Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[FAN] Hoe te plaatsen

Pagina: 1
Acties:
  • 20 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heej mensjes

Ik heb achter in mijn pc kast 2 plaatsen voor een van boven elkaar...

zo dus:

[v1]
[v2]

Dat zit dus achter tegen mijn kast wand aan. ik heb nu ook 2 vans liggen die er op passen. allemaal leuk en aardig. maar ik bedacht me als ik ze er nou op zet. en ik laat er 1 in en 1 uit blazen. heet het dat wel zin. of krig ik dan een air flow 10cm voor me vans uit in een cirkeltje? iemand ideen.
of moet ik 1 van ergens anders plaatsen?

Nu was mijn 2e probleempje. het zijn normaale 12v vans. met gewoon 1 draadjes er uit. kortom het trekt helemaal nix. als ik daar dus een beetje gemiddeld pot metertje tussen zet om de snelheid te regelen zal die vrij snel supper heet worden en niet precies genoeg werken.
heeft er iemand een formule/ervating op dit gebied. ik wil dus weten hoeveel Ohm mijn pot metertje moet zijn. nu zit er een van 500ohm tussen (vrij groot dus) die word niet heel warm. maar op 50% hebben mijn vans al niet genoeg stroom meer.

ik zie graag wat tips/ervaringen van jullie
mzzls

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 13:24 . Reden: mijn van streepjes deden niet (liet spaties weg:() ]

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 15:24

Tjark

DON'T PANIC

als je toch aan het editten bent: tis fan en geen busje op z'n engels :)

*insert signature here

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

stel de potmeter zo in dat je fans net genoeg stroom hebben en meet dan dat potmetertje door. en dan een nieuwe kopen met de goede weerstand

Hint: http://www3.loi.nl/assinf...de=ass&Type=CUR&Asscod=91

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Maar ff je titel aangepast, fan is idd met een f. Een van is een busje.

Verwijderd

Ik zou beide fans naar binnen laten blazen, of naar buiten natuurlijk, wat jij wil.
Wat betreft de aansturing van de fans moet het mogelijk zijn om met de potmeter een transistor aan te sturen die vervolgens de stroom levert aan de motortjes.
Hoe dat precies werkt weet ik niet maar dat zou je bij een electronica zaak na kunnen vragen

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Bij nader inzien is dit gewoon zoekwerk. D'r staat een heel verhaal over airflow in de CME-FAQ bovenaan de topiclijst. En hoe je het vermogen en de weerstandswaarde van een potmeter uitrekent is prima met de search te vinden: [search=berekenen potmeter]
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.