Capturen via S-Video: Welke TV-kaart doet dat het best?

Pagina: 1
Acties:

• ernstblaauw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-03 20:51
Hey, ik hen een digitale camera, waarvan ik op het moment de dv-uit niet werkend krijg. Ik capture dus via de S-Video van mijn Leadtek WinFast TV 2000 XP (een bt878 chipset).
Hiermee kan ik met redelijke kwaliteit capturen naar MJPEG. Ik moet geen programma's draaien tijdens het capturen (dan komen er strepen in beeld), maar ik kan er video's mee maken van acceptabele kwaliteit.
Nu las ik dat de Philips SAA7134 chipset (bv de Terratec Cinergy 600) veel betere kwaliteit TV geeft. Geldt dit ook voor de S-Video-in? Is deze van veel betere kwaliteit dan de S-Video-in van mijn Leadtek kaartje?
En kan je met het programma iuVCR capturen? Dat gebruik ik nu en het werkt erg prettig!
Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee. Als je zelf superieure kwaliteit krijgt met een andere chipset, dan ben ik daar natuurlijk ook in geinteresseerd :).

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-02 14:24
terratec cinergy geeft prima beeld via s-video, alsmede hauppage. WIl je het goed doen, dan gebruik je natuurlijk geen tvkaart maar een dedicated systeem, een good old MIRO DC30 of matrox.

De kwaliteit van het capture is natuurlijk ook afhankelijk van de compressie en beeldverhouding etc. etc. Als je in YUV2 captured krijg je wel een goed resultaat, daarna omzetten naar MJPEG kan, direct capturen in MJPEG zal ook wel kunnen wellicht, maar de kans op framedrops is dan wel groter, kwestie van proberen.

wel vaag de je dv-uit niet werkt, hoe zit dat dan?

overigens is de software die jij noemt niet afhankelijk van de aansluiting. de software heeft alleen maar een capture device nodig. welke maakt doorgaans niet uit.

[ Voor 13% gewijzigd door BuG2FiX op 04-09-2003 15:30 ]

• ernstblaauw
BuG2FiX schreef op 04 september 2003 @ 15:30:
terratec cinergy geeft prima beeld via s-video, alsmede hauppage. WIl je het goed doen, dan gebruik je natuurlijk geen tvkaart maar een dedicated systeem, een good old MIRO DC30 of matrox.
Over welke Hauppage heb je het, en welke chipset zit daarin? Mijn Leadtek, die ik nu heb, geeft ook geen slecht beeld, maar als het beter kan..
De kwaliteit van het capture is natuurlijk ook afhankelijk van de compressie en beeldverhouding etc. etc. Als je in YUV2 captured krijg je wel een goed resultaat, daarna omzetten naar MJPEG kan, direct capturen in MJPEG zal ook wel kunnen wellicht, maar de kans op framedrops is dan wel groter, kwestie van proberen.
Ik capture nu direct naar MJPEG (codec van PiCVideo, dan in kwalitiet 19 van de 20), in het kleurformaat RGB24. Is YUV2 beter? Als ik het met Premiere heb bewerkt, zet ik het om naar DivX oid.
wel vaag de je dv-uit niet werkt, hoe zit dat dan?
De dv-uit heeft het ooit wel gedaan, maar doet het op dit moment niet meer. Ik heb het vermoeden dat ik hem op een kapotte firewirepoort heb aangesloten, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker. Ook heb ik verschillende poorten (onboard van Asus A7N8X en Soundblaster Audigy) geprobeerd, en verschillende kabels. Telkens "zag" Windows hem niet. Je hoeft toch geen extra handelingen te verichten als je de camera op de "camera" stand hebt staan (en dus niet "vcr" voor het opnemen?)? Windows zou dan je camera toch moeten zien?
Of moet ik nog iets extra's installeren?
En de camera is al niet zo nieuw niet meer, ik ga misschien nog wel kijken of ik iets kan bereiken met een widget, maar dat denk ik niet. Panasonic vraagt 59 euro om hem alleen te laten onderzoeken..
overigens is de software die jij noemt niet afhankelijk van de aansluiting. de software heeft alleen maar een capture device nodig. welke maakt doorgaans niet uit.
Elke driver levert een goede capturedevice?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Zojuist een Hauppauge PVR-250 aangeschaft. Hij schijnt goed te capturen via S-VIDEO (waar hij ook voor gekocht is), maar ik heb het nog steeds NIET aan de praat gekregen met dat meegeleverde U-Lead programmaatje.

• BuG2FiX
van hauppage zijn er meerdere, ik ken niet echt slecht verhalen over welke dan ook. ik heb zelf een WinTV PCI stereo zonder radio. cinergy ook gehad dus. YUV2 geeft kleinere bestanden en is kwalitatief net zo goed. het is afhankelijk van je hardware wat het beste werkt, YUV2 wordt eigenlijk door alle kaarten wel ondersteund (RGB32 of 24 ook wel doorgaans). als het goed werkt zou ik het zo houden, maar het verschil bekijken kan natuurlijk geen kwaad. (als je dat al kan zien)

capture apparaten zoals webcams, tv kaarten etc. worden door windows als capture devices gezien. dat is dus op besturingssysteem nivo. de software op zijn beurt kan die capturedevices gewoon gebruiken, die kijkt niet naar het 'soort' apparaat.

overigens kun je bij www.doom9.org bij de 'guides' wel het eea vinden over tv-capturing en alle instellingen - interessant.

@Vash, heb je je input wel goed geselecteerd in je instellingen? standaart staat ie nml op de composiet ingang...

• ernstblaauw
BuG2FiX schreef op 05 September 2003 @ 11:26:
van hauppage zijn er meerdere, ik ken niet echt slecht verhalen over welke dan ook. ik heb zelf een WinTV PCI stereo zonder radio. cinergy ook gehad dus. YUV2 geeft kleinere bestanden en is kwalitatief net zo goed. het is afhankelijk van je hardware wat het beste werkt, YUV2 wordt eigenlijk door alle kaarten wel ondersteund (RGB32 of 24 ook wel doorgaans). als het goed werkt zou ik het zo houden, maar het verschil bekijken kan natuurlijk geen kwaad. (als je dat al kan zien)

capture apparaten zoals webcams, tv kaarten etc. worden door windows als capture devices gezien. dat is dus op besturingssysteem nivo. de software op zijn beurt kan die capturedevices gewoon gebruiken, die kijkt niet naar het 'soort' apparaat.

overigens kun je bij www.doom9.org bij de 'guides' wel het eea vinden over tv-capturing en alle instellingen - interessant.

@Vash, heb je je input wel goed geselecteerd in je instellingen? standaart staat ie nml op de composiet ingang...
Het gaat me ook niet om of de kwaliteit echt slecht is, maar als het beter kan.. Daarnaast hoorde ik dat de Terratec Cinergy veel beter overweg kan met een zwak signaal, dus dat zou erg interessant voor me zijn :).

• BuG2FiX
ik zou het niet weten, over dat zwakke signaal. lijkt me wel sterk, als het signaal zwak is bij de ingang, kan de kaart het niet beter maken op zich. wel zou het kunnen dat de ene kaart minder het signaal nog verder 'afzwakt' intern. lijkt me een kwestie van proberen toch.

• ernstblaauw
BuG2FiX schreef op 05 September 2003 @ 12:13:
ik zou het niet weten, over dat zwakke signaal. lijkt me wel sterk, als het signaal zwak is bij de ingang, kan de kaart het niet beter maken op zich. wel zou het kunnen dat de ene kaart minder het signaal nog verder 'afzwakt' intern. lijkt me een kwestie van proberen toch.
Nou.. Mijn TV kan (meestal) wel een goed beeld creeëren met hetzelfde signaal, het beeld is beduidend beter dan het beeld dat mijn Leadtek weergeeft. Waarschijnlijk is de TV gewoon wat gevoeliger, en misschien is die Terratec Cinergy dat ook.

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
ernstblaauw schreef op 05 September 2003 @ 10:40:
Ik capture nu direct naar MJPEG (codec van PiCVideo, dan in kwaliteit 19 van de 20), in het kleurformaat RGB24. Is YUV2 beter?
Capturen in RGB24 geeft in theorie de beste kwaliteit, maar heeft bij gebruik van een TV kaart geen voordeel boven YUV2. De kleurendecoder op de TV kaart heeft namelijk zelf altijd YUV als uitgangssignaal. Capturen in YUV2 kost minder rekenkracht, zonder dat je in dit geval inlevert op kwaliteit, en is daarom aan te raden.
Pagina: 1