trouwens over de MS Typography site surf, vind ik dit:

http://www.microsoft.com/...ault.htm?fname=%20&fsize=

Daar staat wat over ondersteuning van antialiassen voor zeldzame BGR-schermen in SP1 voor Windows XP. Ik weet niet welk OS de TS gebruikt, maar misschien heeft 'ie er wat aan.

[ Voor 29% gewijzigd door Brent op 05-09-2003 19:31 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Pagina: 1