[Photoshop] Vastloper als er een dvd speler bezig is.

Pagina: 1
Acties:

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
Ik zit met een mysterieus probleem waar Photoshop 6.0(.1) en 7.0 vastlopen bij werkzaamheden aan images.
De vastloper gebeurt alleen als de dvdspeler (die aan primair slave hangt) draait. Zo'n vastloper heb ik eigenlijk niet eerder meegemaakt.

Systeem:
Abit VP6 mobo, 2x P3-700E, normaal clock
512 MB SDRAM
MSI Fx5600-TDR video
W2k Pro, alle laatste updates en patches zitten erop. NL versie.
McAfee 7 Prof ook tot laatste file updated
Laatste MSI video drivers
Terratec Xfire 1024 met laatste drivers
laatste via ide drivers gebruikt

Op secundaire ide hangen NEC1300A (1.07v2) als master en 40 GB WD als slave.

Staan de drives in rust, dan wil Photoshop wel doorwerken en crash vindt minder snel plaats. Maar als ik ga kopieren op achtergrond of dvd controle proggie draai, dus drive bezig, dan blokkeert Photoshop meteen als ik ga roteren of zo.
In sommige gevallen levert het spontane reboot op.
Heel soms tijdens werkzaamheden terwijl ik niks doe, gaat het wel es mist in, terwijl ik niks doe. Dat is wel erg vervelend.

Andere programma's hebben geen last van. Waarom is Photoshop hier zo gevoelig geworden? Dat heb ik niet eerder meegemaakt!
Windows is net fonkelnieuw ingestalleerd (eerder was er een flinke crash waardoor ik al mijn userprofiles kwijt ben) dus daar kan het niet aan liggen.

Heeft iemand wat tips om boel stukken stabiel te maken? Of heb je ook soortgelijke ervaringen mee en hoe pak je het aan?

Verwijderd

Hoe staan je scratch disks?

Mijn eerste gedachte is dat er iets met je IDE fout is (die flinke crash). En photoshop is behoorlijk afhankelijk van zijn scratch disks. Daar heb ik zelf ook een aantal problemen mee gehad.
Bij mij crashte photosoep niet, maar ik kreeg met de juiste instellingen wel een helehoop snelheid meer.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Als je dat zegt, zal ik ff andere hd nemen. Normaal gesproken zou scratchdisk op C: niet zoveel ellende maken. Maar ik kan voorstellen dat DVD speler op pri slave beetje stoort...
Ik ga maar 2e hd nemen (er zitten 2 hd's in) en kijken of vastlopers dan wel wegblijven.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ook op andere hd heeft het weinig effect in stabiliteit.
Tijdens werkzaamheden van een vrij makkelijke penseelklusje loopt het toch vast. Eigenlijk is windows 2000 pro ook helemaal bevroren. Reset knopje kan pc alleen weer verder laten draaien.

Bedenk wel dat de problemen sinds kort beginnen.
Eerder heb ik met 6.0 gewerkt en dat ging prima zelfs met zware klusjes. Pas nu beginnen de problemen pas echt.
Misschien moet ik pc helemaal uitzetten, eerst tijdje 'afkoelen' en dan weer aanzetten.
Hij is ook eventjes overklokt tijdje geleden.

Ik ga kijken of AGP 4x in bios uitzetten beter gaat. Abit VP6 is dual-cpu mobo lopend op VIA chipset.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Klote! :( :( :(
De vastlopers van Photoshop zijn al extreem. FAT tabel op C schijf is nu naar de haaien.
Ook dat geldt voor andere partitie van 2e hd waar ik even als stratchdisk aanwees. Ook daar is schade ernstig. Zal recovery programma moeten gebruiken om wat te redden.
Moet nu C: helemaal opnieuw installeren.
Waar komen die vastlopers toch vandaan? Alleen Photoshop is heel gevoelig, de rest van software heeft geen moeite mee. (zoals CorelDRAW)
Ik krijg er nog koppijn van de problemen. Echt klote.

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

volgens mij is je HD aan het kapot gaan

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
HD kapot? Beide hd's draaien rustig, maken geen gekke geluiden (hoewel er wel paar bad sectors zijn) maar voor de rest zijn er geen verontrustende zaken. Niets wijst erop dat hd stuk is. Maar ik heb wel beetje gevoel dat er een nieuwe moederbord in moet komen.

Of nieuwe mobo daadwerkelijk nodig is, weet ik niet. Hiervoor zal ik mobo op safe mode zetten (in bios dus op safe) en zal ik nog een keer kijken hoe het gaat.
Ik weet nog dat mobo vroeger tijdlang op 933 MHz is overklokt. Dat ging ongeveer een jaar of langer goed.

Velen weten dat elco's op mobo bepaalde levensduur hebben. Ze hebben levensduur van ongeveer 10 jaar bij goed gebruik. Maar ze kunnen ook al vroeg gaan lekken en gaan dan stroomstoringen maken. Je moet dan nieuwe erop solderen. Maar het zijn geen gewone elco's. Het zijn speciale versies, voor hf bedoeld. Nieuw mobo is makkelijker en biedt meteen stabiliteit. En je bent dan ook weer bij de tijd. Als het goed is, voor paar jaar kun je goed meelopen met nieuwe games enzo...

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik begin eerst safe. Ik heb nog geen drivers voor VIA IDE, AGP en zo erop gedaan. Bios staat op optimize mode. Daar is AGP 4x op disabled en waitstate van AGP is ook niet op 1x gezet. Even kijken of er vastlopers optreden of dat ze wegblijven. Je hoort het nog van me.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Verhip! Het loopt weer vast.
Nu bios instelling op fail-save gezet, maar ide instellingen wel op udma gezet. Alleen geheugen instellingen blijven zo staan. Ook PCI instellingen zijn op failsave.
Wat bleek? Heb al tijdje met Photoshop zitten te prutsen, met draaiende dvd speler ernaast nog wel, dat volgens verwachting in notime zou moeten freezen. Maar er komt nog geen vastloper!! Ik zit hele tijd te brushen, roteren en zo. Dat zijn werkzaamheden waar cpu beetje schommelt.
Photoshop heeft dus problemen onder bepaalde geheugeninstellingen. Of PCI instellingen.
Wat zal ik nu doen? Wie heeft wat tips voor veilige geheugen en PCI instellingen?
Ik kan ook voorzichting stap voor stap hoger zetten en steeds kijken wanneer vastloper intreedt.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Memory nu op turbo gezet, agp op snelste instellingen, agp 4x aan, etc...
Alleen pci instellingen zijn nog niet veranderd tov fail save.
Gaat nog goed, zo te zien. Geen vastloper nog.
Het gaat om 3 instellingen die nog op disabled zijn:
- PCI Dynamic Bursting
- PCI Delay Transaction
- PCI#2 Access #1 Retry

De PCI IRQ verdeling is:
IRQ 16: PCI bus 1 -> Geforce fx5600 kaart (video) [zit in AGP slot]
IRQ 17: PCI bus 0, locatie 2 -> Adaptec (scsi) [zit in 2e PCI slot]
IRQ 17: PCI bus 0, locatie 3 -> 3Com (netwerk) [zit in 3e PCI slot]
IRQ 18: PCI bus 0, locatie 5 -> Terratec Xfire 1024 (sound) [zit in 5e PCI slot, onderaan dus]
Op isa niveau zijn er geen gedeelde irq bronnen.

Kan die gedeelde irq 17 problemen hebben? Merk op dat het altijd zo geweest is, ook 3 jaar geleden! Er is nooit mee veranderd, geen serieuze problemen.

Graag wil ik weten waar de 3 pci bios instellingen precies voor bedoelen, welke (performance) effect ze hebben en kunnen ze crash/freeze maken als ik aanzet?
Welke instelling(en) moeten aan en welke uit?

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ah nee... photoshop begeeft ook onder bios safe mode setting. Ik voer aantal 300 dpi scans uit met mijn scanner, wat dus lekker veel geheugen trekt. Daarna ga ik brushen. Hierdoor bevriest alles toch nog weer. Het is dus zowat hopeloze geval.

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Het staat steeds meer vast dat Photoshop enige programma dat bijna hopeloos vastloopt bij scannen van 150 dpi plaatje. En heel soms loopt ie nog even. Maar ga ik beetje wild aan doen, klats... scherm bevroren.

Andere minder handige tekenprogramma, Corel Photo-Paint 10 heeft geen last van vastlopers.

Dat Adobe Photoshop zo gevoelig programma is, verbaast me al helemaal. De RAM gebruik staat op 50%. Die heb ik op 25% gezet. Maakt dat veel verschil uit?

Wat zijn de mogelijke tips om Photoshop minder gevoelig te maken voor storingen?
Pagina: 1