[WC] Socket 478 waterblok ontwerpen gezocht

Pagina: 1
Acties:

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Ik wil graag me eigen waterblokje gaan maken voor me WC setupje strax.
Nu zit er een jongen bij mij in de klas die het kan laten frezen, en zelf ook wel belang heeft bij waterkoeling. Nu hebben we het zo afgesproken dat ik hem de tekening zou leveren en dat hij het dan laat frezen (voor ons).
Echter heb ik 1 probleem en dat is dat ik totaal niet overweg kan met autocad oid.
Ik heb wel enige ontwerpjes in me hoofd, maarja dat ik kan ik moeilijk aan zo'n freesmachine uitlegge :p.

Hij zei tegen me dat ik het wel kon aanleveren in CAD files.
Dus vervolgens ben ik opzoek gegaan naar tekeningen op internet (google), echter heb ik weinig tot nix gevonden.
Hetzelfde geld op het forum, ik heb weinig gevonden en wat er staat aan links e.d. werkt vaak niet meer. En om iedereen nu via de mail te gaan stalken vind ik ook zo eh...

Het is voor een Socket 478 (p4) cpu, en het liefst zou ik het blokje bevestigen doormiddel van de 4 gaten rond de socket.

Wat ik b.v. een goed ontwerp vond en wat niet extreem ingewikkeld is. Is een rechthoekig blokje met 4 gaten in de hoeken voor de socket.
Verder in het midden ingang/aansluiting water, dat zo langzaam naar buiten gaat in een spiraal en vervolgens weer een uitgang/aansluiting.
Maar als jullie betere/mooiere ontwerpen hebben, is het zeker! welkom.

Het blokje wou ik graag gaan maken van koper. Hij had het erover dat hij het van Amco oid wou maken). Zijn vader die over zo'n frees beschikt op zijn werk had hier en daar nog wel wat liggen in het magazijn, dat zou niet zo'n punt zijn. Weet iemand ook toevallig wat Amco precies is en of het beter is ?? legering van zilver/koper oid? (alles vergeten van scheikunde....)

Nu heb ik de volgende vraag aan jullie.

Heeft iemand een goede tekening (CAD file), die ik zou mogen gebruiken ??

Alvast bedankt :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Over Amco:
Ik kon het zo snel niet in de binas vinden en google kwam voornamelijk met compressors aandragen, dus ik denk dat het niet een van de meest gebruikte materialen is...

Als jij een tekening hebt met alle maten erbij (radiussen en waar het middelpunt ligt van een cirkel en dergelijke ook) dan kan ik er wel ff voor je een .DWG bestandje van maken, dan is het niet zo veel werk. (wel plat, maar dat heb je denk ik toch nodig om te frezen)

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
pcmadman schreef op 04 september 2003 @ 21:34:
Over Amco:
Ik kon het zo snel niet in de binas vinden en google kwam voornamelijk met compressors aandragen, dus ik denk dat het niet een van de meest gebruikte materialen is...

Als jij een tekening hebt met alle maten erbij (radiussen en waar het middelpunt ligt van een cirkel en dergelijke ook) dan kan ik er wel ff voor je een .DWG bestandje van maken, dan is het niet zo veel werk. (wel plat, maar dat heb je denk ik toch nodig om te frezen)
Ik heb nog geen tekening met alle maten, maar mocht er niemand zijn met 'n mooie tekening die al klaar is. Zou ik graag van je hulp gebruik maken, dan zorg ik voor een goede tekening. Als het zover mocht komen hoor je het wel... als je dan nog wilt ;) iig bedankt.

En over Amco kon ik zelf ook nix vinden, in de search van got zelfs helemaal niet 1 ! topic of reply.... en idd op google compressors en nog wat andere onzin.

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
*kick*

Is er nog steeds niemand met een tekening ?^^

• Paul C
oke dan:
[rml][ WC] ProCAST simulatie van een waterblok[/rml] < hier staan een hoop ontwerpen in :9
http://search.gathering.t...5D=&data%5Bsearch%5D=Zoek < ff de search raadplegen helpt! :o
BTW. kheb ook msn :+

[ Voor 55% gewijzigd door Paul C op 07-09-2003 01:58 ]

• quarantaine
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-06-2013

quarantaine

mongtastic.be

http://www.overclocking.b...ment.php?attachmentid=132
http://www.dansdata.com/images/coolercomp/holes500.gif

[rml][ WC]Eigen productie Waterblok results (+pics)[/rml] een oude thread uit men favorieten, mail hem eens. Hij had zijn onwerp helemaal online gezet (maar ik ben de link kwijt)

• Cow_tipping
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-02 17:40

Cow_tipping

On the run for D.B.!

AmCo, lijkt mij een samentrekking te zijn van Aluminium en Copper.
Daar zijn heel veel legeringen van bekend waaronder Dural.

“The first principle is that you must not fool yourself, and you are the easiest person to fool.“

• Paul C
Cow_tipping schreef op 07 september 2003 @ 13:18:
Daar zat ik ook aan te denken, maar zou het dan geen AlCu ipv. AmCo zijn geweest???

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Cow_tipping schreef op 07 September 2003 @ 13:18:
Nou ik heb het ook nog even aan iemand nagevraagd.
Aangezien het beter zou moeten koelen, zal het wel niet allu zijn aangezien dat minder warmte geleidt dan koper. Volgens die persoon was Am de scheikundige afkorting van zilver. En zou het dus een legering zijn van zilver/koper.

En ik ga waarschijnlijk het blokje van selachii maken. Ik had hem even een mail gestuurd, en hij vond het prima.

Op de volgende site staat een how-to en kan je info vinden over het blokje.

klik hier dan ok

[ Voor 23% gewijzigd door t!mP op 07-09-2003 20:01 ]

Verwijderd

Scheikundige afkorting voor zilver is Ag.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Je kan ook ff kijken of http://home.hccnet.nl/r.klop/Waterkoeling Daar staat ergens een tekening voor een AMD koeler.. Met een paar aanpassingen ook geschikt te maken voor een intel...

Oh.. je hebt al een tekening... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Apen-nootjes op 07-09-2003 21:30 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

scheikundige afkorting van Kobalt is Co, Am is geen element

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Nu heb ik toevallig alle apparaten/gereedschap dat daar gebruikt wordt ;p.
Maar daar was dit topic niet voor, ik kon iets laten frezen voor bijna nix. Dus doe ik dat natuurlijk, dat wordt veel mooier.

Verwijderd

kan je nog altijd naar het design kijken welk wel goed zou moeten zijn

kheb me er nog niet echt in verdiept dus, dont shoot me if i'm wrong

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 september 2003 @ 22:24:
kan je nog altijd naar het design kijken welk wel goed zou moeten zijn

kheb me er nog niet echt in verdiept dus, dont shoot me if i'm wrong
Ik weet dat het goed bedoelt is, maar gewoon niet wat ik zoek ;).
Ik ga heel waarschijnlijk het blokje van selachii laten frezen.

[ Voor 2% gewijzigd door t!mP op 07-09-2003 22:47 . Reden: abn is te moeilijk ja ]

• Paul C
Ik denk dat je het door jou gekozen design nog wel wat kunt verbeteren:
[rml]JumpStart in "[ WC] ProCAST simulatie van een waterblok"[/rml] < deze lijkt heel veel op het blok dat jij nou gaat maken, maar deze heeft iets meer contact oppervlak en ik denk en weet zelfs bijna zeker dat jij door een combinatie van dit blok met dat blok dat jij hebt uitgezocht te je een nog beter blok kunt maken. Je zou dan de bodem plat moeten maken, want dit kun je niet frezen en dan die pilaar in het midden meer in een stervorm doen zodat deze nog meer kontakt oppervlak heeft.
En er valt ook nog iets te zeggen over de bodem dikte:
Met een dunne bodem is de thermische weerstand van het koper minder waardoor lager verschil in temp van de core en het koper-water contact oppervlak bestaat waardoor in theorie de temp van de core lager zou kunnen worden gehouden, maar omdat een dunnere bodem de warmte minder goed versprijd en is het oppervlak waar de warmte aan het water wordt overgedragen minder is wat weer nadelig is voor de temperatuur. Nou heeft een intel een heatspreader op zijn dak waardoor de warmte al verspreid wordt en je dus een dunnere bodem kunt gebruiken maar hoe dun precies ligt van je ontwerp af. Iig is het de kunst zoveel mogelijk contact oppervlak zo dicht mogelijk bij de core te krijgen.

dit blok:
[rml]JumpStart in "[ WC] ProCAST simulatie van een waterblok"[/rml] Moet het afleggen tegen het eerste blok terwijl dit 2e blok veel meer contact oppervlak heeft dan het eerst, maar het eerste heeft het veel dichter bij de core, maar op het moment dat je 500 watt ipv van de hier gesimuleerde (ik geloof) 93watt zou simuleren dan zou het 1e blok het absolut moeten afleggen tegen het 2e omdat het 1e blok veel slechter de warmte kan versprijden over een groot contact oppervlak en dat kan de 2e wel, maar ten koste van een lage thermische weerstand.

Verwijderd

Ik heb wat gevonden over Amco :), het heet net iets anders namelijk Ampco.
Het is een legering van koper met een warmte coëfficiënt van 330 W/m K,
wat volgens mij aardig wat hoger is als gewone koper;) .
De gehele naam is "Ampcoloy 97" :) 8) :)
Ik heb deze informatie uit de fabriek waar mijn vader werkt en ook de waterkoelblokjes zullen worden gevreesd.
Voor de belangstelenden :+ : Druk sterkte = 393 N/mm²
Soortelijke massa = 8.87 Kg/dm³

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 17:07:
Ik heb wat gevonden over Amco :), het heet net iets anders namelijk Ampco.
Het is een legering van koper met een warmte coëfficiënt van 330 W/m K,
wat volgens mij aardig wat hoger is als gewone koper;) .
De gehele naam is "Ampcoloy 97" :) 8) :)
Ik heb deze informatie uit de fabriek waar mijn vader werkt en ook de waterkoelblokjes zullen worden gevreesd.
Voor de belangstelenden :+ : Druk sterkte = 393 N/mm²
Soortelijke massa = 8.87 Kg/dm³
Oke dan ;d , dus jij raadt me aan om het daarvan te laten maken. Want waarschijnlijk is dat gewoon mogelijk zonder extra kosten oid.

• Paul C
Warmte coefficiënten volgens binas bij t=293K:
zilver 429 W m-1 K-1
koper 390 W m-1 K-1
goud 318 W m-1 K-1
aluminium 237 W m-1 K-1

Dus toch niet beter als koper, maar waarschijnlijk iets van Koper + Aluminium, want goud lijkt me iets te duur O-)

En ik raad je dus aan om het toch maar van koper te maken als dat kan zonder (al te veel) extra kosten o.i.d.

Verwijderd

Mijn Binas ondersteund nog geen warmte geleidings coëfficiënten, dus moet ik maar aannemen dat je gelijk hebt ( niet dat ik daar aan twijfel )... Alleen bij mijn vader op het werk, waar ze zelf matrijsen maken voor spuitgiet machines, raden ze me allemaal Ampco aan dus het zal vast wel een reden hebben :? .
En aangezien warmte geleiding ontzettend belangrijk is in de spuitgiet techniek snap ik dan niet waarom ze daar dan geen koper gebruiken ?

Dan moeten we opzich nog maar even zien wat we gaan (hoogstwaarschijnlijk koper) gebruiken en naar mijn mening is het belangrijker dat de temp van het water dat het koelblokje inloopt eerder van belang dan 60 W/m K meer of minder, of zit ik daar fout ? :?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 23:14 ]

• t!mP

t!mP

is inflatie gevoelig

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 21:37:
Mijn Binas ondersteund nog geen warmte geleidings coëfficiënten, dus moet ik maar aannemen dat je gelijk hebt ( niet dat ik daar aan twijfel )... Alleen bij mijn vader op het werk, waar ze zelf matrijsen maken voor spuitgiet machines, raden ze me allemaal Ampco aan dus het zal vast wel een reden hebben :? .
En aangezien warmte geleiding ontzettend belangrijk is in de spuitgiet techniek snap ik dan niet waarom ze daar dan geen koper gebruiken ?

Dan moeten we opzich nog maar even zien wat we gaan (hoogstwaarschijnlijk koper) gaan gebruiken en naar mijn mening is het belangrijker dat de temp van hete het water dat het koelblokje inloopt eerde van belang dan 50 W/m K meer of minder, of zit ik daar fout ? :?
foutje;/ (gelijk aan post hierboven)

[ Voor 14% gewijzigd door t!mP op 09-09-2003 22:30 ]

Pagina: 1