Toon posts:

Temperatuursensor WD-schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe schijf in m'n systeem, een Western Digital WD1200JB (120 Gb met 8 Mb cache dus). Nu heb ik 'm ingebouwd en hij is lekker snel en stil etcetera, maar de temperatuur baart me een beetje zorgen. Ik heb geen flauw idee hoe heet zo'n schijf mag worden, maar hij wordt iets warmer dan mijn oude IBM Deskstar 60GXP (een 2-platter model van 40 Gb).

Nu weet ik dat je met AIDA/MBM en SMART de temperatuurstatus van harde schijven kunt uitlezen, maar ik zie het niet staan. Ik wil dus weten óf die WD 120 Gb-schijf een temperatuursensor ingebouwd heeft, zoja, welke temperaturen toelaatbaar zijn, zonee, wat een veilige 'gevoelstemperatuur' is voor die schijf.

WD's Data Lifeguard Tools heb ik al geïnstalleerd, die geeft aan dat de SMART-status OK is, maar geen temperatuur.

BVD :)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
voel gewoon met je hand. meest betrouwbare methode als je het mij vraagt. als ie te heet wordt naar je idee: koop een 80mm fan van 6 euro en fabriceer met een aantal tie-wraps dit geval ergens bij je hdd. scheelt echt een hoop.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08

The Third Man

The Third Jellyfish

1 woord: Speedfan

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
5 woorden: werkt niet met een WD.
Volgens mij zitten er geen tempsensors in de WD Caviar schijven. Bij mij krijg ik met Speedfan allerlei SMART info te zien, maar geen temp helaas. MBM kan ook scannen naar tempsensors in hdd's, maar vindt ook niets.

Niettemin kun je idd gewoon met je hand aan de zijkant of bovenkant voelen of je schijf niet te heet wordt. Ik heb een 80 mm fan op 7 V die langs m'n schijf blaast, en hij wordt eigenlijk gewoon lekker lauw. Gaat prima dus.
Een veilige 'gevoelstemperatuur' heb je als je de zijkant van de schijf gewoon langdurig kan aanraken. Als het echt heet begint te voelen (aanraken kan nog wel maar niet aangenaam), dan moet je extra koelen. Simpôl. ;)

Edit: bij Active SMART staat er bij m'n Quantum en m'n WD schijf bij Temperature allebei n/a. Helaas pindakaas.

[ Voor 30% gewijzigd door Aham brahmasmi op 04-09-2003 23:28 ]

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Uit mijn WD800JB's komt ook met geen mogenlijkheid een temperatuur gerold. Speedfan weergeeft wel de temperatuur van m'n IBM 120 GXP 40 GB. Het tooltje van IBM zegt dat er geen sensoren op die hd's zitten. :( Dat zal wel kloppen want bij de IBM word de temp wel weergeven. Ik leg gewoon m'n hand erop als ik wil weten hoe warm ze worden, en dat valt wel mee, ik denk een graadje of 35. Er hangt wel een fan voor (Chieftec Dragon Full Tower). :)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Jullie werken nog met ouderwetsere Caviars ben ik bang :)

Screenshotje van Speedfan:
Afbeeldingslocatie: http://4ict.nl/~bastiaan/speedfan.png

Wat zien jullie daar: juist, de temp van 1 van de 2 WD800JB's die in mijn pc zitten. Ik heb namelijk een oude van meer dan jaar oud (die is HDD1, drive 1), die ook geen temp geeft, en een nieuwere van een paar maanden oud die dat wel doet. De nieuwere is ook minder dik en is ietsje sneller (2 platters i.p.v. 3 geloof ik).

Verwijderd

Topicstarter
Bleh. Ik zie het ... ik heb Speedfan ook geinstalleerd en ik krijg er echt geen temperatuur uit. Stom eigenlijk. Zou Western Digital zoveel vertrouwen in haar drives hebben dat ze dat niet nodig vinden?

• Aham brahmasmi
Hmm... mijn WD800JB heb ik in maart/april gekocht dacht ik. Niet zo oud dus. Maar ik zie gewoon geen sensor voor m'n hd (Speedfan 4.09). Kun je niet een screenshot van Configure>tabje Temperatures laten zien?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:44

Robtimus

me Robtimus no like you

Lekkere Kwal schreef op 04 september 2003 @ 23:37:

Screenshotje van Speedfan:
[afbeelding]

Wat zien jullie daar: juist, de temp van 1 van de 2 WD800JB's die in mijn pc zitten. Ik heb namelijk een oude van meer dan jaar oud (die is HDD1, drive 1), die ook geen temp geeft, en een nieuwere van een paar maanden oud die dat wel doet. De nieuwere is ook minder dik en is ietsje sneller (2 platters i.p.v. 3 geloof ik).
Temp1 MIN 48 graden?? Heb je stikstofkoeling of zo? ;)

Die +5V lijn is trouwens een beetje laag, maar ok, da's offtopic.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Aham brahmasmi
Bôh, ik heb ook twee sensors die resp 13 en 14 °C aangeven. Die sensors worden gewoon niet goed uitgelezen of ze werken niet goed. M'n cpu-temp klopt ook sowieso niet bij Speedfan; die staat meestal zo rond de 50 graden, terwijl dat bij MBM tussen de 32 en 36 varieert. De waarden van MBM vertrouw ik meer omdat ik een goeie heatsink heb (Alpha PAL8045) en een meer dan adequate case koeling (5 casefans @ 7 V).

Edit: z'n -5V is anders ook laag: -7,46 V!

Dat Active SMART is trouwens wel een erg handig programmaatje als je je HD's continu in de gaten wilt houden. Toen ik daarnet mijn pc aanzette hoorde ik een geluidje en het was Active SMART dat meldde dat er een van de SMART attributes veranderd was. Je kunt zelf ook per attribute instellen of je gewoon een popup, e-mail of network message wilt als een bepaalde waarde van de attribute berijkt wordt. Bv. als je spin up tijd heel lang wordt kan AS je een mail sturen. Handig voor een (Windows) server dus.

Wat ik wel mis, is het drive fitness percentage, wat Speedfan wel laat zien. Misschien is dat wel een simpel rekensommetje van het gemiddelde van hoe dicht alle attributes bij hun maximale/ideale waarde zitten.

[ Voor 51% gewijzigd door Aham brahmasmi op 05-09-2003 10:16 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 01:04:
Bleh. Ik zie het ... ik heb Speedfan ook geinstalleerd en ik krijg er echt geen temperatuur uit. Stom eigenlijk. Zou Western Digital zoveel vertrouwen in haar drives hebben dat ze dat niet nodig vinden?
Nee, ze zijn juist kortgeleden begonnen met het intergreren van tempsensors, door de druk van de concurrentie o.a.
Aham brahmasmi schreef op 05 September 2003 @ 03:20:
Hmm... mijn WD800JB heb ik in maart/april gekocht dacht ik. Niet zo oud dus. Maar ik zie gewoon geen sensor voor m'n hd (Speedfan 4.09). Kun je niet een screenshot van Configure>tabje Temperatures laten zien?
Ja, dat kan ik:
Afbeeldingslocatie: http://4ict.nl/~bastiaan/configure.png
IceManX schreef op 05 september 2003 @ 09:20:
Temp1 MIN 48 graden?? Heb je stikstofkoeling of zo? ;)

Die +5V lijn is trouwens een beetje laag, maar ok, da's offtopic.
Hmm, ik weet niet hoe hij bij die -48 komt, ik denk dat hij gewoon een extra, niet aangesloten temp sensor heeft op het mobo (XFX KT400-ALH). Die +5V lijn boeit me ook niet zo, in het bios geeft hij 4,95 aan, dus zal wel een foutje zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door The Third Man op 05-09-2003 11:19 ]

Verwijderd

40° is de max en zoals smvs al zei "leg je hand er op, voelt hij 'heet' aan,...." dan moet je hem koelen.
In ons HD-project vind je meer hierover Harde Schijven ...
Ook de FAQ on top bied je zeer veel info hierover.

Koelen is en blijft de boodschap voor een lang HD-leven :-)

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 16:37

Kristof

is een Belgisch product

Lekkere Kwal schreef op 04 September 2003 @ 23:37:
Van wanneer is je schijf?
Hier heb ik een schijf van 4 juli 2003 (niet aankoopdatum, maar datum vermeld op HD natuurlijk) en ook geen temp sensor erin.
(ook de WD Caviar 120 GB)

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kristof schreef op 05 September 2003 @ 17:22:
[...]

Van wanneer is je schijf?
Hier heb ik een schijf van 4 juli 2003 (niet aankoopdatum, maar datum vermeld op HD natuurlijk) en ook geen temp sensor erin.
(ook de WD Caviar 120 GB)
Op die van mij staat 24 mei 2003.

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Ik heb zonet een mail naar WD gestuurd betrefende deze vraag. Raar dat nieuwere schijven geen temp sensor hebben, en oudere wel. In de automatische reply geven ze: "You should receive a response by e-mail from our support department within the next business day."
Dus vanaf het moment dat ik meer info krijg, lees je het hier!

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Verwijderd

Raar, mijn oude gecrashte WD 80gig had wel een temp. sensor.
Tenminste speedfan zag wel een temp. ergens vandaan komen :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:26
Op Mijn twee Raptors en mijn vaders Raptor zied hij ook de temps alleen bij mij niet als ze in een RAID staan maar das natuurlijk logisch :P

Verwijderd

Topicstarter
Hij is gefabriceerd in juni 2003...toch redelijk nieuw lijkt me.

Nouja, het maakt verder ook niet zo heel veel uit...ik vind 'm zelf te warm, en ik computer niet lekker als ik weet dat een component naar mijn smaak te warm wordt ;)

Dus ik bouw even wat brackets in, zodat-ie in een ruime 5.25 bay kan hangen, en laat er 'n 80mm casefan overheen blazen....:)

Verwijderd

Veel van de smart progjes kunnen de smart status niet uitlezen waneer deze op externe raid controllers zitten speedfan ook niet.
Prik hem maar eens aan je primaire controller dan werkt t wel.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Aham brahmasmi schreef op 04 September 2003 @ 23:19:
5 woorden: werkt niet met een WD.
Idd, Search enzo... Is nou al zo vaak gezegd: WD SCHIJVEN HEBBEN GEEN TEMP SENSOREN :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Exirion schreef op 05 September 2003 @ 22:56:
[...]

Idd, Search enzo... Is nou al zo vaak gezegd: WD SCHIJVEN HEBBEN GEEN TEMP SENSOREN :)
Lees je gewoon niet, of ben je Oost-Indisch blind :?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:11

Exirion

Gadgetfetisjist

Lekkere Kwal schreef op 05 September 2003 @ 22:57:
Inderdaad overheen gelezen, excuus. Maar ik heb zelf 2 WD1200JB's van amper 1,5 maand oud, en daar werkt de temperatuur meting ook niet op. Met Maxtor schijven wel.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Meer info: ik ben vandaag bij een kennis met een WD1200JD (120 GB S-ATA), nog geen maand oud, en check maar weer de Speedfan screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://lekkerekwal.com/~bastiaan/speedfan2.png

Dus ik kan niks anders concluderen dat WD blijkbaar achterloopt met het inbouwen van sensoren bij de 1200JB (en misschien ook BB serie).

• Aham brahmasmi
Lekkere Kwal schreef op 05 September 2003 @ 22:57:
[...]
LOL :D Zal wel ja, want hij trok mijn reactie namelijk helemaal uit zijn verband met het topic (ik was de eerste die suggereerde dat er waarschijnlijk geen tempsensor in zit). :z

• Kristof

Kristof

is een Belgisch product

Kristof schreef op 05 september 2003 @ 18:44:
Ik heb zonet een mail naar WD gestuurd betrefende deze vraag. Raar dat nieuwere schijven geen temp sensor hebben, en oudere wel. In de automatische reply geven ze: "You should receive a response by e-mail from our support department within the next business day."
Dus vanaf het moment dat ik meer info krijg, lees je het hier!
Vandaag dus reactie gekregen, maar... nog steeds niks nieuws :(
Mijn orginele vraag was:

-->
I bought a WD Caviar HardDisk 120 GB 8mb cache.
The production date on the HD says it is from the 4th of july 2003.
Now I have noticed I can't read the temperature of the disk with monitoring software (like MotherBoardMonitor or SpeedFan). So I suppose my disk don't have a temperature sensor. As I am in contact with other people that have also a WD HardDisk, they say they do have a temp sensor, and can read it out with the software mentioned above.
First we thought of older versions of the HardDisk, but mine is from 4july2003, and one of the others was from 24may2003.

So can you clear it out, which HardDisks are supporting temperature monitoring, and which don't.
<--

Het antwoord:
-->
I am sorry but our drives do not have the S.M.A.R.T. temperature sensor attribute. You can use a system thermometer to measure the drive's temperature.
<--

Ik heb ondertussen terug een reply gestuurd dat het antwoord me niet echt bevredigde, en mijn vraag, anders geformuleerd, terug gestuurd.

[ Voor 7% gewijzigd door Kristof op 09-09-2003 18:35 ]

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Ik snap niet waarom ze zo'n ding er niet op plakken, ze zullen niet erg duur zijn in de hoeveelheden waarmee hardeschijffabrikanten ze inkopen, en de techniek om het uit te lezen is ook al lang niet nieuw meer. Erg vaag.
Pagina: 1