Ik heb jaren een crosskabel utpkabel tussen 2 computers gehad, na de komst van het breedband internet heb ik een router aangeschaft, dag crosskabel deze werkt dan niet meer. Nou had ik het idee om van de cross kabel de pluggen af te knippen en er nieuwe aan te zetten maar dan op de straight manier. Ok zogezegd zogedaan ff de kleurcode op internet opgezocht, maar toen ik de plug er afknipte zag ik vier witte draden en een groene, bruine, blauwe en oranje, kan ik alleen met deze 4 een kabel maken? (enige zoekpogingen op www.google.nl brachten geen gewenst resultaat, misschien verkeerde zoekmethode)
Verwijderd
Heb je wel goed gekeken? Als het goed is zitten er op de witte kabels de kleuren die je er ook normaal in hebt zitten. Dat kan gestreept zijn, maar ook om de paar decimeters voorkomen. Dus bijvoorbeeld wit-oranje of wit-bruin.
Kijk eerst maar eens goed of de kabels wel echt wit zijn, want dat hoort niet zo te zijn.
Kijk eerst maar eens goed of de kabels wel echt wit zijn, want dat hoort niet zo te zijn.
1<->3 2<->6 = cross
Dus die veranderen....maar een nieuwe kabel kost een paar eurotjes....dusss
Dus die veranderen....maar een nieuwe kabel kost een paar eurotjes....dusss
[ Voor 87% gewijzigd door Gutteguttegut op 04-09-2003 20:59 ]
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Verwijderd
let op de witte met welke kleur die getwist zit
is ie met oranje dan is het wit/oranje
groen dan is ie wit/groen
enz enz
btw 1 kant knippen is genoeg (normaal dan met echte wit/groen enz)
als alletwee de kanten maar gelijk zijn is altijd straight
is ie met oranje dan is het wit/oranje
groen dan is ie wit/groen
enz enz
btw 1 kant knippen is genoeg (normaal dan met echte wit/groen enz)
als alletwee de kanten maar gelijk zijn is altijd straight
als die vier draden 2 paren zijn kan je al max 100Mbit doen met die kabel.
Wil je het echt mooi doen dan gebruik je er 8 (4 paren)
Ik heb zelf hier vanaf de router in de meterkast via de telefoon aansluiting door de muur naar de kamer een kabel waar ik dus ook 4 gebruik voor 100Mbit en van de 4 die over zijn gebruik ik er 2 voor de analoge telefoon.
Wil je het echt mooi doen dan gebruik je er 8 (4 paren)
Ik heb zelf hier vanaf de router in de meterkast via de telefoon aansluiting door de muur naar de kamer een kabel waar ik dus ook 4 gebruik voor 100Mbit en van de 4 die over zijn gebruik ik er 2 voor de analoge telefoon.
[ Voor 4% gewijzigd door sjuk425 op 04-09-2003 21:00 ]
probleem opgelost, kabel verder gestript, bleken de witte om de gekleurde gedraaid te zitten
Bedankt voor jullie tijd
Bedankt voor jullie tijd
Verwijderd
goedkoope kabels zijn meestal met alleen witVerwijderd schreef op 04 September 2003 @ 20:56:
Heb je wel goed gekeken? Als het goed is zitten er op de witte kabels de kleuren die je er ook normaal in hebt zitten. Dat kan gestreept zijn, maar ook om de paar decimeters voorkomen. Dus bijvoorbeeld wit-oranje of wit-bruin.
daarom heet dat spul ook twisted pairdannyvanderaa schreef op 04 september 2003 @ 21:00:
probleem opgelost, kabel verder gestript, bleken de witte om de gekleurde gedraaid te zitten
Bedankt voor jullie tijd
hmm, dat ben ik nog nooit tegen gekomen, en dat terwijl ik als echte nederlander alleen maar goedkope kabel koop.Verwijderd schreef op 04 september 2003 @ 21:00:
goedkoope kabels zijn meestal met alleen wit
Wel is het zo dat dat spul vaak met een kleur-stipje om de centimeter ofzo is aangegeven
Ja die kabel ligt er al 4-5 jaar ofzo, maar ik ben niet zo thuis in het echte maken van die kabels
Pagina: 1