"Verborgen" afbeelding in andere afbeelding maken

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:47
Hallo allemaal,

Ik zou niet weten onder welke "zoektermen" mij vraag moet vallen en daarom stel ik de vraag ook maar:

Weet iemand hoe je een plaatje "verborgen" in een ander plaatje kunt maken?
Ik bedoel dus dat je op het eerste gezicht bijvoorbeeld een plaatje van bloemetjes hebt en als je het plaatje selecteerd (werkt alleen in IE) dat je dan weer boompjes ziet.
BasieP gebruikt een dergelijke animated GIF (als avatar) en hier ging dan ook een topic @GoT over die inmiddels gesloten is: webicoon pleite

Ik zou die gene met het juiste antwoord zeer dankbaar zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Joen op 04-09-2003 20:00 . Reden: iets vergete :-P ]

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Is ooit een HK-topic over geweest: [rml][ PIC] check dit[/rml], ik denk dat je aan deze post nog het meeste hebt:
BreeeZe schreef op 27 maart 2003 @ 22:06:
[...]

die het met pattern fill.
layer 1 plaatje 1, layer 2 plaatje 2
Plaatje 1 een patternfill die met een leeg blokje begint en dan een zwarte
Plaatje 2 een patternfill op clear mode met een zwartblokje eerst en dan een lege

Dan de fill van plaatje 2 zelf lager zetten en het contrast van plaatje 1 iets omhoog.

:)

• Joen
User not allowed to access this forum
(Interne identificatie: forum::get_forumdata::forum_not_allowed)
Ik heb geen toegnag tot dat forum... :(:P

Verder begrijp ik niet wat "pattern fill" in mag houden, ik ben echt zeer onbekend op Webdesign gebied hoor...

• Joen
Kickje ;)

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 11:12

Gutteguttegut

CEO of TFD

Niet zo snel kicken....dat mag en hoeft helemaal niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.pjf.nl/images/bosjes.jpeg

Zoiets bedoel je?
Ik ben er ook wel benieuwd naar hoe zoiets te maken.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Als je ermee onbekend bent kun je beter met iets makkelijkers beginnen. Anyhoo als je photoshop bezit kun je wellicht eens in de F1 kijken of...

* Yellow|A vindt dat het weer eens tijd is om de wijsheid van de F1 in photoshop te citeren
To fill a selection with a pattern:

Select the part of the image you want to fill.
Do one of the following:
Choose Edit > Fill. In the Fill dialog box, for Use, choose Pattern, select a pattern from the pop-up palette, and click OK.
In deze helpfile vindt je ook hoe je patterns kunt maken.

|{ brrr }] |

Verwijderd

Nah het idee is gewoon dat je afwisselend in een schaakbord patroon pixels van het ene en andere plaatje door elkaar zet. Dus op de witte vlakjes plaatje 1, op de zwarte vlakjes plaatje 2. Zorg dat 1 plaatje heel helder en kleurrijk is, en de andere een beetje donker, en zorg dat die donkere zichtbaar wordt na selecteren (ff uitproberen).

Dit is te doen met layer masks en patterns in photoshop, maar als je dat programma een beetje beheerst vind je daar vrij gemakkelijk een oplossing voor. Beheers je het programma niet, zoek dan een handleiding oid, maar daar is mij weer niet voor denk ik :)

Om eerlijk te zijn, heb het zelf nog niet gedaan, maar zal ff photoshop aanzwengelen en iets uitproberen, het kan niet moeilijk zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 20:45 ]

• Mindwalker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 26-05 22:36

Mindwalker

zappen is zinloos

Op deze site vind je een korte handleiding hoe je zulke plaatjes met Photoshop maakt:

http://www.waxy.org/archive/2003/03/26/hiding_s.shtml

I know I'm dead on the surface, but I am screaming underneath

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
Het voorbeeld van die link vind ik niet zo goed, zeker omdat je de legerjas van de achterste persoon nog in het pak van de voorste ziet.

Verwijderd

Okay, heb ff zelf iets verzonnen, en het werkt an sich wel. Okay, de plaatjeskeuze is brak, maar dat doet niks af aan de methode :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/testje.gif

Wat ik gedaan heb is de twee plaatjes over elkaar gelegd op verschillende layers (in dit geval die boer boven, maar dat boeit niet). Toen heb ik een checkerboard patterngemaakt van 2 bij 2 pixels waarvan 2 zwart en 2 wit, diagonaal verschillend. Daarna heb ik de bovenste een layermask gegeven die ik fillde met dat pattern. Toen verscheen per ongeluk het foute plaatje (bloemen met boer dus :)), en heb ik de layermask invert, waarna de goeie verscheen.

Hmm, ff die link gechecked, die doet trouwens ongeveer hetzelfde, maar die gebruikt een quickmask. Naja, idee is iig hetzelfde :) Maar ik wou ff testen of ik het zelf kon uitpuzzelen, woei :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 20:54 ]

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Zelfde gedaan als DarkX (lees nu zijn methode en die van mij was na een keer inzoemen op het plaatje hetzelfde) en hoe goed het werkt ligt echt aan de gekozen plaatjes :)

|{ brrr }] |

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:14
Misschien kun je door het aanpassen van de kleuren in de bovenste layer de helderheid van de zonnebloemen nog wat verbeteren? Of zou je het dan te goed gaan zien in de onderste afbeelding?

Verwijderd

Nah, ik had sowieso een beter plaatje moeten zoeken, die effen lucht bovenin maakt de onderste plaat daar zeer zichtbaar, en het contrast van de onderste plaat kan nog ietsje lager. Maar het ging om de techniek, de details moet je zelf mee spelen om ze goed te krijgen :)

• Joen
Jah, door wat inzoomen op de afbeelding kwam ik er ook achter dat het met een soort van schaakbord-patroom werkt.
Iemand enig idee hoe je dit in Jasc Paint Shop pro zou kunnen doen (of MS Paint... :P)?

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Yellow?

Waar was jij de betere tijd van mijn leven? Wanneer hebben ze jouw weer vrijgelaten dude!
Voor de n00bs:

Men "kleure" eerst de pixels in waarvan de X en Y waarden even zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pixeluitleg1.gif

Daarna kleurt men de pixels in waarvan de X en Y-waarden ON-even zijn:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pixeluitleg2.gif

Als men nou met de pixels uit het 1e plaatje over de pixels van het 2e plaatje heen-"kleurt", ontstaat je piccie

[ Voor 11% gewijzigd door XangadiX op 05-09-2003 13:20 ]

Stoer; Marduq

• Joen
Nu nog een manier in PSP7 zoeken om dat niet handmatig te hoeven doen... :P

• Falskdansker
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Je kunt ook Ctrl + A Magic Maker (http://hirax.net/dekirukana7/ctrl_a/CtrlAmagic.zip) gebruiken, let wel op dat de twee afbeeldingen die samengevoegd gaan worden .BMP-bestanden moeten zijn. Bij mij werkt die goed.

Steam

• Joen
Wel leuk programmaatje. Moet er nog wel even mee stoeien...
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~maath180/img/ctrlamagicmaker.jpg
Verder verschijn niet alels goed in beeld en kan ik het programmaatje met geen mogelijkheid vergroten :( Dat is wel jammer... Maar jah, je kan ook niet alles hebben :P
Pagina: 1