A7V266-E - Duron ipv XP.

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb sinds een paar maanden een XP 2400+ op bovenstaand mobo. Al die tijd stond er gewoon netjes tijdens het booten AMD XP 2400+ processor.

Sinds deze week stond er plotseling XP 2000+ Dus ik nam een kijkje in de bios.

Daar stond niet zoals het hoort in het lijstje:

manual
1500mhz
2000mhz

maar:

manual
2000mhz
2666mhz

En hij stond op de middelste stand (gewoon 2000 mhz dus). Raar genoeg stond hij ook op 100 x 20 = 2000

Ik heb hem nu maar met manual ingesteld op 133x15= 2000 mhz
Het lijstje ziet er raar uit. In de bios komt na de 14,5 opeens 20 ipv 15.

13
13,5
14
14,5
20
15
15,5
16
16,5
17
17,5

Als ik nu de computer opstart met 133x15 staat er in het bootscherm:

AMD Duron 2000 mhz processor!

Wat ik nou denk.. als dat lijstje met waardes dus verneukt is (niet op volgorde). Zal hij misschien automatisch de plek waar 15 hoort te staan pakken. Omdat er dan ineens 20 staat en hij niet wil starten met 133 x 20. Zet ie zichzelf op fsb100.

Ook in windows wordt hij als Duron uit de bios gehaald. Ik heb er niet al teveel problemen mee als de snelheid gewoon hetzelfde blijft. Sisoft herkent gewoon een cache van 256 kb en de snelheid is prima volgens de benchmark.

Toen ik een 1700+ erop zette (die het al een aantal jaar goed deed). Heeft hij eerst een paar keer een verkeerde processor ertussen staan maar na een paar keer booten staat er weer gewoon AMD XP 1700+

Ik verwacht niet echt hulp eigenlijk. Lijkt me een hardware probleem en ik moet maar eens een nieuw mobo gaan zoeken. Iemand ooit dit soort spoken in de computer gehad?

Verwijderd

ik heb hetzelfde moederbord en mijn 1800+ ziet 'ie als 2000+ maar dat doet 'ie al sinds ik m'n processor (palomino) ge-unlocked heb

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je met de bruggetjes geprutst? Zo ja, dan moet je het opnieuw doen :)

Verwijderd

:) dat vermoeden had ik al... maar ja.. luie tweakert he ;)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik heb dus niets met mijn processor gedaan.. klopt ook want volgens mij is ie standaard unlocked de 2400+

enne.. toch iets waar ik me zorgen om maak

ik gebruik voornamelijk win2k en daarbij heb ik het niet gezien maar bij het opstarten in windows XP (voor het eerst deze maand) stond er iets dat ie nieuwe processor besturing had geinstalleerd.. met.. jawel Duron settings

gaat ie de processor dan niet verkeerd aansturen? met minder cache gebruiken of andere snelheidsverliezen?

Verwijderd

tenzij ik volledige onzin uitkraam (gebeurt regelmatig :) dus zeg het me als het niet klopt) is een Duron een Xp waarvan de L2-cache uitgeschakeld staat.
m.a.w. je hebt een probleem..
misschien je moederbord maar het zou ook je processor kunnen zijn.. (weet niet waarom maar ik zou het niet uitsluiten) misschien een optie om je processor op een ander systeem te testen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 15:34 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb mn processor nu op 133 x 16.5 = 2200mhz staan. (ik was aan t spelen in de hoop dat ik iets forceerde waardoor alles weer normaal zou worden :) ).

Sisoft in win2k zegt dat er L2 cache is. Ziet iemand aan het plaatje misschien of er iets mis is of dat alles gewoon goed is. De snelheid lijkt me wel normaal maar misschien zou een Duron van 2200 mhz er ook zo uitkomen? (lijkt me sterk).

Klik hier voor het plaatje van Sisoft

• Jamaicaman
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
tijd voor een ander moederbord!!!!!!!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
jamaicaman schreef op 05 September 2003 @ 16:41:
tijd voor een ander moederbord!!!!!!!
t was eigenlijk de bedoeling dat dit moederbord als tweede desktop ging fungeren zodra ik aan een nieuw mobo toe was :)

nouja.. een tweede desktop die lichtelijk in de war is is altijd nog beter dan een p200 mhz 2e desktop die ik nu heb

* Pixal gaat even met spiritus alle bruggen schoonmaken

(misschien iets geraakt met mn artic silver) lijkt me nog sterker aangezien ik erg zuinig ben :)

Zou het iets te maken met de mogelijke kortsluiting die ik ooit heb gehad. Ik heb sinds een tijdje geen stroom meer uit de fan connectors. (alles werkt verder nog). De fans draaien niet via die connectors maar ik kan nog wel het RPM draadje erop aansluiten.

edit [bios update heeft in ieder geval niets uitgehaald]

Ik heb voor de A7V266-E een nieuwe bios update gevonden. Hij staat nog niet in de Meuktracker op frontpage. Ik had steeds 1013 beta 2 maar sinds kort kan je met Asus Update ook 1015 downloaden. (tot nu toe alleen vanaf de Duitse FTP gelukt).

Wie moet ik het vertellen want tot voor kort keek ik trouw in de meuktracker (daar kan ik nu dus niet meer blind op vertrouwen dat ze de nieuwste spullen hebben :) )

[ Voor 58% gewijzigd door Pixal op 05-09-2003 16:49 ]

Verwijderd

kewl :) ik zat nog op 1011!
waar kon je die vinden? ik zie ze niet op de standaard asus-site..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 09:44 ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik heb nog eens mijn 1700+ erop gedrukt.. deed het meteen.

hij ziet echter de 2400 plus als Duron..

als ik de jumpers op Palomino zet herkent hij nog steeds een Duron maar wel direct met de goede voltage, fsb en multiplyer instellingen

als ik de jumpers op Athlon/Duron zet is hij het spoor bijster

KAN dit aan de processor liggen? Want daar heb ik nog wel garantie op. Op het mobo niet en die ga ik dus vervangen. Stel dat ik hem vervang en het ligt aan de processor. Das gaar.

Kan ik een processor zo mishandelen dat ie denkt dat het een Duron is?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:05

The Third Man

The Third Jellyfish

Pixal schreef op 09 september 2003 @ 17:51:
Kan ik een processor zo mishandelen dat ie denkt dat het een Duron is?
http://www.tweakers.net/nieuws/28633 misschien heb je dat andersom zitten doen.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
met dat mishandelen bedoelde ik eigenlijk.. uit t doosje halen en in socket leggen

kheb niet aan bruggen gezeten.

hopen dat ie t gewoon doet in volgende mobo dan maar

Verwijderd

Ik heb dat moederbord ook maar niet hetzelfde probleem. Probeer de instelling eens op auto te laten staan en geef dan de goede snelheid van je 2400+in mhz aan. Waarschijnlijk is ie zo gesprongen nadat hij een keer niet volledig is opgestart dan zet ie hem namelijk automatisch terug naar een lagere processorsnelheid.
P.S. heb je de jumper op het moederbord wel verzet van athlon, duron naar palominio. Die jumper vind je ergens rechtsboven op je moederbord.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
eh ja.. als een keertje fout opstart staat ie op fsb 100 ipv 133.. kwestie van terugzetten en dan kan je weer normaal booten.. maar bij mij staat er dus al bij het opstarten DURON in beeld

automatisch detecteren doet ie niet dus ik moet hem al zelf instellen.. voor athlon - palomino jumper... kijk drie posts omhoog

ik wilde hem van jumperfree mode afhalen om in gods naam wel amd XP in beeld te krijgen want dat is zeg maar een principe kwestie. maar ik kan met de jumpers en switches nooit op multiplier 15 komen.. volgens mij gaat ie in het boekje tot 8 ofzo :S
Pagina: 1