De laatste tijd worden we(studentenhuis) steeds vaker geplaagd door vervelende virussen. Die voornamelijk via de mail binnenkomen. Vanuit dit had ik het volgende bedacht. Mijn vraag is dus of dit uberhaupt mogelijk is en wat ik daar voor nodig heb.
Eerst een aantal spec's en de huidige situatie:
@home breedband
E-tech router + 4 poorts switch
Amigo 4-poorts switch
6 Clients 4 x Win XP
2 x Win 98 SE
switch-----3 cleints
Modem----------Router<
3 clients (dmv interne switch in router)
Het gene wat ik in gedachten heb moet er ongeveer zo uit komen te zien:
switch----3 cleints
Modem-------server als scanner------router<
3 cleints (dmv interne switch in router)
Als server heb ik beschikbaar:
Intel Celeron 433
128 intern
10 GB harde schijf
Win XP
2x maal een NIC
Het liefst wil ik al het verkeer laten scannen maar ik kan mij zo voorstellen dat dat de snelheid teveel vertraagd. Dus als alleen het inkomende mail zou worden gescand ben ik ook tevreden. Een oplossing zou kunnen zijn om op alle clients een degelijk virusscanner te plaatsen, maar aangezien de meeste gebruik maken van een redelijk oude computer vertraagd dat te veel. Ook heb ik niet zoveel vertrouwen in de rest met het updaten enzo.
De server als gateway gebruiken is geen optie aangezien ik de interne switch van de router nodig heb. Ook de DHCP funktie is zeer makkelijk.
Mijn vraag is dus of dit mogelijk is, wat de gevolgen zijn en welke programma's ik hier voor nogig heb.
De gene die het weet......
Eerst een aantal spec's en de huidige situatie:
@home breedband
E-tech router + 4 poorts switch
Amigo 4-poorts switch
6 Clients 4 x Win XP
2 x Win 98 SE
switch-----3 cleints
Modem----------Router<
3 clients (dmv interne switch in router)
Het gene wat ik in gedachten heb moet er ongeveer zo uit komen te zien:
switch----3 cleints
Modem-------server als scanner------router<
3 cleints (dmv interne switch in router)
Als server heb ik beschikbaar:
Intel Celeron 433
128 intern
10 GB harde schijf
Win XP
2x maal een NIC
Het liefst wil ik al het verkeer laten scannen maar ik kan mij zo voorstellen dat dat de snelheid teveel vertraagd. Dus als alleen het inkomende mail zou worden gescand ben ik ook tevreden. Een oplossing zou kunnen zijn om op alle clients een degelijk virusscanner te plaatsen, maar aangezien de meeste gebruik maken van een redelijk oude computer vertraagd dat te veel. Ook heb ik niet zoveel vertrouwen in de rest met het updaten enzo.
De server als gateway gebruiken is geen optie aangezien ik de interne switch van de router nodig heb. Ook de DHCP funktie is zeer makkelijk.
Mijn vraag is dus of dit mogelijk is, wat de gevolgen zijn en welke programma's ik hier voor nogig heb.
De gene die het weet......