[HDD] PIO-mode na install DVD-drives

Pagina: 1
Acties:

• Ettie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-03 10:25

Ettie

Topicstarter
Ik heb laatst me SCSI CD-ROM en SCSI CD-brander (Plextors) uit m'n systeem gehaald om ze te vervangen door een IDE DVD-ROM en IDE DVD-brander. :P
Sindsdien echter willen de twee IDE-harddisken niet meer in UDMA-5 onder WinXP SP1. Die werken nu in PIO-mode :'( .

Enige wat ik heb aangepast is de volgorde van de IDE-apparaten. Voorheen zaten de 2 IDE-schijven beide als master (primary, secondary).

En nu:
Prim. master: IBM 60 Gb. IDE
Prim. slave: IBM 60 Gb. IDE
Sec. master: NEC ND-1300A IDE
Sec. slave: Plextor PX-116A IDE

De apparaten zijn goed gejumperd. Heb al andere kabels geprobeerd. Heb XP al opnieuw geïnstalleerd.
Ik heb al gehusseld met de volgorde van de apparaten, maar wordt beperkt door de lengte van de IDE-kabels (schijven zitten onderin; opticals bovenin). Heb wel gemerkt dat als ik de opticals los trek, de schiven WEL in UDMA-mode gaan.
Hellup!!! :o

Uptime: weet ik veul. Toch al gauw weer een half uurtje / Systeempies

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Al eens de FAQ van dit subforum geraadpleegd :?
Kijk eens onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-03 16:46

mvds

Totally awesome!

BalusC schreef op 04 September 2003 @ 14:40:
Al eens de FAQ van dit subforum geraadpleegd :?
Kijk eens onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" B)
Mag ik antwoord geven? :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Laat me raden. geen 80 aderige kabel.

• Ettie

Ettie

Topicstarter
Ik weet echt wel de basics van IDE. De kabels zijn in orde.
En, zoals aangegeven, voor toevoeging van de 2 DVD-apparaten werkten beide schijven gewoon in UDMA5 (ATA100).
En oh ja, ik heb ook nog na een herinstallatie gespeeld met andere IDE-drivers. Maar helaas, het enige dat verbetering geeft is het lostrekken van de DVD-ROM en DVD-bakker.

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Nee, er zitten wel degeljk 80 aderige kabels in..

Ik heb zelfs bij hem nieuwe kabels gebruikt, en nog geen resultaat

Oqk als je de primaire en de sekundaire aansluiting op het modo verwisseld, gaat het probleem mee!

Om de een of andere reden wil WINXP op deze machine NIET in DMA werken met IBM harddisks..

Ook alleen 1 van de schijven los , dus zonder de andere wil ie niet in DMA

Ik vermoed ergens een hardware konflikt, want zelfs met een verse XP is het probleem aanwezig

Volgens het BIOS staat trouwens wel alles in UltraDMA mode

ff wat info verder, wat dat was ie vergeten...

Asus A7N8X deluxe mb, athlon 2400+, 2x 60GB ibm, NEC1300a, Plextor px116a dvd speler, Adaptec 29160 scsi kaart met 3x u160 harddisk daaraan.
en een Radeon 8500 vga kaart

ik vat het ook niet meer...

Schijven zijn okee, kabels ook...
En ik wil liever niet de NVidia ide drivers installeren op dat systeem

[ Voor 4% gewijzigd door fordrwd4ever op 04-09-2003 15:03 ]

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Daacuso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-02 01:13
Het enigste wat ik me kan voorstellen wanneer dit gebeurt is als een dvd danwel brander op dezelfde kabel zit als een HD. Dan neemt namelijk de HD de snelheid aan van de writer/dvd. Lijkt erop dat dat hier ook gebeurt enkel zou dat niet mogen als ze daadwerkelijk op verschillende ide poorten zitten. Heb je al je instellingen in de bios nagetrokken. Wellicht dat dat daar nog iets verkeerd staat. En anders heb je wellicht een brakke ide controller. Na deze kijk ik nergens meer van op;

Lite-on detectie probleem op Epox 8rda+

Misschien dat voor jou ook de volgende stap is om je mobo te rma-en, mits dat natuurlijk nog kan. Overigens moet een ibm schijf uiteraard gewoon in udma 5 kunnen draaien. Zou als ik jou was gewoon de ide drivers installeren. Heb ze altijd gedraaid zonder problemen. En kan je zeker het een en ander uit gaan sluiten.

[ Voor 11% gewijzigd door Daacuso op 04-09-2003 15:11 ]

If you'd ask me what's more important you or my life; I'd answer my life and you'd walk away without knowing that you are my life!

• Ettie

Ettie

Topicstarter
BIOS is gecheckt. Detectie gaat goed. Hij POST ook met de HDD's in UDMA-mode.

Wellicht dat ik het maar eens moet proberen met Windows 2000 (SP4)!?! Kan ik hopelijk iets uitsluiten over de software/hardware aard van het probleem.

Verwijderd

Probeer de drives is eens op cable select te zetten dit lost vaak ook dit soort problemen op.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

Gezien ik vanavond met een soortgelijk probleem in aanraking ben gekomen mijn oplossing hier volgend :

Het verwijderen van de volledige configuratie van de IDE-controllers, opnieuw opstarten, wederom opnieuw opstarten na correcte installatie binnen windows, het kiezen van 'DMA if available' in het systeem-menu en tenslotte -jaja ;)- opnieuw opstarten bleek de uitkomst te zijn...

De 'reden' van het 'failen' van mijn HD (in dit geval) was een CRC error binnen de NTFS structuur (hoe bestaat het) daardoor werd de drive als 'fail' beschouwt binnen de event viewer en zodanig kon deze alleen gebruik maken van PIO...

Deze plek is te koop.

Pagina: 1