Toon posts:

[Excel] count afhankelijk van autofilter *

Pagina: 1
Acties:
  • 1.267 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Excel Autofilter en COUNT, een paar ingewikkelde vraagjes

In mijn vorige topic werd ik niet geholpen, waarschijnlijk omdat het topic iets te onoverzichtelijk was. Dus hierbij poging nummer 2

Ik ben bezig met een Excel template voor een dagelijks waslijst informatie dat gesorteerd moet worden.

De situatie:

Dagelijks krijg ik op mijn werk een lijst met in totaal 15 kolommen binnen. Deze bestaan oa. uit nummers, namen en tijd/datums. Ca. 1000 rows) :o
Men wil op meerdere kolommen sorteren. En het is mijn opdracht om dit zo moeiteloos mogelijk te maken. Verder wil men het liefst gebruik maken van Excel.

IMHO is het gebruik van een autofilter functie op de kolommen waar men wilt sorteren de makkelijkste manier.

Een voorbeeld van wat men wilt: welke klant op voor 1 september een bestelling open heeft staan. Dus je filtert op: klant, datum en de status van bestelling. Echter wilt men ook weten hoeveel klanten een Open status, er moet dus een cel komen, boven in met een count formule wat brekend de hoeveelheid cellen er zijn met de criteria van de filter.

Dus:

H1 = Kolom naam
H2 = waar de COUNT formule moet komen
H3 = Filter
H4:H500 = data

Hoe pak ik dit aan? Ik kom er echt niet uit. ;(

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 13:38 . Reden: ff wat dudelijker gemaakt :) ]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

staat het veld wel als datumveld? als ik op aangepast klik, en kleiner dan kies, en een waarde selecteer uit het dropdownmenuutje rechts, werkt het gewoon bij mij namelijk...

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12
-----------------------------------------------------------

Verwijderd

Topicstarter
ja wat stom, Ik geloof dat die ene kolom nu wel werkt met custom filter.

Nou wil ik weten of het mogelijk is om de custom filter "op te slaan" in het template. zodat men (die er geen verstand van hebben er gebruik kunnen maken, keer op keer)

Verwijderd

Topicstarter
Even een toevoeging, dit is erg belangrijk.

Laten we zeggen dat “Status” kolom H de volgende variatie aan data heeft: Open / Close / Working. Deze komen voor over, laten we zeggen, 100 verschillende Row’s.

Op deze kolom heb ik een filter, dus ik filter bijvoorbeeld op “Open” en “Klant A”. Vervolgens krijg ik een rij met 25 klanten, hun gegevens en de Status in kolom H, allemaal Open dus.

Nou wil ik dat er een Cell komt (onder het lijstje van, in dit geval, 25 rows) dat mij direct de totale van Kolom H laat zien. Dus een soort SUM.

Maar ik wil dat deze Cell ook voor Close of working werkt. En dan ook weer onderaan komt, dus als er bijvb 22 Rows zijn met status working, dat de SUM in Row 23 komt ze zitten in Kolom H.

Ik hoop dat dit nog een beetje te volgen is. Hoe pak ik dit aan?

edit Ik dacht zelf aan het volgende, ipv de laatste cell pakken we gewoon een cell boven in dat altijd vrij is dan daar schrijf je een forume voor.

H1 = Kolom naam
H2 = waar de COUNTIF moet komen
H3 = Filter
H4:H* = data

zo iets: = COUNTIF(H4:H1000,FILTER)

het laatste werkt dus niet(CRITERA=Filter), ik wil dus zeggen dat de Critera de huide filter moet zijn, dus als de filter op dat momment Open is, is de critera ook open en dan krijg ik daar de COUNTIF van.

help me plz ;(

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 14:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
bump, dit lijkt me toch geen slecht topic oid :? ;( Ik leg alles netjes uit. graag een beetje hulp.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:50

DinX

Motormuis

Topics moet je niet kicken binnen de 24 uur :)
Omdat er niemand binnen het uur op reageert betekent het niet dat het een slecht topic is.
Op sommige vragen zijn er gewoonweg minder mensen met een antwoord en dan duurt het even voor die langstkomen :)

En je hebt ook de edit-knop hoor, daarmee kan je je eigen berichten aanpassen. Vragen om een slotje, gewoonweg om je topic te verbeteren hoeft dus niet :)

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif

[ Voor 10% gewijzigd door DinX op 05-09-2003 13:27 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Titeledit op verzoek :)

Ik heb voorlopig geen tijd om het helemaal uit te denken, maar ik denk dat je (VBA buiten beschouwing gelaten) het beste met een uitgebreid filter kan gaan werken. Je zet dan de criteria met de hand in een aantal cellen en deze zelfde celen kan je dan gebruiken voor een COUNTIF bewerking.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 05-09-2003 14:25 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie. :)

Maar zou je aub een uitgebreider uitleg willen geven? Is het de bedoeling dat ik per Kolom een apart advance filter opstel?

hoe moet het COUNTIF formule opgesteld worden?

Ik denk dat het helaas niet gaat werken, want men moet vervolgens iedere keer als er een nieuwe sheet binnenkomt zelf een advance filter opstellen, en dat kunnen ze hier niet :P

met de autofilter kan men gewoon de kolommen selecteren en autofilter aanzetten.

Is het mogelijk om het gekozen autofilter waarde als CRITERA te gebruiken? Voor een countIF formule.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Nee het leuke van dat uitgebreide filter is dat je dat eenmaal instelt, en als je de criteria (die in cellen staan) aanpast de selectie meteen meegaat. Dus ipv. een pulldown menu bij het filter, bij de cellen erboven - zoek maar het voorbeeldje in de help op.

Maar dit is achteraf helemaal niet nodig; je kunt de SUBTOTAL functie gebruiken met de AANTALARG parameter: =SUBTOTAAL(3;A2:A9) geeft alle niet-lege zichtbare cellen van A2-A9. Copy paste naar alle andere en je bent er :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Goed, het begint langzaam ergens op te lijken.

Dus ik gebruik gewoon de autofilter maar dit maal SUNTOTAAL om het aantaal geselcteerde/gefilterde op te tellen mhv SUBTOTAAL function nr 3.

goed, ik zit nu in het Kolom G (klant Status) de volgende twee Criteria komen hier voor: O en C . (rows beginnen van af G4 - G700)

De formule is in cell G4, en het werkt! :*) _/-\o_ super, heel erg bedankt.

alleen is het zo dat de aantal meldingen iedere dag anders zijn, dus vandaag hebben we er 700 morgen is het velicht 1400.

Is er een manier om in de forumle aan te geven dat hij van G4 t/m G* oid zoekt?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Het aantal maakt toch niet uit? Maak er G4 t/m G9999 van, hij telt toch enkel de niet-lege cellen (en ik neem aan dat je precies weet hoeveel niet-lege cellen er altijd staan en niet mee moge tellen; doe je er een -2 bij oid).

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 10:33:
Goed, het begint langzaam ergens op te lijken.

Dus ik gebruik gewoon de autofilter maar dit maal SUNTOTAAL om het aantaal geselcteerde/gefilterde op te tellen mhv SUBTOTAAL function nr 3.

goed, ik zit nu in het Kolom G (klant Status) de volgende twee Criteria komen hier voor: O en C . (rows beginnen van af G4 - G700)

De formule is in cell G4, en het werkt! :*) _/-\o_ super, heel erg bedankt.

alleen is het zo dat de aantal meldingen iedere dag anders zijn, dus vandaag hebben we er 700 morgen is het velicht 1400.

Is er een manier om in de forumle aan te geven dat hij van G4 t/m G* oid zoekt?
Door =SUBTOTAL(9,G:G) te gebruiken wordt de totale kolom gepakt

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Verwijderd

Topicstarter
Dat was simpel. :P

En nu mijn laatste vraagje; Ik heb een Kolom Melddatum en een Kolom Datum laatste actie

Het is de bedoeling dat men in een appart Kolom kan uit lezen hoeveel tijd er besteed is om de melding te verwerken. waar het op neer komt is dat Kolom [Laatste Actie] moet afgetrokken worden van [Kolom Melddatum.] Datum laatste actie - Melddatum , bijvb 7/10/2003 13:40:31 - 1/3/2003 08:07:21

Wat ik niet snap is a) hoe ik een apart kolom kan laten aanmaken met de uitkomst erin en b) hoe ik deze formule moet opstellen.

Ik probeer absoluut niet mijn werk naar jullie te schuiven maar ik kom er echt niet uit. :'(

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Ik zou daarvoor een eigen functie maken. Druk op ALT-F11 voor de VBA-editor. In de projectverkenner rechtsklikken op je project en Module toevoegen. Open de module en plak dit erin:
Visual Basic:
1
2
3
Function fncVerschil_Aantal_Dagen(Start, Eind)
    fncVerschil_Aantal_Dagen = DateDiff("d", Start, Eind)
End Function
Zorg dat in je sheet de cellen met de data ook daadwerkelijk datumvelden zijn. Maak de cellen met het verschil van het soort Getal. Nu druk je op de =knop --> Meer functies... --> Door de gebruiker gedefinieerd. De rest wijst zich vanzelf.
Dit is trouwens een verschil in kalenderdagen tussen twee data, niet in werkdagen.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg helaas een foutmelding (ligt natuurlijk aan mij :P )

zo zien de twee kolommen eruit:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/excelfunction01.JPG

waar zou het aan kunnen liggen? ik denk zelf aan de manier waarom de data wordt ingevoerd.

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-03 22:06

KingRichard

former Duke of Gloucester

Je moet de functie per rij invoeren:
=fncVerschil_Aantal_Dagen(J5;I5)
=fncVerschil_Aantal_Dagen(J6;I6)
=fncVerschil_Aantal_Dagen(J7;I7)
=fncVerschil_Aantal_Dagen(J8;I8)

En ik heb de functie nog aangepast:
Visual Basic:
1
2
3
Function fncVerschil_Aantal_Dagen(Start, Eind)
    fncVerschil_Aantal_Dagen = DateDiff("d", Eind, Start)
End Function
Op deze manier komt er een positief aantal dagen uit.

[ Voor 5% gewijzigd door KingRichard op 09-09-2003 00:57 ]

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

• 215821
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-05-2020

215821

pro lurker

Als de kolommen als datum zijn ingesteld, kun je ze ook gewoon van elkaar aftrekken hoor. Dan heb je helemaal geen VBA nodig.

2-0-2-2-0-2-0-0-12-12-12-0-2-0-2-2-0-2-0-0-12-12

Pagina: 1