Toon posts:

Server als virusscanner

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd worden we(studentenhuis) steeds vaker geplaagd door vervelende virussen. Die voornamelijk via de mail binnenkomen. Vanuit dit had ik het volgende bedacht. Mijn vraag is dus of dit uberhaupt mogelijk is en wat ik daar voor nodig heb.

Eerst een aantal spec's en de huidige situatie:

@home breedband
E-tech router + 4 poorts switch
Amigo 4-poorts switch
6 Clients 4 x Win XP
2 x Win 98 SE

switch-----3 cleints
Modem----------Router<
3 clients (dmv interne switch in router)

Het gene wat ik in gedachten heb moet er ongeveer zo uit komen te zien:

switch----3 cleints
Modem-------server als scanner------router<
3 cleints (dmv interne switch in router)

Als server heb ik beschikbaar:

Intel Celeron 433
128 intern
10 GB harde schijf
Win XP
2x maal een NIC

Het liefst wil ik al het verkeer laten scannen maar ik kan mij zo voorstellen dat dat de snelheid teveel vertraagd. Dus als alleen het inkomende mail zou worden gescand ben ik ook tevreden. Een oplossing zou kunnen zijn om op alle clients een degelijk virusscanner te plaatsen, maar aangezien de meeste gebruik maken van een redelijk oude computer vertraagd dat te veel. Ook heb ik niet zoveel vertrouwen in de rest met het updaten enzo.

De server als gateway gebruiken is geen optie aangezien ik de interne switch van de router nodig heb. Ook de DHCP funktie is zeer makkelijk.

Mijn vraag is dus of dit mogelijk is, wat de gevolgen zijn en welke programma's ik hier voor nogig heb.

De gene die het weet...... _/-\o_

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens mij zou je dan een eigen mailserver moeten gaan draaien op je server, die van iedereen zijn email op haald op zijn eigen account, want dan kun je pas scannen. Als je namelijk gewoon je email via het internet ophaald valt het niet te scannen.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 22:37:
Ook heb ik niet zoveel vertrouwen in de rest met het updaten enzo.
Corporate virusscanner gaan draaien, updates vanaf server naar clients pushen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:09
Panda Antivirus en Kerio hebben dacht ik Firewall/ICS software die meteen alle in en uit verkeer scannen. Zelf heb ik er geen ervaring mee.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
mail bufferen op de server, en alle clients hun mail van jou server laten af trekken....

Dit wil alleen via POP3 adressen, web based kun je hier mee niet pakken.

Een andere oplossing : proxy server gaan draaien, en files eerst scannen?

Ik denk dat de rest van het huis niet echt blij zou zijn me je ivm hun privé mailz ..

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47

Cis

Het probleem zal blijven dat je studenten hebt met een hetemeel-adres. Dat valt dus niet te scannen via een server...
Kortom: licht antivirusproggie op iedere comp lijkt enige oplossing :/

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:19
Cis schreef op 04 September 2003 @ 23:23:
Het probleem zal blijven dat je studenten hebt met een hetemeel-adres. Dat valt dus niet te scannen via een server...
Je kan ze dan toch evengoed eerst laten binnenkomen op de server, waarnaar ze pas opgehaald kunnen worden door de clients?
Echter zit je idd met de privacy mails, maar ach of 3 keer in de week een virus of de mails worden lokaal opgeslagen.
Het word dus geen Pop server, aangezien je dan de mail na het ophalen op de server niet meer binnen kan halen op de andere clients?

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:47

Cis

The_Dart schreef op 04 September 2003 @ 23:29:
[...]

Je kan ze dan toch evengoed eerst laten binnenkomen op de server, waarnaar ze pas opgehaald kunnen worden door de clients?
Echter zit je idd met de privacy mails, maar ach of 3 keer in de week een virus of de mails worden lokaal opgeslagen.
Het word dus geen Pop server, aangezien je dan de mail na het ophalen op de server niet meer binnen kan halen op de andere clients?
Dan kan je net zo goed een imap based mailserver draaien. Dan laat je gewoon op 1 server alles mails staan...

Rest mij alleen nog de vraag hoe je alle hotmail-emails binnen kunt halen met een mailserver-progsel, maar goed, daar heb ik me nog nooit in verdiept :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Topicstarter
Cis schreef op 04 September 2003 @ 23:23:
IK heb het idee dat het niet zo zeer aan de "hetemeel" gebruikers ligt. Maar meer aan de gebruikers van bv Outlook. Na enig navraag blijken dit er 3 van de 6 te zijn.

Ik denk dat het al een hoop zou schelen als je alleen al dat verkeer zou kunnen scannen zonder privacy inbreuk.

Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van een router na een server is dit eigenlijk wel mogelijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 00:18 ]

• marshal
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 16:08

marshal

Reality beats fiction by far

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 00:13:
[...]

IK heb het idee dat het niet zo zeer aan de "hetemeel" gebruikers ligt. Maar meer aan de gebruikers van bv Outlook. Na enig navraag blijken dit er 3 van de 6 te zijn.

Ik denk dat het al een hoop zou schelen als je alleen al dat verkeer zou kunnen scannen zonder privacy inbreuk.

Hoe zit het eigenlijk met het gebruik van een router na een server is dit eigenlijk wel mogelijk?
Het is mogelijk, alleen vraag ik mezelf af of het in dit geval wel nodig is.

Makkelijker zou zijn om de server er gewoon bij te prikken op het netwerk en op de router ervoor te zorgen dat alleen je server verbinding mag maken op poort 110 (ik weet overigens niet of dit mogelijk is).

Als je het met een router na de server wilt doen dan heb je twee opties, je laat je router bridgen of je plugt de kabel in het switch gedeelte van de router.
Pagina: 1