Personal Oracle voor WinXP?

Pagina: 1
Acties:

• jvaneijk
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 09:53
Heej allemaal...

Ik ben op zoek naar een stand alone oracle solution voor educatieve doeleinden.
het moet wel op XP draaien.

Vroeger had je Personal oracle 7 maar dat draait niet op windows XP alleen op 98 of 95 en kom niet aan met 9i of 8i want dat doet het op een of andere manier niet.. Als je denkt dat het wel werkt moet je mij even mailen met een goede handleiding.

knip, we zijn een forum ;)

Met vriendelijke groet Jordy van Eijk

[ Voor 16% gewijzigd door F_J_K op 04-09-2003 12:48 ]

iRacing Profiel

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik heb je mailadres weg gehaald, we zijn een forum dus via e-mail of telefoon antwoorden is niet echt de bedoeling: leert niemand anders wat van en kan er ook niemand meedenken ;)

Hoe bedoel je trouwens dat 8i of 9i niet werken? Die kan je beide inderdaad zo downloaden van oracle.com en zeker 9i hoort goed te draaien onder XP: klik en lees die licentievoorwaarden even goed of het voor jouw doeleinden mag :)

Wat gaat er dan verkeerd bij het draaien van 9i?

En welkom op GoT!
offtopic:
Ik maak je titel trouwens iets minder schreeuwerig en maak je zin af ;)
Je zou eventueel de GoT-Netiquette / SA Policy specifiek voor dit sub-forum even door kunnen lezen als je tijd hebt - daar staat welicht wat handige uitleg :)

[ Voor 12% gewijzigd door F_J_K op 04-09-2003 12:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
8i draait niet op xp, heb hem wel aan de praat gekregen op 2000

9i draait op xp, maar is niet zo eenvoudig aan de gang te krijgen, onze school was een van de eersten (zoniet dè eerste) in belgië die oracle 9i wou installeren en had daarbij met heel wat problemen te kampen, zelf heb ik geen ervaring met 9i

maar ik kan je wel virtual pc of vmware aanraden om tòch 9x te draaien

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

• jvaneijk
Het is de bedoeling dat de leerlingen thuis zelf om te oefenen met SQL een soort stand-alone server op te zetten alleen deze jongens. hebben nog nooit met SQL gewerkt en ik ben alleen maar een leraar die weet hoe sql werkt en ben geen ORACLE DBA-er dus weet niet hoe ik de server moet opzetten of de Personal oracle wat er vroeger was daarom vraag ik me af of iemand mij daarmee kan helpen zodat ik mijn leerlingen daarmee kan helpen of eventueel een handleiding voor deze jongens kan maken. En het is dus niet de bedoeling om deze jongens de complete Oracle 9i Personal edition te laten installeren..

Met vriendelijke groet...

Sorry voor het E-mail 8)7

iRacing Profiel

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

waarom per se een server? ..anders is MS access prima.. voor educatieve doeleiende (tenzij je met zeer uitgebreide SQL statements wil gaan werken... is weliswaar ANSI SQL.. maar wel MS sausje..) kijk anders eens naar MDAC.. en MS SQL server is volgens mij wel een personal editie van.. of die je zo thuis kan gebruiken..
Ik ben met Oracle dat nog niet tegen gekomen... altijd topzware installs...

• jvaneijk
Ik wil per se Oracle hebben omdat we een boek speciaal voor Oracle gebruiken dus als mijn leerlingen dan die statements invoeren en de query gaan uitvoeren dan werkt dat niet.. Heb het ook met MS access gedaan maar niet alle queries werken daarop. Dan moet je ze zo gaan aanpassen dat ze wel werken en dat is voor mij niet te doen en voor de leerlingen niet te doen.. vandaar dat ik me afvraag of iemand mij met een personal oracle ken helpen zoals je vroeger 7i had die overigens alleen onder 95 98 of NT4 (zonder NTFS) werkt.

iRacing Profiel

• Noork
  • Niet online
Verwacht je dan ook van de leerlingen dat ze allemaal een zware pc thuis hebben staan?

• jvaneijk
nee dat verwacht ik niet daarom wil ik ze ook geen server laten installeren maar gewoon een personal oracle maar die ken ik niet vinden terwijl hij er wel moet zijn en zo ja ken moet ik weten hoe ik hem moet installeren..

iRacing Profiel

• Noork
  • Niet online
Er is ook iets van Oracle lite, misschien voldoet dat meer aan je wensen.

offtopic:
Ik wist niet dat er zulke jonge leraren rondliepen. Je bent 20????

[ Voor 40% gewijzigd door Noork op 04-09-2003 15:28 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ahzo, dan is uitgebreid "spelen" om het een keer aan de praat te krijgen wat lastig, net als VMWare :P

Als het om puur (delen van) SQL gaat zou je anders ook aan een andere DB kunnen denken zoals MySQL :)
Dit plus dit is dan een van de vele (engelstalige) handleidingen die er voor bestaat.

edit:
Oeps, F5 voordat ik reageer is handiger :X

De standaard handleiding van Oracle 9i is misschien wat ingewikkelderd. Personal 7 voor iedereen aan de praat krijgen voor alle thuis-PC's van de studenten lijkt me niet te doen.
jvaneijk schreef op 04 September 2003 @ 14:35:

Geen probleem hoor, mocht ik tenminste weer eens met m'n kleurtjes spelen ;) :+
Trouwens (zeker na elke reactie) groeten ook niet nodig op een forum (of in ieder geval op GoT), doe je in een gesprek ook niet :P

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 04-09-2003 14:55 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Fugitive|IA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-07-2005

Fugitive|IA

Uhmmm ff denken

_/-\o_ Om Oracle 8i te installeren op XP moet je het volgende doen _/-\o_

1. Kopieer de gehele cd inhoud naar een map.

2. Noem deze map geen Oracle

3. Verander de naam van het volgende bestand symcjit.dll naar bijvoorbeeld symcjit.dll_disc

4. Het path naar dit bestand is MAPNAAM\stage\components\oracle.swd.jre\1.1.7.30\1\data files\expanded\jre\win32\bin\

5. Start nu de setup van oracle 8i vanuit de map waar je de cd inhoud naar toe hebt gekopieerd.

6. Na de installatie symcjit.dll_disc weer renamen naar symcjit.dll

7. Bij mij werkt het :)

[ Voor 82% gewijzigd door Fugitive|IA op 04-09-2003 15:07 ]

Gigabyte 7IXE, AMD K7 700, 512Mb, GeForce MX 200 64Mb, 40X Plextor SCSI CD-ROM, 4X4X20 Plextor Burner, 5X Creative DVD Encore, Iomega Zip 100Mb, Guillemot Fortisimo, Edimax 10/100Mbit NIC, SCSI Controller, 19" IIlyama 901HT

• Swa-baldie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-06-2023
even zoeken op de oracle site en wat vinden we :Oracle9i Database Release 2 Enterprise/Standard/Personal/Client Edition for Windows XP 2003/Windows Server 2003 (64-bit)

btw: Als je "thuis" wil testen zul je wel een db nodig hebben om je sql-statements op uit te voeren.

Hier een pdf-je met product info over de 9i versies: http://otn.oracle.com/pro...df/9idb_rel2_prod_fam.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door Swa-baldie op 04-09-2003 15:04 ]

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Je kan alle Oracle Software als ontwikkelaar gratis proberen op Oracle Technet. Personal Oracle 9i is gecertificeerd tegen XP en kan je hier:
http://otn.oracle.com/sof.../8i_personal/content.html downloaden.

Toch zou ik je willen aanraden om 9i te gebruiken. Dat wordt meer gebruikt en daar kan je ook meer ondersteuning voor vinden. Als je een Oracle 9i installatie doet, houdt er dan rekening mee dat de database standaard 200-300 MB geheugen opeet.

edit
Oh ja.. Voor installatie manuals: Oracle Installation Guide. Die kan je ook terugvinden op Technet in de documentatie sectie.
/edit

Success!

[ Voor 15% gewijzigd door Laszlo op 04-09-2003 15:07 ]

specs

• Swa-baldie
Waar basseer jij dat op?

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Swa-baldie:

Ervaring.. Ik werk bij Oracle :)

[ Voor 19% gewijzigd door Laszlo op 04-09-2003 15:09 ]

specs

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

jvaneijk schreef op 04 September 2003 @ 14:35:
Het is de bedoeling dat de leerlingen thuis zelf om te oefenen met SQL een soort stand-alone server op te zetten alleen deze jongens. hebben nog nooit met SQL gewerkt en ik ben alleen maar een leraar die weet hoe sql werkt en ben geen ORACLE DBA-er dus weet niet hoe ik de server moet opzetten of de Personal oracle wat er vroeger was daarom vraag ik me af of iemand mij daarmee kan helpen zodat ik mijn leerlingen daarmee kan helpen of eventueel een handleiding voor deze jongens kan maken. En het is dus niet de bedoeling om deze jongens de complete Oracle 9i Personal edition te laten installeren..

Server installeren is relatief gemakkelijk, zie de Installation Guide.

De leerlingen het van thuis laten benaderen daar komt wel wat meer bij kijken: security (heb je een firewall en laat deze poort 1521 door), client side (dus bij leerlingen) moet er of Oracle Client Software geinstalleerd worden (zelfde cd als de server) of je moet een server opzetten zodat je remote SQL kan laten uitvoeren, of je zou kunnen denken aan een VNC achtige oplossing (dus remote inloggen op de server - zou ik niet doen). Misschien is Linux een oplossing?

specs

• jvaneijk
Het moet bij de leerlingen thuis zelf draaien want SERVER naar buiten is niet de bedoeling.. Dat is dus het grote probleem anders had ik dat wel gedaan want staat hier al een server met ORACLE maar die mag niet naar buiten toe :S Lang leve systeem beheer.

iRacing Profiel

• Swa-baldie
Laszlo schreef op 04 September 2003 @ 15:09:
Swa-baldie:

Ervaring.. Ik werk bij Oracle :)
Hmmm... Ikzelf werk dus ook in de detachering met voornamelijk oracle en ik zie nog veel 8i of lager... Anywayz toch leuk om te horen :D

Verwijderd

Ik heb Oracle 8i ooit aan de gang gekregen onder Windows XP, aan de hand van deze doc:

http://users.skynet.be/Pikachu/BINARIES/Oracle%208i.zip

De installatie crashtte wel bij 99%, maar het spel draaide zonder errors :)
Misschien iets voor jouw?

Laat maar iets weten als het lukt ^^

• Laszlo

Laszlo

Grrrrrr....

Swa-baldie schreef op 04 September 2003 @ 16:25:
[...]

Hmmm... Ikzelf werk dus ook in de detachering met voornamelijk oracle en ik zie nog veel 8i of lager... Anywayz toch leuk om te horen :D
offtopic
Oops miscommunicatie denk ik.. Ik bedoelde dat de personal edition niet erg veel gebruikt wordt. 8i Komt nog steeds vaak voor.
/offtopic

specs

• Toad
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-08 08:20
Fugitive|IA schreef op 04 september 2003 @ 14:57:
_/-\o_ Om Oracle 8i te installeren op XP moet je het volgende doen _/-\o_

1. Kopieer de gehele cd inhoud naar een map.

2. Noem deze map geen Oracle

3. Verander de naam van het volgende bestand symcjit.dll naar bijvoorbeeld symcjit.dll_disc

4. Het path naar dit bestand is MAPNAAM\stage\components\oracle.swd.jre\1.1.7.30\1\data files\expanded\jre\win32\bin\

5. Start nu de setup van oracle 8i vanuit de map waar je de cd inhoud naar toe hebt gekopieerd.

6. Na de installatie symcjit.dll_disc weer renamen naar symcjit.dll

7. Bij mij werkt het :)
Ik weet dat dit een oud topic is, maar ik liep er tegenaan met de search.

Ik wil ook Personal Oracle 8.1.7 installeren op Winxp prof. Dat is me bij twee andere pC met Winxp probleemloos gelukt, maar op de pc waar ik nu zit lukt het niet. De oracle setup startte niet en daarom ben ik gaan zoeken en kwam op bovengenoemde truuc(heronemen symcjit.dll). Inderdaad lukte installatie nu wel goeddeels(ik moest alleen zelf een database aanmaken). Alleen krijg ik nu bij het opstarten iedere keer een java fout: "In java.exe is een fout opgetreden en moet worden afgesloten. Onze excuses voor dit ongemak."
Als ik die fout bekijk dan staat er in de handtekening:
Handtekening van fout
szAppname: java.exe szAppVer:0.0.0.0 szModname: symcjit.dll
szModVer: 3.10.0.107 offset: 0005f974.

Dat is dus dat bestand dat ik hernoemd had. Ik heb het trouwens niet weer teruggezet naar de oude naam want ik weet niet waar hij moet komen te staan(hij staat nu in een temp directory en onder Oracle staat wel een symcjit.dll, maar er blijken er twee te bestaan. Ik weet niet of ik die zomaar kan overschrijven, als dat al lukt).

Ik wil perze Oracle 8.1.7 installeren omdat ik dat op mijn werk gebruik.

Ik snap niet dat het op twee andere pc's probleemloos ging en dat ik nu deze problemen krijg. Ik heb WInxp weer opnieuw geisntalleerde en Oracle nu geinstalleerd voordat ik SP1 er opgzet had, maar dat gaf dezelfde fout als toen ik Oracle installeerde nadat ik sp1 had geinstalleerd.

Wie weet wat nu te doen?
Pagina: 1