Toon posts:

[XP] Na elke reboot schijfcontrole

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb met mijn computer (PC1) al lange tijd een probleem. ELKE keer als WinXP opstart, gaat hij schijfcontrole uitvoeren (hij voert stap 1 tot en met 3 uit).

Dit is na een schone XP installatie.

het moederbord betreft een gigabyte 7DXR+, waarvan ik alle nieuwste moederborddrivers heb geinstalleerd.

Nu heb ik echter laatst het moederbord van PC1 (+ cooler, processor en geheugen) ingebouwd in PC2 en nu heb ik het probleem met PC2.

Er zit een gloednieuwe harde schijf in PC2 overigens en het is ook een schone installatie.

De volgende dingen heb ik al geprobeerd:
schijfcontrole en daarna opnieuw opstarten
chkntfs -> geen fouten
chkdsk /r -> geen fouten
nieuwe IDE kabel -> geen resultaat
had ergens gelezen dat 'r een windows update voor is, dus had die gedownload, maar kom 'm n iet installeren omdat die al in SP1 zit die al geinstalleerd is.
Heb ook een andere IDE driver geprobeerd -> geen resultaat

Wie oh wie heeft nog suggesties?

Verwijderd

Haal bij de fabrikant van de HD een 'checktooltje' en draai dat, misschien is er een sectortje ziek? Wel (indien de optie er is) de uitgebreide check draaien, niet een 'quicktest'.

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:12

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

staat er niets in de logfile dan? chkdsk doet toch een logfile, en blijkbaar gaat eea niet goed, want anders zou hij hem de volgende keer niet weer gaan testen.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

Je kan ook chkdsk uitschakelen in windowsXP als pc is verkeerd afgesloten, kweet alleen niet precies waar dat zat (wel met win98).

Verwijderd

Topicstarter
Hekker -> Ja, heb ik gedaan, geen fouten geconstateerd. En bovendien is het een gloednieuwe harde schijf.

hufkes -> en waar zou ik die logfile kunnen vinden dan?

joeri16 -> Ja klopt, maar dat gewoon het probleem negeren

bedankt voor jullie suggesties

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 22:52

Arfman

Drome!

*schop*

Ik heb op dit moment eenzelfde probleem met mijn ASUS P4C800-E Deluxe mobo. Hij blijft constant 2 schijven checken tijdens het booten, terwijl deze 100% zeker goed zijn.

P4C800-E Deluxe BIOS 1014 (er is al 1016, maar het systeem leeft net weer na een crash van een andere disk, dus ik neem ff geen risico nu, bovendien heeft dit BIOS maanden stabiel gewerkt bij mij))
De schijven die steeds gechkdsk-ed worden zijn beide Maxtors op een gewone P-ATA aansluiting.

Wie o wie :?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Verwijderd

ik had dit probleem ook. Na een schone installatie van XP wilde mijn systeem na elke reboot CHKDSK uitvoeren. Tijdens deze CHKDSK gaat hij 'zwevende recordbestanden verwijderen' Dit probleem heb ik in het verleden ook al eens gehad, en deze 'recordbestanden' bleken gewoon mijn eigen bestanden te zijn... dus mijn complete 200GB was gedelete!

Hierna opnieuw XP geinstalleerd (op een compleet lege PC dus) en het probleem was weg.
Nu, een half jaartje later, na een nieuwe format C: dus weer hetzelfde probleem... en nog steeds geen oplossing.

Hierom maar op zoek gegaan naar de tip van Joeri16 -> chkdsk gewoon uitzetten en dus het probleem negeren
If you prefer not run a scandisk every time your system crashes then you'll love today's tip. First load up regedit (Start -> Run then type regedit and press ok) and follow this path HKEY_LOCAL_MACHINE -> System -> CurrentControlSet -> Control -> Session Manager. Fromm there find the BootExecute multistring value and delete it.

Once that's done your system will no longer run CHKDSK when you boot your system. When booting you might briefly see a light blue screen saying BootExecute is missing, but simply disregard it. If you find that you'd prefer to have CHKDSK run, simply enter create a multistring value with the name BootExecute, enter this in its value autocheck autochk * and save.
Misschien heb je zelf al een andere oplossing gevonden, daar hou ik me natuurlijk voor aanbevolen :)
Pagina: 1